Miten ehditte pestä pyykkiä?
Kun tuo pyykkikone pesee esim 60:n ohjelmaa 2,5 tuntia. Ja sitä ei saa jättää yksin päälle, pakko olla kotona vahtimassa. Meillä kertyy pyykkiä siihen tahtiin että kaksi koneellista joka päivä pitäisi saada pestyä. En millään ehtisi olla viittä tuntia konetta vahtimassa.. Miten olette ratkaisseet tämän?
Kommentit (59)
Harrastan seksiä ja otan parit siiderit, niin aika tuntuu kuluvan nopeammin.
Kuinka iso pitää perheen olla, että JOKA päivä tulee kaksi koneellista pyykkiä eli siis 10-12 kg?
Hyvin ehtii. Laitan koneen pyörimään klo 5 kun herään ja lähden töihin, mies vahtii sitä kahdeksaan, eli ehtii laittaa koneellisen kuivumaankin. Tulen töistä klo 10 ja silloin on aikaa laittaa pari koneellista, kun töihin takaisin lähden kolmelta. Kolmeltakin voin laittaa koneellisen, sillä teinit ovat kotona silloin. Teinit voi myös laittaa koneeseen vaatetta ja mies tulee töistä kuuden pintaan, hän voi sitten taas tyhjentää ja laittaa vaatetta koneeseen. Itse tulen kotiin joskus seitsemältä ja siitä eespäin on rajattomasti (ainakin puolille öin) pyykkäysaikaa.
Mulla on onneksi sellainen kone, että vähän suunnittelemalla saa säädettyä pesuaikaa. Nopein vakio 60 ohjelma on 1h 4min, muut ohjelmat menee sitten sen mukaan miten painava latinki on. Täys 9kg kestää pestä reilut pari tuntia, mutta köykäisempi noin puoltoista tuntia. Kone siis punnitsee pyykit ja sen perusteella päättää kuinka kauan aikoo veivata.
Eli oikeestaan meillä voi koska vaan laittaa koneen pyörimään, sillä talo ei ole käytännössä tyhjä ihmisistä kuin pari tuntia aamupäivästä.
Vierailija kirjoitti:
Suositelkaa jotain laadukasta nopeiden ohjemien konetta.
Samsung. Päädyin tuohon pari vuotta sitten ja olen ollut tyytyväinen. Mun pääkriteeri oli se, että koneen pitää pestä noin tunnissa 60 asteinen ohjelma ja siinä pitää olla tehokas linkous, koska työvaatteet pitää saada nopeasti puhtaaksi ja seuraavaksi aamuksi kuivaksi.
Kaksi koneellista illassa? Olet ilmeisesti suurperheellinen?
Vierailija kirjoitti:
Näissä uusissa energiansäästökoneissa on kamalan pitkät ja hitaat ohjelmat.
Niin on, ja vettä käyttävät niin vähän, että pesuaine ei liukene eikä lika huuhtoudu pois.
Silkkaa huijausta nuo energiansäästökoneet, kun kuitenkin täytyy käyttää lisävesiä ja huuhteluja, ja pestä vaatteet useammin kun eivät puhdistu kunnolla.
Onneksi meillä on speed perfet-valinta eli 60 ja 40 asteen ohjelma kestää n. tunnin.
Meillä pestään joka päivä pyykkiä joten pyykit eivät ole erityisen likaisia että niitä tarvisisi jurnuttaa koneessa tuntikausia.
Laita yl. koneen päälle klo 22 ja klo 24 ovat kuivia (kuivuri) ja viikaan ne äkkiä aamulla kaappiin.
Asumme pienkerrostalossa ja meillä on vain yläkerran naapuri joille pyykkinkone voisi kuulua ja heidän kanssaan olemme sopineet että pyykkiä saa pestä koska haluaa.
Mulla on itsellä syttynyt pari vuotta vanha kone palamaan. Kissa alkoi mouruamaan suljetun kodinhoitohuoneen edessä siihen malliin, että piti lähteä katsomaan mikä sitä huudatti ja yllätys oli melkoinen, kun huomasin koneen olevan tulessa.
Ystävälläni kävi niin, että pesukone oli vuotanut vedet lattialle hänen poissaollessaan. Kuivatus ja lattioiden uusiminen maksoi useamman tonnin, eikä kotivakuutus korvannut mitään, koska kone oli jätetty yksikseen pyörimään.
Että hyvää onnea kaikille teille "todellakin käyn jumpassa pesukoneen ollessa päällä" -tyypeille.
AP:lle sellainen kysymys, että miksi pyykkiä tulee noin jumalaton määrä, että kaksi koneellista pitää pestä joka päivä? Jos kaikki on tosiaan oikeasti pestävä, on syytä hankkia joku 8 kg kone ja kuivuri.
No ensinnäkään en kyttää konetta vieressä. Koneessa 60 asteen pikaohjlma kestää tunnin ja 40 asteen pika kestää 40 minuuttia. Kuivuri on kuitenkin se hitaampi lenkki, koneellisen kuivaamiseen menee pari tuntia. Nykyisin kun ollaan puolison kanssa kaksistaan, niin likapyykkikorit ovat käytännössä tyhjiä. Puhdasta jää joskus odottamaan kaappiin pääsyä.
Mä käytän Speed Perfect -lisävalintaa silloin kun pitää saada pestyä pyykkiä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itsellä syttynyt pari vuotta vanha kone palamaan. Kissa alkoi mouruamaan suljetun kodinhoitohuoneen edessä siihen malliin, että piti lähteä katsomaan mikä sitä huudatti ja yllätys oli melkoinen, kun huomasin koneen olevan tulessa.
Ystävälläni kävi niin, että pesukone oli vuotanut vedet lattialle hänen poissaollessaan. Kuivatus ja lattioiden uusiminen maksoi useamman tonnin, eikä kotivakuutus korvannut mitään, koska kone oli jätetty yksikseen pyörimään.
Että hyvää onnea kaikille teille "todellakin käyn jumpassa pesukoneen ollessa päällä" -tyypeille.
AP:lle sellainen kysymys, että miksi pyykkiä tulee noin jumalaton määrä, että kaksi koneellista pitää pestä joka päivä? Jos kaikki on tosiaan oikeasti pestävä, on syytä hankkia joku 8 kg kone ja kuivuri.
Ap täällä. Miehen työvaatteet on yksi syy miksi pyykkiä kertyy. Työvaatteita pitää pestä usein ja en halua panna samaan koneelliseen esim omia alusvaatteitani. Ja pyyhepyykkiä kertyy kun mies joutuu töiden ja harrastusten takia käymään usein suihkussa jne. Olen tarkka siitä että valkoiset pestään erillään värillisistä ja lakanat kuumassa ja omat paitani 40:ssä.
Naapuri jätti laittoi pyykit koneeseen, koneen käyntiin ja lähti kauppaan, harrastuksiin tai mihin nyt menikään. 5 kk ikäinen kone syttyi tuleen ja savuvahingoista kärsi koko rappu. Palon sammutuksesta puolestaan kärsi naapurin koti ja alapuolellaan oleva asunto.
Vakuutus ei korvannut mitään. Naapuri maksoi yli 40 000 euroa siitä, että jätti pesukoneen yksikseen pesemään.
Aika huoletonta jättää pyykinpesukone yksin pyörimään.
Mulla on käynyt myös kerran niin että vesiletku meni puhki ja aivan hetkessä vesi syöksyi kylppärin oven alta makuuhuoneeseen asti. Onneksi oltiin kotona niin mies sai käännettyä veden kiinni. Mutta kyllä oli lattioissa kuivaamista.
Edellinen pyykinpesukone meni rikki niin että kun avasin koneen luukun niin sieltä tuli kitkerä savu. Koneessa oli syhtynyt sähköpalo joka oli sammunut itsestään, luojan kiitos, hapen puutteeseen. Silloinkin olin kotona.
En jättäisi konetta ikinä yksin päälle, enkä myöskään niin että kaikki on nukkumassa. Esim. sähköpalo voi edetä räjähdyksenomaisesti täyteen paloon.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri jätti laittoi pyykit koneeseen, koneen käyntiin ja lähti kauppaan, harrastuksiin tai mihin nyt menikään. 5 kk ikäinen kone syttyi tuleen ja savuvahingoista kärsi koko rappu. Palon sammutuksesta puolestaan kärsi naapurin koti ja alapuolellaan oleva asunto.
Vakuutus ei korvannut mitään. Naapuri maksoi yli 40 000 euroa siitä, että jätti pesukoneen yksikseen pesemään.
Noinhan siinä käy, jos jättää koneen päälle ja lähtee menoihinsa. Kaikissa ohjeissa ja varoituksissa lukee selvästi, että ei saa jättää valvomatta päälle. Ensimmäinen kysymys vakuutusyhtiöllä on juuri tuo; olitko kotona? Jos selviää, että kone jätetty jauhamaan yksin, vakuutusyhtiö ei korvaa. Kannattaa vaikka valehdella, että olin kotona ;). Tietysti eivät usko, jos kämppä ehtii palaa pahasti.
Ei niitä pyyhkeitä tarvitse pestä joka käytön jälkeen. PIenellä miettimisellä pyykkimäärä putoaa yhteen koneelliseen per päivä, viikonloppuna voi sitten pestä pari koneellista päivässä. Mahtaa ap:lla olla monta lasta tai sitte on tapana laittaa kaikki puolipitoisetkin vaatteet päivän jälkeen pyykkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Miehen työvaatteet on yksi syy miksi pyykkiä kertyy. Työvaatteita pitää pestä usein ja en halua panna samaan koneelliseen esim omia alusvaatteitani. Ja pyyhepyykkiä kertyy kun mies joutuu töiden ja harrastusten takia käymään usein suihkussa jne. Olen tarkka siitä että valkoiset pestään erillään värillisistä ja lakanat kuumassa ja omat paitani 40:ssä.
Pistä mies pesemään omat työvaatteensa (meillä mies hoitaa omat harrastuspyykkinsä). Omat paitasi voit pyörittää 40 asteen pikapesussa, tuskin ovat niin likaisia. Samaa pyyhettä voi käyttää vaikka viikon, puhdasta vettähän siihen kuivataan varsinkin jos jatkuvasti suihkuttelee. Osta sen väriset lakanat ja pyyhkeet että kaiken voi pestä samassa. Ja iso kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei se mies pese itse vaatteitaan?
Meillä kestää 60 asteen pesuohjelma 3h. Juu surkea kone, tiedän. Työpäivinä pestään 40 asteen pyykit ja vapaapäivinä sitten lakana/pyyhepyykki. Pidän välillä pyykkipäiviä, jolloin kone jauhaa aamusta iltaan. En ole kokenut ongelmaksi. Ei jätetä konetta yksin, mutta ei meillä harrastuksissa joka päivä juostakaan.
Mainio ketju, täytyyki kipaista laittaa pyykit kuivausrumpuun ja uudet tilalle pesukoneeseen, meinas ihan unohtua. :)
Meillä on se palstan kiroama suurperhe ja pari koneellista taitaa päivässä pyöriä. Ainakin nyt kun on välikausivaatetta, talvivaatetta, varastoon meneviä ja sieltä tulevia tässä muun pyykin ohella.
Suositelkaa jotain laadukasta nopeiden ohjemien konetta.