Miten huomauttaa työkaverille mässyttämisestä?
Tuli tuosta ääni ketjusta mieleen.. Työkaverini mässyttää ja mäiskyttää ruokaa syödessä niin kovaa, että mulla nousee samantien ärtymys huippuunsa. Onko mitään tapaa miten voisin huomauttaa tästä asiallisesti loukkaamatta häntä? Olemme kavereita muutenkin niin en haluaisi pahoittaa mieltään.
Teemme töitä todella pienessä toimistossa ja ruokailutiloja ei ole, siksi syömme työpisteellä.
Istumapaikan vaihtaminen ei valitettavasti onnistu, toimisto on käytännössä yksi pieni huone, missä on neljä työpistettä vierekkäin (yksi pitkä pöytä). Emme istu vierekkäin, mutta silti mässyttäminen kuuluu ja suoraan sanottuna herättää kuvotusta. Tähän mennessä ainoa ratkaisu on ollut kuunnella musiikkia kovaa syömisen aikana.
Kommentit (48)
Eräs työkaverini hermostui kerran kunnolla. Söin omenaa ja luin lehteä, en ollu huomioinnut ympäristöä ollenkaan ja samassa pöydässä istui pari työkaveriani juttelemassa. Yhtäkkiä toinen heistä ärähti mulle kunnolla että rouskutan liian lujaa, hämmästyin koko tilannetta ja työkaverin vihaista ilmettä. Ilmeisesti omenan haukkaamisesta kuului liian kova ääni. Ootteko koskaan yrittäny haukata omenasta palaa hiljaa? Ei onnistu, joka haukkaamisesta tuli haaste 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mässyttäminen on raivostuttavaa. Suu auki jauhaminen on oksettavaa ja huono käytöstapa. Minäkin kärsin tästä asiasta. Joskus joudun kotona poistumaan pöydästä kun perheemme ruokailee. Miehestä kuuluu inhottava ääni kun hän syö vaikka hän syö suu kiinni. Jostain syystä silti lotisee ja litisee? Hän kyllä yrittää syödä hiljempaa jos huomaa minun olevan ihan hermona asiasta, mutta olen sanonut ettei tarvitse koska minun pitäisi pystyä sietämään ääntä.
Hirveän raskasta kun ruokahalu menee hetkessä ja tilalle tulee oksetus. Minulla on muitakin ääniä, jotka saavat kiehumaan. Flunssaisena nielaiseminen kuulostaa järkyttävältä. Flunssaisena syöminen on kamalan kuuloista. Kaikki ähinät ja ähkimiset saavat karvat pystyyn. Rään sisäänvetäminen on niin oksettavaa, että yökkäilen jos joku tekee niin.
Näin on ollut ihan pienestä lapsesta asti. Se on kamalan raskasta sekä minulle että ihmisille, jotka elävät kanssani.
Olet sairas.
Oletko ollut terapiassa tms. asian takia.
No varmaan sitten olen sairas kun tietyt äänet häiritsevät minua huomattavasti. Itse kuitenkin tiedostan ongelman ja sanonut muille että minun pitäisi pystyä sietämään kyseisiä ääniä.
Taidan kuulua samaan ryhmään, jo pelkkä aiheesta lukeminen kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niitä toiselle mässyttämisestä huomauttajia ole suhteessa vähemmän, kuin mässyttäjiä. Sinänsä huono rinnastus.
Jännä kuinka ihmiset ovat täällä niin takajaloillaan, kun jotakin mässyttäminen ärsyttää.
Mässyttäjät ärsyyntyvät. Eli tiedostettua toimintaa
Määritelmän mukaan misofoniasta kärsivällä maiskutus aiheuttaa alkukantaisen "taistele tai pakene" -reaktion. Ei siis mikään että joitakin kermaperseitä vähän inhottaa ja loukkaa kun toinen ei osaa syödä suu kiinni.
Kyse ei siis välttämättä ole siitä että tulee vihaiseksi.
Itse joudun laittamaan kuulokkeet päähän tai lähteä hetkeksi ulos koska haluan paeta tilanteesta. Jos tilanne on sellainen että en pysty siitä poistumaan, jää vaihtoehdoksi tuo "taistele". Käytännössä se tarkoittaa sitä että on hyvin vaikea pidättäytyä sanomasta hyvin äkäiseen sävyyn että "VOITKO NYT JUMALAUTA LOPETTAA TON SAATANAN MÄSSYTTÄMISEN" vaikka mässyttäjä olisi oma äiti. Tiettyyn pisteeseen sitä stabiili ihminen tietysti pystyy pidättelemään ja koittaa vaan kärsiä asiasta omassa päässään, mutta keskittyminen mihinkään on täysin mahdollista ja ärtymys saattaa puskea päälle jos joku tahtoisi sillä hetkellä jostakin vaikkapa keskustella. Epästabiilimpi tai voimakkaammin misofonisti saattaa tuossa kohtaa tietysti leipasta kuonoon.
Olen hyvin rauhallinen ja konflikteja välttelevä ihminen noin muuten, mutta muutaman kerran olen sellaisille ihmisille asiasta tiuskaissut joille ei välttämättä olisi halunnut.
Mahdollisella toki tarkoitin mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Määritelmän mukaan misofoniasta kärsivällä maiskutus aiheuttaa alkukantaisen "taistele tai pakene" -reaktion. Ei siis mikään että joitakin kermaperseitä vähän inhottaa ja loukkaa kun toinen ei osaa syödä suu kiinni.
Kyse ei siis välttämättä ole siitä että tulee vihaiseksi.
Itse joudun laittamaan kuulokkeet päähän tai lähteä hetkeksi ulos koska haluan paeta tilanteesta. Jos tilanne on sellainen että en pysty siitä poistumaan, jää vaihtoehdoksi tuo "taistele". Käytännössä se tarkoittaa sitä että on hyvin vaikea pidättäytyä sanomasta hyvin äkäiseen sävyyn että "VOITKO NYT JUMALAUTA LOPETTAA TON SAATANAN MÄSSYTTÄMISEN" vaikka mässyttäjä olisi oma äiti. Tiettyyn pisteeseen sitä stabiili ihminen tietysti pystyy pidättelemään ja koittaa vaan kärsiä asiasta omassa päässään, mutta keskittyminen mihinkään on täysin mahdollista ja ärtymys saattaa puskea päälle jos joku tahtoisi sillä hetkellä jostakin vaikkapa keskustella. Epästabiilimpi tai voimakkaammin misofonisti saattaa tuossa kohtaa tietysti leipasta kuonoon.
Olen hyvin rauhallinen ja konflikteja välttelevä ihminen noin muuten, mutta muutaman kerran olen sellaisille ihmisille asiasta tiuskaissut joille ei välttämättä olisi halunnut.
Näin se juuri on.
En usko hetkeäkään, että purentavirhe pakottaisi mässyttämään. Tasan varmasti pystyisit syömään suu kiinni, idiootti.