Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vinkkejä unettomuuteen?

Vierailija
10.11.2016 |

Oon kärsiny unettomuudesta noin pari kuukautta ja tuntuu, että keikun jo hulluden reunamilla. Nukkumaan menosta on jo tullu ahdistavaa kun tiedän vaan pyöriväni sängyssä ja kuuntelen miehen kuorsausta. Kuorsaus ei ole ainut syy miksi en saa unta mutta yksi syistä. Yleensä kun yritän nukahtaa, alkaa pyöriä päässä kaikkea paskaa menneisyydestä... Tuntuu ettei saa ajatuksia kuriin.
Lapset ei oo enää pieniä eli ne ei valvota.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae lääkäriltä mirtatsapiiniresepti. Se on mielialalääke, jota voi käyttää hyvin pienellä annoksella nukahtamiseen. Se on parempi kuin nukahtamislääkkeet, mutta sitä voi käyttää niiden tapaan vain tarvittaessa. Mitä pienempi annos, sitä paremmin unettaa. Ekoina aamuina voi olla tosi väsy, joten kannattaa aloittaa vkl ja ottaa tarpeeksi ajoissa illalla. Tämä on ainoa, joka itselläni on auttanut. Ja miehelle kuorsauskiskot.

Vierailija
2/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja korvatulpat vielä...

Edellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tarpeekseni miehen vuoksi valvomisesta, joten muutin toiseen huoneeseen ja olen nukkunut siellä tyytyväisenä 5 vuotta.

Ja kun huolet alkoivat valvottaa, niin toin yöpöydälle vihkon, jonne kirjoitan sen huolen, joka pyörii mielessä. Kun huoli on kirjoitettu muistiin, niin sitä ei tarvitse mietiskellä koko yötä. Se ei pääse unohtumaan, vaikka ei miettisikään, sillä vihkosta voi aina katsoa, että mitäs huolia minulla illalla olikaan. Tuo on helpottanut nukahtamista yllättävän paljon.

Vierailija
4/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksi, lääkkeet. Tosin niiden saanti on nykyään niin vaikeaa että valitsin valvomisen. Jos keto tai mirtsapriini auttaa niin niitä kyllä saa. Kokeilin molemmat ja totesin lääkärille että mielummin olen ilman kuin syön nuita.

Vähän yli puolivuotta olen elänyt sen jälkeen jatkuvassa väsymyksen tilassa. Parempihan se on että lääkärillä on hyvä mieli ettei kirjoita lääkettä kuin se että saanko nukuttua.

Mielummin kärsin unettomuudesta kuin ruinaan lääkkeitä ja kuuntelen syyllistämistä. Ruinaamista se oli viimeinen vuosi kun käytin nukahtamislääkkeitä. Niiden kirjoittaminen muuttui kerralla. Itseni lisäksi oli monta yhtäaikaa ihmettelemässä että mitä v.tt.a? Vuosia toiminutta lääkettä et enää saa.

Käytännössä pakottivat kokeilemaan mirtsaa ja ketopriiniä. Ei tietenkään pakotettu mutta muuta eivät kirjoittaneet. Kolmantena olisivat vielä halunneet kokeilla triptyliä. Sanoin että nyt riittää, en ala olemaan koekaniini. Siltä tämä homma tuntuu. Sitten sanoi että hän nyt pitkin hampain uusii tämän vanhan reseptin. Vajaana kuitenkin eli 5 kpl/viikko. Siitä ei mennyt kauan kun sanoin että antaa olla. Tämä syyllistäminen lääkkeen käytöstä riittää nyt.

Vierailija
5/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yksi, lääkkeet. Tosin niiden saanti on nykyään niin vaikeaa että valitsin valvomisen. Jos keto tai mirtsapriini auttaa niin niitä kyllä saa. Kokeilin molemmat ja totesin lääkärille että mielummin olen ilman kuin syön nuita.

Vähän yli puolivuotta olen elänyt sen jälkeen jatkuvassa väsymyksen tilassa. Parempihan se on että lääkärillä on hyvä mieli ettei kirjoita lääkettä kuin se että saanko nukuttua.

Mielummin kärsin unettomuudesta kuin ruinaan lääkkeitä ja kuuntelen syyllistämistä. Ruinaamista se oli viimeinen vuosi kun käytin nukahtamislääkkeitä. Niiden kirjoittaminen muuttui kerralla. Itseni lisäksi oli monta yhtäaikaa ihmettelemässä että mitä v.tt.a? Vuosia toiminutta lääkettä et enää saa.

Käytännössä pakottivat kokeilemaan mirtsaa ja ketopriiniä. Ei tietenkään pakotettu mutta muuta eivät kirjoittaneet. Kolmantena olisivat vielä halunneet kokeilla triptyliä. Sanoin että nyt riittää, en ala olemaan koekaniini. Siltä tämä homma tuntuu. Sitten sanoi että hän nyt pitkin hampain uusii tämän vanhan reseptin. Vajaana kuitenkin eli 5 kpl/viikko. Siitä ei mennyt kauan kun sanoin että antaa olla. Tämä syyllistäminen lääkkeen käytöstä riittää nyt.

Mikäpä oli se lääke, josta syyllistettiin? Itse olen vuosia nukkunut Ketipinorin ja melatoniin yhdistelmällä. Sitä ennen taisi olla käytössä Mirtazapin ja Opamox. Onko muitakin mietoja vaihtoehtoja?

t. kroonisesti uneton

Vierailija
6/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini. Mutta myytävät tabletit ovat yleensä liian isoja. Optimaalinen määrä on aika pieni. Itse katkaisen yhden tabletin neljään osaan ja otan neljännesosan.

7/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini vois toimia,3mg saa reseptillä ja 1,9mg ilman reseptiä

Vierailija
8/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2995 kirjoitti:

Melatoniini vois toimia,3mg saa reseptillä ja 1,9mg ilman reseptiä

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14558818/jeesus-vapauttaa-unihalvauksesta...

Vierailija
9/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös tehdä sellaista mielikuvaharjoitusta, jossa huolet laitetaan kaappiin. Eli teet tätä sängyssä, kun yrität nukahtaa. Aina kun mieleen tulee joku huoli, visualisoit, että laitat sen kaappiin. Siellä se sitten on tallessa ja voit palata siihen taas aamulla. Nyt sinun ei tarvitse miettiä sitä. Näin teet jokaiselle huolelle.

Kannattaa myös pohtia omaa ruokavaliota. Syötkö liikaa sokeria tai juotko liikaa kahvia? Syötkö illalla liian raskaasti?

Katsotko telkkaa tai puhelimen ruutua ennen nukkumaan menoa? Häiritseekö se untasi?

Joitain (esim. minua) rauhoittaa illalla otettu magnesium. Sitä kannattaa kokeilla! Jos vatsa menee sekaisin, olet ottanut liian ison annoksen.

Harrastatko riittävästi liikuntaa?

Onko elämässäsi asioita, jotka stressaavat jatkuvasti? Voitko tehdä niille asioille jotain, jotta ne lakkaisivat stressaamasta?

Onko makuuhuoneessanne riittävän viileää? Onko sinulla hyvä sänky ja tyyny?

Vierailija
10/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda lääkkeet, etenkin nuo kaikki mielialasusteemit ym. Niillä on niin paljon sivuvaikutuksia. Itse olen kärsinyt vuosia unettomuudesta ja kokeillut lähes kaikkia. Tuo yllä mainittu huolien kirjoittaminen vihkoon on hyvä. Lisäksi suosittelen vähentämään reippaasti kofeiinivalmisteita. Mitään kofeiinipitoista teetä tai kahvia ei saisi nauttia enää kolmen-neljän jälkeen. Lisäksi suosittelisin menemään hyvään luontaistuotekauppaan ja kysymään neuvoa sieltä. On olemassa hyviä luonnon yrttejä ym. valmisteita, joista voi löytää itselle sopivan. Kaikki ei sovi kaikille. Itseäni auttaa eniten kuitenkin ajoissa nukkumaan meneminen, ettei ala heti ahdistaa lyhyeksi jäävä yöuni, jos ei heti saa nukahdettua. Itse pyrin menemään nukkumaan viimeistään kymmeneltä. Viimeiseksi ei myöskään kannata selata ahdistavia ja masentavia uutisia puhelimesta. Tässä itseäni auttavia juttuja. Toivon kovasti, että valvomisesi jäisi lyhyeksi :)

Vierailija
11/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin puhelimen tuijottaminen/ tietsikan tuijottaminen pitää lopettaa tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Kirjan lukeminen on hyvä unilääke.

Mutta ahdistavat ajatukset. ..ehkä tuo kirjoittaminen auttaisi, kuten joku edellä ehdotti.

Mulla itsellä on imovane, mutta en onneksi tarvi usein.

Kaikki edellä luetellut lääkkeet varmaan auttaa, mutta on ankeaa jos ajautuu siihen, ettei enää koskaan voi nukkua ilman niitä.

Vierailija
12/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi mirtatsapiinia tai noita, mutta tsolpideemia söin jossain välissä pahimpina kausina, on siis nukahtamislääke (esim. Somnor), vaatii reseptin.

Siitä oli silti vaikea jättäytyä eroon, koska toimi aika tehokkaasti pienelläkin annoksella, mutta sen jälkeen oli vaikea nukkua ilman. Kyllä siitäkin yli jossain vaiheesa pääsi, mutta ei helposti, vaikka väittivät, etteivät ole koukuttavia.

Myöhemmin käytin melatoniinia, saa apteekista reseptittä ja jopa jostain marketeista. Näytti väsyttävän jonkin verran, kunhan muistaa ottaa useamman tunnin ennen nukkumaanmenoa. Tämä aikaviive oli minulle se hankalin vaihe.

Vierailija
13/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unista viis, kunhan saisi edes nukutuksi.

Vierailija
14/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä täyteen fyysistä touhua ja ulkoilua, niin kyllä illalla uni maittaa.

Ja ihmissuhteiden konfliktit ja ristiriidat pitää opetella selvittämään, sillä selvittämättömät sellaiset vaivaavat kyllä mieltä niin paljon, että uni häiriintyy.

Vierailija
15/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku tarpeeksi (ei iltapainotteisesti)

Älä syö raskaasti illalla mutta älä mene nälässä nukkumaan. Ei paljon sokeria.. Lämmin maito voi auttaa(tryptofaani)

Ei kofeiinia päiväkahvin jälkeen (kofeiinia myös joissain teessä, limsoissa kuten colajuomat, suklaassa jne). Riippuu kuinka kofeiiniherkkä on

Rentoutusvideoilla (esim.asmr) tai rentoutusmusiikilla voi saada mielen rentoutumaan. Youtubesta löytyy.

Oletko loppuunpalanut tai stressaantunut. Voi olla syynä univaikeuksiin.

Vältä eritoten kännykästä, tabletista tulevaa sinivaloa, se virkistää. Tunti ennen nukkumaanmenoa ne pois. Kannattaa vältellä kirkkaita valoja ennen nukkumaanmenoa

Sängystä mukava paikka, makuuhuoneen lämpötila kohdilleen

Vierailija
16/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on auttanut YouTubesta kuunnella jotain suht monotonista ( yleensä Amerikka standuppia tai jotain luentoja) ehdottomasti miehen puhumana . tai äänikirjoja. Kokeilla sopii ainakin ! Jos ei uni tuukaan niin tulee kuunneltua ainakin ;) ja nimenomaa kuunnella eli näytön valo pois näkyvistä ! Usein käy niin että kun koittaa keskittyä niin se alkaa väsyttää.

Vierailija
17/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptyl 5-10 mg alkuillasta.

Estrogeeniä, jos yli 45 vuotta.

Kamomillateetä pari mukillista ilta-aikaan.

Vierailija
18/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain parin kuukauden unettomuuteen zopinox reseptin. Lääkäri tarjosi ensin mirtazapiinia mutta olen vierestä nähnyt ja kuullut miten moni sen käyttäjä on hetkessä lihonnut ~10 kg. Ilmeisesti aiheuttaa joillakin valtavaa makeanhimoa.

Mulla tilannetta edelsi ero, muutto ja työpaikan vaihto joten niistä johtuvia asioita stressasin iltaisin ja öisin. Juuri tuo tietoisuus siitä ettei uni kuitenkaan tule oli hirvittävintä. Zopinox on nopeavaikutteinen ja ennenpitkää huomasin nukkuvani aina hieman paremmin ja pitempään. Heti kun pystyin nukahtamaan ilman lääkettä, lopetin sen käytön.

Vierailija
19/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniini ei auta yhen yhtikäs mitään jos ongelmia elämässä,etkä saa nukuttua ,se on varma!!!   eikä auta muutenkaan. Kunnon unilääke se olla pitää!  Miksi unilääkkeitä sitten valmistetaan jos nämä lekurit ei suostu niitä kirjottamaan?  Ei tule riippuvuutta ,se on liioiteltua höpötystä.    melatoniinit  bisnesjuttu.

Vierailija
20/29 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaikki älä tee, syö, juo sitä ja tätä ja tuota ennen nukkumaan menoa jne voi toimia joillakin, mutta todelliseen unettomuuteen niistä ei ole mitään apua. Silloin kun oikeasti väsymyksestä huolimatta ei yksinkertaisesti saa unta, on ihan sama vaikka hyppisi yhdellä jalalla taloa ympäri, ei siinä mitkään poppakonstit auta. Parasta on, jos saa kunnolliset lääkkeet. Ei mitään mirtaapiineja, vaan oikeasti univaikeuksiin tarkoitettuja. Sekin auttaa jo pitkälle, että nukkumaanmenoa ei tarvitse pelätä, kun tietää että apu on olemassa. Mutta ilmeisesti nykyään lääkäreidenkin linja on se, että ihminen saa valvoa vuosia ja menettää järkensä, mutta lääkkeitä ei anneta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi