Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: Hyväosaisena en ymmärrä köyhiä, mutta neuvoja voisin antaa – miksei apuni kelpaa?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän köyhän henkilön, jonka köyhyyden suurin syy on täysi kyvyttömyys rahankäyttövalinnoissa ja oman talouden hoidossa. Minä tiedän, miten asiat kannattaisi hoitaa. Eri asia on, haluaako henkilö ottaa neuvoja vastaan. HS:n kirjoittajalla oli muuten hyvä pointti: juurekset ovat edullisia.

Vierailija
22/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko ajan jolloin jokainen Jakomäessä asuva kaupan kassankin luuli voivansa vaurastua? Tekemällä paljon työtä ja sijoittamalla oikein? Opiskelemalla ja tsemppaamalla itsensä rikkauksiin? Juuri niihin aikoihin Kokoomus päästettiin hallitusvastuuseen. Miten on, Onko Siwan täti rikastunut vai onko koko kauppkauppa lopetettu? Täti viidettä kertaa kuntouttavassa työkokeilussa.

Homman nimihän ei ole se että yhteiskunnan tai yrittäjien avulla rikastutaan. Vaan yksilöllisesti ratkaisuja tehden.

Ehkä se Jakomäkeläinen Siwan tätikin meni uudelleen koulutukseen hoiva-alalle. Muutti sisämaahan hoitamaan iäkkäitä vanhempiaan ja siinä samalla kuutta muuta mummoa ja pappas perustamassaan hoivakodissa. Viimevuonna hän muu yrityksen isommalle ketjulle hyvään hintaan.

Elämä on OMIA valintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi neuvoa, millä maksan loppuvuoden laskut, saan yhteensä 3000e ja laskuja tulee lähes saman verran+ruuat?

Vuokraatko sä jotain lentokonetta, vai kuinka ihmeessä onnistuu tunkemaan lähes 3k laskuihin? Jos laskuista tulee noin jäätävä summa, niin siellä on oltava jotain ihan turhaa, josta voi luopua/pienentää laskua.

Kolme koulua käyvää teini-ikäistä lasta ja vuokraneliöstä vuokraa 1200 e kuussa. Lainaa autosta, joka pakollinen töissä. Jo pelkästään kahden lukiolaisen kk-kortteihin, nettiin, kännyköihin ja kirjoihin uppoaa pari hunttia kuussa. Ruokamenot 700 euroa. Lääkkeisiin (jotka eivät ole Kela-korvattavia) satanen kuussa. Meidän vanhempien kk-korttiin (minä, mies kulkee sillä autolla), bensaan, pakollisiin vakuutuksiin ja kännyköihin menee 300 euroa kuussa. Parturissa on joskus käytävä, vaatteitakin on viisihenkisessä perheessä joskus ostettava, vaikka niistä pihistelläänkin, pesuaineita, kosmetiikkaa (halpaa), lehden nettilukuoikeus (pysyttävä perillä maailman menosta). Joskus teinit väen väkisin haluaa jotakin harrastuksiakin...Siinä se, eikä siis mitenkään hurvitella tai törsätä.

Ohis, jolla myös kk-menot kolmisen tonnia

Vierailija
24/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, no onhan sulla jotain turhaa, josta voi luopua. Luopukaa kodista ja lapsista! Kadulla kodittomana on paljon halvempaa... ;-D

Vierailija
25/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhälle antaa vaikkapa 1000e ja sanoo käytä mihin haluat niin moniko köyhistä käyttää sen edes jollainlailla rakentavasti?

Ei, sillä ostetaan uusi vaate tai tavara. Ehkä juodaan. Tai koko perhe matkustaa. Maksetaan rästirästilaskuja. Jotkut jopa laittavat sen käsittäväksi esim kalliiseen television tai autoon. Jotkut pelaa. Jotkut käyttävät rahat jokapäiväiseen kulutukseen. Ja kohta ollaan taas yhtä köyhiä.

Riippuu ikäluokasta. Joku 1910-30-luvulla syntynyt olisi varmasti tallettanut sen visusti ja tonni olisi tallella vielä vuosien päästäkin.

Olihan näitä vielä 10-15 vuotta sitten uutisia kuinka maaseudun mökeistä löytyi mummoja 400-500€ eläkkeillä kituuttamassa. Osasivat varmasti käyttää rahaa paremmin kuin parikymppiset.

Vierailija
26/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräinen tonni rakentavasti käytettynä; laskisin sen yhteeyhteen normaalikulujen kanssa. Jakaisin kolmeen osaan.

Eli 1000+520=1520. /n506e.

1 erä elämiseen niikuin tuo 520r

2 pakolliseen ja tarpeelliseen hankintaan

3erä säästöön. Mikäli uo velkoja niin kaikki niihin. Silloin ei ole mitään tarpeellista menoa.

Jos velkoja on paljon. Niin kipinkapin varaamaan aika neuvontaan. Vaikka se aika menisi vuoden päähän se tulee kuitenkin. Ja velat ovat pysyviä yleensä myös.

Jos on uo velkaa se on vuokran ruuan ja lääkkeiden jälkeen tärkein! maksettava.

Vierailija
27/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on itsestäänselvyys, että neuvon vain sellaisissa asioissa, jotka koen ymmärtäväni. Koska en ole kilpirauhassairas, en anna neuvoja kilpirauhassairauteen liittyen. Koska en ole köyhä, en neuvo köyhyyteen liittyen. Molemmissa on sama, melko todennäköinen vaara - loukataan toista ihmistä ja tämän itsetuntoa jakelemalla itsestäänselviä latteuksia, jotka joko ovat jo aivan täysin arkipäivää tai hyvin kaukana kyseisen ihmisen arkitodellisuudesta. On ihan turha neuvoa vakuutusten kilpailuttamisessa, jos ainoa vakuutus johon on varaa on vuokranantajan vaatima minimitason kotivakuutus. 

Vierailija
28/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräinen tonni rakentavasti käytettynä; laskisin sen yhteeyhteen normaalikulujen kanssa. Jakaisin kolmeen osaan.

3erä säästöön. Mikäli uo velkoja niin kaikki niihin. Silloin ei ole mitään tarpeellista menoa.

Jos velkoja on paljon. Niin kipinkapin varaamaan aika neuvontaan. Vaikka se aika menisi vuoden päähän se tulee kuitenkin. Ja velat ovat pysyviä yleensä myös.

Velkaa saattaa olla tonnikaupalla, ja etenkin vanhoilla ihmisillä ne ovat usein muodostuneet täysin inhimillisistä menoista - sairaala-, kotipalvelu-, lääke- ja lääkärikäyntimaksuista. Kyllä minä neuvoisin "ylläripotilla" mieluummin ostamaan pyykinpesukoneen vaihtoehdoksi nyrkkipyykille kuin lyhentämään ulosottovelkaa, jota ei saa maksetuksi kokonaan pois ikinä, ja josta jo valtaosa on aivan muuta kuin sitä alkuperäistä laskua.

Mutta mulla onkin työn ja koulutuksen kautta oikeasti näkemystä köyhän ihmisen arjesta ja tietoa siihen johtaneista tekijöistä, ei tarvetta besserwisseröidä foorumeilla siitä, miten köyhä vaan on tyhmä ja minun neuvoillani kaikki olisivat rikkaita. 

Vierailija
29/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en polta, olin järjevä enkä koskaan aloittanut. Voisin siis neuvoa tupakoijille miten ollaan polttamatta.

Olen aina ollut hoikka, vaikka syön kuin hevonen. Voisin siis neuvoa lihaville, miten ollaan hoikka.

Miksi neuvoni eivät kelpaa?

Vierailija
30/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhälle antaa vaikkapa 1000e ja sanoo käytä mihin haluat niin moniko köyhistä käyttää sen edes jollainlailla rakentavasti?

Ei, sillä ostetaan uusi vaate tai tavara. Ehkä juodaan. Tai koko perhe matkustaa. Maksetaan rästirästilaskuja. Jotkut jopa laittavat sen käsittäväksi esim kalliiseen television tai autoon. Jotkut pelaa. Jotkut käyttävät rahat jokapäiväiseen kulutukseen. Ja kohta ollaan taas yhtä köyhiä.

Eivä köyhät ole mikään homogeeninen joukko! Työttömäksi voi todellakin päätyä kuka vaan! Törkeää aliarvioimista tuo kommenttisi!

T. korkeakoulutettu köyhä, joka ei juo, tupakoi, ostele "turhuuksia" jne.

Vierailija
31/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi tarvisi enemmän riskinottajia ja yrittäjiä, ei kirjoittajan kaltaisia kuukausipalkkalaisia. Näitä meillä on jo tarpeeksi.

Vierailija
32/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän köyhän henkilön, jonka köyhyyden suurin syy on täysi kyvyttömyys rahankäyttövalinnoissa ja oman talouden hoidossa. Minä tiedän, miten asiat kannattaisi hoitaa. Eri asia on, haluaako henkilö ottaa neuvoja vastaan. HS:n kirjoittajalla oli muuten hyvä pointti: juurekset ovat edullisia.

Siis miten ihmeessä kukaan ei ole aiemmin keksinyt, että juurekset on edullisia?

Vierailija
33/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläköhän perusteella Hesari valitsee julkaistavat mielipidekirjoitukset? Tuostakaan potaskasta ei löydy oikeastaan muuta sisältöä kuin että peri rahaa ja asema äläkä sitten hukkaa niitä.

Erittäin käyttökelpoinen neuvo niille joille ei jää perinnöksi kumpaakaan.

Vierailija
34/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synny hyvään ja taloudellisesti varakkaaseen perheeseen. Siinähän tuo neuvo oli, joka ko. mielipidekirjoittajan omalla kohdalla on toiminut.

Unohdit sen toisen tärkeän neuvon: juurekset on edullisia.

Mieluummin olisin kuullut neuvoja ihmiseltä, joka eli lapsena köyhässä perheessä ja joka joutui nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. Hänellä olisi varmaan muitakin neuvoja, kun vinkkaus ostaa edullisia juureksia.

Vierailija
35/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velkaa saattaa olla tonnikaupalla, ja etenkin vanhoilla ihmisillä ne ovat usein muodostuneet täysin inhimillisistä menoista - sairaala-, kotipalvelu-, lääke- ja lääkärikäyntimaksuista. Kyllä minä neuvoisin "ylläripotilla" mieluummin ostamaan pyykinpesukoneen vaihtoehdoksi nyrkkipyykille kuin lyhentämään ulosottovelkaa, jota ei saa maksetuksi kokonaan pois ikinä, ja josta jo valtaosa on aivan muuta kuin sitä alkuperäistä laskua.

Mutta mulla onkin työn ja koulutuksen kautta oikeasti näkemystä köyhän ihmisen arjesta ja tietoa siihen johtaneista tekijöistä, ei tarvetta besserwisseröidä foorumeilla siitä, miten köyhä vaan on tyhmä ja minun neuvoillani kaikki olisivat rikkaita. 

Niin. Minulla sen sijaan on kokemusta uo velkakierteestä selviämisestä. Ja köyhänä pesukoneen ostosta. Riippuen tilanteesta nyrkkipyykki ei ole ollenkaan huono asia. Tiedän myös lääke ja sairaala maksu katoista sekä olen kuullut sosiaalitoimistossa. Sen sijaan vanhuksille aiheuttaa usein paljon kuluja puhelinmyyjät. Ja se että niistä tulevat laskut menee perintätoimistoihin joissa ne kasvaa liian isoiksi. Tähän pitäisi lainsäätäjän puuttua ja omaisten sekä kotihoitajien olla tarkempia nähdessään tilanteen.

Vierailija
36/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ihmeessä kukaan ei ole aiemmin keksinyt, että juurekset on edullisia?

Kyllä me hoikat ja hyvätuloiset olemme aina hyödyntäneet ravinnoksemme edullisia juureksia, juuri köyhillehän ne eivät kelpaa. Olet varmaan uusi täällä?

Vierailija
37/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas ja köyhä.. hohhoijaa. Mitäpä jos ensin määriteltäisiin kuka on rikas ja kuka köyhä.

Vierailija
38/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi tarvisi enemmän riskinottajia ja yrittäjiä, ei kirjoittajan kaltaisia kuukausipalkkalaisia. Näitä meillä on jo tarpeeksi.

Kyllä se kuukausipalkkalainenkin usein ottaa riskiä rahoittamalla yrityksiä osakemarkkinoilla. Ja ihanan usein pienen odottelun jälkeen sijoittaminen tuo monta ylimääräistä kuukausipalkkaa. Vaatii kärsivällisyyttä, sitä ei kaikilla ole.

Vierailija
39/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me hoikat ja hyvätuloiset olemme aina hyödyntäneet ravinnoksemme edullisia juureksia, juuri köyhillehän ne eivät kelpaa. Olet varmaan uusi täällä?

No en ole uusi. Tässä vuosien varrella on jokaiseen ketjuun kerrottu ällistyttävä uutinen, että osta halpoja juureksia ja poimi marjoja. Ihan jokaiseen ketjuun. En usko, että Suomessa on yhtäkään ihmistä, joka ei tiedä, että juurekset ovat edullisia. Siitä huolimatta joku nokkela hyväosainen sen suurena uutisena kertoo.

Vierailija
40/78 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole uusi. Tässä vuosien varrella on jokaiseen ketjuun kerrottu ällistyttävä uutinen, että osta halpoja juureksia ja poimi marjoja. Ihan jokaiseen ketjuun. En usko, että Suomessa on yhtäkään ihmistä, joka ei tiedä, että juurekset ovat edullisia. Siitä huolimatta joku nokkela hyväosainen sen suurena uutisena kertoo.

No jos kaikki sen tietävät, miksei niitä (ainakin rahavaikeuksissa) sitten käytetä paljon isommassa mittakaavassa? Onko kyse siitä, että tietoisesti jätetään toimimatta järkevästi (kutsutaan myös tyhmyydeksi)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi