Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te jaksatte kenen lapset herää aina 6 aikoihin.

Vierailija
06.11.2016 |

Mä oon vaihteeksi taas niin loppu. Lapsi 4v on koko elämänsä herännyt 5-7 välillä. Nyt taas talviajan myötä aamut aikaistui ja herätään 5.30-6. Nukkumaanmenoaika on pysynyt samana eli n. klo 21. Mikään ei auta, nukkumaanmenoaikaa on vuosien varrella yritetty venyttää, mutta se tuottaa hedelmää vasta monen päivän kuluttua. Arkisin täytyy kuitenkin herätä aikaisin ja yksikin aikainen herääminen palauttaa taas tämän aikaisen rytmin.

Miten te muut jaksatte? Ja mitä teette aamuisin, kun pitää nousta kukonlaulun aikaan? Olisi niin ihanaa saada viikonloppuisin tai edes joskus harvoin nukkua pidempään, edes kahdeksaan. Vaan ei. :(

Vertaistukea kiitos, ei yhtään jaksa "hyviä" vinkkejä nyt

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi jaksanutkaan. Meillä ei herätty tai noustu ikinä ennen 8 ja PISTE.

Kun kuopus oli 8kk niin tuli vaihe että oli ihan pirteä klo 05 mutta  otin viereen ja jatkoin unia. Poika nukahti uudestaan kun oli niin tylsää ja heräsi sitten 8.

Esikoinen oli onneksi unipupu ja nukkui 9.

Vierailija
22/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä herääkään lapsen kanssa. Mutta asutaan kaksiossa niin tosi vaikeaa on saada nukuttua, kun lapsi alkaa leikkiä. Yleensä laitankin jonkun leffan pyörimään tms, mutta silti lapsella on asiaa vartin välein... Joo torkuttua saa jotenkuten, mutta ei nukuttua. Lapsi myös heräilee öisin edelleen ja välillä tuntuu ettei saa nukuttua ollenkaan. Ei auta aamulla että sanon että on yö, se pidentää heräämistä ehkä 10min.

Olispa joku kenen kanssa vuorotella. Nytkin koko aamu kiukuteltu kun yöunet jäi vähäisiksi.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen kuullostaa?

Vierailija
24/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi jaksanutkaan. Meillä ei herätty tai noustu ikinä ennen 8 ja PISTE.

Kun kuopus oli 8kk niin tuli vaihe että oli ihan pirteä klo 05 mutta  otin viereen ja jatkoin unia. Poika nukahti uudestaan kun oli niin tylsää ja heräsi sitten 8.

Esikoinen oli onneksi unipupu ja nukkui 9.

Jos tämmöstä lähtis toteuttaa niin saisin sitoa lapsen jesarilla sänkyyn. Tai vaihtoehtoisesti valvottaa puoleenyöhön joka yö ilman poikkeuksia. se taas ei oikein passaa kun arkisin pitää kuitenkin nousta aikaisin. Alkaa ihan ottaa päähän tällaiset periaatteen ihmiset, jotka nyt vaan päättää että juu ei meillä nousta ennen 8. Ap

Vierailija
25/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä herääkään lapsen kanssa. Mutta asutaan kaksiossa niin tosi vaikeaa on saada nukuttua, kun lapsi alkaa leikkiä. Yleensä laitankin jonkun leffan pyörimään tms, mutta silti lapsella on asiaa vartin välein... Joo torkuttua saa jotenkuten, mutta ei nukuttua. Lapsi myös heräilee öisin edelleen ja välillä tuntuu ettei saa nukuttua ollenkaan. Ei auta aamulla että sanon että on yö, se pidentää heräämistä ehkä 10min.

Olispa joku kenen kanssa vuorotella. Nytkin koko aamu kiukuteltu kun yöunet jäi vähäisiksi.

Ap

Miksi et mene nukkumaan riittävän ajoissa illalla?

Vierailija
26/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin jaksan. Herään itse joka aamu klo 5. Kuuteen mennessä olen ruokkinut lampaat, kanat, kissat, koirat, keittänyt aamukahvit ja -puurot ja lukenut lehden, eka koneellinen pyykkiäkin saattaa olla jo pyörimässä.

Ja sä jaksat tätä nonstop monta vuotta, ja pääset iltaisin nukkumaan vasta aikaisintaan klo 21, yleensä myöhemmin? Mitä teet kaikki päivät, eikö vapaapäivät tunnu pitkiltä? Onko sulla lapsia?

Vierailija
27/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi et mene nukkumaan riittävän ajoissa illalla?

Menen nukkumaan klo 22-23. Joskus aikaisemmin. Lapsi menee klo 20.30-21. En tiedä miten ehtisin aikaisemmin, on koulutöitäkin tehtävänä iltaisin.

Vierailija
28/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk muksu, melkein synnäriltä asti herännyt aamuisin 5-6 välissä. Eipä siinä oikein muutakaa voi kuin jaksaa. Käy yleensä nukkumaan ilta seittemään mennessä, ja nukkuu yön usein 2 tai kolmessa pätkässä. Ei toisaalta haittaa kun itsekkin ollut aina aamivirkku, ni jaksaa herätä.

Aamulla sitte leikitän, syödään ja lenkkeillään koiruuden kanssa, jonka jälkeen nukutaan puolesta tunnista tuntiin. Ainaki toiset samanlaiset päikkärit nukutaan puoleen päivään mennessä, ja sitten puoli kuuden ja seittemän välissä alkaaki taas väsyttää sopivasti. Usein käynkin itse nukkumaan kahdeksan jälkeen, niin jaksaa hyvin herätä aamulla.

Vierailija
29/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entäs sellainen tilanne kun teini mankuu syömistä klo 1 yöllä kun on juuri tullut kotiin ja yöllä heräät sitten taaperon itkuun ja lopullisesti ylös siinä seiskalta.

Vierailija
30/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kömmin peiton ja tyynyn kanssa sohvalle ja torkun samalla kun lapset katsoo lastenohjelmia. Saavat syödä aamupalaa samalla.

Vierailija
31/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs sellainen tilanne kun teini mankuu syömistä klo 1 yöllä kun on juuri tullut kotiin ja yöllä heräät sitten taaperon itkuun ja lopullisesti ylös siinä seiskalta.

Teini mankuu kotiin tultuaan klo 1 syömistä???? Anteeksi mitä, kai tämä on vitsi?

Vierailija
32/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini mankuu kotiin tultuaan klo 1 syömistä???? Anteeksi mitä, kai tämä on vitsi?

No ei ollut vitsi tosin jos olen jo nukkumassa eu tule häiritsemään mutta jos satun olemaan hereillä saattaa pyytääkin, mutta ongelma ei ole tietenkään tuo vaan se että vaikka joskus itsekin haluaisi ja jaksaisi valvoa myöhempään se kyllä kostautuu kun edessä voi olla yöheräämiseh ja nouseminen kukonlaulun aikaan.

Vierailija
33/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein hyvin jaksan. Herään itse joka aamu klo 5. Kuuteen mennessä olen ruokkinut lampaat, kanat, kissat, koirat, keittänyt aamukahvit ja -puurot ja lukenut lehden, eka koneellinen pyykkiäkin saattaa olla jo pyörimässä.

Ja sä jaksat tätä nonstop monta vuotta, ja pääset iltaisin nukkumaan vasta aikaisintaan klo 21, yleensä myöhemmin? Mitä teet kaikki päivät, eikö vapaapäivät tunnu pitkiltä? Onko sulla lapsia?

Jaksan. MIksi en jaksaisi? Herään klo 5. Ruokin eläimet ja laitan aamupalaa. Työpäivinä lähden töihin 5.45 tai 6.00 riippuen minnepäin pitää mennä. Joskus pitää töihin lähteä jo klo 5.00, jolloin herään aamutoimiin 4.15 tai 4.30. Kotiin palaan joskus aamupäivästä ja lähden taas töihin noin kolmelta. Päivällä hoidan omia eläimiäni, teen kotihommia, laitan ruokaa... Kotiin tulen takaisin noin 19.00 +- puol tuntia, joskus menee myöhempään. Illalla taas omat eläimet ja kotihommia. Nukkumaan jossain vaiheessa ennen puolta yötä, väsytyksen mukaan. On lapsia, kolme. Yksi alakoulussa, yksi yläkoulussa ja yksi lukiossa. Tää alakoululainen herää joka aamu noin kuudelta.

Alakoululaisen aamutoimet hoitaa mies silloin kun olen töissä ja minä silloin kun olen vapaalla. Muut lapset ovat hyvin omatoimisia, heräävät, syövät, pukevat, lähtevät kouluihinsa. Alakoululainen pitää vielä huoltaa matkaan, katsoa että on kaikki tavarat mukana ja että lähtee oikeaan aikaan.

Vapaapäivät eivät tunnu pitkiltä sillä silloin ehdin tehdä niitä rästejä pois, mitä en ehdi työpäivinä tekemään. Kesäaikana sitä hommaa riittää, kun pihapiirissä noita hoidettavia kerran riittää. Talviaikaankin on ihan riittävästi puuhaa. Lapset auttaa tosi paljon niin vapaapäivinä kuin arkenakin. Niin ja onhan minulla toki kodin ulkopuolisia harrastuksiakin, jos joskus on luppoaikaa tai ylimääräistä energiaa.

Tässä systeemissä hyvä juttu on se, että kun eläimet on hoidettu ja aikaa on, voi ottaa vaikka päikkärit.

Vierailija
34/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkistakaapas jokainen huonostinukkuvan/huonostinukahtavan/kukonlaulun aikaan nousevan lapsen vanhempi vähän suosituksia, paljonko minkäkinikäisen lapsen pitäisi unta saada. Älyttömän usein nykyisin ne uniongelmat johtuvat nimittäin siitä että se lapsi nukkuu aivan liian vähän! (/yrittää käydä nukkumaan reilusti luontaisen nukkumaanmenoaikansa jälkeen - ei saa unta) Keho kun käy yliväsymyksen kautta ylikierroksilla niin se heikentää unen laatua ja unenpuutteesta tulee aikamoinen kierre.

Toki on ikäkausia/jaksoja että ei nukuta mutta harvassa on kuitenkin ne todella vähäuniset lapset, esim. ne kaksivuotiaat jotka pärjää n. 7h yöunilla ( 😰), tässä ketjussakin on yksi joka yrittää laittaa tuollaista myöhemmin nukkumaan että nukkuisi paremmin ja myöntää itsekin että sitten saattaa herätä jo aikaisemmin ja tätä vaan yläpeukutetaan. Kas kun ei taas anneta vinkkiä, että päiväunet pois niin kyllä se sitten nukkuu....

Mutta jostain syystä moni on ihan hukassa lasten nukkumisen kanssa nykyisin ja vielä lisäksi sitten suututaan kun kyseenalaistetaan se, että nukkuuko lapsi tarpeeksi.... Sitten kun on kuitenkin suostuttu kokeilemaan esim. aikaisempaa nukkumaanmenoa ja ongelma ratkeaa niin moni ei siltikään myönnä että lapsi nukkui liian vähän. Ja ikävä kyllä sitä apua uniongelmiin haetaan vain koska se aikuinen on väsynyt tilanteeseen, eikä siksi että tajuttaisiin mitä se liian vähän nukkuminen aiheuttaa sille lapselle.

(ja ennenkuin toteatte että pah ja painatte alapeukkua niin kannattaa lukea viesti ajatuksella uudestaan läpi ja pohtia vielä vähän. Oon aika monta vuotta nimittäin auttanut työkseni uniongelmaisia lapsia, en toki tiedä kaikesta kaikkea mutta jonkinlainen käry on siitä mitä puhun/neuvon. Toivottavasti tästä viestistä oli edes jollekulle nukkumisongelmien kanssa painivalle apua.)

Vierailija
35/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ajoissa nukkumaan. Sitten ei niin väsytä klo 6. Helppoa.

Itse herään aivan normaalistikin klo 6, vaikkei ole enää pikkulapsia. Ei se kellonaika vaan nukuttujen tuntien määrä. Ei kai jaksakaan nousta jos valvoo yöyhteen.

Vierailija
36/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha itkeä jos itse valvoo illalla. Nukkumaan yhdessä lapsen kanssa klo 21 niin kappas kun onkin paljon pirteämpi olo klo 6 aamulla! Siinä on nukuttu jo 9 tuntia joten pitäisi riittää aikuisellekin. Jos olette haalineet itsellenne liikaa tekemistä illoiksi, jostain täytyy karsia, jos vuorokauden tunnit eivät riitä. Kummallista jos aikuiset ihmiset eivät tuon vertaa osaa elämänhallintaa.

Vierailija
37/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin. Herään arkena joka tapauksessa klo 5:30. Viikonloppuisin sitten yhtaikaa lapsen kanssa eli klo 6. Mennään kyllä nukkumaankin aikaisin. Olen aamutorkku ja iltavirkku, joten pakko pitää rytmistä kiinni tai helposti menee siihen, että unta tulee liian vähän. Asutaan maassa, jossa aurinko nousee varhain ja laskee alkuillasta. Tämä helpottaa aikaiseen vuorokausirytmiin sopeutumista.

Vierailija
38/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voihan se jollekkin auttaa, että  kun ei vaan oo tajunnut laittaa lasta ennemmin nukkumaan ja nyt sun vinkistä tajusi. Mutta kun meillä on nyt pian 4,5 vuotta tahkottu kahden lapsen kanssa näiden unien ja rytmien kanssa, niin kyllä se oikeasti lähinnä pierettää, kun joku koittaa antaa jotain näinkin alkeellisia "vinkkejä". Me ollaan kokeiltu aivan kaikki mahdolliset rytmitykset ja unikoulut ja rutiinit ja moneen kertaan ja pitkällä aikavälillä. Lapset vaan on vähäunisia ja lisäksi niillä on oma sisäinen kellonsa joka määrää pitkälle sen rytmin. Eli ne herää aamulla klo. 5 eikä enää nukahda, vaikka oltais säkkipimeässä ja käskisin nukkua vielä, tai hivelisin ja hyräilisin tuhatta kauneinta unilaulua unien jatkamiseksi. 

Vierailija
39/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa miten täällä kaikki luontaisesti aamuvirkut toitottaa että menkää aiemmin nukkumaan. Aamutorkkujaa nyt ei vain väsytä klo 21 eikä silloin tule uni vaikka mitä tekisi.

Vierailija
40/45 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voihan se jollekkin auttaa, että  kun ei vaan oo tajunnut laittaa lasta ennemmin nukkumaan ja nyt sun vinkistä tajusi. Mutta kun meillä on nyt pian 4,5 vuotta tahkottu kahden lapsen kanssa näiden unien ja rytmien kanssa, niin kyllä se oikeasti lähinnä pierettää, kun joku koittaa antaa jotain näinkin alkeellisia "vinkkejä". Me ollaan kokeiltu aivan kaikki mahdolliset rytmitykset ja unikoulut ja rutiinit ja moneen kertaan ja pitkällä aikavälillä. Lapset vaan on vähäunisia ja lisäksi niillä on oma sisäinen kellonsa joka määrää pitkälle sen rytmin. Eli ne herää aamulla klo. 5 eikä enää nukahda, vaikka oltais säkkipimeässä ja käskisin nukkua vielä, tai hivelisin ja hyräilisin tuhatta kauneinta unilaulua unien jatkamiseksi. 

Meilläkin on yksi lapsista tosi vähäuninen ja herättyään ei enää uudestaan nukahda. Ihan pienen kanssa oli pakko nousta ylös, sille ei voinut muuta kuin yrittää itse mennä illalla aiemmin nukkumaan ja välttää päiväunia. Kaikken lasten kohdalla on tehty niin, että kun alkoi olla tolkkua päässä, niin sai katsoa lastenohjelmia (vaikka sitten sen kaksikin tuntia, ihansama) sillä aikaa kun me nukuttiin. Käytiin laittamassa telkkari päälle tai DVD koneeseen ja joku leivänkäntty räpylään ja itse takaisin punkkaan. Tai sitten otin viltin ja menin siihen olkkarin sohvalle kyljelleen ja lapsi katsoi ohjelmia. Pieni lapsi mahtuu aikuisen polvien taakse sinne viltin alle, niin ei tule ypö olo.

Tänäänkin tuo intopinkeeherääjä tuli kolistelemaan meidän makkarin ovelle klo 6.24 ja passitettiin banaanin kanssa katsomaan telkkaria. Itse nousin seiskan jälkeen ja mies nukkui (kerrankin!) yli yhdeksään. Oikein hienosti meni aamu ja sitten kun ollaan saatu kunnolla unta, jaksetaan näin päiväsaikaan puuhata lasten kanssa. Mies on nassikoiden kanssa pihalla ja päivemmällä leivotaan jotain jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi