Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestäsi paras auto lumessa, isoissa ylämäissä, auraamattomalla tiellä? merkkejä, malleja?

Vierailija
08.11.2016 |

Kehukaa omaanne, ja laittakaa vielä millä renkailla.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyrmphh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehukaa omaanne, ja laittakaa vielä millä renkailla.

Mitäs eroa luulet niissä olevan? Samat alihankkijat suunnittelevat samat ominaisuudet eri merkkisiin autoihin.

Maavara, pohjan muoto ja voiman jakautuminen.

Parhaiten minä olen päässyt 4w lava-autolla.  Siihen lavalle kun laittaa tonnin kuorman niin melkohyvin kahlaa.

Vierailija
22/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä Mersun maastoauto nastarenkailla. Eipä kinokset haittaa.

Auraamattomalla ohituskaistallakin on päästelty hidastelijoista ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autolta haluaa myös henkilöautomaisen mukavuuden, vaivattomuuden ja kohtuulliset käyttökulut, niin joku nelivetoinen SUV on hyvä valinta. Itsellä on 530xd ja kulkee hyvin muuten, mutta ei sillä kovin syvään lumeen kannata mennä kalhaamaan. X5 esim kulkisi selvästi syvemmässä lumessa. Toki oikea maastoauto kulkee huonoissa paikoissa vielä paremmin, mutta ei taas sitten ole mukava kesäkelillä asvaltilla.

Esim nelivetoisena Audi Q-sarja, BWM X-sarja, Mersu G-sarja, Range Rover, Volvo XC-sarja...

Renkaiksi joku pykälää tai kahta kapeampi kuin ensiasennuskesäkumi. Jos ei ole jäätä, ei merkitystä onko nastoja vai ei.

Vierailija
24/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ajamaan niin ei tarvitse miettiä pärjääkö jollain tietyllä autolla liikenteessä.

Ajokokemusta takana noin 10 vuotta ja 200 000 km. Olen opettanut 2 sukulaislasta onnistuneesti ajamaan opetusluvalla.  Autoja olen omistanut 4 kpl, 3 takavetoista BMW:tä ja 1 etuveto Nissan. Voin sanoa, että kun osaat käsitellä autoa liukkaallakin kelillä niin on aivan sama minkä auton valitset.

Tärkein ominaisuus autossa on toimiva luistonesto. Parikymmentä vuotta sitten ajettiin pääosin autoilla joissa ei ollut luistonestoa. Ajoin itsekkin ensimmäiset talveni takavetoisella Bemarilla ilman luistonestoa ja paskoilla talvirenkailla. En kolaroinut kertaakaan vaikka ajoin miltei 10 000 km talviolosuhteissa. Eikä parikymmentä vuotta sitten kukaan muukaan kolaroinut merkittävästi enemmän vaikka autoissa ei ollutkaan hienoja luistonestoja ja ajonvakautuksia. Luistonesto ei ole pakollinen varuste, mutta se helpottaa ajamista huomattavasti.

Salaisuus turvalliseen liikkumiseen kesät talvet on tilannenopeus. Oli auto mikä hyvänsä ja missäkunnossa tahansa niin sillä voi aina liikkua turvallisesti kun pitää tilannenopeuden sopivan alhaisena. Jos tunnet, että auto käyttäytyy levottomasti ja alkaa pelottamaan niin laske nopeutta.

Nelivetoinen ja viimeisimmillä luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmillä varustettu autokaan ei pysty pelastamaan osaamatonta kuskia kolarilta. On tärkeää kokeilla turvallisella alueella kuten parkkipaikalla, miten auto käyttäytyy kun lepokitka muuttuu liukukitkaksi ja auto alkaa liukumaan.

Vierailija
25/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subaru legacy Michelin x-ice north. Ihan tyytyväinen oon ollu.

Vierailija
26/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taaas nelivetokelit. Kun suomalaiset lähtevät kesälläkin valoista tuskastuttavan hitaasti niin nyt tämä oikein korostuu. Mutta neliveto, nastarenkaat ja oikea kaistanvalinta auttaa.

Pärjäilkää te, se sopii joillekin. Minä pidän taas ylivoimasta mitä tulee ajettavuuteen ja kiihtyvyyteen liukkailla.

Vierailija
27/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAAB 900 on ollut talviautona ihan paras.  Jopa kesärenkailla olen talvella ajanut sen kanssa ilman mitään ongelmia.

Vierailija
28/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

(original) kuplavolkkari. Isot ja kapeat renkaat, moottori takana eli vetävien pyörien päällä, yksinkertainen rakenne eli luotettava.

Ainoa ongelma on lämmitys mutta voihan siihen hommata lisälämmittimen.

Vierailija
29/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on taaas nelivetokelit. Kun suomalaiset lähtevät kesälläkin valoista tuskastuttavan hitaasti niin nyt tämä oikein korostuu. Mutta neliveto, nastarenkaat ja oikea kaistanvalinta auttaa.

Pärjäilkää te, se sopii joillekin. Minä pidän taas ylivoimasta mitä tulee ajettavuuteen ja kiihtyvyyteen liukkailla.

Mitkä hiton nelivetokelit? Pikkasen lunta tiellä ei ole mikään nelivetokeli.

Vierailija
30/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suzuki sX4m.  Neliveto napista päälle jos tarvii.  Vielä en ole tarvinut, menee vaikka seinää ylös.  Maavara 19 cm.  Vähän kulahtaneet nastarenkaat .

Vierailija
31/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele ajamaan niin ei tarvitse miettiä pärjääkö jollain tietyllä autolla liikenteessä.

Ajokokemusta takana noin 10 vuotta ja 200 000 km. Olen opettanut 2 sukulaislasta onnistuneesti ajamaan opetusluvalla.  Autoja olen omistanut 4 kpl, 3 takavetoista BMW:tä ja 1 etuveto Nissan. Voin sanoa, että kun osaat käsitellä autoa liukkaallakin kelillä niin on aivan sama minkä auton valitset.

Tärkein ominaisuus autossa on toimiva luistonesto. Parikymmentä vuotta sitten ajettiin pääosin autoilla joissa ei ollut luistonestoa. Ajoin itsekkin ensimmäiset talveni takavetoisella Bemarilla ilman luistonestoa ja paskoilla talvirenkailla. En kolaroinut kertaakaan vaikka ajoin miltei 10 000 km talviolosuhteissa. Eikä parikymmentä vuotta sitten kukaan muukaan kolaroinut merkittävästi enemmän vaikka autoissa ei ollutkaan hienoja luistonestoja ja ajonvakautuksia. Luistonesto ei ole pakollinen varuste, mutta se helpottaa ajamista huomattavasti.

Salaisuus turvalliseen liikkumiseen kesät talvet on tilannenopeus. Oli auto mikä hyvänsä ja missäkunnossa tahansa niin sillä voi aina liikkua turvallisesti kun pitää tilannenopeuden sopivan alhaisena. Jos tunnet, että auto käyttäytyy levottomasti ja alkaa pelottamaan niin laske nopeutta.

Nelivetoinen ja viimeisimmillä luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmillä varustettu autokaan ei pysty pelastamaan osaamatonta kuskia kolarilta. On tärkeää kokeilla turvallisella alueella kuten parkkipaikalla, miten auto käyttäytyy kun lepokitka muuttuu liukukitkaksi ja auto alkaa liukumaan.

No kyllä siihen nyt vaan kuuluu aika paljon muutakin maassa, jossa vuodenaikojen vaikutukset säähän on todella suuret. 

Kahden eri työmatkani vaarallisimmat kohdat ovat olleet jyrkät ja talvisin todella liukkaat ylämäet, jolloin jumiin jäädessä on suuri riski jäädä toisen auton alle. Siinä ei nopeudensäätö paljon auta kun autolla ei vaan pääse liikkeelle vaikka mitä tekisi.

Joten kiitän todella sitä päätöstä että hankimme nelivedon, jolla oikeasti pääsee turvallisesti lähtemään noista mäistä.

Vierailija
32/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiravaljakko

Vierailija
33/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin se kiihtyvyys oikeasti on autosta kiinni. Viimeksi sunnuntaina huomasi tuon kun talvirenkaita vaihtamaan olin menossa jäisellä tiellä. Kesärenkailla oikeanlaisella kiihdytyksellä jäi vierellä olevat nastarengasautot taakse kuopimaan.

Vierailija
34/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bmw 3- sarja takavetoisena on todella hyvä talviauto. Hakkapeliitta 8 nastarenkailla menee oikein nätisti paksussakin sohjossa. 2001 ja uudemmissa malleissa luistonesto ja ajonvakautusjärjetelmä ovat aivan mahtavia. Ajonvakautuksen ja luistoneston saa näppärästi kokonan pois, joka mahdollistaa näyttävän sivuluisun.

Liikennevaloista lähtö liukkaaseen ja jyrkkäänkin ylämäkeen onnistuu kun kytkee luistoneston osittain pois päältä. Tämä mahdollistaa renkaiden osittaisen luistamisen ja tietokone jarruttaa sitä rengasta, joka luisuu eniten. Auto siis simuloi takajarruillaan lukollista perää ja auto lähtee liukkaallakin kelillä liikennevaloista kuin tykinsuusta. Siinä on jäänyt moni 4WD- kuski ihmettelemään kun takavetoinen Bmw onnistuukin ponkaisemaan lähtökuopista nopeammin kuin möhkö 4WD.

Aijaa? Mun -98 3-sarjalaisessa on samat ominaisuudet.

Vierailija
35/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä hiton nelivetokelit? Pikkasen lunta tiellä ei ole mikään nelivetokeli.

No minäpä kerron: kun tienpinta on kiukas jaluminen niin silloin on nelivetokeli. Katsos: ihan sama onko asfaltin renkaan välissä joitain millejä vai 30 senttiä lunta ja jäätä.

Joko ymmärsit?

Vierailija
36/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin se kiihtyvyys oikeasti on autosta kiinni. Viimeksi sunnuntaina huomasi tuon kun talvirenkaita vaihtamaan olin menossa jäisellä tiellä. Kesärenkailla oikeanlaisella kiihdytyksellä jäi vierellä olevat nastarengasautot taakse kuopimaan.

Ajelin tänään sekä kesärenkailla että nastarenkailla -välissä käynti rengasliikkeessä.

Mennessä auto luisteli vaikka ajoin mutkat tuskastuttavan hitaasti, palatessa kulkua oli kuin ralliautolla.

Vierailija
37/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Audi Q7 on paras!

Meillä ollut nyt vajaa puoli vuotta ja on niin ihana auto. Nastarenkailla tietenkin. Ei tartte nysvätä lumikelissäkään.

Vierailija
38/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lada Niva. Oikeasti, jos etenemiskykyä lumessa pidetään kriteerinä.

Niitä tosin ei saa uutena

Vierailija
39/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toyota Hilux on ykkönen!

Vierailija
40/81 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Audi Q7 on paras!

Meillä ollut nyt vajaa puoli vuotta ja on niin ihana auto. Nastarenkailla tietenkin. Ei tartte nysvätä lumikelissäkään.

Ethän sä ole ajanut sillä edes yhtä talvea, jos on puoli vuotta ollut auto? 

Joo, juhannus on suomessa kylmä, mutta ei se nyt talviajokokemusta kuitenkaan kartuta.

Eli sulla on kokemus ko. autolla ajamisesta talvella 2-3pv, mitä tänä talvena nyt on lunta ollut? (täälläpäin ei vielä ollenkaan.)

Pro tip, bro!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi