Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsittajien mielestä kielten oppiminen on helppoa ja kaikki oppii vaikka 10 kieltä

Vierailija
06.11.2016 |

Miksi suomenruotsalaiset eivät kuitenkaan opi suomea ja heitä palvelemaan pitää pakkoruotsittaa 5 miljoonaa suomenkielistä?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskat koululaiset kapinoi kouluruotsia vastaan

Vierailija
82/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieli on paljon tärkeämpi kieli osata, kuin ruotsi: ruotsalaiset (ja muut pohjoismaalaiset) puhuu KAIKKI loistavaa englantia. Menet minne vaan ja puhut kelle vaan, niin kysymykseen "do you speak English?" tulee vastaus "of course". 

Ainoa maa pohjoismaissa, jossa englannilla ei tule hyvin toimeen kaikkialla on Suomi. Arvaisin että suurin syy siihen on tuo pakkoruotsi, joka vie kielenopetuksessa huomiota tärkeämpien kielten oppimiselta.

T: 20 vuotta eri pohjoismaissa työkseen reissannut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ahkerat ja kiltit kans. Aivan älytön oppiaine.

Vierailija
84/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni kukaan ei kapinoi kouluruotsia vastaan sen enempää kuin koulusaksaa tai kouluranskaa vastaan. Toki kouluissa ruotsia saa opettaa senkin jälkeen kun pakko on poistettu.

Vierailija
85/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkieli on paljon tärkeämpi kieli osata, kuin ruotsi: ruotsalaiset (ja muut pohjoismaalaiset) puhuu KAIKKI loistavaa englantia. Menet minne vaan ja puhut kelle vaan, niin kysymykseen "do you speak English?" tulee vastaus "of course". 

Ainoa maa pohjoismaissa, jossa englannilla ei tule hyvin toimeen kaikkialla on Suomi. Arvaisin että suurin syy siihen on tuo pakkoruotsi, joka vie kielenopetuksessa huomiota tärkeämpien kielten oppimiselta.

Arvon pölynimurikauppias, Pärjäisitte skandinaviassa paremmin, jos olisitte viitsineet opetella ruotsia.

Vierailija
86/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi on paljon helpomaa kuin englanti, koska englannissa on paljon enemmän poikkeuksia, ja vähemmän kielioppia. Mitä säännönmukaisempi kieli sen helpompi. Saksa on kuulemma tästä syystä erittäin helppo kieli monien tuttujeni mielestä.

Siksi ruotsia ei kannattaisikaan opiskella koulussa. Liian helppoa. Ei kehitä älyä. Voi ottaa helposti haltuun vaikka kansanopistossa.

Vierailija
87/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvon pölynimurikauppias, Pärjäisitte skandinaviassa paremmin, jos olisitte viitsineet opetella ruotsia.

Tuo väite ei pidä paikkaansa. Huonolla ruotsilla pärjää huonosti kaikkialla ja hyvää englantia taas tarvitsee kaikkialla. Ensiksi pitää nykymaailmassa huolehtia siitä, että kaikki puhuu hyvää englantia. Sen jälkeen voi jokainen valita omien mieltymysten ja suuntautumisien mukaan, mihin kulttuuriin, maahan tai kieleen suuntautuu. Näin realiteetit on tänäpäivänä. Historiassa roikkuvat toki näkevät, että maailma oli joskus toisenlainen ja tulevasta ei kukaan tiedä. Kukaan ei tosin usko, että tulevaisuudessa ruotsinkieli valloittaa maailman.

Vierailija
88/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset jaksaa vinkua siitä, että saavat oppia uusia kieliä? Vieläpä ilmaiseksi.

Kaikki tuntemani suomenruotsalaiset puhuu kyllä suomea ihan ymmärrettävästi ja varmaan paremmin kuin minä puhuisin ruotsia..

Koska haluan oppia Espanjaa ja Venäjää mutta aika ei riitä jonkun perähikiän kielen opiskelun takia??? Ootko oikeasti noin tyhmä?

Hassua että minä suomenruotsalaisena olen lukenut koulussa saksaa, venäjää ja espanjaa vaikka meillä alkoi suomen opinnot jo kolmannella luokalla, englanti kuudennella.

Halusitko muuten oppia maita vai kieliä? Olen elänyt siinä uskossa että maat kirjoitetaan isolla ja kielet pienellä alkukirjaimella, mutya minähän olen vain tyhmä suomenruotsalainen joka ei osaa suomea.

Hassua että minä luin lukiossa vain 2 pakollista kieltä äidinkielen lisäksi kun taas kaverilla oli yhteensä 6 kieltä lukiossa. Ei tuo kyllä kirjoittanut kaikkia. Minulla oli pitkä matikka, fysiikka ja vielä kemiakin jotka kirjoitin, kaverilla just ja just pakolliset lyhyen matikan yms. kurssit.

Hassua on varsinkin se että ihmiset tuppaa olemaan erilaisia mutta just sen oman henkilökohtaisen kokemuksen perusteella ruvetaan kirjottamaan sääntöjä jotka pätee kaikille erilaisuudesta huolimatta.

Huomasitko että ihminen jolle vastasin valitti ettei voinut oppia venäjää eikä espanjaa pakkoruotsin takia? Toin vain esille että lyllä me suomenkielisetkin opiskelemme suomea ja aloitetaan jopa aikaisemmin toisen kotimaiden opinnot, eikä se estä lisäkielien lukemista.

Melkein kaikki tuntumani opiskelivat englannin ja suomen lisäksi kahta muuta kieltä.

Vierailija
89/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset jaksaa vinkua siitä, että saavat oppia uusia kieliä? Vieläpä ilmaiseksi.

Kaikki tuntemani suomenruotsalaiset puhuu kyllä suomea ihan ymmärrettävästi ja varmaan paremmin kuin minä puhuisin ruotsia..

Koska haluan oppia Espanjaa ja Venäjää mutta aika ei riitä jonkun perähikiän kielen opiskelun takia??? Ootko oikeasti noin tyhmä?

Lue vapaa-ajalla. Netti on täynnä kielikursseja etäluokiossakin voi opiskella kieliä ihan ilmaiseksi. Jos on tarpeeksi halua, niin kyllä keinon keksii toteuttaa asian. Turha jäädä valittamaan asiasta eikä tehdä mitään.

Vierailija
90/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun opiskelin koulussa pelkästään saksaa ja englantia kielten opiskelu sujui vielä kohtuullisen hyvin. Sitten kun yläasteella tuli ruotsi kolmanneksi kieleksi sotkemaan niin alkoi mennä ruotsin ja saksan sanasto yms sekaisin. Kielten opetusta pitäisi järkevöittää, esimerkiksi ruotsista riittäisi vain puheenopetus, sellainen käyttökieli mitä saattaa jossain kaupan kassalla tarvita. Saksan taitoa taas olisin tarvinnut myöhemmin elämässä jota voisi lukea tieteellisiä julkaisuja alkuperäiskielellä. No tämä pakkoruotsi sotki kaiken kielenopiskelun kokonaan, ei "huonolla kielipäällä" varustettu kestä sitä että ensin olet saksan kaksoistunnilla, välissä lyhyt välitunti ja sitten jatkat ruotsin tunnille... Voisiko niitä kieliä edes jaksottaa jotenkin järkevästi... Minun päähäni mahtuu yksi kieli kerrallaan suomen lisäksi. Jos olen tänään puhunut englantia ei enää muut kielet mahdu.

Vierailija
91/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottakaa nyt seuraavat 10 vuotta seuravaa opetussuunnitelmaa, niin eiköhän ruotsin pakollisuus poistu. Tosin siinä vaiheessa B1-kieli siirtyy takaisin yläkouluun.

Vierailija
92/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 20 vuoden päästä tarvitse opiskella mitään kieliä kun korvanappi kääntää toisen puheen suoraan korvaan. Muutenkin englannin valta-asema vahvistuu ja siillä aletaan tuottaa Suomessa entistä enemmän julkisia palveluita, nettisivuja. lomakkeita jne.

Vierailija
93/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko ruotsin kieli suomalaisuuteen?

Vierailija
94/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko ruotsin kieli suomalaisuuteen?

Joillakin kuuluu. Useimmille ei. Enpä usko että kenelläkään ns. uussuomalaisella kuuluu. Tai hyvin hyvin harvalle.

Vierailija
95/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruotsin oppiminen on aivan vitun helppoa, jos viitsii ihan seurata tunnilla sen 45 minuuttia ja sitten tehdä läksyt. On ainostaan laiskuutta, jollei pärjää. Arvosana 8 on kaikkien ulottuvilla.

T. Ruåtsinope

Olisikin ehkä, jos opetuksen taso olisi jostain kotoisin. Minulla vaihtui opettajat moneen kertaan ja pysyvämpi opettaja ei pitänyt mitään kuria, siinä luokassa ei pystynyt keskittymään oppimiseen yhtään. 

Seuraava pidempiaikainen opettaja paransi tilannetta hieman, mutta siinä vaiheessa oli jo tärkeimmät kielioppiasiat jääneet oppimatta.

Vierailija
96/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että minä suomenruotsalaisena olen lukenut koulussa saksaa, venäjää ja espanjaa vaikka meillä alkoi suomen opinnot jo kolmannella luokalla, englanti kuudennella.

Halusitko muuten oppia maita vai kieliä? Olen elänyt siinä uskossa että maat kirjoitetaan isolla ja kielet pienellä alkukirjaimella, mutya minähän olen vain tyhmä suomenruotsalainen joka ei osaa suomea.

Juu, kerrassaan hassua että kykenit oppimaan kieltä, jota tässä maassa pääosin puhutaan ja jota joka puolella voi kuulla ja lukea.

Englantia oppii melkein joka muksu nykyään hyvin, koska sitäkin on joka puolella. Moni muu kieli taas vaatii panostusta, täytyy etsiä materiaalia kyseisillä kielillä itse ja esimerkiksi kiinaa ei voi pitkään aikaan lukea kun täytyy opetella merkit. Ruotsia kuulee hyvin harvoin vahingossa.

Vierailija
97/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa etten opiskellut kunnolla ruotsia koulussa

Vierailija
98/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paradoksaalista sinänsä, että pakkoruotsihan poistuu sitä mukaa kun mamuja tulee perusopetuksen piiriin. Niiltähän ei vaadita kahta kotimaista, kun eivät puhu äidinkielenään kumpaakaan suomea tai ruotsia. Eipä näille pakkoruotsin vastustajille yleensä kelpaa mamutkaan.

Taitaapa olla sellaista yleistä penseyttä kaikkea muuta kuin perushärmäläistä metsäsuomalaisuutta kohtaan tämä pakkoruotsin vastustajien porukka kaikki tyynni. Minkä sille mahtaa kun erilaisuus pelottaa, ja jos jotain joutuu muiden vuoksi tekemään tai opettelemaan niin sehän se vasta kamalaa on.

Ja nämä venäjän ja espanjan opintojen perään itkeväthän ovat pelkkiä pellejä. Jos ei ruotsinopinnot maita, ei siinä ole edellytyksiä venäjääkään oppia.

Vierailija
99/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paradoksaalista sinänsä, että pakkoruotsihan poistuu sitä mukaa kun mamuja tulee perusopetuksen piiriin. Niiltähän ei vaadita kahta kotimaista, kun eivät puhu äidinkielenään kumpaakaan suomea tai ruotsia. Eipä näille pakkoruotsin vastustajille yleensä kelpaa mamutkaan.

Taitaapa olla sellaista yleistä penseyttä kaikkea muuta kuin perushärmäläistä metsäsuomalaisuutta kohtaan tämä pakkoruotsin vastustajien porukka kaikki tyynni. Minkä sille mahtaa kun erilaisuus pelottaa, ja jos jotain joutuu muiden vuoksi tekemään tai opettelemaan niin sehän se vasta kamalaa on.

Ja nämä venäjän ja espanjan opintojen perään itkeväthän ovat pelkkiä pellejä. Jos ei ruotsinopinnot maita, ei siinä ole edellytyksiä venäjääkään oppia.

Alkuvirkkeelle yläpeukku, muulle alapeukku.

Vierailija
100/105 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kerrassaan hassua että kykenit oppimaan kieltä, jota tässä maassa pääosin puhutaan ja jota joka puolella voi kuulla ja lukea.

Englantia oppii melkein joka muksu nykyään hyvin, koska sitäkin on joka puolella. Moni muu kieli taas vaatii panostusta, täytyy etsiä materiaalia kyseisillä kielillä itse ja esimerkiksi kiinaa ei voi pitkään aikaan lukea kun täytyy opetella merkit. Ruotsia kuulee hyvin harvoin vahingossa.

Ruotsia kyllä kuulee jos haluaa, ihan radiosta tai telkkarista. Löytyy ihan kaikenlaista musiikkiakin.

Mikäs siinä, olette päättäneet että ruotsi on Suomessa täysin turhaa ja valitatte ja motkotatte.

Pakko pois sekä suomesta että ruotsista niin katsostaan kuka pärjää paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan