Kuinka paheksuttava on, kun ekaluokkalainen myöhästyy 5 minuuttia melkein joka aamu?
Kommentit (101)
Aloittajalle, nyt on vasta alkusyksy ja ekaluokkalainen vielä vasta opettelee, tarvitsee varmaan vielä muistuttelua, mutta voi olla, että keväällä jo sujuu paremmin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mamit ei vissiin tajua, että joissakin tilanteissa sille nyt vaan ei voi mitään. Jos julkinen kulkee myöhässä niin silloin se kulkee.
Jos se kulkee joka ikinen aamu myöhässä niin luulis jossain vaiheessa vähän tyhmemmänkin hiffaavan et ehkä kannattaa sittenkin ottaa se aikasempi.
Jos kyseessä on maksuton koulukuljetus, on parempi siirtää koulun alkuaikaa 5 minuuttia kuin maksaa erikseen aikaisempi kuljetus. Tästä asiasta ei tosin päätetä mammojen kesken vaan vähän isokenkäisempien piirissä.
Oikeasti yksinkertaisempikin mami voi ratkaista myöhässä kulkevan julkisen monellakin tavalla, joista yksi on se, että hankkii lapselle polkupyörän. Kyllä sillä sen 3-5 km ajaa, mikä on maksuttoman koulukuljetuksen raja.
Missä aloittaja asuu, jos oikeasti on tapana ITSE viedä lapsi kouluun joka aamu ja vielä myöhässä?
Opettaisit edes lapsesi itseäsi fiksummaksi, eli anna hänen itse mennä ajoissa kouluun!
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn korkeakoulun ekaluokkaa ja myöhästyn joka aamu vähintään 5 minuuttia. Ei ole toistaiseksi tullut sanomista. Yritän toki koko ajan skarpata asian suhteen, mutta VR ja aamu-unisuus asettavat aika ison yhteishaasteen tilanteeseen.
Aamu-unisuus on nyt vaan heikkoutta. Vuorokausirytmi kuntoon. Itse kävin lukion VR:llä joka aamu kulkien ja muistaakseni olin aamulla myöhässä kerran koko kolmen vuoden aikana, koska pendolino oli lumen takia jäänyt matkalle. Korkeakouluopiskelijahan saa tulla ja mennä miten tahtoo, eli se nyt ei ole sama tilanne kuin tässä. Mutta tiedän että esimerkiksi ammattikorkeakoululinjalla jossa poikaystäväni opiskelee putoaisit pian kursseilta pois. Nyt vähän skarppausta ja todellisuudentajua sinulle, varsinkin jos olet suoraa lukiosta opiskelemaan päässyt.
Onko tämä totta, että SUOMESSA lapset noin vaan myöhästelevät koulusta ja saattavat olla poissakin (ks. 79) , kun VANHEMMAT EIVÄT EHDI KULJETTAA?
Ilmeisesti kyse ei ole niin vähävaraisista, että ei olisi varaa hankkia lapselle polkupyörää eikä edes kunnon kenkiä koulumatkaa varten, kun auto kuitenkin on. Eikä sosiaalitapauksista (vielä), joille sossu kustantaisi kulkuvälineet.
Suomessa on maksuton koulukuljetus, jos matka on liian pitkä tai vaarallinen. Eikä koulukuljetus ole koskaan päivittäin myöhässä! Jos on, niin silloin virhe on tilaajan eli koulun.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti pieni myöhästyminen ei ole minusta ongelma - olen tottunut akateemiseen "joustoon" enkä muutenkaan elä minuuttiaikataululla.
Mutta
Lapsena myöhästyminen oli inhottavaa! Toiset lapset hämmästelee ja joutuu koputtaa luokan oveen. Myöhästyin lapsena tosi harvoin ja silloinkin yleensä minuutteja, mutta se tuntui kauhealta. Ja se paniikki, jos bussi ei vaikka ollut ajoissa. Toivottavasti opettajat eivät enää tee asiasta mitään nöyryytys-numeroa, vaikka huomautus onkin paikallaan. (Itse opettajana suosisin merkintöjä, ja esim kolmesta merkinnästä viesti kotiin tms. Muiden edessä ei tarvisi olla niin tilivelvollinen, mutta kotiin saattaisi tieto, jos ajoissa oleminen on jatkuva ongelma)
Tässä on kyse pienen koululaisen tulevasta elämästä ja elämänhallintataitojen oppimisesta! Ei ehkä ole kovin kivaa, kun luokkakaverit sitten luokkakokouksessa vuonna 2030 muistavat, että "tämä - mikä hänen nimensä taas olikaan - on se joka tuli myöhässä joka aamu kouluun".
Akateeminen jousto on ihan eri asia! Ensinnäkään luentopakkoa ei ole ja jopa tenttiin on saanut tulla 29 minuuttia myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meettekö julkisilla vai miksi aikatauluongelma? Jos on aamun ekavuoro niin ymmärrän ettette edellisenä iltana lähde.
Jos on kyse vaan saamattomuudesta lähteä ajoissa niin törkeää käytöstä.Omalla autolla vien. Matka on kai jotain pari kilometriä, en ole tarkaan mitannut. ap
Miksi sinun lapsesi ei mene noin lyhyttä matkaa itse kouluun niin kuin muutkin? Jos hänellä on joku vamma tai sairaus, joka estää tavallisen koulumatkan kulkemisen, hae hänelle kuljetusta!
Ongelma olet tässä sinä, ei lapsi. Se ratkaistaan sillä, että annat lapsesi lähteä ITSE ajoissa kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle, nyt on vasta alkusyksy ja ekaluokkalainen vielä vasta opettelee, tarvitsee varmaan vielä muistuttelua, mutta voi olla, että keväällä jo sujuu paremmin. Tsemppiä!
Luitko aloitusta ollenkaan?
Mä en ymmärrä, mihin aikaan AP yrittää sieltä kotoa lähteä, jos parin kilometrin matkalla voi lapsi myöhästyä 5 minuuttia. Tuossahan on lähdetty jo kotoakin myöhässä.
Anna vaan sen lapsen kulkea itse koulumatkansa, niin saattaa joskus ehtiäkin kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, mihin aikaan AP yrittää sieltä kotoa lähteä, jos parin kilometrin matkalla voi lapsi myöhästyä 5 minuuttia. Tuossahan on lähdetty jo kotoakin myöhässä.
Mietin ihan samaa. Parin kilometrin matka ja lapsi viisi minuuttia myöhässä, silloin kotoa on lähdetty siinä vaiheessa, kun ensimmäinen tunti on alkanut.
Sääliksi käy lasta, joka olisi ajoissa valmiina lähtöön, mutta joutuu odottamaan äitiä, AIKUISTA IHMISTÄ ja vielä myöhästyy tämän takia.
Ei haittaa, ei tarvitse olla niin luterilainen, kuin mihin Suomes on totuttu.
Jos muual euroopas missä tahansa maassa kysyttäis samaa, niin kysymystäsi ihmeteltäisiin.
Lopettakaa jo pölvästit se naurettava sääntöjen pikkutarkka noudattaminen ja relatkaa. Miks ihmees teille säännöt on koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn korkeakoulun ekaluokkaa ja myöhästyn joka aamu vähintään 5 minuuttia. Ei ole toistaiseksi tullut sanomista. Yritän toki koko ajan skarpata asian suhteen, mutta VR ja aamu-unisuus asettavat aika ison yhteishaasteen tilanteeseen.
Lähde edellisen vuorokauden viimeisellä junalla ja nuku koulun aulassa yösi. Nyt ollaan tiukkapipo-suomes, missä säännöt on a&o, koska suomalaisten valtaosa on holhottuja, jolloin elämänohjeet tarvitaan muiden antamana.
Olin yläasteella varsinkin talviaikaan lähes joka päivä sen pari minuuttia myöhässä. Niin että aamun ensimmäiselle tunnille menin myöhässä. Johtui bussiaikatauluista ja siitä ettei bussi pysynyt aikatauluissa, kotoani ei päässyt kouluun kuin yhdellä tietyllä bussilla. En ollut kuitenkaan ainut joka tuli siltä suunnalta...
Aatelkaas toisin päin; eli kuinka rentoa olisi kaikkien kannalta jos suomes oliski sellanen kulttuuri, että myöhästely olisikin sallittua. Silloin 30 (esim. luento) viidestä 15 minuuttiin myöhästyvää ihmistä voisi ajoittaa aikataulunsa siten, että se joustaa hieman.
Silloin kaiken toiminnan aamulla ei tarvitsisi tapahtua täysin täsmälleen, eli siihen tyyliin, että klo 8:00 soi kello, 8:05 on oltava puettuna, 8:10 alan syömään, 8:20 on oltava syöty 8:30 on astuttava ovesta ulos 8:36 oltava pysäkillä, 8:38 lähtee bussi.
Jos siis haluaa, että ei jää yhtään ylimääräistä aikaa tapettavaksi, silloin aikataulu on tuollaista tosi tarkan aikataulun mukaista suorittamista. Jos heräisi taas todella aikaisin ,niin lopuksi siinäkin on huolehdittava siitä, että astuu ovesta ulos oikeaan aikaan, jos haluu ajoissa.
Sen sijaan myöhästymisen salliminen saa aikaan sen, ettei tarvise nousta liian ajoissa, eikä noudattaa minuuttiaikataulua kiireessä. Tämä mahdollistaa myös, että ei tarvitse astua ovesta juuri oikeaan aikaan ollakseen paikalla 9:00. Sen sijaan voikin lähteä kotoa ja olla paikalla vasta 9:15.
Tämä tapa on ihmislähtöinen. Jos on noudatettava tarkkaan aikatauluja, silloin noudatetaan jonkun muun tarpeita, ei niitä tarpeita, jotka ihmiselle luontaisia. Kiireettömyys on luontaista.
Vierailija kirjoitti:
Aatelkaas toisin päin; eli kuinka rentoa olisi kaikkien kannalta jos suomes oliski sellanen kulttuuri, että myöhästely olisikin sallittua. Silloin 30 (esim. luento) viidestä 15 minuuttiin myöhästyvää ihmistä voisi ajoittaa aikataulunsa siten, että se joustaa hieman.
Silloin kaiken toiminnan aamulla ei tarvitsisi tapahtua täysin täsmälleen, eli siihen tyyliin, että klo 8:00 soi kello, 8:05 on oltava puettuna, 8:10 alan syömään, 8:20 on oltava syöty 8:30 on astuttava ovesta ulos 8:36 oltava pysäkillä, 8:38 lähtee bussi.
Jos siis haluaa, että ei jää yhtään ylimääräistä aikaa tapettavaksi, silloin aikataulu on tuollaista tosi tarkan aikataulun mukaista suorittamista. Jos heräisi taas todella aikaisin ,niin lopuksi siinäkin on huolehdittava siitä, että astuu ovesta ulos oikeaan aikaan, jos haluu ajoissa.
Sen sijaan myöhästymisen salliminen saa aikaan sen, ettei tarvise nousta liian ajoissa, eikä noudattaa minuuttiaikataulua kiireessä. Tämä mahdollistaa myös, että ei tarvitse astua ovesta juuri oikeaan aikaan ollakseen paikalla 9:00. Sen sijaan voikin lähteä kotoa ja olla paikalla vasta 9:15.
Tämä tapa on ihmislähtöinen. Jos on noudatettava tarkkaan aikatauluja, silloin noudatetaan jonkun muun tarpeita, ei niitä tarpeita, jotka ihmiselle luontaisia. Kiireettömyys on luontaista.
No moneltako se luennoitsija sitten aloittaisi luentonsa ja milloin sen pitäisi olla paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Olin yläasteella varsinkin talviaikaan lähes joka päivä sen pari minuuttia myöhässä. Niin että aamun ensimmäiselle tunnille menin myöhässä. Johtui bussiaikatauluista ja siitä ettei bussi pysynyt aikatauluissa, kotoani ei päässyt kouluun kuin yhdellä tietyllä bussilla. En ollut kuitenkaan ainut joka tuli siltä suunnalta...
Tästä nyt ei ollutkaan kyse, vaan siitä, ettei lapsen äiti saa hilattua itseänsä ulos kodista tarpeeksi ajoissa, että ehtisi viemään ekaluokkalaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No moneltako se luennoitsija sitten aloittaisi luentonsa ja milloin sen pitäisi olla paikalla?
En tiedä, mutta tämä asia on tehty ongelma, siis myöhästely ja seen paheksunta. Tai ainakin tällä palstalla tuntuu olevan. Espanjassa ja välimeren maissa, ilmeisesti Keski-Euroopassakaan myöhästely ei aiheuta mitään ongelmia, koska siitä ei ole tehty ongelmaa. Silti yhteiskunnat toimii, aivan kuin Suomessakin.
Itse noudatan sellaista, että vain henkilökohtaisiin tapaamisiin menen sovitusti minuutin tarkkuudella ja koen loukkaavani toista jos myöhästyn. Sen sijaan en koe loukkaavani, jos koulust myöhästyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien muiden tunti keskeytyy siihen sinun kolinaasi.
En tiedä, mutta tämä asia on tehty ongelma, siis myöhästely ja seen paheksunta. Tai ainakin tällä palstalla tuntuu olevan. Espanjassa ja välimeren maissa, ilmeisesti Keski-Euroopassakaan myöhästely ei aiheuta mitään ongelmia, koska siitä ei ole tehty ongelmaa. Silti yhteiskunnat toimii, aivan kuin Suomessakin.
Itse noudatan sellaista, että vain henkilökohtaisiin tapaamisiin menen sovitusti minuutin tarkkuudella ja koen loukkaavani toista jos myöhästyn. Sen sijaan en koe loukkaavani, jos koulust myöhästyy.
Herätkää aina 5min aikaisemmin..... :D
2/5
Systeemitason ongelma, jos on jatkuvasti myöhässä. Aloita aamu aikaisemmin, jos ei muu auta. Nyt panet lapsen kärsimään omasta kyvyttömyydestäsi hoitaa asioita.
Itse olen aamu-uninen iltavirkku, jolle heräämiset on tuskaa ja olen suunnilleen itsemurhan partaalla herätyskellon soidessa. Silti olen vuodesta toiseen herännyt aamuvuoroon 3.30 kertaakaan myöhästymättä. Asennekysymys.