Kaupungissa asuva, miksi kuljet omalla autolla työmatkat?
Miksi kuljet työmatkat omalla autolla, vaikka julkisia kulkee vaikka kuinka paljon?
Miksi aiheutatte kamalat ruuhkat ja itse tönötätte niissä vaikka kuinka pitkiä aikoja?
Pk-seutu on ehkä ainoa jossa on ymmärretty jo julkisen liikenteen arvo, mutta entäs muut isommat kaupungit?
Kommentit (58)
Mulla menisi työmatkaan vartin sijaan ainakin tunti, joutuisin vaihtamaan bussia kaksi kertaa ym. muuta mukavaa. Lisäksi ainut bussi takaisinpäin työpaikalta menee kerran tunnissa ja valitettavasti viidellä minuutilla venähtänyt työpäivä tarkoittaisi todellisuudessa tuntia pidempää päivää. Ihanaa utopiaa, että kaikissa kaupungeissa julkinen liikenne olisi jotain muuta kuin huonosti järjestetty soppa.
Mun pitäisi ensin kävellä 4-vuotiaan kanssa päiväkodille 1km ja siitä 500 metriä pysäkille. Sitten bussilla ja 1,5km kävely pysäkiltä työpaikalle.
Kun pitäisi ottaa huomioon vielä se, että aamulla bussi menee puolen tunnin välein ja iltapäivällä tunnin välein, ei kuviossa olisi mitään järkeä. Joutuisin lähteä kotoa klo 7 (jotta ehtisin 7:30 bussiin) ja olisin työssä vasta klo 8 jälkeen. Iltapäivällä voisin lähteä töistä aikaisintaan klo 16 (jotta ei tulisi miinusta, mutta bussi lähtee klo 16 1,5km päästä, joten pääsisin vasta klo 17 bussilla, jolloin olisin päiväkodilla 17:20. Paitsi että se menee klo 17 kiinni.
Että sillai.
Jotenkin koen ihan oikeutettuna oman auton käytön.
Vierailija kirjoitti:
Koska menen mieluummin autolla hallista halliin. Ei tarvitse nenänpäätään edes vilauttaa ulkona.
Jos menisin julkisilla niin joutuisin käyttämään bussia ja metroa kävelymatkan lisäksi.
Mä käytän tätä hallista-halliin systeemiä joskus, kun on ikävä sää ja pitää päästä ruokakauppaan. Meillä on kadun toisella puolella kyllä ruokakauppa, mutta jos sinne menee niin joutuu altistumaan sille säälle (oli se sitten paukkupakkanen tai räntää vaakasuoraan). Kilometrin päässä on isompi kauppa, jossa on pysäköintihalli. Mieluumminhan minä sinne karautan, ei tarvitse pikkupakkasilla edes takkia laittaa päälle :-)
Miehellä on töihin vajaa 10 minuutin kävelymatka. Kulkee kuitenkin autolla koska saattaa joskus tarvita omaa autoa työaikana.
Mulla on työmatka kymmenisen kilometriä ja todellakin kuljen julkisilla, olenhan tarkoituksella valinnut asuinpaikkani hyvien liikenneyhteyksien varrelta (samoin työpaikan) ja niinpä linja-autoja kulkee 10 min välein ja pääsen ovelta ovelle tarvittaessa yhdellä vaihdolla, aina ei tarvitse vaihtaa kertaakaan.
Tosin kaipaan hyötyliikuntaa ja raitista ilmaa joten usein kuljen työpaikalta ekaan vaihtopaikkaan kävelemällä.
Ei tarvi värjötellä kylmässä ja odottaa ratikkaa/bussia
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työmatka kymmenisen kilometriä ja todellakin kuljen julkisilla, olenhan tarkoituksella valinnut asuinpaikkani hyvien liikenneyhteyksien varrelta (samoin työpaikan) ja niinpä linja-autoja kulkee 10 min välein ja pääsen ovelta ovelle tarvittaessa yhdellä vaihdolla, aina ei tarvitse vaihtaa kertaakaan.
Tosin kaipaan hyötyliikuntaa ja raitista ilmaa joten usein kuljen työpaikalta ekaan vaihtopaikkaan kävelemällä.
Niin ja aamuisin voin lähteä jopa myöhemmin (matkaan menee 35 min) kuin autolla lähtisin sillä parkkipaikat ovat kiven alla työpaikan lähistöllä, johan niitä kiertäessä menee 10 min jos toinenkin. Iltapäivisin kestää pidempään ruuhkan vuoksi mutta niinpä menisi autollakin.
Siksi kuljen omalla autolla, että en yöllä töistä kotiin tullessa joudu käyttämään samaa bussia kuin tiedätte kyllä ketkä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuljet työmatkat omalla autolla, vaikka julkisia kulkee vaikka kuinka paljon?
Miksi aiheutatte kamalat ruuhkat ja itse tönötätte niissä vaikka kuinka pitkiä aikoja?Pk-seutu on ehkä ainoa jossa on ymmärretty jo julkisen liikenteen arvo, mutta entäs muut isommat kaupungit?
Koska asun kaupungissa ja ja työskentelen kaupungissa B eikä julkisilla ehdi töihin ajoissa.
Pk-seudun hidas julkinen liikenne vaihtoineen vie järjen.Kaikki omaa aikaansa arvostavat kulkevat omalla autolla.
Voi jumala.
Asun kaupungissa, keskustaan kaksi kilometriä. Ainoo vaan että mun työpaikka on toisessa kaupungissa, jonne makaa 100 km. Saanko autoilla??
Jos en autoilisi, pitäisi kotoa lähteä kävelemään 04:30 juna-asemalle, ekan junamatkan jälkeen junan vaihto, sitten vielä parin kilometrin kävely. Olisin töissä n. 7:30, eli puoli tuntia myöhässä. Kolmen tunnin työmatka aamulla, illalla kotiin palatessa menisi vain n. 2 tuntia.
Autolla 10min ja julkisilla 50min :D Tai no tämä ei ole työpaikka vaan lapsen kerho. Naurettavan toimivaa, toissa päivänä ei riittänyt 50min ja matkaa on siis n. 4km.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aiheutatte kamalat ruuhkat ja itse tönötätte niissä vaikka kuinka pitkiä aikoja?Pk-seutu on ehkä ainoa jossa on ymmärretty jo julkisen liikenteen arvo, mutta entäs muut isommat kaupungit?
"Koska mä voin"
Tulotasoni mahdollistaa auton omistamisen ja käytön. Toinen syy on että julkisia käyttää niin moni maahanmuuttaja joiden kanssa en halua olla tekemisissä.
Ruuhkista et tiedä mitään jos mielestäsi täällä on "kamalat ruuhkat".
Ei ole, luulet vaan.
Bussilla menee 40 min ja pyörällä 15 min. Tämä siis minun esimerkkini "hyvin toimivasta" helsingin julkisesta.
Asun pk-seudulla ja julkisilla joutuisin tekeen ison mutkan ja käyttämään triplasti aikaa. Ja olisin töissä joko ihan liian aikaisin tai selvästi myöhässä. Lisäksi saatan välillä joutua käymään pääkonttorilla työpäivän aikana. Työmaan vaihtuessa tosin voin ihan hyvin vaihtaa kulkuneuvoa.
Ja oma kokemus on, että Tampereella pystyin hoitamaan lähes kaikki matkat järkevästi bussilla. Nyt en pystyisi kulkemaan järkevästi ilman omaa autoa.
Bussit ei kulje niihin aikoihin sekä en edes ehtisi kuljettaa lasta päikkyyn ennen töitäni. Auto on myös muuten pakko olla kuin vain työmatkojen takia.
Aamulla vien 2 lasta päiväkotiin ja _joskus_ vielä vanhimman kouluun (10km matka, reilu 1h julkisilla). Kun tulen töistä haen nuorimmat tarhasta ja käyn isälleni kaupassa sekä hänen luonaan kahvilla
Käyn töissä naapurikunnassa pienemmällä paikkakunnalla.
Auton kanssa matkaan menee kotiovelta töihin 25-40min ruuhkasta riippuen. Bussilla jos menisin niin matka kestäisi 1,5-2h suuntaansa, mikä tarkoittaisi lapselle jopa 12h hoitopäiviä, mikä taas menisi päiväkodin aukioloajan ulkopuolelle. Ei mitään järkeä.
15 km keskustaan yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, 3 bussivuoroa menee päivässä. Töihin pääsisin ja töistä kotiin, mutta joka päivä voitusin karkaamaan melkein puoli tuntia ennen täyttä ttöaikaa töistä. Ja matkaan menisi reilusti pidempään kuin omalla autolla. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Auto on kätevä, nopea ja mukava.
Kaikkea sitä mitä joukkoliikenne ei ole.
New York on ainoa kaupunki missä käytän joukkoliikennettä.
Asun Länsi-Vantaalla ja työpaikkani sijaitsee Itä-Helsingissä 25 km päässä. Omalla autolla matka vie vain 24 minuuttia. Julkisilla tuo veisi 1,5 tuntia, sillä kotini ja työpaikkani kumpikaan eivät ole junaradan varrella, vaan joutuisin kulkemaan bussilla. Omalla autolla kulkien bensakuluja tulee sellaiset 4 euroa päivässä, julkisilla taas kaksi seutulippua kustantaisi 11 euroa. Ei oikein houkuta tuo julkisilla kulkeminen.