Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Videohaastattelu- mahdoinko mokata.. Esim. rekryammattilaista paikalla?

Vierailija
07.11.2016 |

Sain kutsun videohaastatteluun hakemaani unelmatyöpaikkaan. Aiemmin en ole moista tehnyt ja kameralle yksikseen höpöttely ei vaan ole luontaista minääni vaan menen moisessa aika lukkoon vaikka muuten olenkin hyvin vuorovaikutustaitoinen ja sosiaalinen ihminen.
Ja näinpä sitten hermostuksissani haastattelussa turvauduin konstiin että mietin vastaukset etukäteen ja opettelin ne ulkoa, eli vastasin ulkomuistista välillä "piilossa" olevaa paperia vilkaisten. Tulos ihan ok omasta mielestäni, sen kyllä tiedän että videolla vaikutan paljon jäykemmältä ja vakavammalta kuin mitä oikeasti olen.
Ja nyt sitten luin jonkun rekryammattilaisen videohaastattelusta kirjoittaman artikkelin jossa sanottiin että ulkoa opeteltuja vastauksia ei pitäisi käyttää.
Eli mahdoinko nyt tällä pilata mahdollisuuteni päästä jatkoon tuon työpaikan suhteen? Oikeastiko noista videohaastatteluista pääsee eteenpäin vain ne jotka osaavat olla luontaisesti kameran edessä ja puhua luontevasti ilman etukäteisharjoittelua?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
62/64 |
19.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teippasin vastauspaperin kameran kohdalle, jolloin näytti, että katson kameraan :D

Jatkoon pääsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan paljon myös haettavasta työpaikasta, onko videohaastattelu oikea juttu vai ei. Hain juuri opettajan paikkaa. Pääsin jatkoon videohaastatteluun, mutta minulle ei kerrottu, kuinka monta pääsi jatkoon. Hakijoita 30. En usko, että videohaastattelu on mitenkään tarpeellinen tuolla hakijamäärällä tällä alalla. Varmasti erottui kärki hakijoista. Lisäksi vastausaikaa / kysymys oli 2 min. Vaikuta siinä sitten sekä karismaattiselta että asiantuntevalta, mitkä ovat molemmat opettajan työn kannalta tärkeitä. Ei muuten onnistu tuossa ajassa pahemmin hymyä väläytellä. Lisäksi opettajat ovat tottuneet hyödyntämään karismaa enemmän live-tilanteissa. Ja ei, tässä ei haettu mitenkään erityisesti opettajaa etäopetukseen tms. Lähinnä tuli tunne, että rekryfirma halusi tarkistaa mun taustani etukäteen ja nähdä kuvan, mihin en normaalissa rekrytointitilanteessa antaisi ikinä lupaa. Tässä ei kuitenkaan pystynyt jatkamaan hakua ilman, että antoi luvan  esim. somen katsomiseen.

Vierailija
64/64 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko videohaastattelu siis tallenne, joka lähetetään työnantajalle? Vai suora lähetys, oikea videokeskustelu haastattelijan kanssa vai mikä on jutun juoni? En ole koskaan törmännyt työpaikkailmoitukseen, jossa olisi videohaastattelu. Olen tosin aika vanhakantaisella epämediaseksikkäällä alalla...

Videohaastattelu voi olla tallennettu tai live-etähaastattelu. Livetilanteitakin voidaan tallentaa.

Olen osallistunut molemmanlaisiin ja ainakin kerran live-etähaastattelu on samalla nauhoitettu. Katsoin itsekin nauhan haastattelua seuraavana päivänä.

Jos pyydetään tallentamaan vastaus, varmista ensin kysymys, sitten paina Aloita nauhoitus ja lopuksi Tallenna, mitä sanat ovatkaan.