Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tämä johtua D-vitamiinista?

Vierailija
09.11.2016 |

Olen aina omannut todella hyvät unenlahjat. Oon teini-ikäsestä asti nukkunu helposti viikossa monta kertaa 12h unia, otan päikkäreitä, meen nukkumaan jos on tylsää, joka yö kunnon unet ainakin. Sitten oon myös ollu turhankin väsynyt aina.
En ole koskaan syönyt d-vitamiinilisää ja jälkeenpäin ajateltuna oon varmaan aina ollut sen puutteessa, kun en kalaakaan paljoa syö. Mutta nyt aloin pari kuukautta sitten syömään sitä, olo on tosi hyvä ja tuntuu terveemmältä kaikinpuolin, MUTTA en saa unta!

Oon tosi ilosesti yllättynyt että se väsymys (johon olin epäillyt jo syyksi vaikka mitä sairauksia) lähtikin näin yksinkertaisesti, mutta ei tämäkään kivaa ole. Oikeastaan aika kamalaa kun sitä unta ei vaan saa vaikka haluaisi. Vai pitääkö vaan totutella elämään jossa nukkuu keskimäärin 5h yössä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hUPsista

Vierailija
2/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sä syöt sitä vuorokaudessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen kerran erään tutun sanoneen, että alkoi nähdä unia, kun aloitti syömään d-vitamiinia. Aikaisemmin ei ollut nähnyt. Ilmeisesti jotain vaikutusta. Syötkö ihan hirveää annosta. Kohtuus niissäkin.

Vierailija
4/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina omannut todella hyvät unenlahjat. Oon teini-ikäsestä asti nukkunu helposti viikossa monta kertaa 12h unia, otan päikkäreitä, meen nukkumaan jos on tylsää, joka yö kunnon unet ainakin. Sitten oon myös ollu turhankin väsynyt aina.

En ole koskaan syönyt d-vitamiinilisää ja jälkeenpäin ajateltuna oon varmaan aina ollut sen puutteessa, kun en kalaakaan paljoa syö. Mutta nyt aloin pari kuukautta sitten syömään sitä, olo on tosi hyvä ja tuntuu terveemmältä kaikinpuolin, MUTTA en saa unta!

Oon tosi ilosesti yllättynyt että se väsymys (johon olin epäillyt jo syyksi vaikka mitä sairauksia) lähtikin näin yksinkertaisesti, mutta ei tämäkään kivaa ole. Oikeastaan aika kamalaa kun sitä unta ei vaan saa vaikka haluaisi. Vai pitääkö vaan totutella elämään jossa nukkuu keskimäärin 5h yössä?

Siis millä annoksilla? Väsymykseen voi olla joukko eri syitä.

Vierailija
5/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön d-vitamiinia runsaasti, suositusten sisällä.. ja silti nukun 16 tuntia vuorokaudessa. Tosin kaikki on yksilöllistä.

Vierailija
6/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan vuorokaudesta otat tabletin? Mitä mahdollisia muita aineita ne sisältävät? Kuinka paljon D:tä yhdessä tabletissa? Entä kuinka paljon muita aineita?

Vierailija
7/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko 38 mikrogrammaa sopiva määrä päivässä?

Vierailija
8/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kuullut asiasta, yksi tuttava kerran valitteli, ettei voi ottaa D-vitamiinia illalla samasta syystä. Otatko sen aamulla vai illalla? Hän ottaa nykyisin vitamiinin aamulla ja saa ilmeisesti paremmin unta.

Vierailija
9/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedän 100 mikrogrammaa päivässä näin talviaikaan.

Vierailija
10/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan vuorokaudesta otat tabletin? Mitä mahdollisia muita aineita ne sisältävät? Kuinka paljon D:tä yhdessä tabletissa? Entä kuinka paljon muita aineita?

Otan ihan satunnaisesti mihin aikaan tahansa muistan, aamulla, päivällä, illalla. Ja 100ug. Tuolla määrällä ei kyllä pitäis talvella yliannostusta saada? Voihan tää kai olla että musta tuli tän avulla "normaali" ja en tiiä miten käytän tän ylimääräisen ajan mikä ei mene nukkumiseen..

- AP

Vierailija
11/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön d-vitamiinia runsaasti, suositusten sisällä.. ja silti nukun 16 tuntia vuorokaudessa. Tosin kaikki on yksilöllistä.

D-vitamiinia ei voi syödä runsaasti suositusten sisällä, koska suositusrajat ovat ihan moninkertaisesti liian matalat. 

Vierailija
12/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään tervettä nukkua noin paljon. Jo 10 tuntia vuorokaudessa lyhentää elinikää.

Vierailija
13/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinia ei voi syödä runsaasti suositusten sisällä, koska suositusrajat ovat ihan moninkertaisesti liian matalat. 

Henkilönä jonka lähisuvussa on d-vitamiinin yliannostuksen saanut hlö, en allekirjoita tätä.

Vierailija
14/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään tervettä nukkua noin paljon. Jo 10 tuntia vuorokaudessa lyhentää elinikää.

#goals

Vierailija
15/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositusten sisällä?? Ai se valtava 10 mikrogrammaa,kyllä naurattaa...

Vierailija
16/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilönä jonka lähisuvussa on d-vitamiinin yliannostuksen saanut hlö, en allekirjoita tätä.

Yleensä siihen liittyy joku sairaus, joka on sekoittanut elimistön esim. lisäkilpirauhasen toimintahäiriö. Nyt puhuttiin terveistä ihmisistä. 

Vierailija
17/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan ihan satunnaisesti mihin aikaan tahansa muistan, aamulla, päivällä, illalla. Ja 100ug. Tuolla määrällä ei kyllä pitäis talvella yliannostusta saada? Voihan tää kai olla että musta tuli tän avulla "normaali" ja en tiiä miten käytän tän ylimääräisen ajan mikä ei mene nukkumiseen..

- AP

Mun pitää ottaa 100ug D-vitamiini ehdottomasti aikaisin aamulla,  muuten vaikuttaa unen saantiin. Voi olla toki muitakin syitä, ootko muuttanut muuten elämäntapaasi? Esimerkiksi liikunta liian myöhään illalla voi myös siirtää unen saamista myöhäisemmäksi.

Vierailija
18/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se syönyt hevosannoksia d-vitaminoituja elintarvikkeita ja onko veren d-vitamiinitaso mitattu? Muuten ei voi väittää sitä yliannostukseksi.

Vierailija
19/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ooh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositusten sisällä?? Ai se valtava 10 mikrogrammaa,kyllä naurattaa...

Suositusten sisällä -fraasi on aina hyvä lisä näin vauvapalstoilla välttääkseen jeesustelut liiallisesta minkä tahansa ravintolisän jnejne käytöstä. 🙏 Anteeksi että pelasin turvallisesti, terveisin d-vitamiininarkomaani.

Vierailija
20/32 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika ihme kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se syönyt hevosannoksia d-vitaminoituja elintarvikkeita ja onko veren d-vitamiinitaso mitattu? Muuten ei voi väittää sitä yliannostukseksi.

Kyseinen henkilö söi pidemmän aikaa kaksinkertaisen annoksen nauramanne suosituksen verran.. sairastui ja asia selvisi verikokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi