Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten huomauttaa työkaverille mässyttämisestä?

Vierailija
10.11.2016 |

Tuli tuosta ääni ketjusta mieleen.. Työkaverini mässyttää ja mäiskyttää ruokaa syödessä niin kovaa, että mulla nousee samantien ärtymys huippuunsa. Onko mitään tapaa miten voisin huomauttaa tästä asiallisesti loukkaamatta häntä? Olemme kavereita muutenkin niin en haluaisi pahoittaa mieltään.

Teemme töitä todella pienessä toimistossa ja ruokailutiloja ei ole, siksi syömme työpisteellä.
Istumapaikan vaihtaminen ei valitettavasti onnistu, toimisto on käytännössä yksi pieni huone, missä on neljä työpistettä vierekkäin (yksi pitkä pöytä). Emme istu vierekkäin, mutta silti mässyttäminen kuuluu ja suoraan sanottuna herättää kuvotusta. Tähän mennessä ainoa ratkaisu on ollut kuunnella musiikkia kovaa syömisen aikana.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on mikä on eli ei tule muuttamaan käytöstään sanoit tai et. Ehkä on parempi, ettet sano koska hän loukkaantuu silloin.

Vierailija
2/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin tulla juuri ehdottamaan korvatulppia tai musiikin kuuntelua.

T misofooni 15-vuotiaasta. Olen vuosien varrella pyrkinyt siedättämään itseäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki loukkaantuu nykyään niin helposti että taitaa olla parempi olla vaan hiljaa ja antaa mässyttää

Vierailija
4/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit. Ei kai nyt oikeasti mässytyksen takia vaihdeta toiseen huoneeseen, vaikka se ärsyttävää onkin?

Vierailija
5/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka maistuu enemmän kun mässyttää. Makumolekyylit irtoavat paremmin.

Kokeile vaikka!

Vierailija
6/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylireagoit. Ei kai nyt oikeasti mässytyksen takia vaihdeta toiseen huoneeseen, vaikka se ärsyttävää onkin?

Ehkä ylireagoin, mutta minulle henkilökohtaisesti ei ole mitään pahempaa ääntä kuin ruualla mässyttäminen. En tiedä mistä moinen inho johtuu, mutta ihan rehellisesti kuuntelisin ja haistelisin koko päivän vaikka työkaverin pieruja, kuin kuuntelisin 15 minuuttia mässyttämistä :D Niin kovaa ärtymystä se herättää, tuntemattomasta syystä.. Jos meillä olisi vaihtoehto mennä toiseen huoneeseen, niin varmasti menisin.

Ehkä taitaa olla tosiaan parempi olla sanomatta mitään ja jatkaa musiikinkuuntelua tms. :)

Vierailija
7/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ylireagoin, mutta minulle henkilökohtaisesti ei ole mitään pahempaa ääntä kuin ruualla mässyttäminen. En tiedä mistä moinen inho johtuu, mutta ihan rehellisesti kuuntelisin ja haistelisin koko päivän vaikka työkaverin pieruja, kuin kuuntelisin 15 minuuttia mässyttämistä :D Niin kovaa ärtymystä se herättää, tuntemattomasta syystä.. Jos meillä olisi vaihtoehto mennä toiseen huoneeseen, niin varmasti menisin.

Ehkä taitaa olla tosiaan parempi olla sanomatta mitään ja jatkaa musiikinkuuntelua tms. :)

Kärsit misofoniasta. Minulla sama vaiva ja on ollut helpotus kuulla, että kyse on ihan oikeasta neurologisesta vaivasta eikä vain nirppanokkaisuudesta tai psyykkisestä ongelmasta.

Vierailija
8/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kun on olemassa meitä ihmisiä, joilla tietyt äänet aiheuttavat aggressioita. Pahimmillaan mieleni on tehnyt mennä lyömään mässyttäjää suuhun. Pahin ääni minulle on purkan lossutus suu auki. Eihän tää itsellekään kivaa ole.

Se aiemmin kirjoittanut, misofoniasta kärsivä.

9/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu kiinni syöminen on ihan perus käytöstapoja, joten ihan asiallista sanoa nätisti jos häiritsee. Samalla tavalla kuin voisi sanoa piereskelystä toimistossa, ettei se vaan sovi sinne. Piereskellä ja maiskutella voi sitten kotonaan miten huvittaa. 

Vierailija
10/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kun on olemassa meitä ihmisiä, joilla tietyt äänet aiheuttavat aggressioita. Pahimmillaan mieleni on tehnyt mennä lyömään mässyttäjää suuhun. Pahin ääni minulle on purkan lossutus suu auki. Eihän tää itsellekään kivaa ole.

En ole aiemmin kuullutkaan misofoniasta, pitänee ottaa selvää, kiitokset!

Naurahdin tälle kommentille, koska se on kuin minun suustani! Nimenomaan aiheuttaa agressiota tuo ääni ja tekee mieli huutaa täysiä: "LOPETA!!!!!!!!!" Ja tämä ko. työkaveri on siis minun kaveri myös vapaa-ajalla eli ei ole mitään muuta kismaa tätä ihmistä kohtaan! 

Vierailija
11/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kärsit misofoniasta. Minulla sama vaiva ja on ollut helpotus kuulla, että kyse on ihan oikeasta neurologisesta vaivasta eikä vain nirppanokkaisuudesta tai psyykkisestä ongelmasta.

Täällä se toinen misofonikko (miksi tälle ei olemassa suomeksi vielä kunnon termiä?). Ap:lle samaa sanoisin. Misofonia tarkoittaa sitä, että jokin ääni saa aikaan suhteettoman suuria raivontunteita. Yleensä äänet ovat juuri tuollaisia tyyliin ruuan massutus (olisiko tämä yleisin..?), paperin rapistelu, rään sisäänimaisu ääni.

Itseäni helpotti kanssa lukea aiheesta. On meitä olemassa, et ole Ap yksin.

Vierailija
12/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei oikeasti voi asialle mitään ja se, että huomauttaisit asiasta hänelle voi olla hänelle suuremmat vaikutukset, kuin olit tarkoittanut.

Muistan yläasteella kun eräs luokkalainen oli kotitaloudentunnilla nähnyt, kun syön ja raportoi sitten siihen liittyen eräästä huonosta tavasta. Sen jälkeen olin pidemmän aikaa jotenkin todella "tietoinen" aina ruokailuissa ja tarkkailin itseäni, koska tämä "häiritsevä tapa" ei todellakaan ollut mitenkään tahallinen.

En siis todellakaan suosittele asiasta sanomista. Mielestäni se olisi jopa todella tylyä. Ymmärrän jos hän röyhtäilisi tai tekisi jotakin tahallista mutta ehkä hän ei yksinkertaisesti voi mässyttämiselle mitään. Laita musiikkia soimaan tai mene muualle, ei voi niin paljon häiritä tollaset äänet.

Vierailija
13/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä se toinen misofonikko (miksi tälle ei olemassa suomeksi vielä kunnon termiä?). Ap:lle samaa sanoisin. Misofonia tarkoittaa sitä, että jokin ääni saa aikaan suhteettoman suuria raivontunteita. Yleensä äänet ovat juuri tuollaisia tyyliin ruuan massutus (olisiko tämä yleisin..?), paperin rapistelu, rään sisäänimaisu ääni.

Itseäni helpotti kanssa lukea aiheesta. On meitä olemassa, et ole Ap yksin.

Kiitos :) AP

Vierailija
14/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aiemmin kuullutkaan misofoniasta, pitänee ottaa selvää, kiitokset!

Naurahdin tälle kommentille, koska se on kuin minun suustani! Nimenomaan aiheuttaa agressiota tuo ääni ja tekee mieli huutaa täysiä: "LOPETA!!!!!!!!!" Ja tämä ko. työkaveri on siis minun kaveri myös vapaa-ajalla eli ei ole mitään muuta kismaa tätä ihmistä kohtaan! 

Kyllä sulla misofonia kuulostaa selvästi olevan. Mulla on se tosiaan helpottanut, kun olen lukenut aiheesta ja tiedostan, mistä tämä johtuu. Lisäksi tosiaan tieto siitä, että en ole ainoa maailmassa. Yritän myös siedättää itseäni, sillä tiedän että maailmassa tulee aina (valitettavasti) olemaan ääniä, jota ärsyttävät.

T. Se misofonikko 1

Vierailija
15/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hän ei oikeasti voi asialle mitään ja se, että huomauttaisit asiasta hänelle voi olla hänelle suuremmat vaikutukset, kuin olit tarkoittanut.

Muistan yläasteella kun eräs luokkalainen oli kotitaloudentunnilla nähnyt, kun syön ja raportoi sitten siihen liittyen eräästä huonosta tavasta. Sen jälkeen olin pidemmän aikaa jotenkin todella "tietoinen" aina ruokailuissa ja tarkkailin itseäni, koska tämä "häiritsevä tapa" ei todellakaan ollut mitenkään tahallinen.

En siis todellakaan suosittele asiasta sanomista. Mielestäni se olisi jopa todella tylyä. Ymmärrän jos hän röyhtäilisi tai tekisi jotakin tahallista mutta ehkä hän ei yksinkertaisesti voi mässyttämiselle mitään. Laita musiikkia soimaan tai mene muualle, ei voi niin paljon häiritä tollaset äänet.

Kiitos vastauksesta ja ymmärrän kantasi asiaan. Sinulla oli hyviä pointteja ja olen samaa mieltä siitä, että ehkä ei kannata sittenkään ottaa asiaa esille lainkaan. 

MUTTA, en ole samaa mieltä siitä, etteikö mässyttämiselle voisi mitään. Mässyttäminen voi olla jollekin ihmiselle huomaamaton tapa, mutta kyllä ruokaa voi syödä mässyttämättä. En minäkään mässytä. Mässyttäminen useimmiten johtuu siitä, että ruokailija syö suu auki. Mässyttämistä voi siis estää pureskelemalla suu kiinni mikä kuuluu muutenkin hyviin tapoihin. On kyllä totta, että tämä voi olla vaikea tapamuutos ihmiselle, joka on tottunut mässyttämään suu lommollaan. 

En myöskään ole samaa mieltä siitä, etteikö "voi niin paljon häiritä tollaset äänet.".

Kyllä valitettavasti voi, niin kuin tässäkin ketjussa on todettu. -AP

Vierailija
16/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta ja ymmärrän kantasi asiaan. Sinulla oli hyviä pointteja ja olen samaa mieltä siitä, että ehkä ei kannata sittenkään ottaa asiaa esille lainkaan. 

MUTTA, en ole samaa mieltä siitä, etteikö mässyttämiselle voisi mitään. Mässyttäminen voi olla jollekin ihmiselle huomaamaton tapa, mutta kyllä ruokaa voi syödä mässyttämättä. En minäkään mässytä. Mässyttäminen useimmiten johtuu siitä, että ruokailija syö suu auki. Mässyttämistä voi siis estää pureskelemalla suu kiinni mikä kuuluu muutenkin hyviin tapoihin. On kyllä totta, että tämä voi olla vaikea tapamuutos ihmiselle, joka on tottunut mässyttämään suu lommollaan. 

En myöskään ole samaa mieltä siitä, etteikö "voi niin paljon häiritä tollaset äänet.".

Kyllä valitettavasti voi, niin kuin tässäkin ketjussa on todettu. -AP

Pitäisi tottakai käytöstavat olla hiottuna jo aikuisena, siitäkin syystä ei mielestäni ole kenenkään muun tehtävä huomauttaa jostakin mässyttämisestä. Työkaveri siinä sitten vain itsensä nolaa. Entä mitä jos tämä mässyttäminen ei johdukaan suu auki syömisestä, eikö ole vähän noloa, jos hän vastaa, ettei tosiaan voi äänelle mitään.

Vierailija
17/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä misofoonikot, itsekin jostain tuosta luin ja ainoa hoitokeino taitaa olla vain siedättäminen (tai juuri esim. musiikin kuuntelu). Se varmasti auttaa että tietää että se on "oikea" sairaus. Minullakin on joitain misofonian piirteitä, esim. jos joku toinen mässyttää tai vaikka hengittää oikein raskaasti. Nuorempana olin pääsykokeissa ja siellä eräs henkilö hengitti oikein raskaasti ja kiihtyneesti, kuin olisi nukkunut mutta hengitti siis kiihkeämmin... Siinä oli hermot koetuksella. :D Joskus en huomaa näitä ääniä ollenkaan, joskus taas pistää oikein korvaan. Olen huomannut että mitä rennommin itse ottaa ja mitä paremmin ovat asiat omassa elämässä, sen vähemmän stressaa muiden asiat.

Ja se on jotenkin todella ärsyttävää kun joku puhuu ruoka suussa. Eräs tuttu ottaa haukun, selittää ja selittää ja kun suu on tyhjä, pysäyttää puheen ottaakseen suuhun taas ruokaa ja jatkaa taas puhetta. Ei siis osaa syödä hiljaa vaan koko ajan pitää puhua samalla. :D

Vierailija
18/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kauheaa, kun koko maailma ei toimi juuri sun mielen mukaan. Toiset ihmiset jopa syövät. Vaihda työpaikkaa ja valitse semmoinen, missä olet yksin. Sinä ja sun luulotautis.

Vierailija
19/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kauheaa, kun koko maailma ei toimi juuri sun mielen mukaan. Toiset ihmiset jopa syövät. Vaihda työpaikkaa ja valitse semmoinen, missä olet yksin. Sinä ja sun luulotautis.

No on sullakin fiksut ratkaisut. Ei, meistä ei kumpikaan ole vaihtamassa työpaikkaa kun kyseessä on start up yritys, jonka perustamisessa & omistamisessa olemme molemmat mukana. Kiitos kuitenkin! -AP

Vierailija
20/48 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purentavirheetkin voi aiheuttaa mässytystä ja suu auki syömistä, eikä niille voi mitään. Itselläni on paha avopurenta, tiedän että mässytän..en voi sille mitään. Olen käynyt puheterapeutilla tuosta, mutta tilanteelle ei voi mitään. Itseäni nolottaa ja hävettää syödä muiden kanssa, mutta ruoattako pitäisi purentavirheen vuoksi olla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän