Menen huomenna autokaupasta ostamaan auton, mihin tulisi varautua?
En siis ennen ole asioinut autokaupassa ja olen huomenna menossa ostamaan ihan uuden auton. Olen katsonut valmiiksi merkin, mallin, värin, vaihteiston ja moottorin ja tehnyt alustavat laskelmat nettisivujen kautta. Olen siis nainen ja varmaan hyvä kauppias vainuaa heti helpon kohteen. Olen menossa kaiken lisäksi yksin.
Kommentit (62)
Jos mahdolliista suosittelen että otat kaverin mukaan kaupoille. Jonkun joka ymmärtää autoista hieman, ettei myyjä vedä sinua höplästä. Jos sinulla on mahdollisuus, kannattaa kilpailuttaa hinnassa ainakin kaksi samaa automerkkiä myyvää liikettä. Ostamasi auton hinnasta riippuen erotus voi olla tuhansia euroja. Mikäli ostamasi auto menee tehdastilaukseen, voit odottaa saavasi sen tammikuun lopulla. Varastomallin noin viikossa
Hyviä neuvoja tullut. Tämä kyseinen auto mitä olen menossa ostamaan tällä hetkellä on kampanjatuote kyseisessä liikkeessä. Mahtaako siitä tinkiä? Mulla on vaihdossa 2011 Mazda6 mistä on vielä vähän maksettavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyviä neuvoja tullut. Tämä kyseinen auto mitä olen menossa ostamaan tällä hetkellä on kampanjatuote kyseisessä liikkeessä. Mahtaako siitä tinkiä? Mulla on vaihdossa 2011 Mazda6 mistä on vielä vähän maksettavaa.
Ap
Jos mahdollista, maksa auto velattomaksi ennen kauppoja.
Mikä auto mahtaa olla kyseessä, mistä olet kauppoja menossa tekemään ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös kuullut tästä, että siellä autokaupassa saa potkiskella niitä renkaita ihan kaikessa rauhassa, kukaan ei tule häiritsemään. Eli mieti toinen vaihtoehto, jos kypsyt siihen, ettet saa palvelua.
Itseäni raivostutti se, että autoa myydään automaattisesti miehelle. Mieheni joutui ihan sanomaan myyjälle, että auto on vaimolle ja hän sen myös maksaa, että esitelkää palvelkaa häntä.
Mikset itse mennyt myyjän luokse?
Kyllä mä ainakin odotan, että kun olen ostamassa 30 000 €:n autoa, niin myyjä tulee sitä myymään, enkä minä mene anelemaan häntä myymään. Jos ei kaupanteko kiinnosta, niin sitten seuraavaan liikkeeseen.
Josta sitten saat sen minkä haluat? Silkasta periaatteesta olet valmis luopumaan siitä "unelmiesi" autosta?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet laskenut vanhan velan uuden päälle ja ottanut huomioon, että sen vaihtoarvo ei ole ihan sitä mitä esim. netissä vastaavista pyydetään?
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdolliista suosittelen että otat kaverin mukaan kaupoille. Jonkun joka ymmärtää autoista hieman, ettei myyjä vedä sinua höplästä. Jos sinulla on mahdollisuus, kannattaa kilpailuttaa hinnassa ainakin kaksi samaa automerkkiä myyvää liikettä. Ostamasi auton hinnasta riippuen erotus voi olla tuhansia euroja. Mikäli ostamasi auto menee tehdastilaukseen, voit odottaa saavasi sen tammikuun lopulla. Varastomallin noin viikossa
Mikä on varastomalli, kun puhutaan uudesta autosta?
Varaudu siihen, että sinua ei ole, muutut näkymättömäksi.
Eli marssi sisään, yritä päätellä, kuka on myyjä ja kysy suoraa, onko sinulla aikaa myydä minulle X X (Ford Focus, VW Golf, Toyota Avensis jne.). Jos hän ei ehdi (niillä on usein kaupat kesken, vaikka et keksi, että kenen kanssa, kun muita asiakkaita ei näy) niin kysy, onko joku muu myyjä vapaa. Jos ei ole, niin kysy, voitko varata ajan kaupantekoon esimerkiksi ensi tiistaina klo 15 vai suosittelisiko myyjä, että lähtisit Kouvolaan/Hämeenlinnaan/Mikkeliin kaupantekoon, maakunnissa saattaa olla enemmän aikaa.
Jos kaupanteko ei onnistu, laita palautetta paikalliselle myyntipäällikölle. Ja lähde oikeasti muualle ostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös kuullut tästä, että siellä autokaupassa saa potkiskella niitä renkaita ihan kaikessa rauhassa, kukaan ei tule häiritsemään. Eli mieti toinen vaihtoehto, jos kypsyt siihen, ettet saa palvelua.
Itseäni raivostutti se, että autoa myydään automaattisesti miehelle. Mieheni joutui ihan sanomaan myyjälle, että auto on vaimolle ja hän sen myös maksaa, että esitelkää palvelkaa häntä.
Mikset itse mennyt myyjän luokse?
Kyllä mä ainakin odotan, että kun olen ostamassa 30 000 €:n autoa, niin myyjä tulee sitä myymään, enkä minä mene anelemaan häntä myymään. Jos ei kaupanteko kiinnosta, niin sitten seuraavaan liikkeeseen.
Niin, ettäs siinäs kuulitte. Olisin halunnut mersun, mutta tyydyin miniin. Nykynainen, kun ei nöyristele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on varastomalli, kun puhutaan
uudesta autosta?
Sellainen "vakio" malli, millaisen uskotaan myyvän eniten kyseisestä mallista. Esimerkiksi ne kaikki siellä autokaupan hallissa olevat uudet rekisteröimättömät autot ovat maahantuojan omistuksessa ja kuka tahansa suomen jälleenmyyjistä voi myydä kyseisen auton. Myös esimerkiksi hangon satamassa on uusia myymättömiä autoja.
Tehdastilausauto taas tarkoittaa juuri tiettyä asiakasta varten tehtaalta tilattua autoa, jonka toimitusaika on noin 2kk.
Suosittelen!
Asiantuntemus ja hinnat kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
En siis ennen ole asioinut autokaupassa ja olen huomenna menossa ostamaan ihan uuden auton. Olen katsonut valmiiksi merkin, mallin, värin, vaihteiston ja moottorin ja tehnyt alustavat laskelmat nettisivujen kautta. Olen siis nainen ja varmaan hyvä kauppias vainuaa heti helpon kohteen. Olen menossa kaiken lisäksi yksin.
Muista tinkiä!
Kysy tarjouksia myös muista samaa autoa myyvistä liikkeistä, eri paikkakunniltakin.
Meille tuotiin auto toiselta puolelta suomea, ihan ilman lisäkustannuksia.
Varaudu siihen, että jos automyyjä on vanhempi setämies tai nuorempikin öljyinen kiilusilmäinen ketku, niin sinua käsitellään kuin vajaamielistä.
Ihan meidän kaikkien asiakkaiden palvelukulttuurin parantamiseksi: älä pukeudu parhaimpiisi, päinvastoin pukeudu suht ryysyvaatteisiin, älä todellakaan heti paljasta budjettiasi, älä paljasta etukäteen mitään mitä tiedät autoista, vasta kun (KUN) myyjä yrittää kusettaa niin kerrot ettei pidä paikkaansa jonka jälkeen vaihdat kauppaa. Älä suostu viemään autoasi huollettavaksi mihinkään sellaiselle korjaamolle, johon ko. autoliikkeellä on huoltosopimus.
Autoista tietävät ystäväni: "yksityiset automyyjät alkavat olla luotettavempia kuin autoliikkeiden myyjät."
Älä odota että kuluttajansuojalaki auttaa, siinä menee ikä ja terveys kun odotat valituksesi etenemistä. Siinä vaiheessa auto on jo romuttamolla kun sieltä jotain ratkaisua tulee.
Tätä mieltä asikkaista ollaan:
"Kokemuksiahan täällä tunnutaan kaipaavan kerrottavaksi, kerrotaanpas niitä sitten näinpäin välillä. Huomioithan lukiessasi, ettei herneitä saa olla sieraimiesi lähettyvillä. Ne saattavat imaistua nenuun. Kirjoittajalla on pilke silmäkulmassa, asenna sellainen itsellesikin ennenkuin luet. Kiitos.
1)
PERUS-Suomalainen. (PerSu, lausutaan persénreikä)
Tulee kaupoille mualimanomistajan elkein. Kuvittelee, että on ainoa asiakas tälle autolle ja käyttäytyy sen mukaisesti. Ensimmäisenä ryhtyy etsimällä etsimään autosta puutteita ja virheitä, toisin sanoen haukkumaan autoa jota on tullut ostamaan. (Myyjänä ei voi kuin ihmetellä, miten noin huonon haluaa kuitenkin puoliväkisin itselleen ostaa?!?)
Haukkumiset haukuttuaan haluaa kuitenkin lähteä koeajolle "kun tultiin niin kaukaakin". (Edelleen pitää ihmetellä, eikö noin huonoja autoja lähempänä ollut tarjolla?)
PERUS-Suomalaisella on usein mukanaan joko akka naama norsunvitulla väkisin mukaan raahattuna tai vaihtoehtoisesti melkoinen "posse" älykääpiö kavereita; yhteen ääneen kuorossa haukkumassa ostonkohdetta.
Koeajolla nysväävät kuin kipeetäpilluu; joskus sattumoisin itse ajellut samaan suuntaan kuin lähti koeajolle, niin älykääpiöthän löytyykin läheiseltä parkkialueelta auto lähes osiin purettuna jokaikinen luukku ammollaan ja älykääpiöistä ei näy kuin varpaat kun kurkkivat pellin alle... takaisin tullessaan luettelevat lisää uudesta poikkeavuuksia; pakoputki on ruosteessa, jarrulevyt ei ole uudet, renkaat on kuluneet... niinpä niin ja hohhoijaa.
SILTI haluaa ostaa juuri tämän auton.
Joskus hänelle myydäänkin jos vittuilunsa pitää vain autoon kohdistettuna eikä kauppiaalle itselleen ala vittuilemaan ja JOS nimensä kelpaa muuhunkin kuin hautakiveen; rahoituksellahan persénreikä autonsa ostaa."
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14528661/kokemuksia-asiakkaista-
Vaadi kauppakirjaan ,sopimukseen autonluovutuspäivä.Kirjallisena hyvään kauppiastapaan tulee kirjata tämä myös.Muuten kannattaa repiä kokosopimus.Ostaliikkeestä auto jonka hetisaa mukaansa.Voitjoutua odottamaan uutta autoa jopa vuoden tai ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa vielä merkin tyyppiviat ja varaosien hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet laskenut vanhan velan uuden päälle ja ottanut huomioon, että sen vaihtoarvo ei ole ihan sitä mitä esim. netissä vastaavista pyydetään?
Tämä! Vaihtoauto on aina iso miinus autokaupoilla. Mieluiten myyt tuon oman autosi pois. Se on jo niin vanha, ettei siitä ole vaihtotilanteessa kuin haittaa.
Ja tuon mazdan arvo ei ole se mikä on oikotiellä pyyntihinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tinkiä!
Kysy tarjouksia myös muista samaa autoa myyvistä liikkeistä, eri paikkakunniltakin.
Meille tuotiin auto toiselta puolelta suomea, ihan ilman lisäkustannuksia.
Itse tingattiin hintaa kohdilleen paikallisessa autoliikkeessä X, mutta hinta jäi todella korkeaksi ja talvirenkaat ja lämmityspaketti olivat melko kalliit. Selasimme nettiautoa ja huomasimme, että saman konsernin Etelä-Suomen liike möi vastaavaa uutta autoa, jossa oli lisäksi extra-varustepaketti. Lämmityspaketti maksoi 350 euroa 600 euron sijaan. Kokonaishinta oli paikallista liiketta edullisempi ja lisäksi saatiin lisävarustepaketti mukaan. Etelän liike toimitti auton paikalliseen liikkeeseen X, josta auto noudettiin.
Uudehko käytetty. Voi vertailla netissä hintoja ja ominaisuuksia. Saa heti mukaan. Harmi kun vielä maksettavaa vanhasta. Lunastavat toki vanhan velan, mutta mitään et saa vanhastasi.
Ei ehdi jouluksi, jos tehtaalta suoraan tulee. Jos tulee Hangossa 2 v tulliaitauksessa seisonut, se ehtinee jouluksi.