Lipuntarkastajan vanki
http://www.hs.fi/m/mielipide/a1477982713781
Mitä mieltä kyseisestä mielipidekirjoituksesta? Miksei pitänyt matkakorttiaan helposti saatavilla, kun niin kehotetaan yleisesti tekemään tarkastajien varalta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu minä olisin runnonut vaikka väkisin ulos. Oman pysäkkini ohi en mene. Tarkastaja tulkoon perässä tai jääköön ilman.
Kiukutteletko aina kun olet mokannut? :)
Tossa jutussa jäi vähän epäselväksi että missä ne lapset oli odottamassa.. Jos päikkyikäisiä, siinä olis ollu se vartti aikaa lähettä tekstari että pikkuisen myöhästyy..
Mitäs jos tuo olisi tapahtunut esim Tikkurilassa Helsingin suuntaan mentäessä ja matkustajalla on vain Vantaan sisäinen lippu? Olisiko pitänyt ostaa seutulippu vain tuon takia, että pääsee takaisin Vantaalle. Vai olisiko tarkastaja lyönyt tarkastusmaksun kouraan heti kun mennään kunnan rajan yli? Seuraava pysäkki Tikkurilan jälkeen on kuitenkin Helsingin puolella (Tapanila jos p / n juna ja Malmi jos k juna.)
Ei muuta kuin lippu korkealle vaan.
laitoin palautetta vr:lle tästä asiasta
Liput on tarkastettava mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että matkustajalla on oikeus poistua junasta jos on hänen asemansa eikä tarkastaja saa sitä estää.
Kyllä mä ymmärrän, että varsinkin jos on kuukaudeksi maksettu lippu, niin se saattaa hyvinkin olla repun pohjalla koska ei kuvittele olevan tarvetta sitä käyttää ennen kuin sitten kun matkustusaikaa pitää hankkia lisää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ymmärrän, että varsinkin jos on kuukaudeksi maksettu lippu, niin se saattaa hyvinkin olla repun pohjalla koska ei kuvittele olevan tarvetta sitä käyttää ennen kuin sitten kun matkustusaikaa pitää hankkia lisää.
Et kulje koskaan bussilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vittu minä olisin runnonut vaikka väkisin ulos. Oman pysäkkini ohi en mene. Tarkastaja tulkoon perässä tai jääköön ilman.
Niillä on voimankäyttöoikeus
Ei tarkastajilla ole voimankäyttöoikeutta. Jos vain kävelet ulos liikennevälineestä, eivät voi oikein tehdä mitään. Muuten voivat soittaa vartijat.
Jokamiehen kiinniotto oikeus
Vierailija kirjoitti:
Mua vaan kiinnostaa, että miten tää pääsee tapahtumaan. Matkustan päivittäin junalla että bussilla ja kohtaan tarkastajia verrattain usein. Koskaan ne eivät tarkasta poistuvien lippuja, vaan odottavat että matkustajat pääsevät ulos ja nousevat junaan vasta sitten. Toki siinä tapauksessa nappaavat syyniin, jos joku koittaa sännätä ulos vielä siinä vaiheessa kun tarkastajat ovat jo ehtineet junaan sisälle.
Ja lisään vielä, että eivät ne kyllä matkustajia kiellä lähtemästä, vaikkeivät ehtisikään käydä kaikkia läpi pysäkinvälin aikana. Johan sitä porukkaa kertyisi sinne. Ei se ole mitenkään mahdollista. Usein poistuvat itsekin seuraavalla.
Vierailija kirjoitti:
laitoin palautetta vr:lle tästä asiasta
Niinpä niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkastajilla ole voimankäyttöoikeutta. Jos vain kävelet ulos liikennevälineestä, eivät voi oikein tehdä mitään. Muuten voivat soittaa vartijat.
:D Liputta matkustaminen ei ole rikos, eikä oikeuta yleiseen kiinniottoon.
Lipuntarkastajat ovat rottia ja lutikoita alhaisempaa pohjasakkaa ja kuona-ainetta, joille ainoa oikea kohtalo pysäköinnintarkastajien ohella olisi tulla soseutetuksi ja syötetyksi minkeille! Heitä alhaisempia ja vähäisemmillä älynlahjoilla varustettuja ihmisiä ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Lipuntarkastajat ovat rottia ja lutikoita alhaisempaa pohjasakkaa ja kuona-ainetta, joille ainoa oikea kohtalo pysäköinnintarkastajien ohella olisi tulla soseutetuksi ja syötetyksi minkeille! Heitä alhaisempia ja vähäisemmillä älynlahjoilla varustettuja ihmisiä ei ole!
Jaahas, pummi bongattu! Olet varmaan sossun asiakas?
Mutta kertokaa mulle kun en ymmärrä, se nainen oli poistumassa junasta ja tarkastajat silloin iskivät? Siis ulos menevän matkustajan "kimppuun"? En mä ole koskaan törmännyt tollaseen.
Tietty niillä on oikeus tarkastaa junassa oleva, mutta ohan toi nyt helkkarin törkeetä estää lähtevältä ulospääsy..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D Liputta matkustaminen ei ole rikos, eikä oikeuta yleiseen kiinniottoon.
Niinpä, haloo nyt. Yleinen kiinniotto-oikeus pätee vain tapauksissa, joissa teosta on vankeusrangaistus näin yleistäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, pummi bongattu! Olet varmaan sossun asiakas?
Pummilla matkustaminen on vastuun välttelyä ja kirjaimellista vapaamatkustajuutta. Lippujen hinnat eivät ole varsinkaan Helsingin sisällä mitenkään korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kertokaa mulle kun en ymmärrä, se nainen oli poistumassa junasta ja tarkastajat silloin iskivät? Siis ulos menevän matkustajan "kimppuun"? En mä ole koskaan törmännyt tollaseen.
Tietty niillä on oikeus tarkastaa junassa oleva, mutta ohan toi nyt helkkarin törkeetä estää lähtevältä ulospääsy..
Niinpä, eiväthän ne yleensä tarkasta lippuja ihmisiltä, jotka poistuvat asiallisesti. Jotenkin en luota edes tuohon, että kirjoittajalla edes olisi ollut lippu. Varmaan saanut sakot ja sen takia myöhästynyt lapsiaan hakemasta.
Olisin itse pitänyt lipun jossain helpommin saatavilla, olisin varmaan käärinyt sen lyttyyn, heittänyt käytävälle ja sanonut että hakee sen, mikäli ei olisi siirtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt myös noin, että tarkastajat ei päästäneet ulos ja sitten jouduin pahimmilla pakkasilla menemään seuraavalle asemalle ja takaisin kotiin toisella junalla, joka tietysti pakkasten vuoksi oli vielä melkoisesti myöhässä. Että vitutti suoraan sanottuna. Mulla oli maksettu kausilippu, mutta tarkastajat kohtelee kaikkia automaattisesti rikollisina ja niillä on todella huono asenne ja käyttäytyvät tympeästi. Muakin fyysisesti estettiin poistumasta junasta. Mutta sitä saavat mitä tilaavat, nykyään en tervehdi tai huomioi tarkastajia millään lailla, kohtelen niitä kuin olisivat robotteja tai ilmaa. Korttia näytän mahdollisimman hitaasti ja huomioimatta tarkastajia muuten millään lailla.
Ooo.... wautsi! Kyllä sä oot kova mimmi. Mun uus idoli!!
Näin on. Normaali ihminen ottaa lipun vlmiiksi esille kun näkee tarkastajan olevan tulossa. Varsinkin jos on aikeissa jäädä seuraavalla pysäkillä pois.