Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?
En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!
Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.
Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.
Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.
Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?
Kommentit (865)
Vierailija kirjoitti:
Jos voisi valita ettei ole vuokralla, tuskin he olisivat vuokralla. Saati kallilla vuokralla. Muttei pahallakaan alueella taida olla hyvä? Omistusasuminen myös maksaa korjauksineen ja energioineen.
Vuokralaiset on yleensä pätkätöissä esim. 6 kuukautta töissä ja kaksi vuotta kotona ja taas joku pätkä. Hakevat asumistukea ja toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Palkattomia työkokeiluita ja pätkätöitä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Mihin meinaatte perikunnan asunnot myydä, kun nuoremmat ei saa edes velkaa?
🤣🤣🤣🤣🤣
Miksi ne nuoremmat ovat niin sössineet elämänsä etteivät edes luottoa pankista saa? Pelkäävät työntekoa kuin pastori pillua?
Asun vuokralla. En jaksaisi varmaan käydä töissä ympäri vuoden, teen pätkätöitä.
Nyt kotona enkä tiedä koska on töitä.
Viikonloput menevät äkkiä, mutta olen kotona taas ensi viikolla.
Siivoan ja sisustan.
No minä olin 10vuotias kun markat vaihtui euroiksi. Eli tällä nyt mennään, että oma ikäluokka joutuu ostaamaan näitä nykyajan kalliita asuntoja. Sille ei voi mitään.
Sain oman alan vakityön vasta ollessani n.30-vuotias. Ennen sitä kituuttelin osa-aikatöillä.
Asun Helsingissä. Täältä sain työpaikkani. Niitä on huonosti tarjolla muualla, ja täälläkin. Hallituksen leikkausten takia työni jatko on vaakalaudalla tällä hetkellä. Mutta nyt vielä kuitenkin kaikki hyvin.
Asun kantakaupungissa, voin kävellä töihin. Alue on ihana. Kasvoin maalla missä omakotitalot ovat halpoja, mutta mitään tekemistä tai kulttuuria ei kauheasti ole. Siksi muutin heti yliopistokaupunkiin ja tietysti opiskelemaan kun ala kiinnosti.
Tämä asuntoni vuokra on 1400e. Kaksio jonka vuokra maksetaan puoliksi kumppanin kanssa. Omana tällainen on varmaankin n. 350 000 e? Luulen, että pankista voisin saada lainaa max. 100 000 e omaan osuuteen. Bruttopalkkani on 3500 e.
Siispä tässä nyt asutaan. Katsotaan jatkuuko työt jne. Asunnon osto ei ole oikein ollut mahdollista edes aiemmin, ja nytkin tekee tiukkaa.
Minä en halua pitkän matkan päähän lähiöön.
Ajattelen vuokralla-asumisen hyväntekeväisyytenä. Köyhät ostavat asuntoja ja kuvittelevat sitten olevansa kovankin luokan sijoittajia, kun saavat muutaman satasen kuussa vuokratuloja. Äiti opetti, että köyhiä pitää auttaa ja siksi asun vuokralla.
Kaikkia ei kiinnosta raataa pankin orjana koko aikuisikää. Siksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkattomia työkokeiluita ja pätkätöitä.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Mihin meinaatte perikunnan asunnot myydä, kun nuoremmat ei saa edes velkaa?
🤣🤣🤣🤣🤣
Miksi ne nuoremmat ovat niin sössineet elämänsä etteivät edes luottoa pankista saa? Pelkäävät työntekoa kuin pastori pillua?
Ensi vuonna irtisanotaan tuhansia virkamiehiä valtiolla. Voivat päästä työkokeiluun työttömyyskorvauksella kauppaan tavaroita hyllyttämään tai kirjastoon.
Kai tiesit ettei kaikki saa tes-palkkaa työpaikoilla, moni luulee opiskelijoiksi heitä.
Oikein pihi ostaisi homeisen asuntovaunun, ja siellä asuisi työpaikan läheisellä ilmaisella parkkipaikalla. Töissä kävisi syömässä, suihkussa ja vessassa.
Oikein kovilla pakkasilla myös salaa nukkuisi työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta käyttää rahaa seinien omistamiseen. Vuokralaisuus on vapautta ja koska ei ole pikkurahasta puutetta, en keksi yhtään syytä, miksi sitoisin omaisuuttani seiniin.
Käytät saman rahan vuokraan, minkä käyttäisit oman maksamiseen, kun laina on maksettu pois putoavat asumisen kulut aika pieniksi? Jos on tarve muuttaa muualle, niin laittaa vanhan vuokralle tai sitten myy pois ja ostaa uuden tilalle. Ei se sen kummempaa ole
Omapa on valintasi
Tässä on mistä valtion virkamiehiä irtisanotaan.
Raha on sitä varten, että voi nauttia elämästä. Minulla ei ole eikä tule olemaan perillisiä, joten elän vapaana vuokralaisena, joka voi lähteä kuukauden varoitusajalla seuraavaan kohteeseen ilman rasittavia myyntiprosesseja. Helppoa ja vaivatonta eikä minun tuloillani tällä systeemillä tarvitse luopua mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta käyttää rahaa seinien omistamiseen. Vuokralaisuus on vapautta ja koska ei ole pikkurahasta puutetta, en keksi yhtään syytä, miksi sitoisin omaisuuttani seiniin.
Käytät saman rahan vuokraan, minkä käyttäisit oman maksamiseen, kun laina on maksettu pois putoavat asumisen kulut aika pieniksi? Jos on tarve muuttaa muualle, niin laittaa vanhan vuokralle tai sitten myy pois ja ostaa uuden tilalle. Ei se sen kummempaa ole
Omapa on valintasi
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa.
Koska kela ei anna rahaa asunnon ostamiseen mutta vuokrat se maksaa kokonaan ja kitisemättä. Halvempaa asua vuokralla kun ei tarvitse itse maksaa edes sähkölaskuja. Minulla on vuokra 1000€ kuukaudessa josta kela maksaa 800€ asumistukena ja loput 200€ toimeentulotukena. Lisäksi saan ilmaisen sähkön ja veden sekä rahat ruokaan itselleni ja lapsilleni. Olisi järjetöntä ostaa oma asunto.
N32
Ei kun niin, ei voi hankkia omistusasuntoa, koska ei nytkään maksa itse omaa asumistaan, vaan yhteiskunta kustantaa
Niinpä niin. Työtä ei halua tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapa on valintasi
Ei minua kiinnosta ryhtyä vuokranantajaksi. Ihan liikaa vaivaa ja sitoumuksia. En myöskään ole kiinnotunut ryhtymään pankin orjaksi lainanottajan muodossa. Siinäkin on ihan liikaa sitoumusta. Asuntokaupoilla puljaaminen taasen ei ole ihan niin helppoa kuin sinä luulet. Siinäkin on aika paljon vaivaa. Ei kiinnosta käyttää elämää asuntokaupoilla ja lainaneuvotteluissa. Ihmettelen tosin, miksi se sinua noin paljon ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapa on valintasi
Pälli! Mä asun yksiössä jonka vuokra on viis sataa kuukaudessa ja saan asumistukee 400e mieti oikeest vähä. Mä maksan vaan satasen kuukaudest ite täst.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapa on valintasi
Laita vaan vuokralle. Mutta älä sitten tule tänne itkemään, jos vuokralainen pistää kämppäsi paskaksi ja se sijoitusasuntosi tuleekin yhtäkkiä varsin kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska kela ei anna rahaa asunnon ostamiseen mutta vuokrat se maksaa kokonaan ja kitisemättä. Halvempaa asua vuokralla kun ei tarvitse itse maksaa edes sähkölaskuja. Minulla on vuokra 1000€ kuukaudessa josta kela maksaa 800€ asumistukena ja loput 200€ toimeentulotukena. Lisäksi saan ilmaisen sähkön ja veden sekä rahat ruokaan itselleni ja lapsilleni. Olisi järjetöntä ostaa oma asunto.
N32
Miksi valehtelet? Asumistuki ei ole missään todellisuudessa 800€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lainaa saa niin on pakko asua vuokralla jos ei siis kadulle halua asumaan. Ja kun maksaa korkeaa vuokraa niin ei rahaa saa edes juurikaan säästöön, jotta joskus sen lainan saisi. Eikä halvempaa vuokra-asuntoakaan löydy. Pääkaupunkiseudulla on varsinkin monella alle keskituloisella yksinasujalla tällainen tilanne.
Miksi et muuta sieltä pääkaupunkishitholesta pois niin rikastuisit? Tyhmähän sinä olet.
Kannattaa muuttaa vaikkapa Kotkaan. Täällä on esimerkiksi Karhuvuoress tai Sunilassa asuminen lähes ilmaista. Töitä ei ole mutta haittako se?