Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Videohaastattelu- mahdoinko mokata.. Esim. rekryammattilaista paikalla?

Vierailija
07.11.2016 |

Sain kutsun videohaastatteluun hakemaani unelmatyöpaikkaan. Aiemmin en ole moista tehnyt ja kameralle yksikseen höpöttely ei vaan ole luontaista minääni vaan menen moisessa aika lukkoon vaikka muuten olenkin hyvin vuorovaikutustaitoinen ja sosiaalinen ihminen.
Ja näinpä sitten hermostuksissani haastattelussa turvauduin konstiin että mietin vastaukset etukäteen ja opettelin ne ulkoa, eli vastasin ulkomuistista välillä "piilossa" olevaa paperia vilkaisten. Tulos ihan ok omasta mielestäni, sen kyllä tiedän että videolla vaikutan paljon jäykemmältä ja vakavammalta kuin mitä oikeasti olen.
Ja nyt sitten luin jonkun rekryammattilaisen videohaastattelusta kirjoittaman artikkelin jossa sanottiin että ulkoa opeteltuja vastauksia ei pitäisi käyttää.
Eli mahdoinko nyt tällä pilata mahdollisuuteni päästä jatkoon tuon työpaikan suhteen? Oikeastiko noista videohaastatteluista pääsee eteenpäin vain ne jotka osaavat olla luontaisesti kameran edessä ja puhua luontevasti ilman etukäteisharjoittelua?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on varaa valita työpaikkansa niin ei tarvitse tuollaiseen alentua.

Vierailija
42/64 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, mikä meiltä suomalaisilta unohtuu,  on  luonteva hymy. Hymy kertoo, että sinua on helppo lähestyä ja lähestyt itsekin muita. Hymyä pidetään sisäisesti varman, menestyneen, rennon sekä älykkään ihmisen tunnuspiirteenä. Tästä on jopa tieteellistä näyttöä. Hymy tulkitaan alitajuisesti myönteiseksi signaaliksi. Valokuvissa on ehkä vielä videoita enemmän "näyteltävä" hymyilevää, koska kuva latistaa ihmisen ilmeet. Hymy ei kuitenkaan saa olla jäykkä naamio kasvoilla. Parhaiten hymyn loihtimisessa   onnistuu, kun on aidsosti myönteisesti asioihin suhtautuva ihminen. Me elämme   hymyttömässä ja elekieleltään jäykässä kulttuurissa, mitä ei aina tulkita kovinkaan myönteisenä asiana ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakijan pitää voida myös tehdä kysymyksiä rekrytoijalle. Se ei tuossa onnistu. Face-to-face-kontakti on erittäin tärkeä asia haastattelussa, puolin ja toisin. Ei riitä mitkään valmiiksi videoidut kliseiset kysymykset, jotka annetaan hakijalle vastattavaksi. Rekrytoijan reaktioista pystyy päättelemään yllättävän paljon. Haastattelu on myös hakijaa varten ja jos hakijalta evätään tämä tilaisuus, voi rekrytointi mennä pieleen.

Ei siitä videohaastattelusta ketään suoraan palkata, se on vain ensimmäinen kierros ja siitä sitten seuraava on henkilöhaastattelut. Ja usein noissa videohaastatteluissa on myös mahdollisuus jättää kysymyksiä haastattelijoille.

Huoh, rautalangastako tämä pitää vääntää? Ei se ole sama asia, että "jätät kysymyksen haastattelijalle" kuin että jos keskustelet hänen kanssaan kasvokkain. Oikeassa keskustelussa on mukana oikea ihmisten välinen vuorovaikutus ja mahdollisuus kysyä kysymys ja saada siihen heti vastaus, ja lisäksi myös havainnoida sanatonta viestintää, vastaajan reaktiota kysymykseen jne.

Yhtä hyvin voisi "jättää kysymyksensä" sähköpostilla. Joten nuo videohaastattelut ovat täysin turhia. 

Videohaastattelu korvaa vain työhakemuksen, ei  työhaastattelua. Ei siinä ole tarkoituskaan vielä keskustella rekrytoijan kanssa. Sitten keskustellaan, kun ollaan työhaastattelussa. 

Juurihan tuossa joku sanoi, että hakijoista otetaan osa videohaastatteluun. Eli johan ne siinä vaiheessa ovat tehneet työhakemuksen eikä videointi sitä korvaa.

Joo, mun moka. Piti kirjoittaa, että videohaastattelu täydentää vain työhakemusta, ei siis korvaa sitä. Jos hakemuksia on tullut toistasataa ja niistä pitäisi valita 5 hakijaa työhaastatteluun, niin pelkkien hakemusten perusteella se on tosi vaikea tehtävä. Noilla videohaastatteluilla pyritään karsimaan  paristakymmenestä hakemuksen perusteella sopivimmasta hakijasta ne 5, jotka kutsutaan varsinaiseen haastatteluun. 

Niin, eli se on sinun työtäsi osata valita. 

Miksi siihen pitää käyttää tuollaista naurettavaa videohaastattelua? Miksi ette lähetä kysymyksiä sähköpostilla? Jos kerran sisältö on tärkein?

Ai niin... kun sitten ei näe onko hakija ruma vai kaunis.

Minun työtäni on pyörittää tätä yritystä. Huolehtia siitä, että työntekijöilleni riittää työtä ja yritykselläni on rahaa maksaa heidän palkkansa. Uusien työntekijöiden rekrytoiminen on vain osa työtäni ja jos on jokin keino, jolla voin helpottaa valintaa, niin tottakai käytän sen keinon.

Työnhakijan ei pitäisi suhtautua videohaastatteluun noin negatiivisesti. Sehän kertoo kuitenkin, että olet päässyt suurimmasta massasta jo potentiaalisten hakijoiden joukkoon. En palkkaa ketään ulkonäön perusteella. Noista videohaastatteluista saa hakijan persoonasta enemmän irti kuin pelkästä hakemuksesta. 

Vierailija
44/64 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
45/64 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi tuolla hymyn. Jos juuri jännityksen ja sen vuoksi ettei "osaa" hymyillä yksinään kameralle ei tuossa tilanteessa hymy irtoa vaikka kasvokkain olisi hyvinkin positiivinen ihminen, niin onko hymyn puuttuminen videolta isokin virhe?

Vierailija
46/64 |
08.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku mainitsi tuolla hymyn. Jos juuri jännityksen ja sen vuoksi ettei "osaa" hymyillä yksinään kameralle ei tuossa tilanteessa hymy irtoa vaikka kasvokkain olisi hyvinkin positiivinen ihminen, niin onko hymyn puuttuminen videolta isokin virhe?

Tämä minullekin tuli mieleen. Halutaan tarkkailla sellaisia asioita, joita ei kirjallisesta hakemuksesta näe, mutta ei ole kyllä oikein takeita siitäkään, näkeekö niitä siinä videollakaan. Minulle ei välttämättä tulisi mieleeni edes hymyillä varta vasten kameralle vain sen takia, että jos siinä olisi ihminen, todennäköisesti näin tekisin. Kommunikointi oikean ihmisen kanssa on eri asia, kuin kameralle puhuminen, jos puhutaan tavallisista ammateista, eikä esimerkiksi näyttelijöistä tai mediasisällön tuottajista.

Vierailija
47/64 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäisi tehdä mahdollisimman pian tällainen itsestäni. Kysymys kuuluu, eli voisinko mennä läheiseen puistoon tekemään tämän videon. On aurinkoinen päivä ja voisi olla rennompi ympäristökin. Mitä mieltä ?

Vierailija
48/64 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/64 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erehdyin jatkamaan prosessia jossa oli tämä videohaastattelu.. Ei ikinä enää. Jos työnantajalla ei ole aikaa tavata CVn perusteella, niin palkatkoon sitten sellaisia, jotka tuosta pelleilystä pitävät. Onneksi tämä tauti ei ole levinnyt vielä kaikkialle joten parempiakin työnantajia löytyy. Työn puolesta teen kyllä etänä ja vedän kokouksia tms. mutta niissä on jokin oikea funktio ja tarkoitus. En ole mainoskasvo vaan asiantuntija, joten videoesiintyminen ei anna oikeaa kuvaa ihmisestä.

Vierailija
50/64 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämä on se suomalainen tyyli tehdä "haastattelu". Kysymykset voi katsoa moneen kertaan, harjoitella, kuvata vaikka tuhat kertaa ja lähettää sitten menemään. Kukaan ei livenä aidosti haastattele, eli tosi "luontevaa". Amerikkalaisten tapa tehdä sama asia on sellainen, missä kysymyksiä EI saa katsottua etukäteen, on tietty aika vastata ja korjata ei voi. Se olisi itse asiassa aidompi.

Olen tehnyt kerran tällaisen eikä tästä kannata ottaa stressiä. Ei ne haastattelijatkaan mitään kuvauksellisia ja luontevia useimmiten ole ;)

Nykyisin puhutaan paljon anonyymista hausta alkuvaiheessa, jossa karsitaan hakijoita ilman, että tiedetään ikää, sukupuolta, ulkonäköä ym. Tällaiset massavideoinnit kyllä sotivat sitä vastaan. Ekat karsinnat pitäisi tehdä eri tavalla. Sitten vasta haastattelemaan ja mieluimmin aitoon vuorovaikutustilanteeseen kuin tällaisen perisuomalaiseen "luen nyt vastaukseni videolle" missä kenenkään ei vahingossakaan tarvitse olla yhteydessä.

Vierailija
51/64 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pitäisi tehdä mahdollisimman pian tällainen itsestäni. Kysymys kuuluu, eli voisinko mennä läheiseen puistoon tekemään tämän videon. On aurinkoinen päivä ja voisi olla rennompi ympäristökin. Mitä mieltä ?

Voit mennä, mutta huolehdi että ääni kuuluu, Erillinen pieni mikki tai airpodit voisivat auttaa. Ulkona on aina melua, tuulta ym mikä saattaa häiritä.

Vierailija
52/64 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelen vastaukset ulkoa. Pyrin kuitenkin siihen, että pajata niitä mekaanisesti kuin paperista lukien, vaan että mukaan tulee vaihtelevaa intonaatiota, taukoja, ehkä joku "ööö...". Olen ollut useammassa videohaastattelussa ja joskus olen päässyt jatkoon, joskus en, mutta koska myös olen niin ei tuo varmaan täysin väärä systeemi ole. Lähinnä siksi opettelen ulkoa kun ei minulle annettu vastausaika muuten riitä. Järjestelmässä, jolla haastattelut on tehty, voi katsoa vastauksensa ja tallentaa uuden päälle jos ei ole tyytyväinen, ja näin siis voi tehdä kysymys kerrallaan. Voi tietysti olla toisenlaisiakin systeemejä muilla rekrytoijilla.

Vierailija
53/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään rekrytointi on menut pelle hommiksi. Ensin haet työtä sitte puhut videolle jotain tyyliin miksi hait tähän työhön tai minkälaiset odotukset on työhön ja mitä haasteita työ voi tuoda. Just joo eiköhän jokainen joka on työtä tehnyt tiedä ne. Mutta tosiaan nää nykyajan ihmisethän ei kaikki oo koskaan tehny töitä. Kun menin työhön pomo sano työvaatteet päälle ja töihin. Siinä se työn teko neuvoi. tekijäänsä. Ei ollu perehdytysta

Vierailija
54/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään rekrytointi on menut pelle hommiksi. Ensin haet työtä sitte puhut videolle jotain tyyliin miksi hait tähän työhön tai minkälaiset odotukset on työhön ja mitä haasteita työ voi tuoda. Just joo eiköhän jokainen joka on työtä tehnyt tiedä ne. Mutta tosiaan nää nykyajan ihmisethän ei kaikki oo koskaan tehny töitä. Kun menin työhön pomo sano työvaatteet päälle ja töihin. Siinä se työn teko neuvoi. tekijäänsä. Ei ollu perehdytysta

Vierailija
55/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olikin ihmiset fiksuja ne oppi työnteon jo lapsena. Mitäs nää nuoret nykyisin tekee istuu pelaamassa tietokoneella.

Vierailija
56/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakarat ei tee mitään makaa kotona kaikki ei käy edes koulua. Se on niin rankkaa. 279

Vierailija
57/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin navetta hommat ennen kouluun menoa. Kävelin kouluun 7 km. Ei hakenu taksi. Oli talvi lunta paljon umpihangessa pimeässa taapersin kouluun ikä 8 vuotta. Takaisin tietty sama matka navetta hommat taas ja läksyt. Äiti kuoli pakko oli hoitaa. Isä metsahommissa pikku sisarukset hoiti naapurin emäntä navettaan ei enää luvannut tulla. Tätä tein 4 vuotta sitte isä lopetti metsahommat kiersi savotoilla. Sukulaiset kävi auttamassa sisarusten hoidossa. Että silleen ei tullu kunnan sosiaalitantat apuun. Joku oli kylillä kysellyt että miten me pärjätään se siitä. Sisarukset kasvoi aikuisiksi isän kunto huononi ja minä hoidin maatalon työt. Jäin tilalle isä kuoli nyt oon jo vanha ukko. Näin elämä kuljetti tila on edelleen suvun hallussa elukat on pois. Metsahommia riittää kyllä tehdä. Nykyajan ihmiset ei tähän pysty

Vierailija
58/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuessani noita tuli vastaan todella usein. :D Olen mielestäni ihan luontainen esiintyjä enkä jännitä normaalia enemmän, mutta onhan se epämiellyttävä tilanne tuijottaa itseään näytöllä ja yrittää vastata kysymyksiin luontevasti.

Näin ulkomailla asuessani ensimmäinen ns. karkea screening tapahtuu soittamalla sopiville kandidaateille. Kysyntään irtisanomisaikaa, kerrotaan tarkemmin työnkuvasta ja yrityksestä, kysellään hakijan substanssiosaamisesta sekä keskustellaan työpaikan sijainnista, työajoista sekä palkkahaitarista ja -odotuksista. Mielestäni erittäin hyvä juttu, saat käsityksen mitä odottaa ja voidaan molemminpuolin miettiä onko kiinnostus molemminpuoleista edetä prosessissa eteenpäin. Suomessa tuntuu ettei työnantaja edes yritä vaikuttaa miellyttävältä työnantajalta vaan halutaan löytää tehokkaasti paras ja halvin työntekijä tarjoamalla minimiedut.

Vierailija
59/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää valmistaudu mitenkään. Sain juuri kolmeen paikkaan jatkohaastatteluun silti kutsun. Kyllä se kokemus ja aitous tärkeintä eikä ulkoaopetellut fraasit.

Vierailija
60/64 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli skype haastattelu, kun hain nykyiseen työhöni ja juuri sinä päivänä päätti netti lakata toimimasta. Sain sentään paikan ja nyt haen sisäisessä haussa toista työtä. Ei ole tuosta hakemastani työstä kokemusta muuta kuin yksi luento ja olen avustanut heitä useampaan kertaan ja mulla olis heidän mukaan silmää heidän työlleen.