Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Linda Liukas puhumisen asiantuntija HS:ssä

Vierailija
06.11.2016 |

Onko hänellä sanottavaa? Vai vielä hypetystä kirjansa teosta? Häntä on haastateltu viikonvaihteen Hesarissa puhujana. Aina sama nauru ilme. Nyt mummon turkistupsupipo päässä. So cool.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selailin joskus Lindan kirjan läpi. Ihan hauska lastenkirja, mutta en ymmärtänyt mitä tekemistä sillä oli koodaamisen kanssa.

No huh.  Voiko lastenkirjan kirjoittajan nimi olla oikeesti tuollainen.  Onneksi lapset ei vielä ymmärrä ihan kaikkea.  Järkytyin ja pöyristyin.

Vierailija
42/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nainen ja koodaaja ammatiltani. Pidän Liukkaan työtä siksi erityisen arvokkaana, mutta jään jokaisen haastattelun jälkeen miettimään että osaako hän todella ohjelmoida? Kutsui jossain vanhemmassa haastattelussa mm. HTML-merkkauskieltä ohjelmointikieleksi puhuessaan yli 10 vuoden ohjelmointikokemuksestaan kun teki Al Gorelle faninettisivut teininä. Liukas ei erityisemmin ole puhunut ohjelmoinnin paradigmasta tai esimerkiksi oppimiskaaresta, vaan jutut ovat keskittyneet hehkuttamaan kirjaa ja "osaisivatpa kaikki koodata"-ajatusmallia. Kaipaisin jotain oikeita ohjelmoinnin ammattilaisia tekemään näitä koodausopetusasioita siksi koska he ovat jo kerran opiskelleet kaiken perusteellisesti. 

Koodaus ei ole kilpaurheilua. Toiset osaavat koodata, toiset opettaa, harvat sekä että. Mieluummin ottaisin loistavan opettajan ja keskinkertaisen koodarin kuin surkean opettajan ja huippukoodarin jos pitäisi opetella perusteita ohjelmoinnista.

Huippukoodarien tyyliä ja keinoja voi opetella sitten myöhemmin esim. lukemalla koodia. 

Ei tarvitsekkaan olla huippukoodari opettaakseen koodausta. Mutta kun silloin pitäisi oikeasti opettaa eikä järjestää keskustelupiirejä siitä miten siistiä koodaus on ja mitä voisi olla mahdollista koodata ja miten koodaus on sitä että kerrotaan robotille mitä tehdään ehtolausekkeilla. Kokeneet koodaajat tietävät vain parhaiten mitä kannattaa opettaa ja millä tavoin koodaamisen ajatusmallia omaksuu ja millaisessa ympäristössä koodia ylipäätään tehdään ja millaisia työkaluja sen kanssa käytetään. Tuntuu että etenkin naisille pehmennetään teknistä puolta aivan liikaa ja ajetaan näitä enemmän johonkin vaatimusmäärittelijän hommiin varsinaisen koodaamisen sijasta. 

En olisi varma siitä, että kokeneet koodaajat tietävät parhaite - tai jos tietävätkin, he eivät silti olisi juuri tämän vuoksi parhaita opettajia. Vieraita kieliä osaavat tietätävät tämän, jos vaikka huvikseen kokeilevat kielen opettamista jollekin.  Minun poikani mielestä minä olen surkea opettaja, kun koitan selventää joitain englannin kiemuroita. Jotain siis puuttuu tuolta pedagogiselta puolelta.

Uskoisit nyt ettei ohjelmointikielten ja puhekielten opetusta voi verrata keskenään millään tavalla. Molemmat ovat "kieliä", mutta eivät todellakaan palvele samaa tarkoitusta tai käyttäydy samalla lailla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy miksi Linda Liukas on esillä: "Näin vakuutat työkaverit puhetaidoillasi – Bruce Oreck, Linda Liukas ja muut mestaripuhujat neuvovat" http://www.hs.fi/ura/a1478235547983

Hän on mestaripuhuja. Ei siksi, että hän ymmärtäisi ohjelmoinnista alkeita enempää.

Tässä maassa on aina pärjännyt paremmin, kun on kova puhumaan vaikka ei töitään osaisi, kuin sellainen joka osaa työnsä todella hyvin mutta ei ole niin hyvä puhumaan.

Vierailija
44/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä firmoissa Linda on oikeasti ollut ohjelmointityössä?

Vierailija
45/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse nainen ja koodaaja ammatiltani. Pidän Liukkaan työtä siksi erityisen arvokkaana, mutta jään jokaisen haastattelun jälkeen miettimään että osaako hän todella ohjelmoida? Kutsui jossain vanhemmassa haastattelussa mm. HTML-merkkauskieltä ohjelmointikieleksi puhuessaan yli 10 vuoden ohjelmointikokemuksestaan kun teki Al Gorelle faninettisivut teininä. Liukas ei erityisemmin ole puhunut ohjelmoinnin paradigmasta tai esimerkiksi oppimiskaaresta, vaan jutut ovat keskittyneet hehkuttamaan kirjaa ja "osaisivatpa kaikki koodata"-ajatusmallia. Kaipaisin jotain oikeita ohjelmoinnin ammattilaisia tekemään näitä koodausopetusasioita siksi koska he ovat jo kerran opiskelleet kaiken perusteellisesti. 

Haluamatta sortua suomalaiseen kateuskeskusteluun niin n. 3 kertaa Liukasta kuulleena viesti on ollut joka kerta sama ja hänhän selvästi elättää itsensä tuolla puhumisella. Koodaamisen kanssa asialla alkaa olla aika vähän tekemistä ja lähinnä kyse on lastenkirjamarkkinoinnista ja pienille lapsille suunnatusta "tee itse tietokone" -jutuista. Minä olisin ollut enemmän kiinnostunut girls on rails - toiminnasta ja sen edistämisestä, mutta eihän Linda siinä taida olla mukana kovinkaan paljon.

Mies

Vierailija
46/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodaus ei ole kilpaurheilua. Toiset osaavat koodata, toiset opettaa, harvat sekä että. Mieluummin ottaisin loistavan opettajan ja keskinkertaisen koodarin kuin surkean opettajan ja huippukoodarin jos pitäisi opetella perusteita ohjelmoinnista.

Huippukoodarien tyyliä ja keinoja voi opetella sitten myöhemmin esim. lukemalla koodia. 

Ei tarvitsekkaan olla huippukoodari opettaakseen koodausta. Mutta kun silloin pitäisi oikeasti opettaa eikä järjestää keskustelupiirejä siitä miten siistiä koodaus on ja mitä voisi olla mahdollista koodata ja miten koodaus on sitä että kerrotaan robotille mitä tehdään ehtolausekkeilla. Kokeneet koodaajat tietävät vain parhaiten mitä kannattaa opettaa ja millä tavoin koodaamisen ajatusmallia omaksuu ja millaisessa ympäristössä koodia ylipäätään tehdään ja millaisia työkaluja sen kanssa käytetään. Tuntuu että etenkin naisille pehmennetään teknistä puolta aivan liikaa ja ajetaan näitä enemmän johonkin vaatimusmäärittelijän hommiin varsinaisen koodaamisen sijasta. 

En olisi varma siitä, että kokeneet koodaajat tietävät parhaite - tai jos tietävätkin, he eivät silti olisi juuri tämän vuoksi parhaita opettajia. Vieraita kieliä osaavat tietätävät tämän, jos vaikka huvikseen kokeilevat kielen opettamista jollekin.  Minun poikani mielestä minä olen surkea opettaja, kun koitan selventää joitain englannin kiemuroita. Jotain siis puuttuu tuolta pedagogiselta puolelta.

Uskoisit nyt ettei ohjelmointikielten ja puhekielten opetusta voi verrata keskenään millään tavalla. Molemmat ovat "kieliä", mutta eivät todellakaan palvele samaa tarkoitusta tai käyttäydy samalla lailla. 

Käyvätkö kielenopettajaksi opiskelevat erilaisilla pedagogiikan luennoilla kuin matikanopettajiksi opiskelevat?

Vierailija
47/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän tietokoneista ja ohjelmoinnista luultavasti aikalailla keskimääräistä enemmän. Ensimmäiset rivit goodia vajaa 30 vuotta sitten, tiedekorkeakouluun aihetta opiskelemaan, koska oli ainoa asia joka oikeasti kiinnosti.

Korkeakoulussa aina harjoitustyöt tarkoituksella sieltä missä aita oli korkein jne. Esim. C++ -kurssin harjoitustyö oli muilla yksittäinen tietorakenneluokka ja sen implementointi, minulla 3000 rivin sovellus hyvin kommentoidulla koodilla. Kuvanpakkausohjelma, jonka toteutin lukemani julkaisun pohjalta.

Kaikkeen tähän em. pohjautuen: LINDA LIUKAS - "KOODAUKSEN SARASVUO" VITUTTAA MINUA AIVAN HELVETISTI. Niin klassinen esimerkki siitä kuinka Suomessa pääsee pitkälle, kuin vain osaa puhua pokkana paskaa. MITÄÄN TODELLISTA KOMPETENSSIA EI NAISELLA OLE.

Mitä tulee hänen kirjoihinsa, jos joku olisi minulle ne kuvittanut, niin minä olisin tehnyt lapsille/nuorille HUOMATTAVASTI PAREMMAN ohjelmoinnin oppikirjan. Kumpikin Liukkaan kirjoista on pedagogisesti aivan paska ja siinä laitteistoa esittelevässä kirjassa on virheitä.

Vierailija
48/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-näin- kirjoitti:

Itse tiedän tietokoneista ja ohjelmoinnista luultavasti aikalailla keskimääräistä enemmän. Ensimmäiset rivit goodia vajaa 30 vuotta sitten, tiedekorkeakouluun aihetta opiskelemaan, koska oli ainoa asia joka oikeasti kiinnosti.

Korkeakoulussa aina harjoitustyöt tarkoituksella sieltä missä aita oli korkein jne. Esim. C++ -kurssin harjoitustyö oli muilla yksittäinen tietorakenneluokka ja sen implementointi, minulla 3000 rivin sovellus hyvin kommentoidulla koodilla. Kuvanpakkausohjelma, jonka toteutin lukemani julkaisun pohjalta.

Kaikkeen tähän em. pohjautuen: LINDA LIUKAS - "KOODAUKSEN SARASVUO" VITUTTAA MINUA AIVAN HELVETISTI. Niin klassinen esimerkki siitä kuinka Suomessa pääsee pitkälle, kuin vain osaa puhua pokkana paskaa. MITÄÄN TODELLISTA KOMPETENSSIA EI NAISELLA OLE.

Mitä tulee hänen kirjoihinsa, jos joku olisi minulle ne kuvittanut, niin minä olisin tehnyt lapsille/nuorille HUOMATTAVASTI PAREMMAN ohjelmoinnin oppikirjan. Kumpikin Liukkaan kirjoista on pedagogisesti aivan paska ja siinä laitteistoa esittelevässä kirjassa on virheitä.

Olipa tuskaista vuodatusta. Hän on menestynyt ja sinä mitä ilmeisimmin et ole.

Suosittelen, että teet miettimäsi oppikirjan. Toivotan onnea.

Vierailija
49/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-näin- kirjoitti:

No en nyt tiedä tuskaisesta, itselläni hieman saman suuntaisia fiiliksiä, ensimmäiset ohjelmani väsäsin n. 32 vuotta sitten ja sieltä asti tähän päivään saakka olen taitojani hionut ja kehittänyt. Silti minua ei palkata Suomessa ohjelmointihommeleihin, vaan paikan vievät aina ne liukkaat suupaltit. Harmittaa. Onneksi voi aina perustaa menestyvän yrityksen.

Vierailija
50/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti Liukas osaa koodata paremmin kuin kirjoittaa engantia. 

Apologies - the comments section here doesn't send me notifications. All 9000 books have shipped in September - if you're book is still missing please send me an e-mail through linda (a) helloruby.com or through the backer messaging system - this way I'll able to properly follow up with all the correct information.

Books have shipped on ihan oikein, muut typoja. Itse paljastuit osaamattomaksi.

Ei tosiaan itsekään pidä itseään mestariohjelmoijana eli mikä tässä nyt mahtaa olla ongelma. Lastenkirjoja kirjoittelee muutenkin.

Vierailija
51/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-näin- kirjoitti:

goodia? Onko tämä taas joku teinien tapa kuullostaa coolimmalta, kun vääntää sanoja typerästi?

Vierailija
52/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-näin- kirjoitti:

Mutta selvästi viesti oli täyttä asiaa sillä et löytänyt siitä mitään korjattavaa vaan vastasit vain typerän ympäripyöreitä lässytyksiä =)

Vierailija
53/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apologies - the comments section here doesn't send me notifications. All 9000 books have shipped in September - if you're book is still missing please send me an e-mail through linda (a) helloruby.com or through the backer messaging system - this way I'll able to properly follow up with all the correct information.

Ei tosiaan itsekään pidä itseään mestariohjelmoijana eli mikä tässä nyt mahtaa olla ongelma. Lastenkirjoja kirjoittelee muutenkin.

Eikös sen nyt pitäisi olla books have been shipped?

Vierailija
54/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-your-order-has-shipped-4.p…

Vierailija
55/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen nyt pitäisi olla books have been shipped?

No ei.

Vierailija
56/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onko se Liukas ollut missään oikeissa ohjelmointitöissä koskaan?

Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole että onnistuneesti tuotteistaa itsensä ja lastenkirjansa.

Vierailija
57/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien;

"if you're book is still missing please"

on ollut oikein kirjoitettua englanninkieltä ?  "If your book is still missing"... jne.

Vierailija
58/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://sd.keepcalm-o-matic.co.uk/i/keep-calm-your-order-has-shipped-4.p…

Tämäpä oli jännä, taas opin jotain uutta. Osaako joku sanoa miksi tämä on näin? Jos käytettäisiin sanaa send, se kyllä olisi että books have been sent.

Vierailija
59/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selailin joskus Lindan kirjan läpi. Ihan hauska lastenkirja, mutta en ymmärtänyt mitä tekemistä sillä oli koodaamisen kanssa.

No huh.  Voiko lastenkirjan kirjoittajan nimi olla oikeesti tuollainen.  Onneksi lapset ei vielä ymmärrä ihan kaikkea.  Järkytyin ja pöyristyin.

Pitäisi tosiaan olla sen verran tilannetajua, että ymmärtää sensuroida nimensä. Niin kuin vaikka Antti Piippo.

Vierailija
60/116 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin onko se Liukas ollut missään oikeissa ohjelmointitöissä koskaan?

Ei täällä nyt keritä keskustelemaan itse asiasta, kun pitää kinata siitä miten joku on jossain kirjoittanut englantia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän