Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyhäinpäivänä haudalle kynttilän vievien tekopyhyys

Ei tekopyhyydelle
06.11.2016 |

Kyllä sinne haudoille pyhäinpäivänä sännätään se kahden euron muovikynttilä kädessä. Entäs niinä muina 364(+1 karkausvuodelle) päivänä? Hävettää ihmisten tekopyhyys! Itse käyn haudoilla joka päivä!

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn haudalla äitienpäivänä, jouluna, äitini syntymäpäivänä ja pyhäinpäivänä. Uskon, että äitini haluaisi minun jatkavani omaa elämääni, enkä käyttäisi sitä haudalla ramppaamiseen.

Vierailija
2/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tekopyhyyttä. Eikä sinun surusi ole sen ainutlaatuisempaa kuin muidenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä voikin ihminen mielensä pahoittaa.

Vierailija
4/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyt joka päivä? Etkö ole päässyt läheisen kuoleman yli tai hyväksynyt sitä? Etkö osaa jatkaa elämääsi?

Ei se kuollut minua kaipaa ja ihan itseni takia haudoilla käyn. Jouluisin, pyhäinpäivänä ja äitienpäivänä. Haudassa lepää siis äitini.

Käyn noina päivinä lähinnä siksi, että hautausmaa on silloin niin kauniina kynttilämerestä ja keväällä muusta loistosta. Hautausmaalle on myös aika pitkä matka, mut mielestäni noi kolme riittää. Kyllä mä äitiä ajattelen silti usein.

Vierailija
5/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlissä hautakynttilä maksoi 65 senttiä.

Vierailija
6/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi pitkä matka ( 500 km ) piipahdella haudalla päivittäin. Edelleen kuitenkin muistan vanhempiani lähes päivittäin, vaikka kummankin kuolemasta on kulunut vuosia.

Vierailija
7/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös, veli vie, kun asuu lähellä, me muut kauempana, mut viedään jos ollaan mukana, jouluna, syntymäpäivinä, äitien ja isänpäivänä sekä kuoleman vuosipäivinä. Annetaan kyllä kynttilöitä veljelle vietäväksi. Ei niitä aina viedä, kukat riittää. Se juju on siinä, että mukava, että parina päivänä vuodessa hautausmaa on kaunis. Käyn katsomassa hautaa aina kun käyn kotiseudulla, mutta eipä se siitä muutu miksikään, kävin tai en. Kai kävit läheisestesi eläessä heidän luonaan joka päivä, jos asuit niin lähellä, että pystyit käymään? Kyllä varsinkin vanhukset kaipaavat sitä seuraa eläessään, ei hurkastelua vasta sitten haudoilla. 

Vierailija
8/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se aika niinä muina päivinä kannata käyttää eläviin.

Vierailija
9/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti takana haudoille menemisessä vain tiettyinä määrättyinä päivinä on oma itsekkyys. Sitä ei vain myönnetä. Omat menot ovat muka tärkeämpiä ja sitten käydään hakemassa synninpäästöä käymällä edes jonain erikoispäivinä haudoilla. Silloinkin syynä saattaa olla makaaberisti kynttilämeren näkeminen!

Luulevatko tällaiset ihmiset pääsevänsä taivaaseen? Miettikää käytöstänne! Jumalan edessä TEOT ratkaisevat, ei ajatukset ("äiti on usein mielissä").

Ap

Vierailija
10/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti takana haudoille menemisessä vain tiettyinä määrättyinä päivinä on oma itsekkyys. Sitä ei vain myönnetä. Omat menot ovat muka tärkeämpiä ja sitten käydään hakemassa synninpäästöä käymällä edes jonain erikoispäivinä haudoilla. Silloinkin syynä saattaa olla makaaberisti kynttilämeren näkeminen!

Luulevatko tällaiset ihmiset pääsevänsä taivaaseen? Miettikää käytöstänne! Jumalan edessä TEOT ratkaisevat, ei ajatukset ("äiti on usein mielissä").

Ap

Porvoosta, hyvää huomenta!

Vierailija
11/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos sinä olet jo hurskaudellasi taivaspaikkasi lunastanut, niin mitä sitten muiden vuoksi riehut? Onpa sinulla sitten siellä taivaassa tilaa kyynärpäille kun ei ole liikaa tungosta.

Vierailija
12/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus..... Mitä tekoja sinä teet ja miten sinä pystyt arvioimaan omien tekojesi arvokkuuden? Armosta ihminen taivaaseen pääsee, ei aneiden avulla.

Vierailija
13/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meistä kukaan ei ole synnitön=viaton. Joka itsensä ylentää, se alennetaan. Miksi ei saisi käydä hautausmaalla, silloin kun haluaa mennä. Kynttilämerta voi mennä katsomaan pelkästään. Sinun surusi ei ole arvokkaampi kuin muiden. Alkuun kävin minäkin päivittäin, nykyisin käyn harvemmin. Olen uskossa.

Vierailija
14/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä käyn just siksi, että näen sen kynttilämeren. Ihan vain huvikseni vien kynttilän minäkin mummon haudalle, vaikka ei oltu edes kovin läheisiä koskaan, sekä yhden muualle haudattujen muistolle. Sinä pääset taivaaseen käymällä hautausmaalla joka päivä? Mitä hyvää teit vainajien eläessä heidän hyväkseen? 

Vierailija
15/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika yllättynyt, että näinkin moni tarttui näinkin ilmiselvään provoon. Mutta mikäs siinä, jatkakaa toki! 😁

Vierailija
16/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin paljastavaa lukea kommentteja. Hermostutaan, kun toinen elää Raamatun oppien mukaan ja sen vuoksi huomauttaa näkemästään tekopyhyydestä ympärillään. Ei kestetä oman synnin tunnustamista.

Olen varma, että itse pääsen taivaaseen, koska rukoilen ja käyn haudoilla joka päivä. Moni pappi ei edes ole yhtä vanhurskas.

Ap

Vierailija
17/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika yllättynyt, että näinkin moni tarttui näinkin ilmiselvään provoon. Mutta mikäs siinä, jatkakaa toki! 😁

Mä en heti osannut päättää, onko tämä provo, koska tuollaisia tekopyhiä ihmisiä kuin ap, jotka eivät näe omaa tekopyhyyttään, on oikeastikin olemassa. Mutta tuo viimeisin viesti oli jo vähän liikaa. 

Vierailija
18/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin tänä vuonna pyhäinpäivän kunniaksi hautakynttilän ihan vaan kotona,äitini muistopöydän (jolla on hänen valokuvansa ) päällä.

Tasaisesti paloi lautasen päällä  ja on erittäin paloturvallinen. (sai sitten  aamulla sammutettua yksinkertaisesti kääntämällä tyhjän säilykepurkin sen  kynttilälyhdyn päälle. Sammui ihan muutamassa sekunnissa.)

Äiti tuhkattiin hautajaisten siunausosuuden  jälkeen ja hänen toivomuksestaan sirotin osan hänen tuhkastaan (näin oli sovittu hautausliikkeen kanssa)suoraan veneestä käsin  talomme ohitse  kulkevaan ,kaupunkimme keskellä virtaavaan  jokeen.

Tanskassa asuvan Hilkka-tädin toivomuksesta taas n. 75 % siitä tuhkasta haudattiin kuitenkin normaalisti ns. seurakunta uurnassa kirkko-,eli  hautuumaalle.

Mielestäni ei ole tärkeintä missä läheistään ja itselle rakasta edesmennyttä omaistaan muistaa ja miten sen tarkalleen ottaen tekee.

Pääasia tässäkin on se muistaminen ja sen tunnelmat ja tunteet.

Olen joskus kesällä polttanut suitsuketikkujakin jollain haudoilla sen kukkien viemisen lisäksi..

Uskoipa ihminen vainajahenkiin tai vainajien sieluun tai ei,niin ei henki tai sielu missään tapauksessa siellä haudassa ole kuitenkaan .

Ateistithan  muistavat yleensä kuitenkin  hekin (omalla tavallaan) kuolleita omaisiaan.

Vierailija
19/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa haudalla käydään kaksi kertaa päivässä.

Vierailija
20/48 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin paljastavaa lukea kommentteja. Hermostutaan, kun toinen elää Raamatun oppien mukaan ja sen vuoksi huomauttaa näkemästään tekopyhyydestä ympärillään. Ei kestetä oman synnin tunnustamista.

Olen varma, että itse pääsen taivaaseen, koska rukoilen ja käyn haudoilla joka päivä. Moni pappi ei edes ole yhtä vanhurskas.

Ap

Laitapa nyt se Raamatun jae jossa käsketään käymään haudoilla joka päivä.