Kävin juuri tyttären kanssa kenkäostoksilla. Maksoin yli kaksisataa haluamistaan kengistä. Itse kuljen rääsyissä
Saa haukkua!
Saa myös antaa vertaistukea onnettomalle, työttömälle yksinhuoltajalle.
Kommentit (190)
Ap, tyttö on jo 16-vuotias. Miksi sinä maksoit hänelle tuonhintaisen ostoksen, kun kummallakaan teistä ei ollut varaa niihin? Mitä haluat että tyttösi oppii tästä? Että ostat kaiken mitä pyydetään? Itse vastaavassa tilanteessa olisin edellyttänyt tytön säästävän puolet hinnasta itse ja suostunut sen jälkeen tukemaan tyttöä ostoksista puolella hinnasta. 16-vuotias voi jo käydä (kesä)töissä, sekä säästää viikkorahoista tai syntymäpäivä / joululahjarahoista osan summasta, jos todella niitä tarvitsee.
Niin? Kestävät ja hyvät talvikengät ovat kalliita. Suomalaisten talvikengille on aika paljon rajoitteita, pitää kestää lunta, vettä, loskaa, tuulta, olla riittävän levä ja sopiva lesti, pitää olla hyvin uurretit ja vahvat pohjat, jottei liukastu helposti ja jotta pohja kestää. Noiden kenkien pitäisi kestää vuosia, sanoisin että ainakin 4-5. Parempi satsata laatuun kuin olla joka toinen vuosi etsimässä uusia kenkiä.
Taas näitä ihmeellisyyksiä joita köyhä luulee että kaikilla rikkailla on. Me ollaan hyvätuloisia ja sijoituksia löytyy. Ikinä ei kumpikaan teinityttäremme ole saanut tuonhintaisia kenkiä! Tähän aikaan vuodesta ei edes ikinä osteta talvivaatteita, vaan vasta alennusmyynneistä? Järki käteen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset kengät maksoivat yli 200€? Minkä ikäinen tytär?
Ehkä olen outo mutta minun kenkäni maksavat yleensä 400-700€, ja olen mies.
En olisi itse kehdannut 16 vuotiaana maksattaa vanhemmillani noin kalliita kenkiä, kun tasan tietää perheenne taloudellisen tilanteen!
Olen itse lama-ajan nuori. Perheemme teki konkurssin 90-luvun lamassa, ja menin itse töihin 16-vuotiaana lukiolaisena. Maksoin itse kaikki menoni siitä lähtien, koulukirjat ja koulutarvikkeet, bussiliput, kampaajat, meikit, kengät, harrastukset.
Kun olin koulun joululomat töissä, annoin kahden viikon palkkani äidille, kun heillä oli silloin juuri tosi tiukkaa.
Käske teinisi itse maksaa 200 euron kengät, mielestäni kasvatat hänestä prinsessaa joka ei osaa ajatella kuin itseään,
Kenkiin kannattaa panostaa sillä ei tarvitse olla mikään aktiiviharrastaja hyötyäkseen niiden ominaisuuksista, toisin kuin esim. teknisissä vaatteissa, joista ei nyt tavallisella koulumatkalla niin paljon iloa ole taviksempiin vaatteisiin verrattuna.
No huh huh. Minulla 4tytärtä enkä koskaan ole ostanut kenellekään mitään vaatetta joka olisi maksanut yli 100€. Talvikengät ja talvitakit saattavat maksaa jonkun 70€, mutta se on jo lähes maximi. Tytöt onneksi tietävät tämän ja ovat kaikki olleet jo 8lk:n kesästä lähtien kesätöissä. 19v on jo puoltoista vuotta tehnyt myös ilta ja viikonlopputöitä lukion ohessa. Osti juuri kanssa itselleen omilla rahoilla uuden talvitakin ja myös 150€ talvikengät. Tämä kannustaa myös nuorempia sisaruksia ja nyt 17v, kohta 18v täyttävä etsii jo itselleen kovasti ilta-ja viikonlopputöitä kun kesälomarahat alkavat olla lopussa. Meillä lapset on opetettu siihen, että töitä pitää tehdä rahaa saadakseen ja viikkorahojakaan ei ole tippunut ilman kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset kengät maksavat noin paljon? Onko sinulla myös n. 200 euron kenkiä ja huomaatko todella eron niiden ja kalliimpien välillä, ja jos huomaat niin minkälaisista asioista?
Kengät on kalliita. Hyvät kengät tärkeitä terveydenkin kannalta.
Olen kahden teinitytön äiti, työtön. Aivan sama tilanne minulla. Kuljen rääsyissä. Miehelläni, joka on töissä, on sama juttu. Ei osteta mitään itsellemme (toisaalta en tarvitse mitään, enkä edes halua uusia vaatteita, tms). Teinien maailma on kovaa. On oltava juuri oikeat tavarat, kengät, vaatteet, jutut, matkat, välineet. Tunnen erään lukion ykkösluokkaa käyvän tytön, jolla on aivan kaikki, mitä toivoa voi. Viimeisimmät jutut. Minä en tiedä, mitä tehdä - olen alistunut. Mikään järkipuhe ei mene perille, vaan on "pakko saada".
Syytän reilusti, katkerasti "niitä muita" vanhempia, joilla on varaa hankkia kaikkea mahdollista itselleen sekä myös lapsilleen. Sitten nämä rikkaat lapset tulevat kouluun, katsovat kaikkia alaspäin - ja köyhät nuoret yrittävät olla erottumatta joukosta juuri niillä viimeisillä rahoilla ostetuilla vaatteilla. Harjaantunut rikkaan katse kyllä huomaa merkin ja laadun, jne.
Olen kasvanut maalla. En tiedä, millaista on kasvaa kaupungissa. Olen epäonnistunut kasvattajana, kun lapseni matkivat kaikessa näitä rikkaita teinityttöjä (merkkikäsilaukkuineen, parkatakkeineen ja - timberlandeineen). Kukaan heidän kaveripiirissään ei pukeudu erilailla. Instagramiin laitetaan uusimmat ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden teinitytön äiti, työtön. Aivan sama tilanne minulla. Kuljen rääsyissä. Miehelläni, joka on töissä, on sama juttu. Ei osteta mitään itsellemme (toisaalta en tarvitse mitään, enkä edes halua uusia vaatteita, tms). Teinien maailma on kovaa. On oltava juuri oikeat tavarat, kengät, vaatteet, jutut, matkat, välineet. Tunnen erään lukion ykkösluokkaa käyvän tytön, jolla on aivan kaikki, mitä toivoa voi. Viimeisimmät jutut. Minä en tiedä, mitä tehdä - olen alistunut. Mikään järkipuhe ei mene perille, vaan on "pakko saada".
Syytän reilusti, katkerasti "niitä muita" vanhempia, joilla on varaa hankkia kaikkea mahdollista itselleen sekä myös lapsilleen. Sitten nämä rikkaat lapset tulevat kouluun, katsovat kaikkia alaspäin - ja köyhät nuoret yrittävät olla erottumatta joukosta juuri niillä viimeisillä rahoilla ostetuilla vaatteilla. Harjaantunut rikkaan katse kyllä huomaa merkin ja laadun, jne.
Olen kasvanut maalla. En tiedä, millaista on kasvaa kaupungissa. Olen epäonnistunut kasvattajana, kun lapseni matkivat kaikessa näitä rikkaita teinityttöjä (merkkikäsilaukkuineen, parkatakkeineen ja - timberlandeineen). Kukaan heidän kaveripiirissään ei pukeudu erilailla. Instagramiin laitetaan uusimmat ostokset.
Tämä on ihan täyttä puppua. Meidän tyttäret käy yhtä Helsingistä huippulukioista, törkykalliilla alueella. Osa perheistä sikarikkaita, siis viiden millin omakotitalo omalla rantatontilla, pihassa omalle lentsikalle laskeutumispaikka. Silti mitään kuvaamasi laista ei tapahdu. Mistä te keksitte näitä juttuja?
Tulee mieleen oma äiti tosin hän on töissä, mutta pienellä palkalla. Ostaa mitä pikkusisko haluaa ja on pitänyt saada olla kalliit harrastukset ja nyt skootteri. Itse valittaa kun ei ole vaatteita ja samalla valittaa ettei mikään myöskään sovi hänelle. Minä en koskaan kehdannut teininä pyytää yhtä paljon kuin siskoni.. Vähän pitäisi ajatella omia vanhempiaankin.
Käännä tilapäinen tiukka taloustilanne voitoksesi. Ole iloinen, että tyttäresi uskaltaa vaatia kunnollisia, laadukkaita, lämpimiä talvikenkiä. Liian usein juuri tytöille perheessä ostetaan jotain halpiskamoja, jotka eivät kestä. Pojille kenkäostoksilla 150-200e on normi, eikä kukaan ihmettele. Ole iloinen, että pystyit ne maksamaan. On parempi omistaa hyvät kengät kuin huonot. Ostos saattaa kirpaista juuri nyt, mutta luultavasti tyttösi on äärettömän iloinen ja onnellinen mennessään kouluun. Joskus se elämän onni tulee tavaroista. Etenkin nuorten maailmassa on tärkeää nuoruudessa, sillä hetkellä näyttää hyvältä ja samalta kuin muut. Anna lapsesi olla huoleton, onnellinen nuori. Olet hyvä ja kiltti äiti. Ihan taatusti tytär tietää sen!
Pyri jatkossakin, mikäli mahdollista, ostamaan kunnollisia vaatteita, tavaroita. Ne kestävät, ovat kivoja, niitä pitää huolellisemmin, jne. Monessa perheessä isille ja pojille ostetaan superkalliita talvitakkeja ja -kenkiä, ja kuten sanoin, kukaan ei ihmettele. Saman perheen äiti ostaa marketista tarjouksesta takkinsa, jota käyttää viisi vuotta. Ihan oikeasti kyse on myös tasa-arvosta. Älä sure rahanmenoa, vaan elä tilapäisesti niukemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset kengät maksavat noin paljon? Onko sinulla myös n. 200 euron kenkiä ja huomaatko todella eron niiden ja kalliimpien välillä, ja jos huomaat niin minkälaisista asioista?
Eron huomaa helposti, Kengät istuvat hyvin ja jalat eivät väsy vaikka kengät on jalassa pitkiäkin aikoja. Nahka on laadukasta ja kengät ei ratkea mistään. Hinta riippuu ihan millaista nahkaa ja millasen pohjan haluaa.
Tosin minulla ei ole kuin viidet kengät arkeen ja pari vapaa-ajan kenkää. Muutamat lenkkarit ovat sitten halvempia, mutta niitä käytetäänkin harvemmin. Tarvetta on tällä hetkellä yhdelle parille talvikenkiä ja yhdelle parille kesäkenkiä ja juhlakengille. En raaski niitä kerralla ostaa.
Suoraan sanottuna se sun teinis on varmaan vähän kasvatuksen tarpeessa. Joo ymmärrän, että nuori ei ole koskaan saanut nauttia samanlaisista arjen yleellisyyksistä kuin kaverinsa, mutta aina ne nallekarkit eivät vain mene tasan, jolloin pitääkin alkaa sitten luovaksi jotta päästäisiin siihen "close enough"- tasolle. Itse pyrin löytämään aina hyviä ja tyylikkäitä kenkiä hintaluokassa 5-40e ja ne kelpaavat oikein hyvin. Halvemmallakin saa ja se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa jne. Muutin itse jo 16-kesäsenä pois kotoa ja olen alusta asti tiennyt ettei sitä aina voi saada niitä tiettyjä merkkituotteita mitä kavereilla on, mutta voihan sitä aina ostaa feikkejä jotka ovat melkein yhtä hienoja ja hyviä. Tuotteen ei tarvitse olla kallis ollakseen muodikas ja hyvä. Alennusmyynnit, fb-kirppikset ja tori.fi:t sun muut kunniaan!
T. Persaukinen teini
Ihan turhaa rahan haaskausta. 80€:lla paljon laadukkaita nahkakenkiä myynnissä. Olisit tuolla hintaan saanut kummallekin kengät ja käynyt vielä ruokaostoksilla. Miksi haluat kasvattaa lapsestasi rahan päälle ymmärtämättömän prinsessaharhailijan? Jestas sentään, ei mikään ihme että nuorisolla ennätyspaljon maksuhäiriömerkintöjä kun nykykasvatus tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan täyttä puppua. Meidän tyttäret käy yhtä Helsingistä huippulukioista, törkykalliilla alueella. Osa perheistä sikarikkaita, siis viiden millin omakotitalo omalla rantatontilla, pihassa omalle lentsikalle laskeutumispaikka. Silti mitään kuvaamasi laista ei tapahdu. Mistä te keksitte näitä juttuja?
Samaa mieltä!! Oma teini sanoo aina, että "mutta kun muillakin on!" Ja kun olen kysynyt kaveriltaan, niin on rehellisesti sanonut, että ei kaikilla ole. Teinit vedättää teitä kaikenmaailman pyynnöllä ja halutulla, ei kannata olla nössö ja sinisilmäinen vanhempi!!!
Toisekseen teidän teinit hengaa ihan vääränlaiseen tyyppien kanssa, jos kaveriporukassa aletaan kiusaamaan jos ei ole ihan kaikkia muotivillitys juttuja...
Kusipäitä löytyy ihan joka kouluista, sellaiset kermaperseteinit kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa, jotka tylyttää ja kiusaa toisia!!
Ettekö vanhemmat enää osaa kasvattaa ja asettaa rajoja lapsillenne??? Materia ei määritä ihmistä, se pitää opettaa kotona lapsille. Samoin säästäväisyys ja järkevät ostokset ja taloudenpito.
Itse olen koko elämäni asunut Helsingissä, ja lapseni myös. Aina on luokalla ollut rikkaan perheen lapsia ja niitä köyhän perheen lapsia. Mutta ei kyllä ole kiusattu siksi, että lapselle ei ole hankittu 800 euron Canada Goose talvitakkia, tai Timberlandin kenkiä.
Älkää kasvattako teineistänne ahneita, itsekkäitä, materialistisia merkkipellejä joiden itsetunto ja omanarvontunto määritellään sen mukaan mitä heillä on päällään tai mitä he omistavat!!!
Me ei olla köyhiä enkä ole edes yh, mutta saman ikäinen tyttö kyllä löytyy. Ikimaailmassa hän ei vaatisi itselleen noin kalliita kenkiä.
Eilen oli samanlainen Timberland avaus. Silloin kyseessä oli 9-vuotias.
Huh, onneksi olen käyttänyt aina ehkäisyä!