Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia kummallisen Huutonet-ostajan kanssa? Alkoi vängätä ihan kaikesta huutamisensa jälkeen

Vierailija
12.11.2016 |

Hieman pelottavan oloinen tyyppi, aggressiivisen oloinen. Huusi osta heti -hintaan tuotteen ja laittoi perään viestin, että maksaakin vain x summan, noin 1/5 vähemmän. Ja että haluaa maksaa käteisellä vaikka olin kirjoittanut että vain rahat tilille -maksutapa koska kyse on isosta summasta. Lisäksi hän haluaa venyttää noutoaan pari viikkoa, tästäkään ei mitään kyselyä etukäteen. En oikein nyt tiedä, mitä tekisin tuon kanssa. Olen tehnyt paljon kauppoja ja kaikki aina hyvässä hengessä, en haluaisi tehdä kauppoja pskan maku suussa kun ostaja sanelee ehdot. Kyseessä on isohko huonekalu joka olisi saatava uuden tieltä pois mutta en haluaisi tämän tyypin kanssa kauppaa tehdä. Olen kuitenkin ihan tuhottoman kiltti ja pelkään, että kohta myönnyn.

Oletteko te kohdanneet outoja ostajia huutonetissä? Miten olette toimineet?

Kommentit (132)

Vierailija
81/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi ap niin peruisin kaupan sillä perusteella että nouto ei ole heti, kuten ilmoituksessa on sanottu kaupan ehtona olevan, vaan vasta parin viikon päästä. Ja laittaisin uudelleen myyntiin. Sanoisin että jos on vielä parin viikon päästä myymättä, niin tämä kyseinen ostaja voi sitten palata asiaan, mikäli häntä vielä kiinnostaa, mutta että sä et aio jäädä odottelemaan kahta viikkoa, koska haluat mahdollisimman nopeasti tavaroista eroon. Ja piste. Ihme vänkääjä tosiaan ja näitä kyllä riittää. Itse en myöskään luottaisi että tyyppi on valmis tekemään mobiilimaksua, koska on ehdottanut puolet pienempää hintaa ja käteistä. Että en nyt senkään takia antaisi yhtään periksi.

Vierailija
82/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman pelottavan oloinen tyyppi, aggressiivisen oloinen. Huusi osta heti -hintaan tuotteen ja laittoi perään viestin, että maksaakin vain x summan, noin 1/5 vähemmän. Ja että haluaa maksaa käteisellä vaikka olin kirjoittanut että vain rahat tilille -maksutapa koska kyse on isosta summasta. Lisäksi hän haluaa venyttää noutoaan pari viikkoa, tästäkään ei mitään kyselyä etukäteen. En oikein nyt tiedä, mitä tekisin tuon kanssa. Olen tehnyt paljon kauppoja ja kaikki aina hyvässä hengessä, en haluaisi tehdä kauppoja pskan maku suussa kun ostaja sanelee ehdot. Kyseessä on isohko huonekalu joka olisi saatava uuden tieltä pois mutta en haluaisi tämän tyypin kanssa kauppaa tehdä. Olen kuitenkin ihan tuhottoman kiltti ja pelkään, että kohta myönnyn.

Oletteko te kohdanneet outoja ostajia huutonetissä? Miten olette toimineet?

Ilmoittaisin että tavara ei liiku ennen kuin 100% summasta on tilillä, maksuaikaa et anna. Jos ei rahat ke tilillä, menee uudelleen myyntiin. Periksi et anna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta huudettiin täyskorkea vaatekaappi, hinta jotain 20 e kun se piti muuton alta saada pois.

Huutaja maksoi kaapin. Kaappi olisi pitänyt lähettää toiselle puolen Suomea ja ilmoitin että matkahuollon kautta on halvin, maksaa jotain 100 e. Toimitus oli ostajan(kin) mielestä älyttömän hintainen, ja  vaati halvempaa kuljetusta. Ilmossa luki NOUTO.

Ostaja pyysi säilyttämään kaappia 2 viikkoa. Kolmen viikon jälkeen laiton viestin, että kaappi pitää hakea viikon kuluessa, muuten pidän tuon 20 e varastointimaksuna. Ostaja ilmoitti että asia ok.

Vierailija
84/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ilmoituksessa noutoajaksi merkitty heti? Jos ei, mun mielestä ap:n täytyy tyytyä tuohon 2 viikon päästä noutoon ja maksuun paikan päällä mobiililaitteella.

Ap:n olisi pitänyt tarkentaa ilmoitukseen, että heti kun kohde ostetaan osta heti toiminnolla, on ostaja se heti noudettava.

85/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kieltäydyn käteiskaupasta väärennetyn tai rahan pesun pelon vuoksi. Kiva joutui kiipeliin jossain alepan kassalla, kun makselee väärennetyllä kakskymppisellä, jonka on saanut nettikirpputorimyynnistä joltain tuntemattomalta. Aina on roinat menneet kaupaksi vaikka ihan jokaisessa myyntikohteessa on vain tilisiirtomaksumahdollisuus.

Off the topic tuota minäkin mietin, kun myin auton käteisellä. Ratkaisin niin, että vietiin raha saman tien s-pankkiin ja allekirjoitin luovarin vasta siellä.

Vierailija
86/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru kaupat ja ilmoita ylläpidolle. Kyse ei ole siitä, että ostaja haluaisi maksaa käteisellä. Hän on sellainen tyyppi, jonka kanssa ei voi tehdä pitäviä kauppoja eikä sopimusta. Kun hän tulee hakemaan tavaraa, se ei kelpaakaan, ja iso huutava mies vaatii sinulta alennusta. Jälkikäteen uhkailee ja vaatii korvausta keksityistä vioista. Miten sinä, kiltti henkilö, selviät sellaisen narsistisen hyväksikäyttäjän kanssa? 

Vierailija
87/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on sattunut tällainen. Ilmoitus Huutonetille (siis ettei sun tarvitse maksaa kaupasta Huutonetille), ostajalle vielä asiallinen maili, jossa sanot että kaupanehdot ovat kuten ilmoituksessa. Jos kauppoja ei ole tullut ilmoituksen eräpäivään mennessä sovitulla summalla ja sovitulla tavalla, niin tavara uudelleen myyntiin. Ostajalle negatiivinen palaute ja huomautus, että on ei-toivottu asiakas. Antaa sulle melko varmaan kostonegan, mutta sitä sattuu. 

Huutonetin ohjeet ja säännöt on niin helpot, että pöllömpikin ymmärtää. 

Älä neuvottele äläkä tuhlaa yhtä ylimääräistä ajatusta. 

Vierailija
88/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mobiilimaksuun pitäisi suostua?Jos on eri pankki niin eihän ne rahat näy heti tilillä"

Vierailija
89/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja summa on useita satoja euroja. Ap

Ymmärtäisin, jos kyse olisi jostain kymmenistätuhansista, mutta mikä ihmeen ongelma sinulla on muutaman satasen kanssa, vaikka saisitkin käteistä? Ei ole mikään iso summa minun mielestäni.

Vierailija
90/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä ilmoituksessa oli nopeasta noudosta, voit ainakin hyvin mielin perua kaupan.

Suosittelen kuitenkin, että perut joka tapauksessa, vaikka saisitkin sen negan. Ei sitä negaa kannata pelätä, jos muuten on mennyt hyvin. Sua pidetään joka tapauksessa silloin luotettavana. Jos joku tutkii, mistä olet saanut negaa, joku parin palautteen käyttäjä on heikoilla. Ei ole vielä oppinut Huutiksen tapoja tai on häirikkö.

Katkaisisin sinuna kommunikoinnin hänen kanssaan kokonaan. Olkoon hänen viimeinen tämä "haen kahden viikon päästä". Hän ei nyt saa sulta pöytää, jonka luulee suurenakin hyvänä tekona sinulta ostavansa.

Pistä pöytä uudelleen myyntiin ja anna tälle ehtojen uudelleensanelijalle nega ja perään kuvaus "voittohuudon jälkeen ei suostunut ilmoituksessa mainittuun maksutapaan, sanoi maksavansa vähemmän ja noutokin olisi ollut vasta kahden viikon päästä". Ole viileä.

Älä puhu puhelimessa hänen kanssaan, vaan kirjallisena kaikki. Olen oppinut, että naisen täytyy aina tehdä niin miesten kanssa, yrittävät huijata niin usein. En nyt muista, mainitsitkl hänen olevan mies ja itse olet nainen, mutta minusta se on aika selvää.

Vierailija
91/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

h_ki kirjoitti:

Sitä ei pidä hyväksyä, ettei sovitusta hinnasta pidetä kiinni. Sen sijaan tuota käteishommaa en puoleltasi ymmärrä. En itse ainakaan haluaisi maksaa jotain satasten tuotetta ensin tilille ja sitten luottaa, että tuollainen tuote ylipäätään on olemassa ja että se on väitetyssä kunnossa ym. Näitä huijausmyyjiä nimittäin on liikkeellä. Reiluinta ja selkeintä kaikille on, että ostaja latoo fyrkat myyjän käteen hakiessaan tavaran pois.

Ymmärrätkö nyt;

Ostajalla on tuossa asetelmassa oikeastaan vain tuo yksi tapa tulla huijatuksi; myyjä ei annakaan tavaraa maksua vastaan.

Sen sijaan käteiskaupassa ostaja voi huijata myyjää monellakin tavalla:

- Ei ole aikomustakaan maksaa koko summaa, vaan antaa pienemmän summan,

- Käyttää väärennettyä rahaa, jonka aitoutta on vaikea tutkia paikan päällä,

- Väkivallan uhka, kun pelataan rahasummilla yksityistiloissa,

- Harjoittaa rahanpesua, tukien väärinkäyttöä tms., joka ei suoranaisesti haittaa myyjää, mutta periaatesyistä myyjä ei ehkä halua osallistua sellaiseen.

Ei se ole huijaus, jos ostaja tarjoaa käteisenä pienempää kuin pyydettyä summaa. Se on yritys ostaa halvemmalla. Millainen myyjä antaa tuotteen, vaikka siitä ei makseta koko hintaa, ihmettelen vaan.

Kyse on ehkä kiusanteosta tai myyjän ajan tuhlaamisesta, muttei huijaamisesta. Vai meinaatko, että ostaja on joku silmänkääntäjä, joka vetää puolet rahoista takaisin samalla kun ojentaa niitä?

No mä olen pieni nainen, joka ei omista edes dobermannia, vaan kissan. Jos joku on päättänyt tulla hakemaan multa 100 € tavaran 50 €:lla, niin valitettavasti mä koen olevani hieman alakynnessä jos ostaja tosissaan haluaa heittäytyä hankalaksi tai viedä väkisin. Ehkä "huijaus" ei ole paras mahdollinen sana, mutta koen sen huijaamisena jos ostaja toimii _suunnitelmallisesti_ tällä tavalla. Ja kyllä, täysisummaisenkin kaupanteon jälkeen mut voi vaikka kaataa kumoon ja ottaa rahat takaisin. Ei siihen sen ihmeempiä temppuja tarvita.

Sitten varmaan tekisit rikosilmoituksen poliisille. Jotenkin en osaa käsittää, miten kukaan jaksaa elää elämäänsä noin pelokkaana. Yhtä hyvin joku voi kadulla käydä kimppuusi ja ryöstää sinut. Tuskin silti välttelen julkisilla paikoilla liikkumista.

Vierailija
92/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutiksessa on joskus tosi pelottavia tapauksia. Kannattaa vastata neutraalisti ja olla olematta kontaktissa. minusta torissa ei ole niin sekopäitä ihmisiä. Olen joskus saanut huutiksessa uhkauksia jostain naurettavasta parinkympin huonekalukaupasta, kun en ole ehtinyt heti hakemaan.

Vierailija
93/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

h_ki kirjoitti:

Sitä ei pidä hyväksyä, ettei sovitusta hinnasta pidetä kiinni. Sen sijaan tuota käteishommaa en puoleltasi ymmärrä. En itse ainakaan haluaisi maksaa jotain satasten tuotetta ensin tilille ja sitten luottaa, että tuollainen tuote ylipäätään on olemassa ja että se on väitetyssä kunnossa ym. Näitä huijausmyyjiä nimittäin on liikkeellä. Reiluinta ja selkeintä kaikille on, että ostaja latoo fyrkat myyjän käteen hakiessaan tavaran pois.

Ymmärrätkö nyt;

Ostajalla on tuossa asetelmassa oikeastaan vain tuo yksi tapa tulla huijatuksi; myyjä ei annakaan tavaraa maksua vastaan.

- Harjoittaa rahanpesua, tukien väärinkäyttöä tms., joka ei suoranaisesti haittaa myyjää, mutta periaatesyistä myyjä ei ehkä halua osallistua sellaiseen.

Ei se ole huijaus, jos ostaja tarjoaa käteisenä pienempää kuin pyydettyä summaa. Se on yritys ostaa halvemmalla. Millainen myyjä antaa tuotteen, vaikka siitä ei makseta koko hintaa, ihmettelen vaan.

Kyse on ehkä kiusanteosta tai myyjän ajan tuhlaamisesta, muttei huijaamisesta. Vai meinaatko, että ostaja on joku silmänkääntäjä, joka vetää puolet rahoista takaisin samalla kun ojentaa niitä?

No mä olen pieni nainen, joka ei omista edes dobermannia, vaan kissan. Jos joku on päättänyt tulla hakemaan multa 100 € tavaran 50 €:lla, niin valitettavasti mä koen olevani hieman alakynnessä jos ostaja tosissaan haluaa heittäytyä hankalaksi tai viedä väkisin. Ehkä "huijaus" ei ole paras mahdollinen sana, mutta koen sen huijaamisena jos ostaja toimii _suunnitelmallisesti_ tällä tavalla. Ja kyllä, täysisummaisenkin kaupanteon jälkeen mut voi vaikka kaataa kumoon ja ottaa rahat takaisin. Ei siihen sen ihmeempiä temppuja tarvita.

Sitten varmaan tekisit rikosilmoituksen poliisille. Jotenkin en osaa käsittää, miten kukaan jaksaa elää elämäänsä noin pelokkaana. Yhtä hyvin joku voi kadulla käydä kimppuusi ja ryöstää sinut. Tuskin silti välttelen julkisilla paikoilla liikkumista.

Haluankohan mä: a) huonolla tuurilla aloittaa poliisitappelun jotakin todennäköisesti varatonta taparikollista vastaan vai b) yksinkertaisesti hoitaa kaiken kaupankäynnin helpoimmaksi katsomallani tavalla omilla ehdoillani...

Vastaan b).

Vierailija
94/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

h_ki kirjoitti:

Ymmärrätkö nyt;

Höpölöpö. Ei aloittaja ole pelokas vaan realisti ja oman elämänsä herra. Hänen ei ole mikään pakko tehdä kauppoja öykkärin kanssa vain siksi, että öykkäri uhkailee tai syyllistää. En minäkään viitsisi, vaikka olen monessa rokassa keitetty mies. Minulla on parempaakin tekemistä kuin mennä mukaan öykkärien juttuihin. 

Vierailija
95/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Laitoin tyypille neuvojenne mukaan viestin, että kauppahinta on se hinta, jolla hän teki huutonsa. Hän vastasi siihen että ok, mutta haluaa maksaa käteisellä tai mobiililaitteella noudon yhteydessä. Noutoa hän ei suostu aikaistamaan vaan pääsee vasta melkein parin viikon päästä.

Eli mun nyt pitää odotella, että lunastaako se oikeasti huutonsa ja samalla menee arvokasta myyntiaikaa hukkaan jonkun tosiostajan suhteen. Ja minulla pyörii keskellä kotia kaksi ruokapöytää ja 12 tuolia. Viimeinen on toki oma ongelmani mutta ideana tosiaan oli nopeat kaupat. Käteisvänkäys minua edelleen epäilyttää jo aiemmissa viesteissä mainittujen syiden vuoksi.

Mitä mä nyt vastaan sinne? Inhottaa koko homma.

Vastaat, että käteismaksu ei käy ja nouto pitää tehdä välittömästi. Jos hän ei vastaa huomisen aikana ja/tai suostu ehtoihin, kauppa raukeaa.

Sori vaan tätä ketjua lukiessa tulee mieleen "mulle tänne heti nyt". Jotenkin tulee mieleen, ettei mitään monen sadan ostosta kannata edes tehdä huutonetissä, jos jonkun kuppasen kuvan perusteella pitää sitten uskoa siihen, että tavara on siinä kunnossa mitä siitä pyydetään hintaa. Ja petoksen mahdollisuus on aina myös myyjällä, joka ottaa rahat etukäteen tililleen ja sitten "häipyy" eikä ole tavattavissa kun ostaja tulee hakemaan. Näitäkin on nähty.

Vierailija
96/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

annex kirjoitti:

Miksi mobiilimaksuun pitäisi suostua?Jos on eri pankki niin eihän ne rahat näy heti tilillä"

Mutta näet, että ostaja teki maksun. Eli rahat on varmasti tulossa.

Vierailija
97/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Ideana olikin, että tuota settiä saa tulla ihan koska vain katsomaan ennen huutoa ja sen olin tuonut kohdetiedoissa esille. Tämän mahdollisuuden annoin ja olin siinä uskossa, että fiksu ostaja niin myös tekisi jos ei uskalla ostaa pelkkien kuvien perusteella.

Ukosta ei ole kuulunut mitään. Mutta hän on tosiaan laittanut monta sähköpostia kahden päivän aikana, 12 yhteenlaskettuna joihin en ole vastannut ja soittanut pari kertaa, yhden tekstarin laittoi "voitko soittaa minulle". No en ole soittanut. Hyi miten aggressiivista.

Ps. En ole pelokas ihminen, kuten joku tuossa yllä viittasi, tuo viesti ei ollut minun kirjoittamani. En elä elämääni mitenkään pelossa mutta todella välttelen kaikkien öykkärien kanssa tekemisissä olemista. Inhoan sellaista.

Tässä tosiaan on se, että vaikka ostaja maksaisi siinä mun silmien edessä mobiilissa sen maksun, en voi tietää onko se validi, jos verkkopankki on minulle täysin vieras. Mutta ennen kaikkea en vain haluaisi olla missään tekemisissä edes hetkellisesti tuollaisen tyypin kanssa. Ties mistä se keksii valitettavaa kauppojen jälkeen. En nyt tiedä, mitä pitäisi seuraavaksi tehdä.

Vierailija
98/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

annex kirjoitti:

Mutta näet, että ostaja teki maksun. Eli rahat on varmasti tulossa.

Ei näe mitään, jos maksaja on kokenut huijari tai et itse ole kokenut myyjä.

Vierailija
99/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Laitoin tyypille neuvojenne mukaan viestin, että kauppahinta on se hinta, jolla hän teki huutonsa. Hän vastasi siihen että ok, mutta haluaa maksaa käteisellä tai mobiililaitteella noudon yhteydessä. Noutoa hän ei suostu aikaistamaan vaan pääsee vasta melkein parin viikon päästä.

Eli mun nyt pitää odotella, että lunastaako se oikeasti huutonsa ja samalla menee arvokasta myyntiaikaa hukkaan jonkun tosiostajan suhteen. Ja minulla pyörii keskellä kotia kaksi ruokapöytää ja 12 tuolia. Viimeinen on toki oma ongelmani mutta ideana tosiaan oli nopeat kaupat. Käteisvänkäys minua edelleen epäilyttää jo aiemmissa viesteissä mainittujen syiden vuoksi.

Vastaat, että käteismaksu ei käy ja nouto pitää tehdä välittömästi. Jos hän ei vastaa huomisen aikana ja/tai suostu ehtoihin, kauppa raukeaa.

Sori vaan tätä ketjua lukiessa tulee mieleen "mulle tänne heti nyt". Jotenkin tulee mieleen, ettei mitään monen sadan ostosta kannata edes tehdä huutonetissä, jos jonkun kuppasen kuvan perusteella pitää sitten uskoa siihen, että tavara on siinä kunnossa mitä siitä pyydetään hintaa. Ja petoksen mahdollisuus on aina myös myyjällä, joka ottaa rahat etukäteen tililleen ja sitten "häipyy" eikä ole tavattavissa kun ostaja tulee hakemaan. Näitäkin on nähty.

Kaikki tuo on aivan totta. Käteismaksu tavaraan hakiessa on yleensä luotettavin maksutapa. MUTTA tässä tapauksessa ostaja osoitti epäluotettavuutensa tinkimällä (maksutavan lisäksi) hinnasta heti kaupanteon jälkeen, eikä hän edes ole nähnyt tavaraa. Ostajan kommunikointi muutenkin osoittaa häiriintynyttä luonteenlaatua niin, että myyjän kannattaa mieluummin kärrätä tavarat kaatopaikalle kuin olla tekemisissä sellaisen ostajan kanssa. 

Vierailija
100/132 |
12.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kuin ekan ja tämän vikan sivun ja siksi kysynkin, että oliko tuosta noutoajasta jotain mainittu etukäteen, tai onko huutonetissä jotkut ehdot sille, kuinka nopeasti tavara pitää noutaa?

Käteiseen ei tietenkään tarvitse suostua, jos kerran ehdoissa on selkeästi mainittu, että käteinen ei käy, mutta jos ostaja kerran lupaa maksaa paikanpäällä nettipankkiin, niin siihen on kaiketi suostuttava, jos kerran käypänä maksutapana oli tilisiirto.

Ei tarvitse luovuttaa tavaraa ennen kuin rahat ovat tilillä, koko  summa. Itse myyjänä peruisin koko kaupan, viis negoista. Ostajalle voi myös antaa negaa jos on rekkautunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä