Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maria onnistui karsimaan perheen ruokamenot 300 euroon kuukaudessa: ”Perunaa ja 74 sentin makkaraa”

Vierailija
05.11.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001946531.html

Maria on kasvattanut neljää teini-ikäistä tytärtään siivoojan palkalla, josta jää nyt käteen 900 euroa kuukaudessa. Lisänä ovat elatusmaksut ja lapsilisät kolmesta lapsesta. Yhteensä viiden hengen taloudessa on käytettävissä noin 2000 euroa.

Asuntolaina haukkaa summasta 460 euroa.

– Emme saa asumistukea, koska talo on oma. Kela voisi avustaa korossa, mutta korko on nyt niin alhainen, että emme saa mitään. Talo on vanha, ja se on koko ajan jostain rikki.

Marian kolme ammattikoululaista tytärtä asuu viikot pois kotoa sisäoppilaitosympäristössä. Niitä maksuja on yhteensä 300 euroa kuukaudessa kolmesta tyttärestä.

– Kun mukaan lasketaan kirjat ja muut opintomateriaalit, lapsilisä ei riitäkään. He saavat koulussa kuitenkin ruokaa.

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja mikä isä lapsilla. Varsinainen mulkku.

Toteat toisen osapuolen kertoman parin lauseen perusteella? Olisi mielenkiintoista kuulla isän näkemys Marian & tytärten ahdingosta.

Jos isä ei halua huolehtia lapsistaan niin kertoo kyllä hänestä aika paljon.

No voi prkl sentään! Sitä juuri me emme täällä TIEDÄ. Vai tunnetko sinä kyseisen perheen?

Vierailija
142/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi neljä lasta?

Miksei neljää lasta? Eihän siitä mitään tulisi, jos kaikkien täytyisi tehdä lapsia sen mukaan, mistä tietää selviytyvänsä ilman rahahuolia jos elämä meneekin pieleen. Sitten Suomi vasta kusessa olisikin, kun syntyvyys laskisi olemattomiin koska vain harva pystyy varautumaan pahimpaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kerjätä ja on avoin tilanteestaan, mutta pelkää sosiaalityöntekijän lörpöttelevän? Seurakunnan lapuilla voi maksaa muttei toimeentulotukimaksuilla? Miten voi olla maksamatta jätemaksua, muutko maksavat sitten hänen puolestaan? Miten on mahdollista, vie jätteensä muiden roskiksiin ja muut maksaa? Ja miksi tytöt eivät asu kotona? Miksi ei ole siitä aiemmasta yltäkylläisemmästä elämästä mitään jäänyt säästöön? Miksi ollut 9 vuotta poissa työelämästä? Tytöillä ollut tyyliin 10 vuotiaina mopoautot? Oikeuttaa varastetun pyörän ostamisen oman tilanteensa vuoksi... 

Vierailija
144/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 169 euron nahkaiset talvisaappaat . Sellaiset, joita kannattaa huoltaa ja käyttää suutarilla. 20 euron talvisaappaissa pelkkä korkolapun vaihto voi maksaa enemmän kuin kengät. Lisäksi halpoja kenkiä ei useinkaan ole tehty siten, että niitä kannattaisi / voisi korjata. Kengät on nimenomaan tavara, jossa kannattaa panostaa laatuun. Ei merkkiin vaan laatuun. Odotan itse käyttäväni kenkiäni helposti 10 vuotta.

Mulla on nyt käytössä 2 talvitakkia. Toinen kirpparilta 25 euroa. Ja toinen kasmirvillainen kaupasta 1200 markkaa. Hieman on takilla ikää, mutta tässäkin näkyy, että takin ajaton tyyli ja laatu on ollut panostuksen arvoinen. Takilla ikää siis 15 vuotta. Hinta per vuosi ei ole enää kovin kummoinen.

Vierailija
145/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000€ tulot, joista n. 500 menee asuntolainaan, 300€ lapsille + jotain muuta eli jos lasketaan vaikka 500€ yhteensä lapsille kuussa, eli sitten on vielä tonni jäljellä. Ja rahaa menee toki laskuihin mutta että 700€/kk? Yleensä omakotitaloasuminen on suht halpaa, n. 200€/kk. 

Kyllä tuossa tilanteessa kun lapset on jo omillaan niiden pitäisi ottaa opintolainaa ja talo myyntiin ja äitemuorille pieni yksiö keskustasta, ei niiden kersojen takia kannatta mitään isompaa talomörskää ylläpitää.

Missähän omakotitalossa asumiskult jää 200 € kuussa? Sähkö, ehkä öljy (riippuen lämmitysmuodosta), vesi, jätemaksut, kiinteistövero, usein tontin vuokra jne. vie kyllä reilusti yli 200 €. Monilla tutuilla pelkkä sähkölasku on 500 € talvikuukausina, jos lämmitetään puulla ja sähköllä,

No ei se sähkölasku tule joka kuukausi, mekin valittiin niin että sähkölasku tulee joka kuukausi ettei tule noin isoja laskua. Ja tämä kyseinen henkilöhän asuu yksin suurimman osan aikaa kun tyttäret on opiskelemassa, ei mene sähköä paljon. Jos talo on iso ja sähkölämmitys niin kannattaa laittaa osa huoneista talveksi pois käytöstä, turha lämmittää ylimääräisiä huoneita. Vesi on myös sen mukainen mitä käyttää, jos ei klottaa 15 minuuttia suihkussa, ja edelleen ne kolme tyttöä ei ole kuluttamassa vettä arkena. Tontin vuokra tulee kerran vuodessa, eikä ole paljoa kuukautta päälle, jos ei satu olemaan oma tontti josta menee vaan kiinteistövero, ja tuohan sanoi että jätemaksu on vain 70€/vuosi, todella halpa.

Minä ymmärsin että tuo jätemaksu on perusmaksu, sen päälle sitten tyhjennykset erikseen?

Vierailija
146/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 169 euron nahkaiset talvisaappaat . Sellaiset, joita kannattaa huoltaa ja käyttää suutarilla. 20 euron talvisaappaissa pelkkä korkolapun vaihto voi maksaa enemmän kuin kengät. Lisäksi halpoja kenkiä ei useinkaan ole tehty siten, että niitä kannattaisi / voisi korjata. Kengät on nimenomaan tavara, jossa kannattaa panostaa laatuun. Ei merkkiin vaan laatuun. Odotan itse käyttäväni kenkiäni helposti 10 vuotta.

Mulla on nyt käytössä 2 talvitakkia. Toinen kirpparilta 25 euroa. Ja toinen kasmirvillainen kaupasta 1200 markkaa. Hieman on takilla ikää, mutta tässäkin näkyy, että takin ajaton tyyli ja laatu on ollut panostuksen arvoinen. Takilla ikää siis 15 vuotta. Hinta per vuosi ei ole enää kovin kummoinen.

Minulla on kolmenkympin kengät, jotka ovat nyt käytössä viidettä vuotta. Lisäksi neljänkympin takki jolla taitaa olla nyt seitsemäs vuosi menossa. Ei kallis hinta takaa laatua eikä laadukkaan tuotteen ole pakko olla kallis.

Vierailija
147/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja täynnä. Vituttaa nämä jotka tekivät kakaroita ja jäivät matalapalkka-alalle elonsa loppuun asti ja vinkuvat koko ajan kun eivät saa mitään. Vittuako olet vielä siivooja? Vittuako hankeit noin paljon lapsia? Että ihan oma syy.

Ensinnäkin, mitä vittua tarkoittaa hankeit?

Ja toiseksi, tämän naisen lapset on jo opiskelijoita, eli alkavat olla aikuisia, ja kolmanneksi, varmasti oli lapsia tehdessä kuvitellut että hyväpalkkainen mies elättää lapsensa aikuisiksi asti.

Vierailija
148/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen köyhästä perheestä, enkä koskaan ole saanut mitään merkkivaatteita ja olen kyllä oppinut olemaan haluamatta niitä. Ei tarvi olla samanlainen kun kaikki muut. Meidän äiti sanoi vaan aina että "samalla rahalla saa rumaa ja kaunista", ja näin ajattelen kyllä itsekin.  Ihan älytöntä pistää 100e farkkuihin tai kenkiin.

On todellakin järkevää pistää 100 € farkkuihin tai kenkiin. Jos ostat 20 € kengät, ne kuluvat rikki muutamassa kuukaudessa, 100 € kengät kestävät suurammalla todennäköisyydellä useamman vuoden. Tuotteen hinnan sijaista pitäisi yrittää arvioida hinta / käyttökerta. Vasta se kertoo tuotteen todellisen hinnan.

Meillä esim. teineillä on Hilfigerin talvitakit, jotka maksoivat uutena n. 170 € (tarjouksesta). Viiden vuoden käytön jälkeen ovat edelleen kuin uudet.

Kuka herranjumala haluaa pitää samaa takkia viisi vuotta? Varsinkaan teini? Ostaa takin 15-vuotiaana sillä mielellä että pitää samaa takkia vielä kaksikymppisenä? Ehkä makukin voi jo vähän muuttua?

Vierailija
149/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Isä voi olla väkivaltainen ja jopa raiskannut tyttärensä. Ei rahan vuoksi lapsia sellaiseen lähetetä.

2. Joku sanoi, että opintolainaa, että jos hänen lapsensa eivät pystyisi sitä maksamaan, hän voisi sitten auttaa. Tällä äidillä ei ole sitä mahdollisuutta. Nykyään edes ammattikoulu ei takaa työpaikkaa, sen verran työttömiä suomessa tällä hetkellä. Varattomana en haluaisi lapsenikaan ottavan lainoja.

3. Joku sanoi, että pitäisi saada enemmän rahaa moottoripyöräkerholta. Juu, joku yh-mamma pärjääkin rikollisia vastaan.

Ehkä äiti ei pysty vaihtamaan tyttäriensä olinpaikkaan, koska työsopimukset ovat määräaikaisia ja tarvittaessa töihin kutsuttavia. En mäkään vakituisesta paikasta vaihtaisi, että olisi ehkä töitä. Siivousta varmaan löytyy joka paikasta, mutta sopimukset ei välttämättä ole sellaisia, että niistä jäisi käteen tonnia kuussa.

Ainakin meidän työpaikalla, vuokrafirmalaiset tekevät töitä kolmessa yrityksessä saman päivän aikana. Pari tuntia siellä, pari tuntia tuolla. Mikään ei ole varmaa eikä voi tietää palkan suuruutta joka kuukausi. Siitä ei sitten voi ostaa talvitakkia, koska ensi kuussa ei välttämättä tule rahaa tarpeeksi.

Opintolainassa on valtion takaus, eli jos ei saa töitä, ei tarvi maksaa kuin korot, ja ne on alhaalla, ja pysyy.

Ja miksi siivota motoristien oksennuksia kahdella kympillä, kun senkin ajan voisi tehdä jotain muuta mistä tienaisi enemmän, vaikka sitten tekisi jotain käsitöitä joita voisi myydä vaikka facen kirppiksellä.

Vierailija
150/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi neljä lasta?

Miksei neljää lasta? Eihän siitä mitään tulisi, jos kaikkien täytyisi tehdä lapsia sen mukaan, mistä tietää selviytyvänsä ilman rahahuolia jos elämä meneekin pieleen. Sitten Suomi vasta kusessa olisikin, kun syntyvyys laskisi olemattomiin koska vain harva pystyy varautumaan pahimpaan.

Niin, se rikas mies on ne lapset siittänyt. Ja nekin alkaa olla jo aikuisia kun kerran opiskelevat.

Olis kyllä kiva tietää miten kolme nuorta jotka saa vielä lapsilisää on jo opiskelemassa.

Vierailija
151/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MARIAN padassa ei kyllä ole HALPAMAKKARAA!

http://is.mediadelivery.io/img/628/741cfb4990ad4afaad8cba7e3e1dec81.jpg

Kuvituskuva...

Vierailija
152/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000€ tulot, joista n. 500 menee asuntolainaan, 300€ lapsille + jotain muuta eli jos lasketaan vaikka 500€ yhteensä lapsille kuussa, eli sitten on vielä tonni jäljellä. Ja rahaa menee toki laskuihin mutta että 700€/kk? Yleensä omakotitaloasuminen on suht halpaa, n. 200€/kk. 

Kyllä tuossa tilanteessa kun lapset on jo omillaan niiden pitäisi ottaa opintolainaa ja talo myyntiin ja äitemuorille pieni yksiö keskustasta, ei niiden kersojen takia kannatta mitään isompaa talomörskää ylläpitää.

Missähän omakotitalossa asumiskult jää 200 € kuussa? Sähkö, ehkä öljy (riippuen lämmitysmuodosta), vesi, jätemaksut, kiinteistövero, usein tontin vuokra jne. vie kyllä reilusti yli 200 €. Monilla tutuilla pelkkä sähkölasku on 500 € talvikuukausina, jos lämmitetään puulla ja sähköllä,

No ei se sähkölasku tule joka kuukausi, mekin valittiin niin että sähkölasku tulee joka kuukausi ettei tule noin isoja laskua. Ja tämä kyseinen henkilöhän asuu yksin suurimman osan aikaa kun tyttäret on opiskelemassa, ei mene sähköä paljon. Jos talo on iso ja sähkölämmitys niin kannattaa laittaa osa huoneista talveksi pois käytöstä, turha lämmittää ylimääräisiä huoneita. Vesi on myös sen mukainen mitä käyttää, jos ei klottaa 15 minuuttia suihkussa, ja edelleen ne kolme tyttöä ei ole kuluttamassa vettä arkena. Tontin vuokra tulee kerran vuodessa, eikä ole paljoa kuukautta päälle, jos ei satu olemaan oma tontti josta menee vaan kiinteistövero, ja tuohan sanoi että jätemaksu on vain 70€/vuosi, todella halpa.

Minä ymmärsin että tuo jätemaksu on perusmaksu, sen päälle sitten tyhjennykset erikseen?

No eipä siinä niin sanottu että olisi tyhjennyksiä päälle. Ja sehän oli saanut puhuttua ettei tarvi sitä 70€ maksaa, eli jätefirma tekee hyväntekeväisyyttä. Eipä se jätemaksu ole muutenkaan mikään kovin kallis, meillä on muutaman euron per tyhjennyskerta, ja siihen voi itse vaikuttaa kuinka monta kertaa tyhjennetään.

Vierailija
153/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen köyhästä perheestä, enkä koskaan ole saanut mitään merkkivaatteita ja olen kyllä oppinut olemaan haluamatta niitä. Ei tarvi olla samanlainen kun kaikki muut. Meidän äiti sanoi vaan aina että "samalla rahalla saa rumaa ja kaunista", ja näin ajattelen kyllä itsekin.  Ihan älytöntä pistää 100e farkkuihin tai kenkiin.

On todellakin järkevää pistää 100 € farkkuihin tai kenkiin. Jos ostat 20 € kengät, ne kuluvat rikki muutamassa kuukaudessa, 100 € kengät kestävät suurammalla todennäköisyydellä useamman vuoden. Tuotteen hinnan sijaista pitäisi yrittää arvioida hinta / käyttökerta. Vasta se kertoo tuotteen todellisen hinnan.

Meillä esim. teineillä on Hilfigerin talvitakit, jotka maksoivat uutena n. 170 € (tarjouksesta). Viiden vuoden käytön jälkeen ovat edelleen kuin uudet.

Kuka herranjumala haluaa pitää samaa takkia viisi vuotta? Varsinkaan teini? Ostaa takin 15-vuotiaana sillä mielellä että pitää samaa takkia vielä kaksikymppisenä? Ehkä makukin voi jo vähän muuttua?

Kun valitsee sopivan ajattoman mallisen takin, sitä pitää mielellään vaikka 10 vuotta.

Vierailija
154/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi neljä lasta?

Niin, se rikas mies on ne lapset siittänyt. Ja nekin alkaa olla jo aikuisia kun kerran opiskelevat.

Olis kyllä kiva tietää miten kolme nuorta jotka saa vielä lapsilisää on jo opiskelemassa.

Voisiko lapset olla

a) kolmoset tai

b) kaksoset ja vuotta vanhempi tai nuorempi sisarus? Jos lapset on syntynyt loppuvuodesta, vanhin/vanhimmat on tällöin vielä 16.

Vierailija
155/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit kasvavat. Talvitakki jää vuodessa pieneksi. Ei mitään järkeä maksaa satasia sellaisesta!

Ikiskö siellä?!

Teinit ovat yleensä jo 15-vuotiana aikuisen kokoisia, varsinkin tytöt. Eikö tässäkin lapset olleet tyttöjä, eli 15-vuotiaalle ostettu vaate sopii vielä 20-vuotiaalle - jos vaan kelpaa. Sitä paitsi perheissä on ollut tapana kierrättää vanhemman lapsen vaatteet nuoremmalle, jos vaan ovat olleet erikokoisia.

Vierailija
156/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi esimerkki siitä, miten oma talo voi tulla kalliimmaksi kuin vuokralla asuminen. 

Omassa talossa asuminen ei tule kalliimmaksi verraten omaan kerros- tai rivitaloasuntoon asumisessa. Noissa pelkällä vastikkeella saa vain katon pään päälle ja lisäksi maksaa muut kulut. Itse asuin yksin ok-talossa ja kulut oli noin 150e/kk +lainanlyhennys. Myin talon ja ostin rivarikaksion, niin pelkkä vastike on jo 250e + laina + muut pakolliset. Omassa talossa voi vaikuttaa asumiskuluihin huomattavasti enemmän. Missä lie tuo Maria asuu, mutta oudolta kuulostaa, että sähkölasku tulee kolmen kk välein, kun joka paikassa käsittääkseni jo etäluettavat mittarit ja lasku saatavissa kuukausittain samoin mitä tekee jätteille jos irtisanonut sopimuksen? Luulisin, että roskisten tyhjennys on pakollista.

Vierailija
157/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti pitää sossu kiinni vaitiolovelvollisuudesta tai rikkoo lakia.

Täällä on kritisoitu sitä, että lähipiirihän jo joka tapauksessa tietää heidän tilanteen, joten selitys epäluottamuksesta vaitiolovelvollisuuden pitämistä kohtaan on epäuskottava.

Itse käsittäisin, että hän ei halua joutua lastensuojelun hampaisiin. Ja sinnehän nykyään rutiinisti ilmoitetaan kuulemma, kun lapsiperhe tarvitsee toimeentulotukea.

Epäilen, että hän ei luota sosiaaliviranomaisiin ylipäätään, haavoittuvassa asemassa kun on, ja mieluummin yrittää pärjätä "itse".

Todellakaan ei ls ilmoitusta tehdä jos toimeentulotukea hakee ellei tiliote laula pelkkää baaria.

Vierailija
158/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun valitsee sopivan ajattoman mallisen takin, sitä pitää mielellään vaikka 10 vuotta.

En minä ainakaan. Mulla muuttuu jo maku kyllä 10 vuodessa, ja kyllä siihen kyllästyy jos puoli vuotta vuodesta käyttää vuodesta toiseen joka päivä samaa vaatetta.

Minä en maksa 60-70€ enenpää takista, tarjouksesta saa ihan hyvän, ja parin-kolmen vuoden päästä voi ostaa uuden, ilman että menee konkurssiin.

Vierailija
159/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen voi pitääkin, teini tuskin.

Vierailija
160/184 |
06.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi esimerkki siitä, miten oma talo voi tulla kalliimmaksi kuin vuokralla asuminen. 

Omassa talossa asuminen ei tule kalliimmaksi verraten omaan kerros- tai rivitaloasuntoon asumisessa. Noissa pelkällä vastikkeella saa vain katon pään päälle ja lisäksi maksaa muut kulut. Itse asuin yksin ok-talossa ja kulut oli noin 150e/kk +lainanlyhennys. Myin talon ja ostin rivarikaksion, niin pelkkä vastike on jo 250e + laina + muut pakolliset. Omassa talossa voi vaikuttaa asumiskuluihin huomattavasti enemmän. Missä lie tuo Maria asuu, mutta oudolta kuulostaa, että sähkölasku tulee kolmen kk välein, kun joka paikassa käsittääkseni jo etäluettavat mittarit ja lasku saatavissa kuukausittain samoin mitä tekee jätteille jos irtisanonut sopimuksen? Luulisin, että roskisten tyhjennys on pakollista.

Joillain sähköyhtiöillä voi olla laskutus 3kk välein vaikka onkin etäluettava mittari. Jäteastioiden tyhjennyksistä on mahdollista hakea vapautusta. Lähes kaiken jätteen voi kierrättää ilmaiseksi. Biojäte maatuu omassa pihassa. Tänä vuonna muovinkin voi viedä ilmaiseksi keräysastioihin. Meillä on haettu vapautus energiajätteestä (jos jotain tulee, viedään naapuriin sovitusti) sekäjäteastia tyhjennetään 12 viikon välein. Maksaa muutaman euron per kerta. Sitäkin on mietitty naapurin kanssa yhteiseksi kun heillä tulee ihan yhtä vähän jätettä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi