Mä en käsitä aikuisia ihmisiä, jotka syyllistävät toisia aikuisia, jotka juovat juhlaruoan kanssa alkoholia
Kasvakaa nyt jumalauta aikuisiks ja ymmärtäkää kohtuukäytön ja liikakäytön ero. Ruoan kanssa nautittu viinilasillinen tai kaksi ei tee kenestäkään mitään kännistä sössöttäjää, joka ei pysy pystyssä ja menettää muistinsa.
Kommentit (51)
Mä en arvostele kenenkään juomista tai juomattomuutta, mutta lapsena harmitti, jos juhlissa tarjottiin alkoholia. Isäni kun ei kieltäytynyt, vaikka se ruuan kanssa juotu viini tarkoitti sitten sitä, että viinaa vedettiin kaikilla seuraavillakin aterioilla ja etenkin aterioiden välissä ainakin parin seuraavan viikon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No okei, myönnetään sen verran että harvoin se itsellä yhteen lasiin jää, ja tuskin jää tänäkään jouluna. Mutta jos sitä pullollisenkin juo ruuan kanssa niin ei se tarkoita että olisi alkoholisti tai pilaisi lapsen joulun. Ihmeellistä marmatusta sekin.
ap
Enköhän mä juo jouluna ruoan kanssa taas pepsiä, kuten joka vuosi, kun en tykkää viinistä. Jälkkärikahvin kanssa sitten konjakkia ja myöhemmin lämmintä omenajuomaa.
Oikea ap
Saatan ruualla ottaa jaffaa ja sitten ruuan jälkeen korkata kossupullon. Saunassa kaljaa ja ennen ruokailua jalluglögiä muutama lasi. Illalla sitten vielä omenasiideriä jallulla terästettynä.
Aito oikea alkuperäinen ap
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei jaksa enää keskustella asiallisesti, kun tuo yksi känniääliö aloitti tuon riehumisen ja herjaamisen. Kirjoittaisit vaan rohkeasti nimimerkillä, kyllä me tiedetään kuka sä olet :D
No mieluummin teen näitä aloituksia ja tulen kutsutuksi ap:ksi. Kännissä tai en.
Oikea ap
Feikki ap on hyvä ja tappaa itsensä.
Aloittaja on alkoholiriippuvainen. Siitä kertoo se, että hän ei kykene olemaan ilman alkoholia ruokailun yhteydessä. Esimerkiksi jouluaterialla hänen on saatava viiniä tai muuta alkoholia, koska se kuuluu tapoihin. Hän selittää asian itselleen noin. Mutta todellisuudessa on kyse fyysisestä riippuvuudesta etanoliin. Hänellä on omasta mielestään oikeus rentoutua alkoholin kera milloin mistäkin syystä. Mutta hän ei tosiasiassa kykene olemaan ilman.
Jos tietää olevansa käyttönsä hallitseva ei ole ole tarvetta tulla möykkäämään näihin ketjuihin. Suomessa on toki paljon alkoholisteja, jotka pilaa joulun ja kaiken muunkin yleensä perheeltään. Ja tajuan, että tälläisen ihmisen käytöstä läheltä seurannut, ei pysty helpolla uskomaan, että kohtuukäyttäjä voi pysyä siinä kohtuudessa niin jouluna sen viinilasillisen kanssa kuin tavallisena lauantai-iltaina saunaoluen kanssa.
Kyllä Suomessa aika rentoa on suhtautuminen jos juhlan kunniaksi nostaa maljan, kahvikupin tai vaikka polttaa sikarin, verrattuna siihen jos juhlan kunniaksi päräyttäisi jotain muuta päihdettä, esim kannabista, tai khattia (jotka molemmat on taas ok jossain toisessa kulttuurissa).
Pitääkö sitä paskajuomaa juoda kohtuuttomasti? Käsittämätöntä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakaan ei haittaa yhtään, jos joku on absolutisti ja haluaa itse elää sillä tavalla. Tunnen myös ihmisiä, jotka vetävät kuitenkin aina jonkin moralisointivaihteen päälle esim. pikkujouluissa, naureskelevat toisille ja jälkikäteen suureen ääneen puivat, kuinka "sekin oli niiiiin kännissä".
Eli käytännössä siis omaa syyllisyydentunnetta ja alkoholiin liittyviä traumoja käsitellään moralisoimalla toisia ihmisiä. En itsekään pidä mistään örvellyksestä, mutta ärsyttää ihmiset, jotka kovat elämänfilosofiakseen julistaa täysraittiuden tärkeyttä.
Saman olen huomannut toisinpäin, käyttäjiltä kieltäytyjille, suomessa on itse asiassa yleisempää näin päin. Omaa syyllisyydentunnetta, huonoa omaatuntoa ja traumoja käsitellään moralisoimalla toisia ihmisiä. Siis juopot ja keskivertokäyttäjät haukkuu absolutisteja sairaiksi, näin esimerkkinä. Kuten näissäkin ketjuissa näkyy.
"Luuletko olevasi parempi, kun et juo!? Oikeasti olet sairas, joka kuuluu terapiaan!" :D
Suomessa on lähtökohtaisesti erittäin alkoholimyönteinen kulttuuri ja on tavallisempaa että joku joutuu selittämään miksi ei hän halua juoda olutta, viiniä tai viinaa. Raittius ei tarkoita sitä että kyseessä pitäisi olla jonkin sortin uskovainen tai että alkoholi olisi hänelle mikään henkilökohtainen ongelma. Raittius pitää sisällään se että ei tupakoi, ei käytä huumeita eikä juo alkoholia. Niinpä osa raittiista ja erittäin vähän alkoholia käyttävistä ihmisistä jää vapaaehtoisesti pois erilaisista kosteista illanistujaisista jos aina "ohjelmanumero" on vähittäinen humaltuminen ja muu juomavaihtoehto on pelkkää raanavettä. Tosin usein samanhenkiset ihmiset hakeutuvat samanlaiseen "kuivahenkiseen" seuraan, jossa riittää vaikkapa kahvitarjoilu ja syöminen ilman pakollista kaljoittelua.
Missä ihmeen maailmassa te asutte ja näette näitä aikuisten örvellysjuhlia? Meidän suvussa ja kaveripiirissä on tapana juoda alkoholia juhlissa, mutta en ole koskaan nähnyt kenenkään humaltuvan näissä tilaisuuksissa.
Olen myös asunut Englannissa ja siellä on ihan tavallista, että viiniä ja olutta on tarjolla aikuisille vaikka lasten synttäreilläkin. Ihmiset juovat sen yksi tai kaksi lasia seurustelun lomassa ja se on ihan normaalia. Sitten mennään kotiin. Kukaan ei traumatsoidu.
Suomessa on kyllä hämmentävä kulttuuri siinä mielessä, että alkoholista tehdään niin iso asia.
Kukaan ei jaksa enää keskustella asiallisesti, kun tuo yksi känniääliö aloitti tuon riehumisen ja herjaamisen. Kirjoittaisit vaan rohkeasti nimimerkillä, kyllä me tiedetään kuka sä olet :D