Aiemmassa parisuhteessani mies kerran pakotti minut sukupuoliyhteyteen, eli teki rikoksen?
Oli pakkasyö. Olin miehen luona. Asuin eri kaupungissa. Olin nukkumassa. Mies tuli kapakasta ja halusi seksiä. Minä en halunnut eikä minusta tuntunut siltä. Kieltäydyin selkeästi. Mies uhkasi, että heittää minut kamoineni ulos, jos en suostu yhdyntään hänen kanssaan. Hän pakotti minut, vaikka itkin ja pyysin, ettei hän tekisi niin. Olimme yhdynnässä, vaikka en olisi halunnut ja itkin koko ajan, tunsin myös fyysistä kipua. Aamulla asiasta ei puhuttu.
Olisin ehkä voinut pakata laukkuni ja poistua, esim. soittaa poliisin ulkoa kadulta, ja he olisivat vieneet minut putkaan lämmittelemään ennen ensimmäistä junaa tai bussia, jolla olisin päässyt kotiin. Toisaalta en tiedä varmuudella, olisiko mies päästänyt minua ulos asunnosta.
Tästä on nyt vuosia aikaa enkä enää aio tehdä rikosilmoitusta. Täyttyikö rikoksen tunnusmerkit vai ei?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin mies pakotti yhdyntään?
Hän käänteli jäseniäni fyysisesti, mutta ei kovaa voimaa käyttäen. Ei myöskään lyönyt. Olisin saattanut voida nousta sängystä, pakata tavarani, pukea päälleni ja poistua ulos, soittaa vaikka poliisille, että olisin päässyt sisätiloihin. Alkuperäinen syy, miksi en tehnyt niin, oli ajatus, että mies ei käytännössä väkisinmakaisi ja ulos lähtemisen ja poliisin soittamisen psykologinen kynnys. Kun yhdyntä tapahtuikin, olin yllättynyt. Se oli fyysisestikin ns. väkisinmakaaminen eli aiheutti minulle fyysistä kipua.
Olisin kuitenkin voinut yrittää poistumista (mutta en tiedä faktana, olisiko mies päästänyt minut, koska en yrittänyt).
ap.
Ihmiset yleensä kääntelevät toistensa jäseniä fyysisesti seksin aikana, yritä olla spesifisempi.
Käyttikö hän väkivaltaa sinuun tai uhkasiko sillä? Sitä oikeus ensimmäiseksi selvittäisi.
Hän ei käännellyt jäseniäni kovalla voimalla, mutta kuitenkin jämerin ottein. Hän ei käyttänyt fyysistä väkivaltaa eikä uhannut fyysisellä väkivallalla, vaan uhkaus koski pois lähettämistä oli suora: "Joudut lähtemään ulos, jos et suostu."
Toisaalta, jos mies halusi minut ulos kodistaan, niin hänhän olisi silloin voinut itse soittaa poliisin, jos en olisi suostunut poistumaan. Kyse ei ollut siitä että hän olisi halunnut minut pois kotoaan, vaan hänen
toimintansa ainoa pointti oli saada seksiä.ap.
Hyi. Ihan hirveä mies! Toivottavasti hänellä on asiat nykyään mahdollisimman huonosti.
Mies halusi seksiä tai sitten sellaisen naisen pois asunnostaan joka ei tähän suostu. Miten tämä voisi olla laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Toisaalta, jos mies halusi minut ulos kodistaan, niin hänhän olisi silloin voinut itse soittaa poliisin, jos en olisi suostunut poistumaan.
2. Kyse ei ollut siitä että hän olisi halunnut minut pois kotoaan, vaan hänen toimintansa ainoa pointti oli saada seksiä.
ap.
1. Epärelevanttia, selostuksesi perusteella tällaiseen tilanteeseen ei tultu.
2. Varmaankin totta. Toisaalta jos oikeudelle esitetään tilanne jossa sinulle on sanottu että joko harrastat seksiä kanssani tai poistut asunnostani, ja sinä suostut seksiin, niin siitä on aika hankalaa vääntää raiskauksen tunnusmerkistöjä. Koska kertomasi perusteella et yrittänyt poistua asunnosta eikä sitä mitenkään estetty on aika vaikeaa olla katsomatta että suostuit seksiin.
´Näin olen itsekin ajatellut. Vastaavassa tilanteessa kannattaa vain yrittää poistua, jos sellainen vaihtoehto tarjotaan. Jos olisin yrittänyt lähteä, mutta mies olisi sittenkin estänyt sen fyysistä voimaa käyttäen, ja tilanne olisi johtanut pakotettuun yhdyntään, kyse olisi ollut raiskauksesta. Mies tiesi, että joutuisin käytännössä taivasalle pakkasyöhön ja minun olisi ollut pakko soittaa poliisit.
Toisaalta eikö fyysinen runnominen selkeistä kielloista huolimatta ollut sitten lain edessä rikos ollenkaan?
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tuo on raiskaus.
Onko raiskaus sama kuin sukupuoliyhteyteen pakottaminen?
Sukupuoliyhteyteen pakottaminen on poistettu nykylaista.
On vain raiskaus ja törkeä raiskaus.
Miksi menit miehen asunnolle yöksi, sehän on jo jonkinlainen lupaus seksiin suostumisesta? Pidä vaan kipeenäsi äläkä valita ,olitko myöhemmin viisaampi.
Vierailija kirjoitti:
1. Vastaavassa tilanteessa kannattaa vain yrittää poistua, jos sellainen vaihtoehto tarjotaan. Jos olisin yrittänyt lähteä, mutta mies olisi sittenkin estänyt sen fyysistä voimaa käyttäen, ja tilanne olisi johtanut pakotettuun yhdyntään, kyse olisi ollut raiskauksesta.
2. Mies tiesi, että joutuisin käytännössä taivasalle pakkasyöhön ja minun olisi ollut pakko soittaa poliisit.
3. Toisaalta eikö fyysinen runnominen selkeistä kielloista huolimatta ollut sitten lain edessä rikos ollenkaan?
ap.
1. Juuri näin.
2. Mitä se poliisille kuuluu jos joudut poistetuksi jonkun toisen kämpästä? Eiköhän taksi tms ole se minne pitää soittaa.
3. Ilman väkivaltaa, väkivallalla uhkausta tai muuta uhkausta ei. Muutoin olisi sellit täynnä BDSM ihmisiä. Ja kuten totesin asunnosta poisheittäminen on hankalaa määritellä uhkaukseksi. Uhkauksen pitäisi yleensä olla jokin teko joka on laiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Vastaavassa tilanteessa kannattaa vain yrittää poistua, jos sellainen vaihtoehto tarjotaan. Jos olisin yrittänyt lähteä, mutta mies olisi sittenkin estänyt sen fyysistä voimaa käyttäen, ja tilanne olisi johtanut pakotettuun yhdyntään, kyse olisi ollut raiskauksesta.
2. Mies tiesi, että joutuisin käytännössä taivasalle pakkasyöhön ja minun olisi ollut pakko soittaa poliisit.
3. Toisaalta eikö fyysinen runnominen selkeistä kielloista huolimatta ollut sitten lain edessä rikos ollenkaan?
ap.
1. Juuri näin.
2. Mitä se poliisille kuuluu jos joudut poistetuksi jonkun toisen kämpästä? Eiköhän taksi tms ole se minne pitää soittaa.
3. Ilman väkivaltaa, väkivallalla uhkausta tai muuta uhkausta ei. Muutoin olisi sellit täynnä BDSM ihmisiä. Ja kuten totesin asunnosta poisheittäminen on hankalaa määritellä uhkaukseksi. Uhkauksen pitäisi yleensä olla jokin teko joka on laiton.
Olin siihen aikaan köyhä eikä taksiin olisi ollut rahaa ja mies tiesi sen. Mikä on taksi tms.? En ole bdsm-ihminen eikä mieskään ollut.
ap.
Kuulostaa raiskaukselta. Mulle on käynyt kauan sitten samoin, tosin siinä olin jo jättämässä silloista poikaystävääni, koska hän löi minua edellisenä vkl. Olin hakemassa kamojani hänen kämpiltään (oli harkittu yhteenmuuttamista ja tavaroitani oli joitakin siellä). Kaverini olivat apuna mukana, kannoimme kamat autoon ja kaveri ajoi autoni kimppakämpällemme. Lupasin tulla perässä pyörällä ja viimeisen repun kanssa.
Mies totesi vihaisena, että jos hän ei minua saa, niin sitten ei saa kukaan. Pakotti yhdyntään, josta ensin selkeästi kieltäydyin ja yritin poistua, mutta uhkailu jatkui, että jos et nyt anna, niin et enää koskaan näe ketään muuta. Ja siinä tilanteessa tuntui, että ainoa tapa selvitä hengissä sieltä oli maata siinä liikkumatta ja antaa sen tehdä, mitä teki. Jätkä nukahti sen jälkeen, minä hipsin hiljaa ulos ja poljin kotiin.
Vieläkin 15 vuotta myöhemmin kaduttaa rankasti, etten tehnyt rikosilmoitusta! Olin vain niin järkyttynyt ja juuri parikymppinen nuori. Ajattelin, että poliisi ei kuitenkaan uskoisi minua, koska olin seurustellut miehen kanssa n. 5 kk. Hmpf.
Olisi kyllä pitänyt ilmoittaa ja käydä vaikka seur. päivänä lääkärillä tutkittavana. Ihme juttu se sellainen häpeä ja uskonpuute. Nykyään toimisin ehdottomasti toisin! Harmittaa edelleen, etten reagoinut oikealla tavalla, sillä tyyppi pääsi tästä kuin koira veräjästä.
Tosin myöhemmin kaverinsa saivat kuulla, että hän on hakannut tyttöystäviään ennenkin minua, joten jotain hänestä sentään tuli ilmi ja kavereittensakin tietoon. Moni ei meinannut uskoa, koska tyyppi oli tosi suosittu, komea ja muka hyvällä itsetunnolla varustettu (oikeasti oli sairaalloisen mustasukkainen).
Asiasta jutteleminen muille auttoi myöhemmin.
Nyt tarkemmin ajatellen minusta sen, mitä mies teki minulle, pitäisi olla siltikin rikos. Otan uudestaan harkintaan rikosimoituksen tekemisen. Haluan että tapahtumat käsitellään asiantuntijoiden toimesta, ja haluan että mies joutuu olemaan tekemisissä poliisin kanssa asian tiimoilta, vaikkei tuomiota saisikaan. Mies teki väärin. Nyt olen varma siitä.
Tulen sitten kertomaan, mitä asiassa tapahtui.
ap.
Soitat poliisille ja sanot että suostuit exäsi kanssa seksiin koska et halunnut yöllä lähteä ulos??? Poliisi käskee luultavasti olemaan häiritsemättä ja katkaisee puhelun. Sullehan nauraa aidanseipäätkin.
Jos mies uhkaili asunnosta pakkasyöhön heittämisellä tai väänsi lievästi raajojasi, kyseessä ei ole sen perusteella raiskaus. Jos sanoit miehelle, että et halua seksiä, kyseessä oli yksiselitteisesti raiskaus.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies uhkaili asunnosta pakkasyöhön heittämisellä tai väänsi lievästi raajojasi, kyseessä ei ole sen perusteella raiskaus. Jos sanoit miehelle, että et halua seksiä, kyseessä oli yksiselitteisesti raiskaus.
Tuota mieltä olen itsekin. Muistan kuulleeni määritelmän joskus, että jos sanoo "ei", niin silloin tapahtuu rikos, jos toinen silti vie tapahtumat eteenpäin. Raskauttavana tekijänä on kai sekin, että minulla on sairaus, joka aiheuttaa lievää fyysistä vammaisuutta, ja mies tiesi siitä. Voimankäytön mittari saattaisi siis olla vähän erilainen vähän kuin normaalisti oikeudenkäynnissä. Nyt minusta tuntuu, että rikoksen tunnusmerkistö voi sittenkin täyttyä.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota mieltä olen itsekin. Muistan kuulleeni määritelmän joskus, että jos sanoo "ei", niin silloin tapahtuu rikos, jos toinen silti vie tapahtumat eteenpäin. Raskauttavana tekijänä on kai sekin, että minulla on sairaus, joka aiheuttaa lievää fyysistä vammaisuutta, ja mies tiesi siitä. Voimankäytön mittari saattaisi siis olla vähän erilainen vähän kuin normaalisti oikeudenkäynnissä. Nyt minusta tuntuu, että rikoksen tunnusmerkistö voi sittenkin täyttyä.
ap.
Ihana mies. Ai että mikä saalis.
Jokainen yhdyntä on raiskaus. Ne siat tilille tekosistaan. Nyt siskot ollaan yhtenä rintamana tässä, eikä peräännytä. Ne saavat maksaa kalliisti mitä ovat tehneet. Jokainen seksuaalinen teko tai sen yritys on raiskaus.