Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maton pesu pesukoneessa?!

Vierailija
04.11.2016 |

Voinko pestä pesukoneessa 70x180cm maton? Kyseessä on räsymatto, painaa kuivana n. 2kg. Koneen täyttömäärä on 8kg

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se märkänä painaa enemmän kuin 8kg, kone ei jaksa lingota.

Vierailija
2/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pessyt vähän lyhyempiä mattoja ja kyllä kone on joutunut koville. En uskaltais ottaa riskiä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen joskus noita pessyt, ja ongelmitta on selvitty. MUTTA siinä on se vika, että kone on tarkoitettu kestämään tasaisesti jakautuva, pienemmistä vaatekappaleista tuleva painokuorma. Matto ei jakaudu koneessa mitenkään tasaisesti, vaan paino on yhtenä myttynä, joka voi rummussa heilahdellessaan saada koneen pomppimaan. jos kone lähtee pomppimaan, se voi mennä rikki, mutta vielä todennäköisempää on, että se osuu johonkin muuhun esineeseen, mihin ei pitäisi osua, tai nykäisee jonkun poistoletkun tms paikoiltaan ja sit vesi valuu ties mihin. Kannattaa siis vahtia aika tarkkaan.

Vierailija
4/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se märkänä painaa enemmän kuin 8kg, kone ei jaksa lingota.

Ei se noin mene . Kyllä se tavanomainen pyykkikin märkänä painaa  enemmän. 

Vierailija
5/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pese kylppärin lattialla, harja ja mäntysuopaa.

Vierailija
6/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Räsymatto on liian painava märkänä. On olemassa räsymaton oloisia mattoja joissa on muovia välissä. Sellaiset ovat kevyitä märkinäkin ja pieniä mattoja voi pestä koneessa. Peitot ovat toinen ryhmä missä pitää olla tarkkana laittaessa pesukoneeseen. Nykyiset peitot kylläkin eivät ime vettä, niin kuin entisajan täkit. Täkkejä ei saa pestä koneessa (isossakaan), kevytpeittoja saa.

Vierailija
7/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt. Säädä linkous max 400 kierrosta, niin kone ei kärsi.

Vierailija
8/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone voi hajota, koska linkous ei välttämättä onnistu.

Pesisin maton mattopesukoneessa - tai harjaamalla ja huuhtelemalla. 

Vierailija
9/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu räsymaton kuteiden vahvuudesta, maton paksuudesta ja kyvystä sitoa vettä. Itse olen pessyt isompiakin, mutta suht ohuita, kaupasta ostettuja mattoja 5 kilon koneessa ilman ongelmia. 

Vierailija
10/26 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ oon kyllä pessyt aika isojakin mattoja. Tiedän, että siinä on riski, että kone hajoaa, mutta se on vaan liian helppoa verrattuna käsinpesuun, johon ei yleensä ole edes tilaa missään.

Vierailija
11/26 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pessyt käsinpesuohjelmalla ja jättänyt linkouksen pois. Linkouksessa on mielestäni se ongelma, että saattaa hajottaa koneen ja lisäksi pilata maton. Käsonpesuohjelma ei myöskään vatkaa niin kauheesti. Säästää konetta ja mattoa.

Vierailija
12/26 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt, siliävien ohjelmalla  asteessa. Hyvin on kestänyt. Kovin rankkaa linkousta ei kannatta käyttää, tai ei linkousta ollenkaan jos vaan jaksaa käsitellä märkään mattoa. Se kun painaa pikkuisen enemmän kuin  2 kg koneesta pois otettaessa jos ei ole lingottu lainkaan.

Vierailija
13/26 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt kymmeniä kertoja, 60 asteessa ja täydellä lingolla. Ei mitään ongelmaa, AEG:n pesukone.

Vierailija
14/26 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone voi hajota, koska linkous ei välttämättä onnistu.

Pesisin maton mattopesukoneessa - tai harjaamalla ja huuhtelemalla. 

Ei ole pakko käyttää linkousta. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
15/26 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt aina räsymatot koneessa mutta max pienin mahdollinen linkous

Vierailija
16/26 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, kone menee rikki.

Vierailija
17/26 |
31.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie mattopesulaan.

Vierailija
18/26 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt 4 kilon koneella jatkuvasti pieniä 150*70 villamattoja ja yhtä noin 120*100 villamattoa. Puuvillaisista pesen koneella 80*200 mattoa myös (on hyvin ohut). Ei ole kone hajonnut. Villamatot kuivuu tosi nopeasti, yhdessä yössä. Pakko, kun koiranpentu ei ihan vielä tiedä mitä varten ne matot on lattiassa.. laitan lingon pienimmälle ja vähän katson perään linkousvaiheessa. Kone ei tästä ole kärsinyt, mutta matot alkaa olla aika kauhtuneita jo..

Vierailija
19/26 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on

Vierailija
20/26 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone voi pomppia oven läpi katsomaa kuka laittoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan