Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset tuhlaavat rahansa JÄRJETTÖMIIN VUOKRIIN?

Omistusasuja
07.11.2016 |

En oikein ymmärrä vuokralla asuvien ystävieni valitusta heidän rahatilanteen tiukkuudesta, kun samalla on kuitenkin maksaa vaatimattomasti varustellusta kerrostalokolmiosta 1 300 €/kk vuokraa. Kaiken huipuksi heidän vuokrat kallistuvat joka vuosi ja sitä saa maksaa koko loppuelämän!

Luulisi tyhmänkin tajuavan, että asunnon omistaminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen - muutenhan kukaan ei pistäisi omistamaansa asuntoaan vuokralle.

Onneksi itse älysin ostaa oman ja vieläpä silloin, kun asuntojen hinnat olivat vielä järjellisellä tasolla. Näin euroaikana eurolla ei näytä olevan paljonkaan arvoa asuntokaupoilla.

Täytyy onnitella pk-seudun kaupunkien ja kuntien päättäjiä (jotka itsekin ovat omistusasujia ja asuntosijoittajia) onnistuneesta asuntojen hinnannostopolitiikasta. :) Se on selvää, että asuntojen arvot ja vuokrien hinnat tulevat vain nousemaan pk-seudulla.

Ps. laskekaapa paljonko olette tuhlanneet rahaa vuokriin elämänne aikana?

Kommentit (865)

Vierailija
641/865 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan vuokralla uudessa paritalossa. Tienataan käteen n.10-12000€/kk. Ei haluta omistaa asuntoa, kummallakin se on kyllä taustalla menneissä avioliitoissa. Tämä tuntuu jotenkin huolettomalta ja jos jossain kohtaa halutaan muuttaa vaikka työn perässä, on se helpompaa. Ulkomailta on mietitty loma-asunnon ostamista.

Vierailija
642/865 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi asuu perheineen vuokralla. He laittoivat oman asuntonsa vuokralle ja muuttivat isompaan. Kodin omistaminen ei ole aina järkevin vaihtoehto sijoittaa. 

Eli hän siis edelleen omistaa asunnon? Koti ei olekaan sijoitus, vaan koti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/865 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokranantaja jo toisessa polvessa. Perin vanhemmiltani kolme sijoitusasuntoa. Kun olin lapsi, opin että "ne" eli vuokralaiset ovat huonompaa väkeä. Kaikki kaverini olivat omistusasujaperheistä. Minun tehtävänä oli viedä vuokralaisille vuokrankorotuslappuja ja niitä veinkin aika usein. Muistan minkälainen erilainen tunnelma oli vuokratalojen rappukäytävissä. Roskia ja tupakka haisi.

Vuokralaisten ansiosta perheemme sai nauttia niihin aikoihin nähden hyvästä elintasosta. He käytännössä maksoivat noiden asuntojen lisäksi myös ulkomaanmatkamme ja korkeakouluopiskeluni. Ja rahantulo jatkuu edelleen.

Vierailija
644/865 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei halua laskea paljonko on työntänyt rahaa vuokraisännälle? :D

Vierailija
645/865 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla mieheni kanssa kohtuullisen edullisesti. Olemme melko hyvätuloisia, yhteenlasketut bruttotulot vuodessa reilut 100 000 euroa. Sijoitamme merkittävän osan tuloistamme osakkeisiin ja rahastoihin sekä metsään.

Emme näe asunnon ostoa järkevänä sijoitusmuotona nykyisessä kotikaupungissamme. Muualta voisimme ostaa asunnon vuokrattavaksi, mutta laskelmiemme mukaan se olisi melko riskialtista.

Olen sitä mieltä, että nykypäivänä omistusasumisen ja taloudellisen vaurauden tai elintason välille ei voi vetää yhtäläisyysmerkkiä. Sijoitusmaailma on monipuolistunut paljon ja sijoitusten hajauttaminen usealle eri sektorille voi olla huomattavasti järkevämpää, kuin koko omaisuuden sitominen yhteen taloon / asunto-osakeyhtiöön, ja vielä niin ,että ottaa omistustaan vastaan merkittävästi velkaa.

Vanhempamme kuuluvat suuriin ikäluokkiin ja omistavat talot sekä vielä osakehuoneistot vuokrakäytössä. Tosiasia on, että jonain päivänä nämäkin ovat meidän ja enemmän näen ne riesana kuin omaisuutena. Toki näillä taloilla ja asunnoilla on ainakin käyttöarvo ja mahdollisesti voimme jonain päivänä johonkin näistä muuttaa.

Vierailija
646/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vuokralainen kertoo sijoittavansa asunnon sijaan osakkeisiin. No näin voi tietysti tehdäkin, mutta miksi sitä vuokraan menevää rahaakin ei voi sijoittaa asuntoon? Loput sitten entiseen malliin osakkaisiin tms.

Tuo vuokra + sijoittaminen on vähän huonosti tuottavaa, koska aika harva lähtee heti liikkeelle jollain 300 000 euron sijoituksella. Sen sijaan asunnon arvo voi olla jo heti alussa 300 000 euroa ja pienikin prosentuaalinen nousu tuo selvästi enemmän tuottoa kuin vuokralaisen säästöt. Ja kun omistusasuessakin voi säästää.

Ja vielä yksi etu: Omistusssumalla välttyy vuokranmaksulta.

Vierailija
647/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena asuin vuokralla noin kymmenkunta vuotta, enää en.

Olen elämäni aikana saanut vuokria vuokralaisiltani moninkertaisesti sen summan, mitä itse olen maksanut vuokraa.

Vierailija
648/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkattomia työkokeiluita ja pätkätöitä.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Mihin meinaatte perikunnan asunnot myydä, kun nuoremmat ei saa edes velkaa?

🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
649/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kukaan ei halua laskea paljonko on työntänyt rahaa vuokraisännälle? :D

Olen koko aikuisikäni saanut asumistukea. Vastikkeen joutuu maksamaan omistusasujakin ja se on suunnilleen ollut oma panokseni asumiseeni joten aika lähellä nollaa on ne eurot mitä olen maksanut.

Vierailija
650/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Kela Gold.

Vierailija
651/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä korkeampi vuokra sitä vähemmän saa yrittäjät rahaa. Vuokralla asuvat on pienituloisia. Itse en käy parturissa ollenkaan, kun raha menee vuokraan.

60000 ihmistä kuolee vuodessa, asiakkaat yrittäjillä senkun vähenee.

Onneksi on Kontti ja kirpputorit niin saa joskus jonkun 5 euron paidan.

Vierailija
652/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä korkeampi vuokra sitä vähemmän saa yrittäjät rahaa. Vuokralla asuvat on pienituloisia. Itse en käy parturissa ollenkaan, kun raha menee vuokraan.

Yrittäjänkin kannattaa hankkia sijoitusasuntoja rahantekokoneiksi ja maksattaa ne vuokralaisilla.

Vierailija
653/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun hallitus leikkaa 800 miljoona ansiosidonnaista, soviteltua päivärahaa ja asumistukea niin yritysten myynneistä tuo lähtee.

Vierailija
654/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjänkin kannattaa hankkia sijoitusasuntoja rahantekokoneiksi ja maksattaa ne vuokralaisilla.

Kyllä, sijoittaja on vastuussa kaikkien osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkeista.

Jos kirpputoritavaroissa on luteita tai turkiskuoriaisia niin ne leviävät koko kerrostaloon ilmastointikanavia pitkin ja rappukäytävän ulko-ovien alta öisin.

Vierailija
655/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vuokraa 260 euroa ja vuokra pysyi samana kuin vìme vuonna. Asunto kaupungin keskustassa sijaitseva kaksio. Avopuoliso maksaa puolet vuokrasta. Tästä kaupungista emme aio ainakaan asuntoa ostaa vaikka hintataso edullinen olisikin. Myöhemmin myynti voisi olla turhan haastavaa. 

Vierailija
656/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokranantaja jo toisessa polvessa. Perin vanhemmiltani kolme sijoitusasuntoa. Kun olin lapsi, opin että "ne" eli vuokralaiset ovat huonompaa väkeä. Kaikki kaverini olivat omistusasujaperheistä. Minun tehtävänä oli viedä vuokralaisille vuokrankorotuslappuja ja niitä veinkin aika usein. Muistan minkälainen erilainen tunnelma oli vuokratalojen rappukäytävissä. Roskia ja tupakka haisi.

Vuokralaisten ansiosta perheemme sai nauttia niihin aikoihin nähden hyvästä elintasosta. He käytännössä maksoivat noiden asuntojen lisäksi myös ulkomaanmatkamme ja korkeakouluopiskeluni. Ja rahantulo jatkuu edelleen.

Me emme päässeet ulkomaanmatkalle ja siitä tuli masennus. Olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
657/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mä voin. Sori, jos se ahdistaa sinua köyhä luuseri. 

Vierailija
658/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisi valita ettei ole vuokralla, tuskin he olisivat vuokralla. Saati kallilla vuokralla. Muttei pahallakaan alueella taida olla hyvä? Omistusasuminen myös maksaa korjauksineen ja energioineen.

Vierailija
659/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaam vuokralla, mutta puoliso ainoa lapsi ja perii 3 asuntoa.

Eläkeläisillä on massia.

Vierailija
660/865 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei lainaa saa niin on pakko asua vuokralla jos ei siis kadulle halua asumaan. Ja kun maksaa korkeaa vuokraa niin ei rahaa saa edes juurikaan säästöön, jotta joskus sen lainan saisi. Eikä halvempaa vuokra-asuntoakaan löydy. Pääkaupunkiseudulla on varsinkin monella alle keskituloisella yksinasujalla tällainen tilanne.

Miksi et muuta sieltä pääkaupunkishitholesta pois niin rikastuisit? Tyhmähän sinä olet.