Miksi lapsille pitää ostaa useampi joululahja?
Vihaan turhaa materiaa kodissamme. Maapallokin hukkuu rojuun. Eikö riittäisi, että lapset saisivat yhden lahjan kukin? Haluaisin opettaa lapsille, että joulun pääpaino on yhdessä olemisessa. Mutta lapsethan pahoittavat mielensä kun kuulevat mitä kaikkea kaverit ovat saaneet, jos itse saavat vain yhden lahjan. Miten lapset saa opetettua pois materialismista vai onko se mahdoton tehtävä?
Kommentit (23)
Mä en taas tajua miksi aikuiset ostaa aikuisille lahjoja. Meidän "pitää" ostaa lahjat miehen sisaruksille ja tädeille, joiden luona ei joulua edes vietetä, koska heiltä tulee aina joku paketti. Oman suvun aikuisten kanssa on sovittu ettei aikuisille tarvitse lahjoja ostaa. Ahdistaa jo valmiiksi saada turhaa tavaraa, mitä ei tarvita ja mistä ei pidetä.Usein on saatu myös miehen sukulaisten omaa vanhaa kamaa mitä eivät tarvitse.Itse ollaan ostettu yleensä ruokalahjoja (tai viiniä sitä paljon kuluttajille) ja mies ostaa sukulaisilleen myös eettisiä lahjoja vaikka lahjojen saajat eivät selkeästi niitä arvosta.Ilme venähtää, kun rikkaat eläkeläiset eivät saakaan mitään konkreettista.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin mua vaan hämmentää että miten ihminen on niin sisäsyntyisesti materialisti, että pienestä pitäen himoitaan turhaa rojua. Sitten aikuisiällä pitää opetella pois materian haalimisesta, kun ei riitä rahat tai tila kämpässä. Mua melkein ottaa päähän, että omat vanhempani ostivat mulle 10-20 lahjaa jouluisin. Opin siihen malliin että"kyllä mä tarviin/ansaitsen kaikkea kivaa". Tuli kotoa muutettaessa shokki miten ei ole varaa mihinkään kivaan. On täytynyt opetella pois siitä materialismista. Kiinnostaisi tietää, että onko täällä aitoja minimalisteja ja miten teillä ostellaan lapsille muovikrääsää?
Ap
Mitä tarkoitat muovikrääsällä? Siis että ostetaan leluja ja lahjoja vain ison lahjakasan takia? Meillä lelut on toivetavaroita ja sellaisina lapset niihin suhtautuvatkin. Pitävät huolta, leikkivät parhaimmillaan monta vuotta ja toivovat täydennyksiäkin. Lajitellaan myös lasten kanssa heidän lelujaan vuosittain. Katsotaan että onko jotain sellaista jolla ei enää leiki ja jonka voi laittaa kierrätykseen.
Meillä on aina annettu paljon joululahjoja lapsille, mutta he ovat kuitenkin ymmärtäneet, että lahjojen määrä joka vuosi vähenee sen mukaan, miten paljon kalliimmaksi heidän joululahjatoivomuksensa ovat muuttuneet.