Älkää hyvät ihmiset ostako kalliita Aurinkomatkojen ym. matkoja!
Suomessa hinnat ovat todella kalliita verrattuna muihin maihin, sitä ei muu selitä kuin matkatoimistojen hirveät katteet esim. Finnmatkoilla 40% mikä koko Tuin suurin luku. Laittaakaa nuo toimistot boikottiin!
Vain hullu maksaa 600-700 euroa Kreikan viikon matkasta!
Kommentit (23)
omatoimisesti lähinnä silloin kun olen reissussa yksin /ystävien kanssa tai työmatkalla. Ja valmismatkoilla lasten kanssa - matkustan yksin (olen yh) kahden pienen lapsen kanssa ja silloin valmismatkat helpottavat lomailua kovasti.
Halpalentoyhtiöillä en lennä ja majoitun aina neljän tai viiden tähden hotelliin. Pienellä vertailulla olen tullut siihen tulokseen, että valmismatkat ovat halvempia ainakin noiden kalliimpien hotellien kohdalla. Tilasin juuri valmismatkan ja valmismatka tuli halvemmaksi kuin mitä reittilento ja vastaava hotelli olisi ollut. Kohteena vielä paikka, jossa ei ole lentokenttää lähellä - pienten lasten ja tavaroiden kanssa on huomattavasti mukavampaa istua bussiin, joka vie hotellille kuin että lasten ja tavaroiden kanssa matkaisi junalla (kaksi vaihtoa).
Keskiluokan ja halvemman luokan hotelleja saa halvalla netistä, mutta kalliimpien hotellien hinnat ovat yleensä huomattavasti kalliimpia kuin mitä valmismatkojen kanssa.
Esim. Finnairilla (ja tietysti muillakin yhtiöillä) on usein ollut tarjouksia Pekingiin ja Kantoniin 399 euroa sisältäen verot. Ja noissa on ollut matkustusaikaakin runsaasti, niin tuolla hinnalla saa esim. 2 vk Pekingin matkan hyvässä hotellissa (vähintään 3 tähteä) alle 700 eurolla. Vastaavasti valmismatkana tällaiset matkat on noin 1200 euroa.
Yleensähän on niin että jos matkatoimisto (esim. Area tms.) järjestää sinulle matkan niin se tulee kalliimmaksi kuin Aurinkomatkojen, Finnmatkojen yms. matka. Toki pääsee sitten hieman tilavammin reittilennolla ja omalla taksilla hotellille.
Sitten netin kautta itse varatessa saattaa säästää enemmänkin jos saa hyvän lentotarjouksen. Halpalentoyhtiöillä pääsee tietysti aina hyvin edullisesti matkalle. Juuri Lontoon- Riian- ym. kaupunkilomat tulevat yleensä edullisemmaksi mennä omatoimisesti. Ryanairillahan pääsee ympäri Eurooppaa yhden vaihdon kanssa.
kaksi esimerkkiä viime ajoilta:
- ryanair Lontoo. Kolmen päivän reissu, jossa lensimme Lontooseen, otimme netin kautta tavallisen turistihotellin (olen ollut Lontoossa useaan kertaan matkatoimistojen kautta ja samanlaisia noi perushotellit on kaikki) ja päälle laskin kalliin junamatkan kentältä Lontoon keskustaan. Hintaa kaikkineen Pirkkala-Lontoo 3yötä-Pirkkala tuli muistaakseni 480 Euroa kahdelta. 240 ¿/hlö viikonloppumatkasta.
- Thaimaa matkatoimiston kautta. Matkalle tuli 150 ¿/hlö/2vkoa enemmän hintaa kuin ostaa itse pelkät lennot. Thaimaassa yöpyminen on halpaa, mutta ei se silti halvemmaksi olisi tullut itseotettuna.
Sitä en ymmärrä, mikä helpotus se on, että matkatoimiston bussi hakee. Helpompaa ja nopeampaa se on kävellä suoraan taksiin ja on hujauksessa hotellissa, eikä tarvi odotella muita matkalaisia, kierrellä hotellista toiseen jättämässä porukkaa jne. Tai takaisin tullessa. Lähtöselvitystiskin löytämisessä ei ollut edes 17-vuotiaana ongelmia isoillakaan kentillä. Siellähän se näyttöruudulla lukee ja kyltitykset on poikkeuksetta erinomaiset. Kovin suurta arvoa en ko. palveluille laske. Mielestäni 50-100 Euroa/hlö on jo liikaa matkatoimiston palveluista.