Voiko tämä johtua D-vitamiinista?
Voiko tämä johtua D-vitamiinista?
Olen aina omannut todella hyvät unenlahjat. Oon teini-ikäsestä asti nukkunu helposti viikossa monta kertaa 12h unia, otan päikkäreitä, meen nukkumaan jos on tylsää, joka yö kunnon unet ainakin. Sitten oon myös ollu turhankin väsynyt aina.
En ole koskaan syönyt d-vitamiinilisää ja jälkeenpäin ajateltuna oon varmaan aina ollut sen puutteessa, kun en kalaakaan paljoa syö. Mutta nyt aloin pari kuukautta sitten syömään sitä, olo on tosi hyvä ja tuntuu terveemmältä kaikinpuolin, MUTTA en saa unta!
Oon tosi ilosesti yllättynyt että se väsymys (johon olin epäillyt jo syyksi vaikka mitä sairauksia) lähtikin näin yksinkertaisesti, mutta ei tämäkään kivaa ole. Oikeastaan aika kamalaa kun sitä unta ei vaan saa vaikka haluaisi. Vai pitääkö vaan totutella elämään jossa nukkuu keskimäärin 5h yössä?
Kommentit (32)
Kyllä, itsekin syönyt 100 mikrogrammaa /päivä jo parisen vuotta ja hengissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
aika ihme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön d-vitamiinia runsaasti, suositusten sisällä.. ja silti nukun 16 tuntia vuorokaudessa. Tosin kaikki on yksilöllistä.
D-vitamiinia ei voi syödä runsaasti suositusten sisällä, koska suositusrajat ovat ihan moninkertaisesti liian matalat.
Henkilönä jonka lähisuvussa on d-vitamiinin yliannostuksen saanut hlö, en allekirjoita tätä.
Onko se syönyt hevosannoksia d-vitaminoituja elintarvikkeita ja onko veren d-vitamiinitaso mitattu? Muuten ei voi väittää sitä yliannostukseksi.
Kyseinen henkilö söi pidemmän aikaa kaksinkertaisen annoksen nauramanne suosituksen verran.. sairastui ja asia selvisi verikokeilla.
Kyseinen henkilö ilmeisesti kuolisi, mikäli kävisi etelänmatkalla tai söisi kalaa silloin tällöin?
Auringosta kun ihminen saa parhaimmillaan 250-625 mikrogrammaa puolessa tunnissa (jonka jälkeen tuotento lakkaa).
Aivan naurettavaa kuvitella, että joku 10 mikroa riittäisi mihinkään, kun elimistökään ei itse siihen lukemaan stoppaa.
Kokeile ottaa aamulla ja voithan pienentää annostusta. Mä olen jo vuosia ottanut 50 mikrogrammaa aamuisin, ei ole erityisemmin piristänyt, mutta flunssia on ollut vähemmän kuin ennen.
Rasvaliukoiset eli D-vitamiinikin on hyvä ottaa aamulla.
Vierailija kirjoitti:
aika ihme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön d-vitamiinia runsaasti, suositusten sisällä.. ja silti nukun 16 tuntia vuorokaudessa. Tosin kaikki on yksilöllistä.
D-vitamiinia ei voi syödä runsaasti suositusten sisällä, koska suositusrajat ovat ihan moninkertaisesti liian matalat.
Henkilönä jonka lähisuvussa on d-vitamiinin yliannostuksen saanut hlö, en allekirjoita tätä.
Onko se syönyt hevosannoksia d-vitaminoituja elintarvikkeita ja onko veren d-vitamiinitaso mitattu? Muuten ei voi väittää sitä yliannostukseksi.
Kyseinen henkilö söi pidemmän aikaa kaksinkertaisen annoksen nauramanne suosituksen verran.. sairastui ja asia selvisi verikokeilla.
No mutta olisi nyt mukava tietää enemmänkin eli saiko myös ravinnosta ja mikä oli tämä mittaustulos ja etenkin, mitkä olivat hänen oireensa.
Olen vuosia syönyt noin 50 mikroa päivässä ja mittaustulos 70. Lisäsin annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika ihme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen henkilö ilmeisesti kuolisi, mikäli kävisi etelänmatkalla tai söisi kalaa silloin tällöin?
Auringosta kun ihminen saa parhaimmillaan 250-625 mikrogrammaa puolessa tunnissa (jonka jälkeen tuotento lakkaa).
Aivan naurettavaa kuvitella, että joku 10 mikroa riittäisi mihinkään, kun elimistökään ei itse siihen lukemaan stoppaa.
Mistä tämä 10 mikrogramman suositus on nyt repäisty? Yleisistä yleisin suositus? Suosituksia on useita tuosta jankkaamastasi kymmenestä aina vaaralliseen yliannostukseen asti. Eheh, juu kuolisi varmaan, sairastuahan voi vain kuoleman vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siihen liittyy joku sairaus, joka on sekoittanut elimistön esim. lisäkilpirauhasen toimintahäiriö. Nyt puhuttiin terveistä ihmisistä.
Niin,ei 20 ug voi aiheuttaa myrkytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika ihme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä 10 mikrogramman suositus on nyt repäisty? Yleisistä yleisin suositus? Suosituksia on useita tuosta jankkaamastasi kymmenestä aina vaaralliseen yliannostukseen asti. Eheh, juu kuolisi varmaan, sairastuahan voi vain kuoleman vakavasti.
Mä en ole jankannut, koska tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun. 10 mikroahan on Suomessa suositus jokaiselle, joka ei ole vanhus (joilla se on 20 mikroa):
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ajankohtaista?bid=3938
Kerro nyt vielä mikä se sairastuminen oli ja miten se oli D-vitamiinin syytä.
Kyllä mulla D-vitamiini vähentää ihan selvästi unentarvetta. Tai talvi-aamuisin ei ole semmosta tolkutonta kaamosmasennus-koomaa vaan herään ihan pirteänä, kesästä en tiedä kun lopettelen aina kun alkaa päivät pitenemään. Syön yleensä annostusta 250 mg talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aika ihme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta olisi nyt mukava tietää enemmänkin eli saiko myös ravinnosta ja mikä oli tämä mittaustulos ja etenkin, mitkä olivat hänen oireensa.
Olen vuosia syönyt noin 50 mikroa päivässä ja mittaustulos 70. Lisäsin annosta.
Juu, kyllä minäkin olen taipuvainen uskomaan, että joko tuo myrkytysjuttu on pelkkää potaskaa tai sitten taustalla on jotain muuta kuin mitä nyt annetaan ymmärtää. Olen itse syönyt neljä vuotta 100 ug päivässä, mittaustulos huimat 108 kesällä mitattuna. En toki väitä, että mun oma kokemus ois mitenkään yleispätevä, mutta kyllähän tutkimukset selkeästi ovat osoittaneet, että D-vitamiinin aiheuttama myrkytystila on äärimmäisen harvinainen.
Kyllä, olen lukenut jostain (YA:n lehtikö se oli?) että D-vitamiini piristää eli ei saisi ottaa iltaisin.
Kyseessä on täysin terve nuori aikuinen.