Kuinka moni teistä suostuisi luopumaan sopimuksella vapaapäivistä?
Kirjoittaisitko sopimuksen alle, jossa lupaat tulla töihin perjantai ja lauantai vapaapäivinä? Muutoin sinut merkattaisiin huonoksi työntekijäksi. Muutoin teet 5 päivää viikossa töissä, mutta sopimuksen myötä suostut ottamaan kuudennen työpäivän, aina kun työnantaja haluaa. Jos et suostu saat huonon työtekijän statuksen ja se vaikuttaa siihen, saattaisitko saada palkankorotusta.
Kommentit (41)
Tää työnantaja pitää sen verran porukkaa töissä, että kaikilla on vajaat viikko tunnit, ihan kaikilla. Ei ylity kellään mikään. Ihan voi laittaa surutta kaikille 6 päivää viikko. Sit kun ne on ne joka 7. lauantai, joka on vapaa, pitäisi sekin luovuttaa vapaaksi riistaksi paperilla. Saa olla allekirjoittamatta, mutta tuöntekijä status menee punaiselle, ja on turha pyytää yhtään lisää palkkaa- koskaan, vaikka olisi 50 vuotta talossa. Ne jotka uhraa ihan koko elämänsä työlle, saavat korotuksia.
Olen tehnyt niin paljon keikkatöitä, että ei tuollainen soppari haittaisi. Olen ollut muutenkin välillä pitkiä aikoja puhelin taskussa valmiina lähtemään, kun soitetaan töihin. Töitä on joskus tehty parikymmentä päivää putkeen, yksi vapaa ja taas toinen parikymmentä.
Ja onhan sitä tullut hyvän työntekijän maine ja töitä on riittänyt ja nopeaa pitempiä työsopimuksiakin.
Mieluummin tuollaisella sopparilla, kuin peruspäivärahalla pitkäaikaistyöttömänä.
Vierailija kirjoitti:
En mä millään statuksella tee mitään, jos rahaa saa lisää, niin kyllä teen töitä.
Miehellä on vuorotyö jossa on pitkät vuorot 11 ja 13h, ja myös jouluna ja juhannuksena joutuu olemaan töissä, kuten monessa muussakin ammatissa, joten en alkaisi itkeä mistään lauantaityöstä jos siitä palkkaa maksetaan ja siitä hyvästä saisi vielä palkankorotuksen kun on "hyvä työntekijä". Ei mulla vapaapäivinä ole mitään erikoisia menoja, kotona siivoamista riittää, ja useimmin vaan lepään viikonloput, nyt kun opiskelen oppisopimuksella on joskus lauantai koulupäivä, jopa vielä sunnuntaikin, siihenkin olen vapaaehtoisesti suostunut kun ajattelen että siitä on mulle hyötyä että saan paperit työhöni mitä muutenkin teen nyt työkseni.
Niin, mutta sä olisit ihan joka lauantai töissä ja jos et olisi, päivystäisit palkatta. Ei mitään sovittuja menoja vapaapäiville. Ja ihan ilman.
Se on hyvä että olet noin orjentoitunut. Ei mitään muuta, kuin työtä.
Ja tää kaikki siis sillä alle 1300 - 1600 € kk palkalla. Tekisin jos saisin vaikka 3000 käteen, mut tuon enempää ei meillä pysty nettona tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, en ja en suostu.
Mitä jos sun työntekijä - status riippus siitä. Et olisitko hyvä työntekijä vai huono työntekijä.. Ehkä jopa palkka?
Evvk vaikka tulisi potkut. Palkka on muutenkin onnettoman pieni korvaus menetetystä vapaa-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja tää kaikki siis sillä alle 1300 - 1600 € kk palkalla. Tekisin jos saisin vaikka 3000 käteen, mut tuon enempää ei meillä pysty nettona tienaamaan.
Ja tämä suurin summa siitä, jos pystyt keräilemään itsellesi 5-6 päivää liki täyttä 9,5 tunnin päivää (miinus ruokkis)
Vierailija kirjoitti:
No herranen aika, älä tee. Joku muu varmaan mielellään tekee töitä, kuin makaa kotona
Meillä tuli alkuvuodesta tuon tyylinen paperi allekirjoitettavaksi. Paitsi siinä suostuit luopumaan koko vuoden KAIKISTA viikonloppuvapaista!!!!!!! Tällä alalla työ"viikko" saa kestää 9 päivää putkeen. Olin ainoa joka uskalti olla sitä allekirjoittamatta meidän pisteessä. Ja olen nyt sit se hankala ja ärsyttävä. Kiusaajaksin yritti esimies nakittaa muttei mennyt läpi.....
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli alkuvuodesta tuon tyylinen paperi allekirjoitettavaksi. Paitsi siinä suostuit luopumaan koko vuoden KAIKISTA viikonloppuvapaista!!!!!!! Tällä alalla työ"viikko" saa kestää 9 päivää putkeen. Olin ainoa joka uskalti olla sitä allekirjoittamatta meidän pisteessä. Ja olen nyt sit se hankala ja ärsyttävä. Kiusaajaksin yritti esimies nakittaa muttei mennyt läpi.....
Sama. Minä ainoana kitisen meilläkin. Tuli melko korkealta luunappi että olepas hiljaa ja sitten esiteltiin paperia, jossa todettiin että työntekijän, jolle joutuu pitämään tälläisiä puhutteluja, palkkaa ei tarvi nostaa ...;)
Ja tää papru oli ihan työnanjajan itsensä laatima... Liitto on kuulemma voimaton ja luottamusmiehet peloteltu hiljaisiksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki suo minulle oikeuden vapaapäiviin. Tuollainen sopimus alittaa lain tason joten se on lain edessä pätemätön.
Ei suo, koska se on työtekijän ja antajan välinen sopimus. Kevyesti vaan saattaa vaikuttaa palkkaan jos heittäydyt hankalaksi. Eihän tuo nyt paha ole..?
Työsuojelulaki menee aina Tesin edelle ja Tes menee yksittäisten sopimusten edelle.
Lauantai voisi aivan hyvin olla työpäivä. Tulisi selkeyttä työaikoihin, kun sopimukset vastaisivat paremmin todellisuutta.
Tää ei liity oikeastaan mitenkään työsuojelulakiin ja seuraavalle että meillä on jo lauantait työpäiviä ( joka 7. pitänyt olla vapaa tähän asti)
Ette te nyt vaan oikein tajua. Mut se ei ole ihme...
Voin tulla lauantaina töihin sillä ehdolla että saan juoda kuten lauantaisin yleensä. Töissä kyllä ottaisin vielä tavallista enemmän. Olisi ainakin kerrankin kivaa töissä. Kännissä ei varmaan pomokaan ärsyttäisi yhtä paljon kuin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Voin tulla lauantaina töihin sillä ehdolla että saan juoda kuten lauantaisin yleensä. Töissä kyllä ottaisin vielä tavallista enemmän. Olisi ainakin kerrankin kivaa töissä. Kännissä ei varmaan pomokaan ärsyttäisi yhtä paljon kuin yleensä.
Nii, joillakin ihmisillä on niille kokonaisille satunnaisille viikonlopuille ja vapaapäiville muutakin käyttöä kuin ryypätä. Mut jos työssäkäynti on sun ainoa tapa hillitä sun alkoholiongelmaa, niin kiva.. Luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaisitko sopimuksen alle, jossa lupaat tulla töihin perjantai ja lauantai vapaapäivinä? Muutoin sinut merkattaisiin huonoksi työntekijäksi. Muutoin teet 5 päivää viikossa töissä, mutta sopimuksen myötä suostut ottamaan kuudennen työpäivän, aina kun työnantaja haluaa. Jos et suostu saat huonon työtekijän statuksen ja se vaikuttaa siihen, saattaisitko saada palkankorotusta.
Japanissa on kaksi viikkoa kesälomaa, mutta siellä pitää vapaaehtoisesti luopua toisesta lomaviikosta tai muuten pidetään huonona työntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii, joillakin ihmisillä on niille kokonaisille satunnaisille viikonlopuille ja vapaapäiville muutakin käyttöä kuin ryypätä. Mut jos työssäkäynti on sun ainoa tapa hillitä sun alkoholiongelmaa, niin kiva.. Luuseri.
Se on niinpäin että työt häiritsee juopottelua. Ongelma on korkeintaan siinä etten saa potkuja. Olen kyllä yrittänyt, vittuilen pomolle jatkuvasti. Olen poissa omin luvin. Pari kertaa olen lähtenyt kesken päivän kun alkoi vituttaa liikaa.
Meillä töiden vähentymisen takia osa tekee vajaata viikkoa. Siinäkin piti vaatia että sain sen vajaan viikon. Tiedän kyllä miksi kun joidenkin jälkiä pitää korjata. Vittuako ovat palkanneet osaamattomia. Niin tekisi mieli ottaa loparit ja kaataa hautaan asti. Huomenna jos apina edes katsoo väärin niin lähden samantien viinakauppaan.
Meidän työterveys lääkäri ei aluksi uskonut kuinka paljon juon. Sitten kun alkoi mennä jakeluun oli järkyttynyt ja sanoi että kuolen jos en vähennä juomista. Järkytin lisää sanomalla että se on tarkoituskin. Saahan sitä aikuinen ihminen juoda itsensä hengiltä jos niin haluaa. Sen jälkeen en ole sille puhunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt niin paljon keikkatöitä, että ei tuollainen soppari haittaisi. Olen ollut muutenkin välillä pitkiä aikoja puhelin taskussa valmiina lähtemään, kun soitetaan töihin. Töitä on joskus tehty parikymmentä päivää putkeen, yksi vapaa ja taas toinen parikymmentä.
Ja onhan sitä tullut hyvän työntekijän maine ja töitä on riittänyt ja nopeaa pitempiä työsopimuksiakin.
Mieluummin tuollaisella sopparilla, kuin peruspäivärahalla pitkäaikaistyöttömänä.
Kummasti olet silti edelleen pätkätöissä, vaikka noin paljon aherrat.
Ei ole, tässä sopimuksessa annetaan työntekijälle mahdollisuus loistaa ja jättää muu elämä ja lapset väliin ja olla mahtava, joustava työntekijä jotta voi joskus ansaita palkankorotuksen.
Liitto on sopinut että vuosikorotukset otetaan pois ja sopimuksilla ja naamarajoilla voi ansaita niitä itselleen, eikö olekin hyvä?