Vanhoillislestadiolainen äiti vastaa
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Miksi pojat saavat elää vapaammin kuin lestatytöt? Lestatytöt kouluissa hiljaisia, hillittyjä, kympintyttöjä, nöyriä. Lestapoikia eivät koulun säännöt häiritse...
Lestamiehet kasvavat pienestä saakka sellaiseen ympäristöön, jossa he ovat niskan päällä. Ja tiedän, että lestat ei tätä helpolla myönnä joten oletan tätä viestiä alapeukutettavan.
Ex-vl
Totta. Lestamiehet elävät maailmassa, jossa nainen on sidottu kotiin ihan eri tavalla kuin mies ja pojille on jo vähemmän sääntöjä kuin tytöille. Aivan kuten parjatut muslimitkin, lestat rajoittavat eniten tyttöjen ja naisten vapautta ulkoisesta olemusksesta oman kehon hallintaan asti. Lestapoika voi olla "salaa" lesta, tyttö ei - meikittömyys ja maantienvärisyys kavaltaa. Liikeen johto on miehiä. Naisille ei ole samalla tavalla sallittua seilata kahden maailman välissä, se on joko tai - tämä on toivottavasti muuttunut viime vuosina, mutta ainakin ennen miehet saattoivat istua aidalla ja se ei ollut mikään tragedia, naisista tuli heti huonoja jos lähtivät sille tielle että käyttivät meikkiä josku. Jne jne.
Yksi suurimmista syistä sille, että lähdin, oli tuo epäsuhta. Joskus näen sukua häissä tms. ja osa miehistä on todella kuvottavia, eivät tosiaan kaikki - lestaus ei tee kenestäkään kusipäätä, mutta toki siihen on oivat mahdollisuudet.
Yököttävimmät tapaukset jotka ovat tiettävästi uskovaisia tai ainakin niissä piireissä naimisissa jne., ovat baarissa tulleet lähentelemään, kun ovat vanhoja "tuttuja": Hyvin on oppi mennyt perille, koska kuvitelma on se, että ryyppään holtittomasti ja pimpuliakin olisi tiedossa, kun olen tällainen langennut hutsu. :,D Valitettavasti (heidän kannaltaan) en ole. Miehet, jotka muistuttavat näitä miehiä baarissa eniten, ovat tummahipiäiset uusiotulokkaamme. Sama tapa katsoa naisia kuin lihapalaa. Varmaan niitä "oikeauskoisia" sitten katsotaan eri tavalla, kun pysyvät kotona niin kuin naisen kuuluu...
Ihan toiseen aiheeseen: on kyllä surkuhupaisaa, että osa lestoista kuvittelee, että ateisteilla ei ole moraalia tai emme ymmärrä oikeaa ja väärää jne soopaa. En jaksa irl enää edes argumentoida asiasta - jos toinen on niin omahyväinen ja pahvi, että luulee uskontonsa vuoksi itseään PALJON PAREMMAKSI, siitä vain. Ei ole minulta pois. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukenut Pauliina Rauhalan Taivaslaulu-kirjan?
En ole
Tiedät varsin hyvin, että valehteleminen on syntiä. Eikö sinua pelota taivaspaikkasi puolesta?
Vierailija kirjoitti:
Jos hankkisin television olohuoneeseen minut tuomittaisiin eikä enää tervehdittäis Jumalanterveellä.
Siitä ei pääse mihinkään että se on edelleen synti.
Vl liikkeessä näitä sääntöjä eli syntejä riittää ja toisia kytätään.
Tuo yhteisö ei ole terve sanokoot ap mitä vain.
-vl
Näitä ketjujahan SRK:n propagandaosasto availee tasaisin väliajoin ja aina on agenda sama: kaikki selitellään parhainpäin ja mitään kieltoja ei ole, vaan omatunto ohjaa.
Aika erikoinen omatunto lestoilla onkin, kun aina samaan aikaan mitä kummallisimmat "omantunnon ohjaukset" iskevät kuin salama kirkkaalta taivaalta kaikkiin lestoihin. Miten se omatunto osasikin 60-luvulla ohjata kaikki lestat pois television ääreltä ihan yhtäaikaa?
Toisaalta se sama omatunto ohjasi muutama vuosikymmen myöhemmin jokaisen lestan netin äären. Varsin erikoinen omatunto, varsinkin kun tietää, että netissä eksyminen syntisille sivuille on paljon helpompaa kuin televisiossa, jonka ohjelmat jokainen tietää kanavakohtaisesti etukäteen minuutin tarkkuudella ja kaukosäätimisestä voi ihan itse valita ne sopivat ja skipata ne epäsopivat. Kun taas esimerkiksi tässäkin av:n synninpesässä pyörii satoja lestoja, vaikka täällä on valtavat määrät syntisempää matskua, kun televisiossa koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet kyseisen uskonnon sovinistisuudesta?
Taas vasurilepakot johattelevine kysymyksineen! Chauvinismi tarkoittaa kiihkoisänmaallisuutta (Chauvin kuului Napoleonin Le Grand Armeen ja ihaili päättömästi Napoa ja kaikkea ranskalaista.) Miten "sovinismi" liittyy laestadiolaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rytmimenetelmä sallittu ehkäisykeinona? Jos ei, niin miksi?
Ei, koska seksistä ei saa kieltäytyä ehkäisymielessä. Näin ymmärtääkseni.
Hei alapeukuttajat, kertokaa perusteluineen, miten asian laita sitten on? Oli menetelmä mikä tahansa, niin siinä estetään suurta tahtoa toteutumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hankkisin television olohuoneeseen minut tuomittaisiin eikä enää tervehdittäis Jumalanterveellä.
Siitä ei pääse mihinkään että se on edelleen synti.
Vl liikkeessä näitä sääntöjä eli syntejä riittää ja toisia kytätään.
Tuo yhteisö ei ole terve sanokoot ap mitä vain.
-vlNäitä ketjujahan SRK:n propagandaosasto availee tasaisin väliajoin ja aina on agenda sama: kaikki selitellään parhainpäin ja mitään kieltoja ei ole, vaan omatunto ohjaa.
Aika erikoinen omatunto lestoilla onkin, kun aina samaan aikaan mitä kummallisimmat "omantunnon ohjaukset" iskevät kuin salama kirkkaalta taivaalta kaikkiin lestoihin. Miten se omatunto osasikin 60-luvulla ohjata kaikki lestat pois television ääreltä ihan yhtäaikaa?
Toisaalta se sama omatunto ohjasi muutama vuosikymmen myöhemmin jokaisen lestan netin äären. Varsin erikoinen omatunto, varsinkin kun tietää, että netissä eksyminen syntisille sivuille on paljon helpompaa kuin televisiossa, jonka ohjelmat jokainen tietää kanavakohtaisesti etukäteen minuutin tarkkuudella ja kaukosäätimisestä voi ihan itse valita ne sopivat ja skipata ne epäsopivat. Kun taas esimerkiksi tässäkin av:n synninpesässä pyörii satoja lestoja, vaikka täällä on valtavat määrät syntisempää matskua, kun televisiossa koskaan.
Nykyään ollaan vähän viisaampia kuin ennen.
uskiss kirjoitti:
Olen mies ja olen lapsesta asti ollut vl mutta hiljattain jäänyt pois, koska on niin paljon asioita, joissa ei ole mitään logiikkaa. Tässä niistä muutama:
- Ehkäisy kielletty - hedelmöityshoito sallittu, jossa myös puututaan luonnolliseen tilaan
- Mies saa ajaa parran minkä muotoiseksi haluaa, mutta nainen ei saa nyppiä kulmakarvoja
- Saa lukea kirjoja joissa väkivaltaa, seksiä yms. mutta samasta kirjasta tehtyä elokuvaa ei saa katsoa
- Hiukset saa kihartaa mutta ei värjätä - molemmissa muutetaan hiusten luonnollista tilaa
- Kaikkia muita koruja saa olla paitsi korvakoruja. Paitsi Venäläisillä uskovaisilla on korviksia :)
- Lapsilla älypuhelimet joista ne voi katsoa mitä vaan, eikä vanhemmat sitä pysty valvomaan. Televisiota ei saa olla vaikka sen ohjelmistoa valvoo viranomaiset ja sitä pystyy myös vanhemmat valvomaan.
- Raamatussa sanotaan, "ylistäkää Herraa tanssien ja rumpua lyöden" - uskovaiset eivät saa kuunnella rytmistä musiikkia eikä tanssia
- Raamatussa juodaan viiniä - uskovaiset eivät saa juoda viiniä
- Raamatussa sanotaa "Viljelkää ja varjelkaa maata" ei sovi yhteen maksimaalisen lisääntymisen kanssa
- Raamatussa paheksutaan ahneutta ja rikastumista - uskovaiset pyrkii rikastumaan yrittämisellä ja sitä ei koskaan paheksuta. Kaksinaismoralismi.
- Sanotaan että on yhteisö, jossa kaikki on saman arvoisia. Käytännössä toisia pidetään parempina ja toisia alempiarvoisina ja kohdellaan sen mukaan. Yleensä parempia ja ylimielisiä ovat ne hyvätuloisimmat. Meidänkin ry:llä osa ihmisistä ei koskaan tervehdi ja katsoo pitkin nenän vartta.
- Oppi ei olekaan muuttumaton:
- Ennen kilpaurheilu oli ehdottomasti kielletty. Nykyään aika monen perheen lapsi on mukana jalkapallo tai salibändy joukkueessa. Miksi maratoonille saa jopa puhujat osallistua?
- Ennen ehkäisy oli aina ehdottomasti kielletty. Nykyään käsittääkseni sallitaan jos henki uhattuna tai muuten fyysinen tai psyykkinen terveys ei kestä
- Ennen televisiosta ei saanut katsoa edes urheilua eikä uutisia. Nykyään näitä ohjelmia katsotaan netin kautta tosi yleisesti.
Hyviä pointteja. Unohdit mainita sen, että ennen vl piireissä ei sallittu bussilla matkustamista.
Pakko kommentoida tuohon et miehet on ns. Paremmassa asemassa ja naiset ois alistettuja ja hoitaisivat vain lapsia ja hoitavat kotia...
Ymmärtän kyllä et näin on saattanu joskus ollaki, aivan kuten on ollut ei vl-perheissäkkin.
Mut mun täytyy sanoa et en yhtäkkiä osaa sanoa yhtään perhettä lähi- enkä tuttavapiiristä jossa isä ei osallistu kodin hoitoon.
Olen itse 22v nainen ja meillä on kaksi lasta, ehdin opiskella ammatin ja vähän olla töissäkin ennen lapsia. Nyt olen kotona hoitamassa lapsukaisia ja nautin todella kun on mahdollisuus hoitaa lapsia kotona! Mies on minua vuoden vanhempi ja on töissä.
Mieskin jäisi mielellään kotiin välillä hoitamaan lapsia, ja jossai välissä se voisikin olla ihan kivaa vaihtelua...
Iltoisin ja viikonloppuisin hoidetaan lapset ja koti yhdessä ja kummallakin on jonkinverran myös omia harrastuksia. Meillä on laaja ystäväpiiri sekä vl että ei-vl. Ollaan paljon sukulaisten ja sisarusten kans yhteyksissä, molempien lapsuuden perheer on myöskin vl.
Minun lapsuudenkodissani meitä lapsia jäi hoitamaan isä kotiin ja äiti lähti töihin. Siihen aikaan ilmeisen harvinaista. Mulla on sisaruksia "vain" kaksi, ja mulla ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa lapsuudestani! Olen kasvanut tähän uskoon, ja ei, en todellakaan koe olevani aivopesty. Ei me nyt kuitenkaan ihan yksinkertaisia olla, ja ollaan kyllä ihan kartalla maailman menosta ja asioista. Miehelläni sisaruksia on 13, ja myös hänen kaikki sisarukset ovat hyvin tasapainoisia ihmisiä. Mies on kokenut saaneensa kotona hyvän kasvatuksen, ja todellaki on mieheni sekä hänen veljetkin osallistuneet kotitöihin samassa missä perheen tytötkin!
Itse koen olevani onnellinen juuri tässä ja nyt, usko on läsnä jokapäiväisessä elämässä. Käymme paljon seuroissa ja olemme mukana ry:n toiminnassa.
Ja vielä yksi asia mitä joku kuitenkin miettii, meille ei tällä hetkellä ole tulossa uutta vauvaa, mutta jos joskus on tullakseen niin otetaan kyllä rakkaudella ja ilomielin vastaan.
En lukenut ketjua kokonaan, mut piti tulla näin vl-äitinä jotakin kuitenkin kertomaan.
Vielä yksi asia tuli mieleen, kun on ollut paljon puhetta suuresta lapsiluvusta ja siitä että onko lapsen huononpi kasvaa suuren sisarusparven keskellä. Mää en niinkään naä sitä lasten lukumäärää niin merkittävänä vaan ennemmin lasten kasvatusta, saako lapset riittävästi rakkautta ja huomiota. Miten vanhemmat jaksaa. Joku voi uupua yhden pienen kanssa toinen voi jaksaa hyvin kymmenen lapsen kanssa. Onko turvaverkkoja jnejne.
Tottakai suuri perhe on lapselle erinlainen ympäristö kasvaa mutta en sanoisi että se on automaattisesti huonompi tai parempi. Iänpäivää on maailmassa ollut erilaisia perheitä ja perheyhteisöjä ja on edelleenkin! Ei ole kauaa kun suomessakin koko suku asui samassa taloudessa. En todellakaan tarkoita kuitenkaan että vl-perheissä ei olisi ongelmia, on varmasti samallalailla kuin muissakin perheissä. Valitettavaa on vain että syytä lähdetään hakemaan uskosta ja vl-perheet on kyllä todellisen syynin alla...
Näistä asioista vois keskustella loputtomiin, mut nyt taidanki alkaa nukkumaan. Ja toinen pieni rakkauspakkaus puskee kylkeen nukkuun...❤
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä on varaa elää?
Siten niillä on varaa elää, että Koistisillekin - nämä "Euran Daltonit" sun muut - aikoinaan kunta maksoi kaiken, ja vielä valittivat, jollei esim. lamput miellyttäneet. Siitäkin sakista kun tietää totuuden, niin ei noteeraa sitä mitä ovat valehdelleet julkisuuteen.
Ihan uskomaton ketju! Kysymykset ja vastaukset kertovat paljon lestadiolaisuudesta nykymuodossaan. Silti kammottavaa luettavaa. Uskomattoman epälooginen, epäjohdonmukainen ja epätasa-arvoinen maailmankuva, käytäntö, kokemus, toiminta. Mitä tekemistä kaikenmaailman säännöillä on kristinuskon kanssa? Miksi ihmiset, täyspäiset Suomen kansalaiset, peruskoulun käyneet, mahdollisesti muitakin kouluja vapaaehtoisesti haluavat rajoittaa elämää ummehtuneella, ajastaan taakse jääneellä tavalla?
Tulee mieleen Trumpin kannattajat Yhdysvaltojen Keski-Lännestä. Takamaiden konservatiivit, jne.
Onko tämä mahdollista tämän päivän Suomessa? Missä edistyksellisyys, ajattelu omin aivoin, valinnanvapaus? Tyttöjen ja naisten asema yksiselitteisen alistettu. Kuin muslimimaissa. Tyttöparat. Naiset, nouskaa ja lähtekää!
Mitä ihmettä tapahtuu lestadiolaisuuden liikkeessä? Ja mikä todella saa miettimään: pääministeri Sipilä on rauhansanalainen Kempeleestä, lestadiolaisuuden vahvalta seudulta. Hihhuleita.
Miksi lestat valehtelee paljon?
Vierailija kirjoitti:
Ihan uskomaton ketju! Kysymykset ja vastaukset kertovat paljon lestadiolaisuudesta nykymuodossaan. Silti kammottavaa luettavaa. Uskomattoman epälooginen, epäjohdonmukainen ja epätasa-arvoinen maailmankuva, käytäntö, kokemus, toiminta. Mitä tekemistä kaikenmaailman säännöillä on kristinuskon kanssa? Miksi ihmiset, täyspäiset Suomen kansalaiset, peruskoulun käyneet, mahdollisesti muitakin kouluja vapaaehtoisesti haluavat rajoittaa elämää ummehtuneella, ajastaan taakse jääneellä tavalla?
Tulee mieleen Trumpin kannattajat Yhdysvaltojen Keski-Lännestä. Takamaiden konservatiivit, jne.
Onko tämä mahdollista tämän päivän Suomessa? Missä edistyksellisyys, ajattelu omin aivoin, valinnanvapaus? Tyttöjen ja naisten asema yksiselitteisen alistettu. Kuin muslimimaissa. Tyttöparat. Naiset, nouskaa ja lähtekää!
Vastauksena tähän: muslimityttöjen ei tarvitse synnyttää itseään hengiltä!!!!! Toki lapset ovat rikkaus ja lapsettomuus suuri suru, mutta ei niillä niin huonosti ole asiat. Islamissa suositellaan vähintään kahden vuoden taukoa raskauksien välillä ihan terveydellisistä syistä. Eli jopa islamissa on tämä asia paremmin!
Miksi suomalaiset jotka niin vihaa ruotsalaisia haluaa elää jonkun ruotsalaisen, Lars Leevi Lestadiushan oli ruotsalainen, keksimän ns uskonnon mukaan?
Omantunnon kysymys: käyttetkö te VL set naapurikunnan kirkossa ja seurakunnan tiloissa?
Käyttekö näissä paikoissa kun siellä on naispappi puhumassa? Sen seurakunnan oma naispappi.
Vai käyttekö maksamatta minun seurakuntani tiloissa ja tuotte omat miespappinne meidän kirkkoomme.
Siitä minä en pidä että maksan teidän pelleilyistänne.
Sitä kutsutaan pummilla menemiseksi-huijaamiseksi-varkaudeksi.
Saisko tähän vastauksen.
Lähdin nuorena syystä, joka näkyy jo otsikosta: vl-äiti. En ole koskaan halunnut äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestat valehtelee paljon?
Koska heidän käsityksensä oikeasta ja väärästä ei ole kunnolla muodostunut. Ei ole opittu kunnolla, mikä on oikein ja mikä väärin. Lestadiolaisuudessa on jotkut säännöt niin mielivaltaisesti valittuja, että ulkopuolinen (eikä aina sisällä olevakaan) ei voi ymmärtää niitä. (esim. Alkoholi ei ole ok vaikka Jeesus joi viiniä, sen sijaan kropan tuhoaminen tupakalla käy kyllä, vieläpä alaikäisillekin - ainakin mun ollessa rippikoulussa siellä sai tupakoida jos oli kotoa lupa!)
Asioita kuitenkin perustellaan siten, että omatunto pitäisi pitää puhtaana. Miten se voi onnistua, kenen omatunto voi kieltää yksiselitteisesti hiusten värjäämisen muttei permanenttia??
Joten oikean ja väärän raja on usein lestadiolaisella hämärtynyt. Asiasta tekee vielä kinkkisemmän se, että lestadiolaisuudessa synnit uskotaan anteeksi saarnapuheissa annetun synninpäästön ("Jeesuksen nimessä ja veressä sinun syntisi on anteeksiannetut") kautta. Periaatteessa suositaan, että jos on jotakin henkilökohtaista syntiä mielen päällä vaivaamassa, ne pyydettäisiin anteeksi suoraan ko. asianosaisilta. Mutta lahkon mukaan ei ole väärin uskoa syntejään anteeksi ihan vaan tuollaisesta kuullusta lausahduksesta.
Tämänhän vuoksi ne pahimmat lestadiolaisuuden sisällä olleet rikkeet ja laittomuudet, pedofiliset teot pahimpina, ovat jääneet selvittämättä. Kun tekijä voi aina käydä seuroissa kuuntelemassa syntinsä anteeksi, eikä häntä välttämättä kannusteta hoitamaan asiaa lakiteitse. Aika harva rikollinen varmaan katuu siinä määrin että lähtisi itse hakemaan itselleen tuomiota oikeudessa... Ja uhrin asemahan taas on äärimmäisen heikko.
Lestadiolaisuudessa lisäksi on sellainen lisämauste, että kerran anteeksi annettua syntiä ei ole hyvä lähteä kaivelemaan auki. Mun vanhempani käyttivät tätä konstia. He mm. penkoivat tavaroitani, lukivat kirjeet ja päiväkirjat ja jos jäivät kiinni, pyysivät heti anteeksi. Mua myös käytettiin hyväksi ja pahoinpideltiin. Anteeksi on aina pakko antaa, ei ole vaihtoehtoja. Ja kun on antanut anteeksi, ei asiasta saa enää jutella, tai sitten saa sen synnin itse kannettavakseen! Todella kätevää väärintekijälle, ihan kamalaa uhrille.
^ Kuka alapeukuttaa tuota? :O Ja miksi? Eikö tuo ole totta, ainakin niissä joissakin kirjoissa ja haastatteluissa on puhuttu samasta asiasta? tai siis sellainen käsitys mulla on ollut lestoista,että rehellisyydessä pysyminen ei onnistu heiltä just noista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla koskaan huono omatunto siitä, että kasvatat lapsesi niin selkeään muottiin? En ikinä voisi kasvattaa lastani, varsinkaan tyttöä siihen että synnytettävä on, aina ja aina... Tiedän myös entisenä vl:nä miten tabu seksi ja seksuaalisuus on yhteisössä. En kertakaikkiaan ymmärrä, miten voitte opettaa lapsenne potemaan huonoa omaatuntoa sellasisista perusoikeuksista kuten omasta kehosta päättäminen!
Kaipaan edelleen vastausta tähän.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lestadiolaisisät saa aina ne kovapalkkaiset työt?
Yhteisö suojelee omiaan. Moni iso yritys on lestojen johdossa, kun vääräuskoisia ei palkata samaan tahtiin. Esim Atria.
Pelko ja pelottelu taustalla vai miksi olisi uskaliasta olla uskomatta? Ajattele jos olisit syntynyt Aasiaan tai vaikka Afrikkaan niin et olisi Leevistä kuullutkaan vaan uskoisit johonkin ihan muuhun. Tai kenties olisit uskomatta. Johonkin uskominen määräytyy siis käytännössä pitkälti maantieteellisten seikkojen mukaan. No menee vissiin raiteilta, jatkakaa meikeistä ja rytmimusiikista :)