Maria onnistui karsimaan perheen ruokamenot 300 euroon kuukaudessa: ”Perunaa ja 74 sentin makkaraa”
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001946531.html
Maria on kasvattanut neljää teini-ikäistä tytärtään siivoojan palkalla, josta jää nyt käteen 900 euroa kuukaudessa. Lisänä ovat elatusmaksut ja lapsilisät kolmesta lapsesta. Yhteensä viiden hengen taloudessa on käytettävissä noin 2000 euroa.
Asuntolaina haukkaa summasta 460 euroa.
– Emme saa asumistukea, koska talo on oma. Kela voisi avustaa korossa, mutta korko on nyt niin alhainen, että emme saa mitään. Talo on vanha, ja se on koko ajan jostain rikki.
Marian kolme ammattikoululaista tytärtä asuu viikot pois kotoa sisäoppilaitosympäristössä. Niitä maksuja on yhteensä 300 euroa kuukaudessa kolmesta tyttärestä.
– Kun mukaan lasketaan kirjat ja muut opintomateriaalit, lapsilisä ei riitäkään. He saavat koulussa kuitenkin ruokaa.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinit kasvavat. Talvitakki jää vuodessa pieneksi. Ei mitään järkeä maksaa satasia sellaisesta!
Ikiskö siellä?!
Teinit ovat yleensä jo 15-vuotiana aikuisen kokoisia, varsinkin tytöt. Eikö tässäkin lapset olleet tyttöjä, eli 15-vuotiaalle ostettu vaate sopii vielä 20-vuotiaalle - jos vaan kelpaa. Sitä paitsi perheissä on ollut tapana kierrättää vanhemman lapsen vaatteet nuoremmalle, jos vaan ovat olleet erikokoisia.
On totta, että monen suurimman osan 15-vuotiaista tytöistä pituuskasvu o jo pysähtynyt. Kehitys sen sijaan ei ole eli kropan muotoutuminen jatkuu vielä useamman vuoden. Vaikka koko olisi 15-vuotiaana XS, voi se 17-vuotiaana olla M, vaikka pituutta ei olisi tullut ja painokaan ei olisi lihomista vaan kehon muotoutumista ja painoa menee muotoihin.
10 vuotta tätä elämää ja nyt sitten sahkolasku yllatti?? Lapsetkin muualla opiskelemassa... tama on ihan selva feikkijuttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen köyhästä perheestä, enkä koskaan ole saanut mitään merkkivaatteita ja olen kyllä oppinut olemaan haluamatta niitä. Ei tarvi olla samanlainen kun kaikki muut. Meidän äiti sanoi vaan aina että "samalla rahalla saa rumaa ja kaunista", ja näin ajattelen kyllä itsekin. Ihan älytöntä pistää 100e farkkuihin tai kenkiin.
On todellakin järkevää pistää 100 € farkkuihin tai kenkiin. Jos ostat 20 € kengät, ne kuluvat rikki muutamassa kuukaudessa, 100 € kengät kestävät suurammalla todennäköisyydellä useamman vuoden. Tuotteen hinnan sijaista pitäisi yrittää arvioida hinta / käyttökerta. Vasta se kertoo tuotteen todellisen hinnan.
Meillä esim. teineillä on Hilfigerin talvitakit, jotka maksoivat uutena n. 170 € (tarjouksesta). Viiden vuoden käytön jälkeen ovat edelleen kuin uudet.
Kuka herranjumala haluaa pitää samaa takkia viisi vuotta? Varsinkaan teini? Ostaa takin 15-vuotiaana sillä mielellä että pitää samaa takkia vielä kaksikymppisenä? Ehkä makukin voi jo vähän muuttua?
Kun valitsee sopivan ajattoman mallisen takin, sitä pitää mielellään vaikka 10 vuotta.
Paitsi jos on teini. Tai vaihtelunhaluinen aikuinen.
Itse olen ostanut sekä halpaa että kallista. Usein se halpa tuote on kestänyt vuosia. Enää ei pidä paikkaansa se väite, että kannattaa ostaa kallista. Hinta tai merkki ei enää takaa laatua.
Vierailija kirjoitti:
– Perunaa ja 74 sentin makkaraa. Niistä tulee hyvä makkarakeitto.
Eikö tuo 74 senttiä makkaraa ole outo mitta? Miksi ei osta täyttä metriä vai vaikka ihan normaalia pakettia?
Vierailija kirjoitti:
Ihana suomalainen ukko taas, lapset ovat menoerä vain. Tsemppiä lasten äidille.
Kaikki on taas tämän palstan mukaan suomalaisen miehen syytä :-D Miten yllättävää.
Miksi lapset (ainakin yksi) opiskelee lähihoitajaksi? Eikö köyhän kannattaisi tukea lapsiaan mahdollisimman rahakkaisiin ammatteihin, niin saadaan köyhyyden kierre katkaistuksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset (ainakin yksi) opiskelee lähihoitajaksi? Eikö köyhän kannattaisi tukea lapsiaan mahdollisimman rahakkaisiin ammatteihin, niin saadaan köyhyyden kierre katkaistuksi?
Köyhä ei osaa päätellä noin pitkälle, ja rahakkaisiin ammatteihin opiskelu kestää yleensä pidempään, mikä taas vaatii pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta ja itsekuria. Ja siis, no. Tajuat itse loput.
Laskut sähkösesti ja samalla bonusta, aika näppärä palvelu: http://www.iltalehti.fi/perhe/201611030103252_pr.shtml
Jari kirjoitti:
Laskut sähkösesti ja samalla bonusta, aika näppärä palvelu: http://www.iltalehti.fi/perhe/201611030103252_pr.shtml
"Laskujen aktiivinen seuranta ja arkistointi voi tuntua ylitsepääsemättömältä askareelta ja siksi arjen keskellä unohduksia tuleekin."
Lollero.
Jari kirjoitti:
VMP
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajilla on vielä hyvä työllisyys. Koulutus on lyhyt ja säännöllinen kuukausipalkka on kuitenkin parempi, mitä pätkätyö-työttömyysjakso-töissä.
Jos joskus tekee mieli kouluttautua lisää, voi lisäksi tehdä keikkatyötä lähihoitajana. Myös kestätöitä löytynee helpommin, kun on ammatti taustalla.
– Stressaan siitä, että joudun pakkaamaan tytöille deodorantteja ja sellaista perusasiaa joulupaperiin. Toivoisin, että voisin antaa tytöille Converset tai Niket, sellaista jokaisen nuoren perusasiaa
Meilläkin on nyt ollu taloudellisesti aika tiukkaa. Iso perhe ja kuten joku kirjoittikin, ei noita lapsia oikein lopettaakkaan voi :) Mutta tästä tiukasta tilanteesta ollut jotain hyötyäkin. Tyttärellä on paritkin converset, kolme raitaa, yms hömppää mitä teinit haluaa. Ikää on 13 vuotta mutta kaikkeen on itse säästänyt jopa kuukausia. On tarkan markan tyttö ja käy etukäteen sovittelemassa haluamiaan juttuja, sitten säästää. Minä maksan sitten yleensä jonkun osuuden. Kyselee mm. olisiko jotain lisähommia missä voisi vähän tienata, kun en paljoa pysty rahaa antamaan.
Nyt säästää parin kaverin joululahjoihin. Hyvältä näyttää lapsen tulevaisuuden suhteen. On tuskin ensimmäisenä osarilla tai vipeillä ostelemassa vanhempanakaan.
Jotenkin tuntuu että Marian koko perhe on luovuttanut. Ja näyttää menevän äidiltä tyttärelle tämä alistuminen. Eikö amisikäinen vois jo vähän tienata omaa rahaakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajilla on vielä hyvä työllisyys. Koulutus on lyhyt ja säännöllinen kuukausipalkka on kuitenkin parempi, mitä pätkätyö-työttömyysjakso-töissä.
Jos joskus tekee mieli kouluttautua lisää, voi lisäksi tehdä keikkatyötä lähihoitajana. Myös kestätöitä löytynee helpommin, kun on ammatti taustalla.
Lähihoitajan palkka on pieni, mutta vuorotyölisistä tulee sen verran enemmän, että loppujen lopuksi vuorotyötä tekevän lähihoitajan palkka voi olla suurempi kuin päivätyötä tekevän sairaanhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
"Marian kolme ammattikoululaista tytärtä asuu viikot pois kotoa sisäoppilaitosympäristössä. Niitä maksuja on yhteensä 300 euroa kuukaudessa kolmesta tyttärestä."
Kolme lapsilisäikäistä samaan aikaan asuntolassa? 17-vuotiaana lapsilisä loppuu, vai onko siihen tullut muutos sen jälkeen, kun minun lapseni täytti 17? Sen jälkeen saa opintotukea.
Mitä maksuja ammattikoulun asuntolassa on joka kuukausi 100€? Täällä päin asuntola on ilmainen, päivittäin saa ilmaisen lounaan koulussa ja osaava ihminen voi tehdä asuntolassa itse ruokaa.
Omat lapseni hankkivat kavereitten kanssa vuokra-asunnon, kun täyttivät 18 v. Oli muuten sen hulppea huvila, että mulla ei olisi ollut sellaiseen varaa. Mutta omillaan maksoivat asumisen, ottivat kai vähän opintolainaa ja kotoa saivat ruokaa ja vähän ruokarahaa.
Taas sitä ihmettelee, mitä nuo toimittajat ajattelevat, kun julkaisevat tuollaisia juttuja - vai ajattelevatko mitään? Maksetaanko noista jutuista jollekin?
Minulla asuntolapaikka (ei tosin amis) maksoi noin 650€ lukukaudessa, eli kyllä siitä kuukausittain jonkin verran maksuja tuli. Maksut ovat kuulemma nousseet sen jälkeen. Sitten myös viikonlopun matkat kotipaikkakunnalle (tai viikonloppumaksu asuntolasta), ja kyllä sitä ruokaa joutuu luultavasti myös itse ostamaan - itse tosin olin niin onnekkaassa asemassa että sain koululta ilmaiseksi kolme ateriaa. 100 euroa kuukaudessa ei mun mielestä ole mitenkään paljon lasta kohden tuossa tilanteessa. Jos lasten isällä on suuret tulot niin he eivät välttämättä edes saa opintotukea juuri lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
– Stressaan siitä, että joudun pakkaamaan tytöille deodorantteja ja sellaista perusasiaa joulupaperiin. Toivoisin, että voisin antaa tytöille Converset tai Niket, sellaista jokaisen nuoren perusasiaa
Meilläkin on nyt ollu taloudellisesti aika tiukkaa. Iso perhe ja kuten joku kirjoittikin, ei noita lapsia oikein lopettaakkaan voi :) Mutta tästä tiukasta tilanteesta ollut jotain hyötyäkin. Tyttärellä on paritkin converset, kolme raitaa, yms hömppää mitä teinit haluaa. Ikää on 13 vuotta mutta kaikkeen on itse säästänyt jopa kuukausia. On tarkan markan tyttö ja käy etukäteen sovittelemassa haluamiaan juttuja, sitten säästää. Minä maksan sitten yleensä jonkun osuuden. Kyselee mm. olisiko jotain lisähommia missä voisi vähän tienata, kun en paljoa pysty rahaa antamaan.
Nyt säästää parin kaverin joululahjoihin. Hyvältä näyttää lapsen tulevaisuuden suhteen. On tuskin ensimmäisenä osarilla tai vipeillä ostelemassa vanhempanakaan.
Jotenkin tuntuu että Marian koko perhe on luovuttanut. Ja näyttää menevän äidiltä tyttärelle tämä alistuminen. Eikö amisikäinen vois jo vähän tienata omaa rahaakin?
Minä en ymmärrä, miten tuo perhe olisi luovuttanut. Lapset opiskelevat kaikki ja kulkevat kohti työelämää. Äiti on töissä ja tekee kaikkensa, että lapsilla olisi mitä tarvitsevat. Naiivia käskeä lapsia menemään töihin, kun niitä töitä ei meinaa saada nekään, joilla on koulutusta ja kokemusta. Vaikea tilanne perheellä eikä siihen ole mitään yksinkertaista ratkaisua. Sitä ihmettelen, että eikö isä siis maksa mitään elatusapua vaikka rahaa riittäisi? Ei näytä kauheasti oma jälkikasvu kiinnostavan enkä ihmettele että lapset eivät halua pitää yhteyttä, varmaan taustalla vähän muutakin ikävää...
Vierailija kirjoitti:
MARIAN padassa ei kyllä ole HALPAMAKKARAA!
http://is.mediadelivery.io/img/628/741cfb4990ad4afaad8cba7e3e1dec81.jpg
Kalliilta makkaralta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MARIAN padassa ei kyllä ole HALPAMAKKARAA!
http://is.mediadelivery.io/img/628/741cfb4990ad4afaad8cba7e3e1dec81.jpg
Kalliilta makkaralta vaikuttaa.
Ei kai ne nyt ole just sen perheen makkarakeittoa käyneet kuvaamassa, voi herran jestas. Tuohan on jostain kuvapankista otettu kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja täynnä. Vituttaa nämä jotka tekivät kakaroita ja jäivät matalapalkka-alalle elonsa loppuun asti ja vinkuvat koko ajan kun eivät saa mitään. Vittuako olet vielä siivooja? Vittuako hankeit noin paljon lapsia? Että ihan oma syy.
Ensinnäkin, mitä vittua tarkoittaa hankeit?
Ja toiseksi, tämän naisen lapset on jo opiskelijoita, eli alkavat olla aikuisia, ja kolmanneksi, varmasti oli lapsia tehdessä kuvitellut että hyväpalkkainen mies elättää lapsensa aikuisiksi asti.
Hankeit - Ruotsalaisen kauppakorkeakoulun eli Hankenin opiskelija.
Lapset voivat hakea käräjäoikeuden kautta isältään rahoitusta ammattiinvalmistumiseensa.
Kyllä saa asumistukea ja toimeentulotukea jos tulot ei riitä.Sekasoppaa koko selitys.Jos ei hae avustusta,saa itseään syyttää.