Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pulassa lasten ja miehen kanssa. Auttakaa viisaat.

Vierailija
04.11.2016 |

Mieheni on yrittäjä, ja tekee nykyään pitkiä päiviä. Silloin kun saimme lapset ja sitä ennen teki lyhyitä päiviä. Mutta nyt kun olen kahden pienen kanssa kotona, niin firma on vienyt hänet mennessään (toki ymmärrän että kun tilauksia on niin töitä on tehtävä). Mutta kaikki lastenhoito ja arjen pyörittäminen ja kotityöt on jääneet minulle. Mies käy käytännössä kotona nukkumassa ja syömässä iltaruoan. En halunnut tähän. Yksinhuoltajanakin olisi helpompaa, koska lapset olisivat silloin edes joskus viikonloppua isällään. Nyt minulla ei ole hetkeäkään aikaa harrastaa itse mitään, olen käytännössä sidottu kotiin. Meidän kummankaan vanhemmat ei enää ole elossa niin sellaista hoitoapua ei ole saatavilla, ja rahat on tietysti tiukassa koska yrittäjät nyt ei rikkaita ole ja minä siis kotona. Tunnen olevani kotiorja, jolla ei ole muuta virkaa kuin huolehtia muiden tarpeista, pestä muiden pyykkiä, laittaa muille ruokaa, enkä saa mitään omaa ikinä. Miten jaksaa?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt puhut sille miehelle kunnolla ja olet kovana. Te olette hankkineet ne lapset YHDESSÄ ja sinä sanot, että myös hänen on otettava lapsista vastuu.  Sinä et pyydä vaan sanot, että sinä haluat myös omaa aikaa ja etsit itsellesi sen harrastuksen ja miehen on tultava silloin kotiin hoitamaan lapsia. Nyt lakkaat olemasta tossu. Jos ei mies ala joustamaan niin kerro, että sitten sinä ja lapset muutatte muualle, että sinä et jaksa enää. Poltat itsesi ihan loppuun tuossa touhussa. VAADI itsellesi vapaa-aikaa ja hoitoapua, koska myös sinä tarvitset sitä ja ne lapset on edelleenkin hankittu yhdessä.

Vierailija
22/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tilanne yllätyksenä vai miksi teitte tuon toisen lapsen?

No ei tilanne tullut yllätyksenä mutta ekan lapsen kohdalla jaksoin vielä eikä pääni meinannut levitä tähän arkeen. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuollaiseksi se monella menee kun lapset ovat pieniä. Oletko itse milloin menossa (takaisin) töihin? Viimeistään siinä vaiheessa on miehenkin alettava osallistumaan kunnolla lapsist ja kodist huolehtimiseen. Mutta myös nyt, kun olet kotona, on aivan kohtuullista että sinullakin on edes joskus lapsivapaata aikaa.

Ei auta muu kuin ottaa asia puheeksi miehesi kanssa vielä kerran. Onnistuisiko, että hän tulisi vaikka jonain tiettynä päivänä viikosta ajoissa että pääsisit harrastamaan tai tekemään omia juttujasi? Miten viikonloput, osalliatuuko mies silloin?

Ja jos miehen kanssa onnistut neuvottelemaan jonkun viikonpäivän jolloin hän tulee ajoissa, niin anna hänen tehdä asiat lasten kanssa sitten omalla tavallaan, älä ohjeista liikaa. Anna hänen löytää oma tapansa toimia lasten kanssa.

Joo minun pää leviää kun en pääse kunnolla kotoa minnekään. Tottakai voin pakata lapset vaunuihin ja mennä kaupoille ym mutta ei se ole omaa aikaa. Olen pyytänyt mieheltä erilaisia ratkaisuja, esim hoitovuorojen sopiminen ym mutta ei vaan onnistu, mies joko hermostuu kun vaadin tai sivuuttaa keskustelun tai lupaa mutta se lupaus pitää sitten vaan pari viikkoa kunnes työt vie taas. Se on yksi syy miksi mietinkin  eroa nyt. En vain haluaisi rikkoa lapsilta perhettä :( . Ap.

Ei kannata erota nyt, tuo vaihe on todella rankka ja se menee ohi. Sun ei auta muu kuin muistuttaa miestä siitä aina vaan, että hän on tiettyinä päivinä luvannut tulla ajoissa töistä. Hän ei ikinä opi olemaan lasten kanssa ellei sitä ala opettelemaan.

Vierailija
24/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MLL ja hoitaja lapsille silloin tällöin.

Miksi ehdotetaan näitä siihen, että mies ei hoida omaa osaansa. MLL:n hoitajan palkkaaminen voisi olla kohdillaan silloin, kun halutaan viettää kahdestaan aikaa miehenä ja vaimona. Tässä tilanteessa mies pakenee töihin ja nainen hoitaa kodin yksin.

Vierailija
25/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko tilanne yllätyksenä vai miksi teitte tuon toisen lapsen?

No ei tilanne tullut yllätyksenä mutta ekan lapsen kohdalla jaksoin vielä eikä pääni meinannut levitä tähän arkeen. Ap.

Eli mies ei osallistunut lastenhoitoon yhtään silloinkaan kun oli vain yksi lapsi? Ja kuvittelit että osallistuu kun niitä on 2??

Vierailija
26/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa muutamana iltana viikossa pariksi tunniksi hoitaja lapsille että pääset harrastamaan,mieheni myös yrittäjä päivystys 24/7,mutta hän osaa pitää myös vapaata,20v yrittäjänä ja viimeiset 3 v ottanut rennommin,ei ole velkaa enään talosta mökeistä,yrityksen hallista tai kalustostakaan.silloin kun oli velkaa oli pakko tehdä työt itse.

Vierailija
27/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ehdotetaan näitä siihen, että mies ei hoida omaa osaansa. MLL:n hoitajan palkkaaminen voisi olla kohdillaan silloin, kun halutaan viettää kahdestaan aikaa miehenä ja vaimona. Tässä tilanteessa mies pakenee töihin ja nainen hoitaa kodin yksin.

Olette varmaan oikeassa että kyse on juuri siitä että mies pakenee töihin koska voi. Olen lopen surullinen siitä ja että elämä on yhtäkkiä tätä peetä. Ei me juuri riidellä mutta koska ei paljoakaan tehdä yhdessä niin on yksinäinen ja hylättykin olo. Seksiä ei juuri ole, koska miestä ei tunnu kiinnostavan. Ap.

Vierailija
28/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttais varmaan ihan harrastuksiinkin pääseminen. Mutta 3kk jättäminen vieraan vastuulle ei ehkä hyvä idea. Eli nyt kunnon riita päälle jos nätisti keskusteleminen auta.

Vierailija
29/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siivooja edes pari kertaa kuussa. Se raha on vain saatava jostain ja on varmasti sen arvoista perheonnen kannalta.

Vierailija
30/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on ollut 30 vuotta yrittäjänä ja kommenttinsa näihin vuorokauden ympäri yrittäjiin on se, että organisointitaidot on hukassa, jos ei saa töitä tehtyä kahdeksassa tunnissa. Sesonkiaikana voi tietysti tulla pitkää päivää, mutta jos se on jatkuvaa, taitaa työskentelyssä olla jotain vialla.

Minäkin yrittäjänä sanoisin, että jos ei ympäripyöreillä päivillä tule tuntuvaa tulosta, yrittäjä tekee jotain väärin. Joko mies siis pakenee arkea työpaikalle, käyttää rahat itseensä tai ei ymmärrä yrittämisestä yhtään mitään. Vähintäänkin kannattaisi nostaa hintoja, jos nyt töitä on yli oman tarpeen, mutta siitä ei tule rahaa järkevissä määrin suhteessa tehtyihin tunteihin. Ilmaiseksi ja naurettavan halvalla töitä tietysti riittääkin, mutta sellaisessa yrittämisessä nyt ei ole mitään mieltä. Joku yritysneuvonta voisi siis myös auttaa, jos mies tosiaan tekee töitä niin paljon kuin väittää eikä osaa itse korjata tilannetta.

Vierailija
31/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet lapset miehen työpaikalle joka päivä tunniksi. Vauva nukkuu ja isompi pelaa tabletilla tms. Ja itse lähdet kävelylle.

Vierailija
32/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kaikki jo sanovat että "vaadi miestä tekemään osuutensa" - tämä on seuraava ehdotus, jos se jostain syystä ei ole mahdollista (esim kun meillä rakennettiin taloa niin tuntui että kaikki hyvät suomalaiset rakennusalan yrittäjät olivat aidosti todella kiireisiä. Tekivät meillä ja sina välillä jossain toisessa / kolmannessa paikassa.

AP pyysi apua ja neuvoja joten jos tuo "vaadi miestä" vaihtoehto ei toimi onpaljon järkevämpää sitten vaikka palkata toviksi ulkopuolinen hoitaja kuin vaikkapa erota saman tein ja kuvitella että siitäkään joku auvoisiin koittaa. Jos suhde periaatteessa kunnossa ei sitä nyt jonkun viikonloppuvapaan takia kannata jäädä yksin vastaamaan arjesta ja jättää miestä yksin myöskään.

Toivottavasti esim tämän avulla AP ja mies pysyvät yhdessä ja joskus myöhemmin käyttävät MLLlää myös siihen että saavat kahdenkeskeistä aikaa :)

Vierailija
33/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla tunne, että mies käyttää yritystä pesäpallomailana sinua vastaan? Tai ehkä pingismailana? Pönkittää egoaan käyttämällä yritystä itsensä ylentämiseen?

Meillä on tullut muutama raivokas riita, kun mies on väittänyt toimivansa typerällä tavalla x yrityksen pakottamana. Minä olen mennyt toteamaan ääneen, että minusta x on ajanhaaskua ja y olisi paljon tehokkaampi toimintatapa ja jos mies oikeasti haluaa yrityksensä parasta, hän kuuntelisi minua edes sen verran, että kumoaisi väitteeni jos siihen on perusteita. Eipä ole päättänyt olla edes kuuntelevinaan, joten totesin ääneen tämänkin, että en sitten usko että hän ajattelee ensisijaisesti yritystä vaan ihan vaan egoaan. Viikon murjotuksen jälkeen miehen on ollut pitkin hampain pakko myöntää, että en olekaan hänen yrityksensä vihollinen, vaan minulla voi olla etäisyyden tuomaa näkökulmaa asioihin. Vähitellen olen alkanut saada arvostusta.

Keskustelkaa vielä. Jos sinua ei olisi, mies joutuisi hoitamaan huushollinsa itse. Hän ei voi olettaa, että koska teillä on lapsia, hän pääsee laistamaan kotihommista täysin. Olet erittäin kohtuullinen jo silloin, jos teet hänen osuudestaan esim. puolet.

Tuskin tilanteenne ihan niin tiukka on, etteikö kannattaisi maksaa lastenhoitaja ajoittain, että saat itse etäisyyttä elämäntapaanne. Mies voi totella lompakkoa, vaikka ei sinua viitsi uskoa. Voihan olla, ettei sitä tarvitse monta kertaa tehdä edes, niin mies alkaa miettiä tilannetta uudesta asetelmasta. Voihan se oikeasti olla, että miehen henkinen tasapaino horjahtaa jos pakotat hänet eroon ainakin ennen kuin muut vaihtoehdot on koluttu. Oletko valmis siihen? Tarvitset itse henkistä tukea muilta. Missäpäin asut? Joku toinen yritysleski saattaisi haluta tehdä kanssasi yhteistyötä. Saisitte molemmat näkökulmaa ja tukea toisistanne, ja voisitte ottaa vapaata. Lapsetkin saisivat rennomman äidin.

Vierailija
34/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonhan nyt riippuu siitä, millainen tilanne miehen yrityksessä on. Joskus voi olla niin, että jos ei niitä kaikkia mahdollisia hommia nyt ota, ei tarvitse kohta ottaa enää mitään. Toki yrittäjänkin ihanne on opetella organisoimaan työnsä niin, että ei ole aina töissä, mutta siihen voi mennä aikaa. Jos tilanne on tämä, että hänen nyt vaan on pakko olla töissä, jotta niitä olisi jatkossakin, on kumminkin minusta aika rumaa ajatella, että "siellähän tuo pääsee helpommalla, kyllä nyt täytyy alkaa vastuuta jakamaan" tms. Tilanne on se, että vaikkapa vajaan vuoden päästä sinäkin voit mennä töihin/opiskelemaan ja kyllähän sekin on joillekin henkireikä, ei vain pakkopullaa. Jos rahat riittävät,  voit ihan hyvin palkata vaikka MLL:n hoitajan, jotta pääset johonkin harrastukseen tms. välillä. Eihän ne nyt vain sitä varten ole, että pariskunnat voivat viettää aikaa yhdessä. No, vaikea nyt sanoa, mikä teidän tilanteenne  on, mutta useinkaan ei ole mielekästä alkaa miettiä, kumpi kärsii enemmän, se ei auta mitään. Koeta keksiä keinoja helpottaa elämääsi ja ennen kaikkea ota sellainen asenne, että muistat tavalla tai toisella hemmotella ja kehua itseäsi - teet kumminkin tosi paljon arvokasta työtä. Eli älä keskity vain kärsimään :)

Vierailija
35/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on ollut 30 vuotta yrittäjänä ja kommenttinsa näihin vuorokauden ympäri yrittäjiin on se, että organisointitaidot on hukassa, jos ei saa töitä tehtyä kahdeksassa tunnissa. Sesonkiaikana voi tietysti tulla pitkää päivää, mutta jos se on jatkuvaa, taitaa työskentelyssä olla jotain vialla.

Minäkin yrittäjänä sanoisin, että jos ei ympäripyöreillä päivillä tule tuntuvaa tulosta, yrittäjä tekee jotain väärin. Joko mies siis pakenee arkea työpaikalle, käyttää rahat itseensä tai ei ymmärrä yrittämisestä yhtään mitään. Vähintäänkin kannattaisi nostaa hintoja, jos nyt töitä on yli oman tarpeen, mutta siitä ei tule rahaa järkevissä määrin suhteessa tehtyihin tunteihin. Ilmaiseksi ja naurettavan halvalla töitä tietysti riittääkin, mutta sellaisessa yrittämisessä nyt ei ole mitään mieltä. Joku yritysneuvonta voisi siis myös auttaa, jos mies tosiaan tekee töitä niin paljon kuin väittää eikä osaa itse korjata tilannetta.

Periaatteessa näin mutta myöskin tiedän monta yrittäjää, jotka eivät uskalla palkata lisäväkeä koska näkevät alan tulevaisuuden hyvin epävarmana. He tekevät liian paljon töitä, koska eivät voi tietää tuleeko ensi kevääksi uusia projekteja joilla saa riittävästi kassavirtaa, niin että pystyy tuolloinkin perheensä elättämään (yrittäjä tinkii aina ensin omasta palkastaan) Lisäksi ei tarvita kuin jonkun työntekijän ja sen lapsen säännöllisen epäsäännöllinen sairastaminen niin se yrittäjä joutuu itse kaiken oman työnsä päälle vielä vastaamaan että kaikki työntekijöiden työt tulevat tehtyä.

Voi siis olla, että mies myös näkee oman roolinsa perheen elättäjänä ja tässä ehkä myös heijastuu hänen kotoansa perimä työmoraali ja miehen rooli. Voi olla että myös mies on hyvin väsynyt ja stressaantunut tilanteesta.

Pikkulapsiaila ei ole kovin helppoa kummallekaan vanhemmalle.

Vierailija
36/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla tunne, että mies käyttää yritystä pesäpallomailana sinua vastaan? Tai ehkä pingismailana? Pönkittää egoaan käyttämällä yritystä itsensä ylentämiseen?

Meillä on tullut muutama raivokas riita, kun mies on väittänyt toimivansa typerällä tavalla x yrityksen pakottamana. Minä olen mennyt toteamaan ääneen, että minusta x on ajanhaaskua ja y olisi paljon tehokkaampi toimintatapa ja jos mies oikeasti haluaa yrityksensä parasta, hän kuuntelisi minua edes sen verran, että kumoaisi väitteeni jos siihen on perusteita. Eipä ole päättänyt olla edes kuuntelevinaan, joten totesin ääneen tämänkin, että en sitten usko että hän ajattelee ensisijaisesti yritystä vaan ihan vaan egoaan. Viikon murjotuksen jälkeen miehen on ollut pitkin hampain pakko myöntää, että en olekaan hänen yrityksensä vihollinen, vaan minulla voi olla etäisyyden tuomaa näkökulmaa asioihin. Vähitellen olen alkanut saada arvostusta.

Keskustelkaa vielä. Jos sinua ei olisi, mies joutuisi hoitamaan huushollinsa itse. Hän ei voi olettaa, että koska teillä on lapsia, hän pääsee laistamaan kotihommista täysin. Olet erittäin kohtuullinen jo silloin, jos teet hänen osuudestaan esim. puolet.

Tuskin tilanteenne ihan niin tiukka on, etteikö kannattaisi maksaa lastenhoitaja ajoittain, että saat itse etäisyyttä elämäntapaanne. Mies voi totella lompakkoa, vaikka ei sinua viitsi uskoa. Voihan olla, ettei sitä tarvitse monta kertaa tehdä edes, niin mies alkaa miettiä tilannetta uudesta asetelmasta. Voihan se oikeasti olla, että miehen henkinen tasapaino horjahtaa jos pakotat hänet eroon ainakin ennen kuin muut vaihtoehdot on koluttu. Oletko valmis siihen? Tarvitset itse henkistä tukea muilta. Missäpäin asut? Joku toinen yritysleski saattaisi haluta tehdä kanssasi yhteistyötä. Saisitte molemmat näkökulmaa ja tukea toisistanne, ja voisitte ottaa vapaata. Lapsetkin saisivat rennomman äidin.

Kiitos. Kyllä minulla on sellainen olo, että mies hutkii minua yrityksellään päähän. Pönkittää omaa egoaan minun kustannuksella. On saanut minut nalkkiin kotiorjaksi, ja itse nyt loistaa yrityksellään ja saa muiden ihailua. Eikä välitä minusta yhtään. Hänellä on kaikki hyvin. Vaimo hoitaa kodin ja lapset, on ne lapset mistä hän haaveili, toimiva yritys joka motivoi jne. Tai korkeintaan olen paska akka kun vaadin ja valitan, miksi en älyä olla vain hiljaa. Ap.

Vierailija
37/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita miehelle sähköposti. Kerro mitä tunnet ja mitä ajattelet. Että menitte naimisiin ja hankitte perheen yhteisellä päätöksellä, mutta nyt teillä ei ole parisuhdetta, ei perhe-elämää ettekä ilmeisesti kumpikaan omaa mitään yksityiselämäkään. Kysy, mitä järkeä on koko kuviossa?

Miehellä voi olla paineita tienata ja puskee siksi töitä paljon. Kerro, että raha ei ole elämäänne ja perhettänne tärkeämpää, joten voitte yhdessä istua alas miettimään miten vähentää kuluja ja selvitä vähemmällä tulolla, siten miehen ei tarvitse tuntea paineita vaan voi pitää normaalimmat työpäivät.

Sitten sovitte yhteisestä parisuhdeajasta ja perheen yhteisestä ajasta. Laitatte kalenteriin. Ja sitten esität milloin sinä haluat vapaa-aikaa ja järjestätte asian niin että mies hoitaa lapset tai maksatte lastenhoitajan.

Jos näistä asioista puhuminen ja sopiminen ei miehelle sovi, sitten laitat ukaasin että menette pariterapiaan.

Jos sekään ei miehelle käy, sitten vaihtoehtona on vain avioero.

Kerro nuo vaihtoehdot miehelle, että hän tajuaa missä mennnään.

Vierailija
38/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kukas sen leivän teidän pöytään kantaa? Siis maksaa?

Minä maksan osan, saan nimittäin ihan hyviä tukia vauvan kanssa kotona. Mies maksaa osan tietysti. Ja asumisasiat ollaan yhdessä maksettu aiemmin jo (omistusasunto, josta ei ole velkaa). Ap.

ne sun tuet tulee miehesi verorahoista.

Vierailija
39/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asetupa miehesi rooliin. Hän se kuitenkin raataa töissä, jotta sinä voit olla lasten kanssa kotona. Suoraansanoen olet törkeä itsekäs akka. 

Vierailija
40/72 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi harrastella ja jättää noinkin pieni vauva yksin? Ei kannata vinkua vaan hoidat ne lapset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi