Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos käyt 1e maksavassa julkisessa vessassa, päästätkö seuraavan jonottajan sisään ilmaiseksi?

Vierailija
04.11.2016 |

Jonotin tänään Rautatieasemalla vessaan, ja edelläni siellä käynyt vanhempi naishenkilö vessasta poistuessaan asettui blokkaamaan ovensuun katsoen samalla minua ilkeästi, kunnes sai oven huolella suljettua, niin että jouduin maksamaan uuden euron saadakseni oven taas uudestaan auki. Ihmettelin vähän, koska itse aina pidän ovea auki seuraavalle wc-käyjälle, sillä olenhan sen ovenavauksen jo kerran maksanut niin ei se ole minulta enää yhtään mitään pois, vaikka joku tuntematon pissahätäinen pääsisikin minun jälkeeni vessaan sitä yhtä euroa maksamatta. Onko tällaisessa käytöksessa taustalla joku periaate, että "kun minäkin maksoin niin sinunkin täytyy" vai mitä kummaa?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä päästän ellen onnistu lipsauttamaan ovea kiinni "vahingossa". En kehtaa blokata kenenkään tietä ja mäjäyttää ovea kiinni mutta toisaalta toisen päästäminen ilmaiseksi ovesta tuntuu väärältä koska siitä pitää maksaa se 1€. Itse maksan aina.

Joku joutuu kuitenkin maksamaan käsipaperista, wc-paperista, wc:n siivouksesta ja vedestä koituvat kustannukset joten toi 1€ maksu ei tunnu kohtuuttomalta vaan täysin oikeutetulta. Kyllähän bussimatkastakin pitää maksaa.

Plus tilavuokra. Jos siinä samalla paikalla olisi vaikka joku kioski, eihän sinne voisi vaan mennä että otanpa tästä ilmaiseksi vaikka pullon vettä ja paketin nenäliinoja. Vessatilojen rakentaminen tulee sitäpaitsi paljon kalliimmaksi kuin tavallisen tilan.

Mikäli kyseessä on kauppakeskus/juna- tai bussiasema jossa on ravintola/ravintoloita, yleensä wc-tilat ovat rakennettu myös heidän asiakkailleen. Laki määrää silloin kyseisten vessojen olemassaolon, eli vaikka sinne ei menisi yhtään maksavaa ihmistä ne pitää silti olla pystyssä. Ravintolat maksavat wc-tilojen olemassaolosta vuokrien yhteydessä tilanomistajalle (esim. kauppakeskus), joten "kolikko-asiakkaiden" käynti vessassa on pelkkää verotonta "pikkutienestiä" jolla ei ole mitään todellista arvoa tilanomistajalle.

Vierailija
62/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kiertämään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos seuraavalla jonottajalla on kånken-reppu paiskaan oven kiinni hänen nenänsä edestä, tehkööt tarpeensa siihen paskaiseen reppuunsa.

Muissa tapauksissa kyllä, päästän aina.

Tässä hyvä (neutraali) esimerkki, että päästäminen riippuu ihmisen arvosta. Itselläni ei aina ole sopivaa kolikkoa, niin silloin arvostan oven auki pitämistä. Ja jos joku pitää ovea auki, niin tuntuu tyhmältä maksaa ihan vain periaatteen vuoksi. Ne eurot eivät kata vessan kuluja kuitenkaan.

Vierailija
64/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan oven kiinnivetäjä ei oo tainnut vastata, että jos joku pitää heille auki ovea, sulkevatko he sen ja maksavat ihan periaatteen vuoksi.

Toki tuntuu tylsältä maksaa euro, koska se on aika paljon yhdestä pissakäynnistä, mutta jos sillä saa suht siistin vessan, voin joskus maksaa. Tietenkin päästän seuraavan ihmisen sisään, jos hän siellä asiallisesti vuoroaan odottelee.

Vierailija
65/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Päästän, vaikka mieheni siitä joka kerta hermostuukin. Hänen mielestään rikon jotain pyhiä bisneslakeja...

Siis sun miehes on aika ärsyttävä. Olen varma että en selviäisi yhdestä illanvietosta vetämättä äijää turpaan ja pistämään nippuun lattialle anelemaan armoa.

T: 35v mies

Vierailija
66/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päästän. Minusta on kivaa olla kiva, ja ystävällinen ja auttavainen ja mitä vielä. Minutkin on päästetty samalla ovenavauksella. Vessamaksu on jotenkin tosi tympeä juttu ja jos minun eurollani pääsee vielä joku toinenkin vessaan, niin parempi vaan, enemmän katetta rahalle. Tulee hyvä mieli, että ole hyvä ja mukavaa päivänjatkoa sinullekin.

Joku toinen sitten varmaan ajattelee herkästi että tuohan yrittää siipeillä tai petkuttaa, käyttää hyväksi. Ovi kiinni, maksa itse niin kuin minäkin tein! En halua olla tuollainen tyyppi.

Vierailija
67/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku samalla ovenavauksella menee vessaan niin se on hänen asiansa (no pun intended). En kuitenkaan varsinaisesti pidä ovea auki seuraavalle.

Vierailija
68/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästän tietenkin, en kehtaisi olla päästämättä. Heitän myös joskus euron jollekin hätäiselle, jos huomaan, ettei toisella ole sopivaa kolikkoa. Toisaalta tiedostan, ettei sinne virallisesti saisi päästää maksamatta, mutta en nyt todellakaan menisi seisomaan oven eteen, ei helv.....?? Eihän minulla ole velvollisuutta estää toista kävelemästä sulkeutuvasta ovesta, joten olen vaan iloinen, että eurostani on hyötyä jollekin toisellekin.

Vierailija
69/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä päästän. Minusta on kivaa olla kiva, ja ystävällinen ja auttavainen ja mitä vielä. Minutkin on päästetty samalla ovenavauksella. Vessamaksu on jotenkin tosi tympeä juttu ja jos minun eurollani pääsee vielä joku toinenkin vessaan, niin parempi vaan, enemmän katetta rahalle. Tulee hyvä mieli, että ole hyvä ja mukavaa päivänjatkoa sinullekin.

Joku toinen sitten varmaan ajattelee herkästi että tuohan yrittää siipeillä tai petkuttaa, käyttää hyväksi. Ovi kiinni, maksa itse niin kuin minäkin tein! En halua olla tuollainen tyyppi.

Toisaalta olen samaa mieltä tuosta, että vessamaksu on tympeä juttu, mutta valitettavasti kyllä (varsinkin näin miehenä) olen huomannut, että kun joistain ennen hyvin siisteistä vessoista on poistettu maksu, poistuu pytyistä istuinrenkaat ja paperit ym aika äkkiä.

Vierailija
70/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästän tietenkin, en kehtaisi olla päästämättä. Heitän myös joskus euron jollekin hätäiselle, jos huomaan, ettei toisella ole sopivaa kolikkoa. Toisaalta tiedostan, ettei sinne virallisesti saisi päästää maksamatta, mutta en nyt todellakaan menisi seisomaan oven eteen, ei helv.....?? Eihän minulla ole velvollisuutta estää toista kävelemästä sulkeutuvasta ovesta, joten olen vaan iloinen, että eurostani on hyötyä jollekin toisellekin.

Se onkin oikeesti ystävällistä maksaa jonkun toisen puolesta. Mutta se jos päästää muita ihmisiä samalla maksulla, niin siinähän antaa pois sen vessan ylläpitäjän rahaa, ei omaansa.

Vierailija
71/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos wc on asiakkaille maksuton, mistä tiedän onko jonottaja asiakas? Muille maksu on 1 €.

Vierailija
72/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin oikeesti ystävällistä maksaa jonkun toisen puolesta. Mutta se jos päästää muita ihmisiä samalla maksulla, niin siinähän antaa pois sen vessan ylläpitäjän rahaa, ei omaansa.

Olet oikeassa, parempi on antaa omasta lompakosta se euro seuraavalle jonottajalle kuin päästää joku ilmaiseksi.

Vierailija
73/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jopa kuulostelen (vessasta tullessa) pari sekuntia että olisiko joku juuri tulossa nurkan takaa ennen kuin suljen oven.

Mielestäni 1e kusemisesta(!?) on niin törky hinta että todellakin päästän seuraavan sisään.

Ymmärrän että siivous ja paperit maksavat mutta 1e haiskahtaa jo enemmän voiton tavoittelulta ihmisen luonnollisilla tarpeilla.

Vierailija
74/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa, parempi on antaa omasta lompakosta se euro seuraavalle jonottajalle kuin päästää joku ilmaiseksi.

Eli maksaisit itse 2 e siitä hyvästä, että käyt itse ja seuraava käy. Mitäs järkeä siinä nyt olisi? Tietenkin päästät seuraavan ilman maksua, jolloin vessassa käy vähintään kaksi asiakasta sillä yhdellä eurolla.

Joku huomautti, että esim. ravintolan asiakkaille on ilmainen ja muille euro. Sitä suuremmalla syyllä päästän, koska itsekin olen mennyt sisään poletilla enkä rahalla. Kukaan ei menetä siis mitään, ja jos nyt seuraava tulija ei olekaan asiakas, niin so what.

Vierailija
75/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen oppinut tällaisen käyttäytymismallin, joka on ärsyttävää, kun tuntuu, että jos muut eivät maksa, olen tullut huijatuksi tai jotain. Tulee epäreilu olo, kun itse on maksanut ja toinen menee ilmaiseksi. Toki päästän kyllä ihmisen tarpeilleen, jos sellainen tilanne tulee. 

Vierailija
76/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku maksaa sen vessan siivouksen, varastatte vessan ylläpitäjältä rahaa.

Ei ole yllätys kun tässä kommunismissa eletään.

Vierailija
77/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus päästän, joskus en. Niillä vessaeuroilla pitäisi kuitenkin rahoittaa se vessan siivous, paperit ja muu kunnostus. Vessathan on usein maksullisia nimenomaan ilkivallan vuoksi. Itse maksan mielummin sen euron vessaa käyttäessäni kuin jos vaihtoehtona on ilmainen vessa, joka sitten jonkun ajan päästä poistetaan käytöstä jatkuvan ilkivallan vuoksi.

Siksipä toivoisin muidenkin sen euron käynnistään maksavan. Tietysti, jos joku nätisti kysyy, pääsisikö, kun ei ole euroa tai on kamala hätä eikä kolikoita, niin toki pidän ovea auki. Mykkien sisääntunkijoiden kohdalla vedän kyllä oven varmasti lukkoon.

Ai joo, mitä teen jos joku pitää mulle ovea auki? No en tietenkään loukkaa apua tarjoavaa, kiitän ja menen sisään. Annan sen valmiina olevan euroni joko ovea auki pitävälle tai sitten seuraavalle sisäänpyrkivälle.

Vierailija
78/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En periaatesyistä käy koskaan maksullisissa vessoissa. Jos kuitenkin joudun pakon edessä tekemään poikkeuksen, niin odotan yleensä niin kauan, että joku muu menee vessaan tai tulee sieltä ulos. Ja vessasta lähtiessäni painan lukon kielekettä niin, että se napsahtaa ulos, eikä ovi mene kiinni, jolloin kaikilla seuraavilla vessareissu on ilmainen.

Vierailija
79/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sellaisia persaukisia junttiääliöitä oikeasti olemassa, jotka tunkevat ilmaiseksi edellisen asiakkaan maksamaan vessaan (ellei edellinen henkilö poistuessaan näin sanallisesti kehoita tekemään)?

Alapeukutuksista päätellen on näköjään, ainakin tämän palstan käyttäjien joukossa. Jotenkin ei yllätä yhtään.

Vierailija
80/122 |
05.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, kerran mulle sattu vastaan käänteinen tapaus. Olin yläasteella ja yhelle vanhemmalle rouvalle pidin ovea auki ni se sano "minä en sinun säälieurojasi kaipaa!" ja laitto ite sen oven kiinni ja makso :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi