Pyhäinpäivänä haudalle kynttilän vievien tekopyhyys
Kyllä sinne haudoille pyhäinpäivänä sännätään se kahden euron muovikynttilä kädessä. Entäs niinä muina 364(+1 karkausvuodelle) päivänä? Hävettää ihmisten tekopyhyys! Itse käyn haudoilla joka päivä!
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Monesti takana haudoille menemisessä vain tiettyinä määrättyinä päivinä on oma itsekkyys. Sitä ei vain myönnetä. Omat menot ovat muka tärkeämpiä ja sitten käydään hakemassa synninpäästöä käymällä edes jonain erikoispäivinä haudoilla. Silloinkin syynä saattaa olla makaaberisti kynttilämeren näkeminen!
Luulevatko tällaiset ihmiset pääsevänsä taivaaseen? Miettikää käytöstänne! Jumalan edessä TEOT ratkaisevat, ei ajatukset ("äiti on usein mielissä").
Ap
Sinä nyt et ole Jumalaa tuntenutkaan koskaan noilla mietteilläsi.
En tiennytkään, että suru on pisteytetty suoritus.
Aina oppii uutta.
Muiston vaaliminen kirjoitti:
Poltin tänä vuonna pyhäinpäivän kunniaksi hautakynttilän ihan vaan kotona,äitini muistopöydän (jolla on hänen valokuvansa ) päällä.
Tasaisesti paloi lautasen päällä ja on erittäin paloturvallinen. (sai sitten aamulla sammutettua yksinkertaisesti kääntämällä tyhjän säilykepurkin sen kynttilälyhdyn päälle. Sammui ihan muutamassa sekunnissa.)
Äiti tuhkattiin hautajaisten siunausosuuden jälkeen ja hänen toivomuksestaan sirotin osan hänen tuhkastaan (näin oli sovittu hautausliikkeen kanssa)suoraan veneestä käsin talomme ohitse kulkevaan ,kaupunkimme keskellä virtaavaan jokeen.
Tanskassa asuvan Hilkka-tädin toivomuksesta taas n. 75 % siitä tuhkasta haudattiin kuitenkin normaalisti ns. seurakunta uurnassa kirkko-,eli hautuumaalle.
Mielestäni ei ole tärkeintä missä läheistään ja itselle rakasta edesmennyttä omaistaan muistaa ja miten sen tarkalleen ottaen tekee.
Pääasia tässäkin on se muistaminen ja sen tunnelmat ja tunteet.
Olen joskus kesällä polttanut suitsuketikkujakin jollain haudoilla sen kukkien viemisen lisäksi..
Uskoipa ihminen vainajahenkiin tai vainajien sieluun tai ei,niin ei henki tai sielu missään tapauksessa siellä haudassa ole kuitenkaan .
Ateistithan muistavat yleensä kuitenkin hekin (omalla tavallaan) kuolleita omaisiaan.
Itse asiassa, lain mukaan vainajan tuhkat on siroteltava kokonaan yhteen paikkaan ja jos se laitetaan muualle kuin uurnalehtoon tai vastaavaan, on oltava maanomistajan lupa, jos kaupungin maille, kaupungin lupa ja veteen siroteltaessa vesialueen haltijan lupa. Sitähän, onko osa siroteltu jonnekin, ei kyllä kukaan oikeasti sitten valvo. Mutta hautaustoimiston kanssa on outoa sopia menettelystä, jossa vain osa sirotellaan jonnekin, koska hautaustoimiston pitäisi tietää laki. T. besserwisser
Mielestäni se on vähän sama kuin syntymäpäiväkakku syntymäpäiväsankarille. Kerran vuodessa kuuluu kuvioon ja hyviin tapoihin muistaa. Vai onko se kynttiläkakkukin tekopyhää? En tiedä, kenties..
Miksi kävisin usein haudalla kun voin muistella muuten? Siellä maassa on pelkkä ruumis, sielu on ihan muualla.
Tämä koko aloitus on niin tekopyhä provo,jotta poistoon joutais vaikka sitten sinne taivahahan tuuliin vaikka...
Ihan aidosta sydämestäni vein illalla (lasi)kynttilän yleiselle muistomerkille,sillä kaikki kuolleet rakkaani asuvat kaukana ja halusin jotenkin kunnioittaa hediän muistoaan. Useamman kyyneleenkin valutin siinä ohessa ja mitään tekopyhää ei ollut siinäkään.
Vai noin ne taivaspaikat lunastetaan. Onneks oon pakana, ei tarvi murehtia, etten käy haudoilla
Monenlaista selitystä nyt annetaan. Mutta oleellisin unohtuu: miksi ette käy haudoilla niin useasti, että Jumala näkee vilpittömyytenne? Kerta pari vuodessa ei riitä! Jumala näkee vain TEOT.
Tuplatkaa ensin haudoilla käynnit ja sitten triplatkaa ja sen jälkeen quadruplatkaa jne. Jumala alkaa nähdä teidät ja ehkä pääsette taivaaseen. Ehkä. Jokaisen käynnin tulee olla vilpitön. Jos Jumala epäilee vierailujenne vilpittömyyttä, ette pääse taivaaseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Monenlaista selitystä nyt annetaan. Mutta oleellisin unohtuu: miksi ette käy haudoilla niin useasti, että Jumala näkee vilpittömyytenne? Kerta pari vuodessa ei riitä! Jumala näkee vain TEOT.
Tuplatkaa ensin haudoilla käynnit ja sitten triplatkaa ja sen jälkeen quadruplatkaa jne. Jumala alkaa nähdä teidät ja ehkä pääsette taivaaseen. Ehkä. Jokaisen käynnin tulee olla vilpitön. Jos Jumala epäilee vierailujenne vilpittömyyttä, ette pääse taivaaseen.
Ap
Sinäkö se näin väität, vai Herrasi, johon uskot? Kumpi teistä olikaan siis se Jumala? Ja jos Herrasi, niin missä hän noin sanoo?
En ymmärrä miksi ihmeessä haudalla pitäisi käydä päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin haluan taivaaseen. Luuletkos pääseväsi sinne ilman tekoja?
Ap
Minun tapauksessani haudat ovat toisessa maassa, ei tule ihan päivittäin käytyä eikä aina edes vuosittain. :)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sori, perun juuri taivaspaikkasi. Sinne ei ole av-trolleilla asiaa. Lucce alkoi jo lämmitellä vartaita.
t. Jumala
ps pyhisin tarkistan aina kuka rukoilee ja kuka palstailee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin haluan taivaaseen. Luuletkos pääseväsi sinne ilman tekoja?
Ap
En ole kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No sitten ei päästä. Eikä ole kyllä tarvettakaan. Mulle ainakin riittää tämä maallinen elämä ihan hyvin.
Mä en käy haudoilla koskaan. Ihan omalle pihalle sytytän kynttilöitä kuolleitten rakkaideni muistoksi tärkeinä päivinä.
Nytkö menetin taivaspaikkani?
Mitä ap tekee pyhäpäivänä (sunnuntaina) av:lla eikä ole kirkossa?
Synti se on ulkokultaisuuskin ja itsensä korottaminen sen vanhurskauden osoittamisessa...