Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin juuri tyttären kanssa kenkäostoksilla. Maksoin yli kaksisataa haluamistaan kengistä. Itse kuljen rääsyissä

Vierailija
08.11.2016 |

Saa haukkua!

Saa myös antaa vertaistukea onnettomalle, työttömälle yksinhuoltajalle.

Kommentit (190)

Vierailija
161/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava opetus onkin että jos haluat 300 € talvitakin niin kulutusluotto vaan kehiin. Ja lopulta kun joudut ulosottoon niin raivoat vain yhteiskunnalle joka ei pidä riittävän hyvää huolta köyhistä.

Vierailija
162/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä noin kalliit kengät menevät jopa yli 10 vuotta. Miksi naisilla ne joutaa jo vuodessa kaatopaikalle? Ettekö osaa vaatia laatua?

Ostin 14 vuotta Pariisissa alennusmyynnistä silloin ~180 ekun Yello Milet (maksoi 80E alessa) ja ne on edelleen käytössä. Joskin tänä kesänä oli pakko ostaa vastaavat Camel Activet kun noista alkaa vaan aika jättämään pian. Yelloja olen käyttänyt aktiivisesti joka vuosi noin 80 päivää, joten kestävyyttä löytyy.

Täytyy vain toivoa että nuo Camelit kestää edes puolet tästä, kun jotenkin on ymmärrys ettei Yelloa enää tehdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on varaa tuollaisiin kenkiin ei ole köyhä

Vierailija
164/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuosibudjetti. Siinä on ruoka, sähkö, lainat, hammashuolto jne.

Maksan kaikki kortilla, on helppo tehdä kerran kuussa exceli kuun menoista.

Lapsilla on vaateraha 500 e vuodessa.

Kaikki kasvaa, jos tyytyy h et m.n farkkuihin, on varaa saada jotain arvokkaampaakin.

Ihan pitää itse miettiä.

Lisäksi olimme siivouspäivänä lasten kanssa myymässä, rahat laitettiin kolmeen osaan ja jokainen sai jotain uutta.

Itse myyn paljon alueen fb.ssä, kuten torissa ja huutiksessa , tai vähintään kerran kuussa myyn jotain. Lapset nopeasti oppi tämän taidon itsekin . Nuorin ei enää halunnut leikkiä pikkuautoilla , katseli hintoja, teki ilmoituksen ja autot haettiin ovelta. Rahat tiputti säästöpossuun ja säästää, no kohde vaihtuu viikoittain.

Kyllä teinikin haaveilee merkkilaukusta, mutta päivä kirpparilla auttoi siihen että paljon pitää siihen töitä tehdä.

Vierailija
165/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset kengät maksoivat yli 200€? Minkä ikäinen tytär?

Timberlandit, tyttö 16-vuotias. 

Kengät eivät kummoisen näköiset, mutta ne nyt oli oltava. Köyhänä tulee kummaakin joustavuutta loppujen lopuksi raha-asioissa. Kaurapuurolla eteenpäin nyt kuukausi. Sitten tuleekin joulumenot. 

Et sinä kovin köyhältä kuulosta, jos vain kuukauden kaurapuurolinjan jälkeen olet valmis jouluhankintoihin. Oikeasti köyhä olisi sanonut lapselleen, että nämä kengät ovat joululahjasi ja ruuasta tingitään vuoden loppuun asti.

Vierailija
166/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän muutoin ap:ta - paitsi en sitä kaurapuurolla elämistä. Huonolla ruoalla eläminen on melkeimpä vielä tyhmempää kuin huonoilla kengillä käveleminen.

Olen itsekin yh ja välillä pitää tehdä valintoja - minä vai lapset - ja lapset yleensä aina voittaa. Mutta selkäkipuisena kuljen kyllä itse kalleimmissa kengissä, jos rikon selkäni lopullisesti niin sitten vasta ollaankin vaikeuksissa.

Vierailija
167/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäilin vastauksia.. vaikka aloitus on selkeä provo,  mutta kertoo vastanneista ihmisistä jotain.

Karrikoiden:

- työttömät ja köyhät ostelee lapsilleen kalliita kenkiä, koska on kiva miellyttää ja esittää. Kulkevat sitten itse rääsyissä laihaa puuroa syöden. Antavat pentujensa määrätä tahdin.

- keskiluokkaiset ja hyvin toimeentulevat sentään pyrkivät opettamaan muksuilleenkin järkevää rahan käyttöä ja kunnioitusta.

Vierailija
168/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat pitkävartiset Timberlandini ostin Cdon.com:lta Black Friday -alennusmyynnistä satasella, pari vuotta sitten. Kauhistelin hintaa, mutta ajattelin että alennusprosentti oli kuitenkin iso, ja tarvitsin kengät, joten päätin kerrankin panostaa. Ikinä en ole maksanut vaatteesta 200 euroa, enkä maksa. (Cdon:ssa oli muuten nytkin Timberlandeja paljon halvemmalla kuin 200 euroa.)

Äitini opetti minulle alennusmyynneissä käynnin, enkä ole aikuisenakaan ymmärtänyt miksi ostaisin ensin kalliilla hinnalla, kun saman tuotteen saa sitten muutaman viikon päästä edullisemmin.

Ehkäpä ap:n perheelle tekisi hyvää katsoa muutama vaatteiden valmistukseen liittyvä dokumentti, esim. True cost. Sen jälkeen voitte yhdessä miettiä että kuinka tärkeää on esittää rikasta koulun pihalla. Ja kuka sen esityksen lopulta edes uskoo, eiköhän se perheen varallisuus näy vaikka kuinka merkkivaatteita ostellaan.

Vierailija
169/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, ja olen aika lellivä yksinhuoltajaäiti minäkin. Samannäköiset saa varmasti puolta halvemmalla jos ei ole merkkituote.

Jos tytön jalka ei enää kasva eikä saa kenkiä pariin vuoteen, niin sitten sulatan. Mutta kun maku muuttuu tuossa iässä aika nopeaan.

Ei mitään järkeä panna kenkiin noin paljon jos on rahasta tiukkaa.

Vierailija
170/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaahan tyttäresi pitää nyt huolta uusista kengistään? Eli hoitaa pintaa nahka-aineella, antaa kenkien "levätä" riittävästi jotta kuivuvat jne. Näin säilyvät hyvinä monta vuotta, eikä tarvetta uusille kengille tule. Valitettavasti teinit eivät aina ymmärrä vaatteiden huoltotarvetta, kun ostetaan paljon halpaa kertakäyttötavaraa.

Vierailija
171/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa 200 euron kenkiin, miksi itse kulkee rääsyissä? En kulje rääsyissä, vaatteeni ovat Seppälästä ja maksavat 25 euroa /pusero, tai Cittarin talvikengissä jotka maksoivat 50 e. Villakangastakkini ostin kirpparilta, oli tosi vähän käytetty ja nätti. Vai tarkoittaako ap, että juuri nuo on niitä rääsyjä??

Vierailija
172/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöni ei ole saanut mitään töitä pk-seudulta. Viime kesänä sai lähikaupasta sen työkokeilun, mutta ei mitään muuta, alaikäinen .

Lapsia ei osaa hoitaa, joten ainoa miten on saanut rahaa ylimääräisiin, on ollut tarpeettoman myyminen .

Onkin myynyt todella paljon, meidän kodista tai tarpeettomat, sitten muutamalta naapurustosta. Pari v sitten anoppilasta raahasi kaikkea. Anoppiini vanhemmat kun kuolivat ja talo myytiin, tuli irtaimisto mieheni lapsuudenkotiin ja käytännössä kaikki on tytär myynyt.

Rahaa on saanut vaihtelevasti.

Ensimmäisenä ostin yhden Kelavala korut, sitten Vuittonin laukun ja tämän jälkeen lensi ystävänsä ja hänen äitinsä kanssa Pariisiin ja osti Chanel in laukun.

Sitten oli ( onneksi ) parin vuoden tauko, kesällä osti Guccin laukun ja sanoi siitä oli niin hirveä työ. Chanel maksoi yli 2000 euroa ja todella monta 2 e tavaraa saa myydä siihen summaan.

On kuitenkin myynyt koko ajan jotain ja kun innostui tosta Guccista, mietti yön yli ja osti.

Nyt tekee taas kaikkensa että saa kesäksi töitä. Vaatteet ja muut, näitä 3 merkkilaukkua lukuunottamatta ovat ihan peruskauraa, nyt haaveilee sisustamisesta ja onkin sisustellut omaa huonettaan.

Synttäri- ja joululahjaksi toivoo aina esim mattoa, tiettyä kukkaruukkua, lakanasettiä.

Vierailija
173/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä varmaan vaan äiti ilmaisi vain harmistuksensa omaan tilanteeseensa, kuten itsekin voisin tehdä. Elintasomme on laskenut niin paljon vuosien mittaan ja on tapahtunut kaikenlaista taloudellista, työttömyyttä välillä ym. Me aikuiset emme liiemmin osta itsellemme vaatteita yksinkertaisesti, koska ei ole tarpeeksi rahaa. Lapset kuitenkin kasvavat ja tarvitsevat vaatteita. Vuokratkin on pk-seudulla aikamoisia.

Uskon, että nuo äidin ostamat kengät kestävät paremmin ja ovat lämpimämmät kuin jotkut halvemmat muovikengät. Lohduttaudu sillä! Kyllä minuakin usein illalla itketyttää, ettei ole enää varaa omiin ostoihin tai ei voi osallistua johonkin vaatteiden tai rahan puutteen vuoksi. Välillä särkee mahaa ja tulee paniikkiolo, elän vähän kuin sumussa. Välillä ei ole ruokaan kunnolla rahaa, vaikka koulutusta ja osaamista onkin. Sellaista tämä elämä nyt tänä päivänä on. Olen iloinen, että on ylipäätään vielä asunto ja keskimäärin ruokaakin.

Minunkin lapseni pyysi nuo kengät taannoin, johon sanoin vain lyhyesti, ettei valitettavasti ole rahaa niin kalliiseen ostokseen. Lapsi on nähnyt, kun itken jotain vastaavaa, jos olen ollut tosi väsynyt. Olen sanonut, että haluaisin ostaa hänelle kaiken tarpeellisen ja lämmintä sekä laadukasta. Nyt se ei vain ole mahdollista. Kyllä nuoret sen ymmärtävät. On meillä nyt monella suomalaisella tosi vaikea tilanne.

Vierailija
174/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on. Kun minulla on tiukkaa rahasta kerron sen myös lapselle. Kyllä meidän perheessä muotikenkien edelle menevät esimerkiksi uudet talvirenkaat tai hammaslääkärikäynti tai vaikkapa, joku juuri hajonnut kodinkone. Ei meillä tästä mitään erityisiä raivareita ole koskaan ollut. Hän ymmärtää kyllä. En uskoisi, että lapsellanikaan olisi hyvä mieli, jos hänen vinkumisensa vuoksi olisi pitänyt ostaa kengät joihin ei ole varaa sillä hetkellä ja vaikka olisikin niin suhteutettuna niiden hankkiminen olisi ollut vain PÖLJÄÄ! 

Vierailija
175/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja, ja eurot on laskettava aika tarkkaan ennen seuraavaa tilipäivää, ja joskus ruokakaupassa täytyy vinguttaa visaa. Mutta ikinä en ole itkenyt rahatilannetta lapselle. Meillä ei ole mitään hätää. Jos hän puhuu jostain kalliista, sanon suoraan että tuollaiseen ei kyllä ole varaa. Jos hän tarvitsee jotain oikeasti, niin se hankitaan, vaikka en saisi mitään itselle kolmeen vuoteen. Ja enhän saakaan, mutta minua se ei rasita, ei minun onneni ole kampaajasta ja merkkilaukusta kiinni. Ikinä en avioliiton aikana ollut näin onnellinen, vaikka rahasta ei ollut pulaa. Nyt ei ahdista eikä itketä. Voin rauhassa olla ostamatta itselleni vaatteita seuraavankin kolme vuotta.

Vierailija
176/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää, että on hyvät kengät. 20-40 € markettikengät on aina olleet tosi huonoja mulle. Vasta kun aikuisena ostin hyvät kengät, ymmärsin, että käveleminen voi olla kivaakin eikä jalkoihin aina tarvitse sattua.

Ja samaan hengenvetoon: Hyi, miten mua ahdistaisi jos mun vanhemmat puhuisi tai ajattelisi mulle ostamistaan asioista näin.

Vierailija
177/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt melkeinpä päivittäin (talvisaikaan) Timberlandin talvikenkiä, kengät ovat olleet nyt 3 vuotta. Käyttöaikaa kengillä on edelleen. Ovat todellakin hintansa arvoiset.

Itse ostin kengät Stadiumilta lastenpuolelta, hintaan 80 euroa. Kannattaa katsoa mistä ostaa siinäkin säästää pitkän pennin

Vierailija
178/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen vanhempia, jotka ostavat kaiken mahdollisen lapselleen. Lapsi voi olla ainoa, vaikeasti saatu ainokainen. Monet saavat suurta tyydytystä, kun näkevät lapsensa hyvin ja kalliisti puettuna. Puetaan mukula samoin kuin itse. Kalliisti merkkivaatteisiin. Siinä ei ole mitään outoa. Tavarat ovat tarkoitettu käytettäviksi, ei säilytettäviksi. Keskustelun aloittajalle sanon, että hyvä ostos. Jos mahdollista, niin älä syyllistä tytärtäsi. Äläkä itseäsi. Keep on going!

Äitini oli myös yh. Minulle äiti osti myös kauniita vaatteita, vaikka rahaa oli rajoitetusti. Omista menoista äiti varmasti tinki paljon. Säästettiin sitten toisaalla. Nyt ostan paljon helpommin omalle tytölle kauniita vaatteita kuin itselle.

Älä soimaa tyttöä äläkä itseäsi. Tyttösi arvostaa varmasti tekoasi ja toivon mukaan huoltaa kenkiä jotta ne kestävät pitkään.

Vierailija
179/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset kengät maksoivat yli 200€? Minkä ikäinen tytär?

Timberlandit, tyttö 16-vuotias. 

Kengät eivät kummoisen näköiset, mutta ne nyt oli oltava. Köyhänä tulee kummaakin joustavuutta loppujen lopuksi raha-asioissa. Kaurapuurolla eteenpäin nyt kuukausi. Sitten tuleekin joulumenot. 

Ebaysta saa vastaavia kenkiä 15€:lla, toivottavasti lapsi käyttää noita kenkiä nyt sitten ainakin sen 5-10vuotta...

Vierailija
180/190 |
09.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu.  Lapsesi on onnellinen, joten älä pilaa hänen onneaan motkottamalla hänelle.  Minunkin äitini osti minulle joskus kalliita vaatteita vaikka itse kulki vanhoissa.  Hän ei koskaan moittinut minua siitä vaan näin että hänkin nautti siitä kun minä sain ja olin tyytyväinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän