Kuinka paheksuttava on, kun ekaluokkalainen myöhästyy 5 minuuttia melkein joka aamu?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ehdi?
No en mä nyt tiedä... sitä aikaa vaan menee johonkin. Lapsi kyllä joutuu, odottaa jo ulkovaatteet päällä useinmiten auton luona.
Okei, nyt meni mukavasti liian pitkälle. .)
Vierailija kirjoitti:
Ap opettaa tuolla lapselleen ettei täsmällisyys ja koulunkäynti kumpikaan ole tärkeitä asioita.
Lisäksi lapsen myöhästyminen häiritsee koko luokan työrauhaa.
Meillä lapset välillä kertovat miten tietyt lapset myöhästyvät melkein joka päivä. Kyllä siinä tulee itselle väkisin sellainen mielikuva noista perheistä että siellä ei ole kaikki kunnossa. Eli suhtaudun tällaisten perheiden lapsiin hieman säälien kun vanhemmat eivät kykene hoitamaan edes aamuja niin tuskin lasten hoito on muutenkaan kovin "tasokasta".
Samaa mieltä tuosta myöhästelystä muuten, mutta johtopäätökset perheistä vähän turhan yksioikoisia. Monilla nimittäin on niin, että vanhemmat ovat jo töissä/matkalla töihin, kun lapsi lähtee kouluun ja etänä se lapsen aamupuuhien täydellinen hallitseminen on mahdotonta. Vaikka lapselle soittaisi hyvissä ajoin, että nyt lähdet kouluun, voi lapsi silti jäädä haahuilemaan jotain joko kotona tai matkan varrella niin, että myöhästyy.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää heräämästä aikaisemmin? Missä kohtaa tulee se myöhästymiseen johtava este, tuleeko aamukakka liian myöhään?
Ollaan vaan tosi aamu-unisia kuopuksen kanssa. Kotihoidettu lapsi on, viime vuonna ne ongelmat alkoi, kun eskari alkoi aina yhdeksältä ja piti ehtiä sinne. Ei me kyllä aina ehditykään. ap
Vierailija kirjoitti:
Ennen pitkää pääsette juttelemaan myös lastensuojelun työntekijöiden kanssa tuosta myöhästelyemisestä.
Ai miten niin??? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap opettaa tuolla lapselleen ettei täsmällisyys ja koulunkäynti kumpikaan ole tärkeitä asioita.
Meillä lapset välillä kertovat miten tietyt lapset myöhästyvät melkein joka päivä. Kyllä siinä tulee itselle väkisin sellainen mielikuva noista perheistä että siellä ei ole kaikki kunnossa. Eli suhtaudun tällaisten perheiden lapsiin hieman säälien kun vanhemmat eivät kykene hoitamaan edes aamuja niin tuskin lasten hoito on muutenkaan kovin "tasokasta".
Samaa mieltä tuosta myöhästelystä muuten, mutta johtopäätökset perheistä vähän turhan yksioikoisia. Monilla nimittäin on niin, että vanhemmat ovat jo töissä/matkalla töihin, kun lapsi lähtee kouluun ja etänä se lapsen aamupuuhien täydellinen hallitseminen on mahdotonta. Vaikka lapselle soittaisi hyvissä ajoin, että nyt lähdet kouluun, voi lapsi silti jäädä haahuilemaan jotain joko kotona tai matkan varrella niin, että myöhästyy.
Ei luoja mitä nykykakaroita, että oikeen tarttee soittaa että NYT lähdet kouluun eikä edes silti ole lapsen vika jos ei kerkiä vaan saa jäädä "haahuilemaan". Itse olen 1.luokasta lähtien hoitanut kouluun kerkiämiseni ja lähtemiseni. Äiti näytti KERRAN missä on iso viisari ja missä pieni viisari keittiön kellossa silloin kun pitää kouluun lähteä että kerkiää. Nämä aikuisenakin myöhästelijät kuvittelevat että heillä on oikeus odotuttaa itseään ja muiden aika on täysin merkityksetöntä. Inhottavia ihmisiä en odota heitä. Minun aikani on arvokasta enkä näiden myöhästelijöiden vuoksi aijo itse myöhästyä sitten vastaavasti seuraavasta kokouksesta tai tapaamisesta tms.
Ap, ryhdistäydy. Älä aiheuta pienelle ekaluokkalaiselle tuollaista tilannetta.
Tuosta voi seurata kiusaamista ja kaveriporukasta ulosjääminen, auts.
Lähdet sitten vaikka aamutakissa, mutta ole ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tunti alkaa kello 8 mun mielestä opettaja voi silloin laittaa oven lukkoon samoin koulun ulko-ovet ja myöhästynyt pääsee sitten sisälle seuraavalle tunni kello 9. Ja poissaoloihin tietenkin selvitys ja 5 poissaolosta kyseisestä aineesta ehdot 10 poissaolosta luokalle jääminen. Kiitos ei muuta.
Vau. Tällä järjestelyllä olisin jäänyt jo ekaluokalla luokalle ja sama olisi toistunut aina, kun taas tällä inhimillisemmällä systeemillä, joka onneksi on edelleen tietääkseni käytössä, olin aika usein sen 5-15 minuuttia myöhässä, mutta koulumenestys oli muuten luokan parhaimpia. Terkuin ADHD-lapsi, jonka piti jo ekaluokalla itse huolehtia kouluun lähdöt. Sitä vaan että syitä voi olla monia ja tää ihmisten empatianpuute vähän hirvittää.
Ymmärsinkö oikein, että ap on yhden 7 -vuotiaan lapsen kanssa kotona? Onko perheessä toista aikuista, muita lapsia? Ja koulu on 2 km:n päässä ja sinne mennään omalla autolla, ei fillarilla tai kävellen? Reitti on ehkä vaarallinen, OK.
No, jokainen tyylillään. Mitä vaativampaan ja palkitsevampaan työhön ihminen pyrkii, sitä tärkeämpää on ajan hallinta. Ihmiset ovat erilaisia, toki, jotkut aamu-, jotkut iltaunisia. Mutta näyttelijä ei voi myöhästyä näytöksestä, mullistava tieteellinen tutkimus on jätettävä silloin, kun asiasta on rahoittajan kanssa sovittu, ravintolan asiakkaat tulevat lounaalle tiettyyn aikaan ja silloin ruuan pitää olla valmiina.
Ehkä ap ei pidä koulua tärkeänä ja myöhästelee siksi. Ikävää, että lapsi joutuu samalla myöhästelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei luoja mitä nykykakaroita, että oikeen tarttee soittaa että NYT lähdet kouluun eikä edes silti ole lapsen vika jos ei kerkiä vaan saa jäädä "haahuilemaan". Itse olen 1.luokasta lähtien hoitanut kouluun kerkiämiseni ja lähtemiseni. Äiti näytti KERRAN missä on iso viisari ja missä pieni viisari keittiön kellossa silloin kun pitää kouluun lähteä että kerkiää. Nämä aikuisenakin myöhästelijät kuvittelevat että heillä on oikeus odotuttaa itseään ja muiden aika on täysin merkityksetöntä. Inhottavia ihmisiä en odota heitä. Minun aikani on arvokasta enkä näiden myöhästelijöiden vuoksi aijo itse myöhästyä sitten vastaavasti seuraavasta kokouksesta tai tapaamisesta tms.
Kaikki ei ole niin täydellisiä kuin sinä. Vähän eri asia puhua ekaluokkalaisesta, joka ei vielä välttämättä osaa edes kelloa, kuin aikuisesta tahallaan myöhästelijästä.
Tuttuni on aina myöhässä, eivätkä saa aikaiseksi millään lähteä ajoissa kouluunkaan. Koulusta oltiin useasti yhteydessä jatkuvien myöhästymisten vuoksi ja lopulta kuukausien kuluttua koulu joutui turvautumaan lastensuojeluilmoituksen tekemiseen. Kyllä jatkuvasta lapsen kouluun myöhässä tuomisesta selkeästi paistaa läpi elämänhallinan ongelma. Tuttu tietysti oli hyvin närkästynyt tästä, mutta edelleenkin usein myöhästyvät. Lasta eivät edelleenkään laita kulkemaan itse, koska eivät jotenkin onnistu perheenä heräämään tarpeeksi ajoissa ja itse kulkiessa myöhästyisi vielä enemmän.
Ikävään tilanteeseen lapsesi laitat. Hänhän kärsii myöhästelystä, sen aiheuttamasta häpeästä jne.
Jos koululla herää huoli lapsen hyvinvoinnin laiminlyönnistä, he saattavat ja itse asiassa heillä on velvollisuus, puuttua ongelmaan kutsumalla vanhemmat palaveriin koululle, missä onkin sitten mukava käsitellä oman elämänhallinnan puutteita opettajan, kuraattorin, psykologin ja terkan kanssa. Tarvittaessa koululta tehdään myös lastensuojeluilmoitus. Jos aikuinen ja vielä kotiäiti ei saa lastaan ajoissa kouluun, herättää se varmasti epäilyjä, onko perheen asiat muutenkaan kunnossa. Ihan lapsesi takia, ryhdistäydy hyvä ihminen ja jos et pysty, hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn korkeakoulun ekaluokkaa ja myöhästyn joka aamu vähintään 5 minuuttia. Ei ole toistaiseksi tullut sanomista. Yritän toki koko ajan skarpata asian suhteen, mutta VR ja aamu-unisuus asettavat aika ison yhteishaasteen tilanteeseen.
Syypää ei ole VR eikä aamu-unisuus vaan sinun laiskuutesi. Kun sanomista tulee, aiotko edelleen myöhästellä vai parannatko tapasi?
Ymmärrät kyllä käyttäytymisesi törkeysasteen sitten, kun (tai jos) olet itse vastuussa palavereista ja projekteista, ja yksi tai useampi alaisesi, pomosi, asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi tulee paikalle jatkuvasti vähintään viisi minuuttia myöhässä. Yritäpä miettiä, mikä tuossa myöhästelyssä muita niin haittaa. Tuleeko mitään mieleen?
Olen aika usein odotellut myöhästelijöitä, enkä koe viittä minuuttia ongelmaksi. En ole sellainen hätähousu, olen aika lunkki luonteeltani. Onneksi meidän koulussa ei olla yhtä nipoja kuin tällä palstalla. En ole ikinä ymmärtänyt myöhästymisestä syntyvää ininää - juuri se numeron tekeminenhän siinä tilanteessa häiritsee. Meillä luennoitsija tai kukaan ei kiinnitä myöhässä luokkaan hipsivään huomiota ja opetus jatkuu keskeytyksettä. Ainoa, joka siitä kärsii, on opiskelija itse. Olettaen siis, että opettaja on tullut ajoissa, hekin saattavat tulla luokkaan 10 min tai puolikin tuntia myöhässä. Meillä on muutenkin paljon itsenäistä opiskelua, niin en koe tuollaista rennompaa tuntien aloittamista minään ongelmana.
Nipoilu jostain viidestä minuutista on minusta merkki siitä, että ihmisellä on pipo vähän turhan kireällä. Relatkaa. :D
Selitä selitä. Ensin sanoit, että yrität skarpata, ja arvelit itsekin, että sanomista tulee, joten kyllä sinä selvästi tiedät, että teet väärin. Selityksistä ja hohotuksesta päätellen taitaa vähän hävettääkin.
Se, että myöhästyjään ei kiinnitä huomiota luennoitsija eikä kukaan muu, on hyvin tyypillinen ilmiö, sellaista kohteliasta myötöhäpeää. Ennen pitkää luennoitsija joko haluaa vaihtaa muutaman sanan kanssasi luennon jälkeen tai huomauttaa koko porukan edessä siitä, että myöhästely ei kuulu käytäntöihin. Riippuen siitä, kuinka paljon käytöksesi on ehtinyt jo häiritä, esiin otetaan se, miten se on häirinnyt, ja silloin sinua ei enää naurata.
Rentous ja saamattomuus muuten eivät ole sama asia. Huomaat sen sitten työelämässä. Voi olla, että et edes työllisty, koska et ymmärrä hankkiutua haastatteluun ajoissa.
Nro 22
P.S. Päätellen siitä, että teillä on "luennoilla" paljon itsenäistä opiskelua ja että olet korkeakoulussasi "ekaluokalla", viittaa siihen että kyseessä on ammattikorkeakoulu. Siellä usein tosiaan on "rennompaa".
Muistaako joku t.ammattivalittajaa, joka katosi palstalta ehkä n. puolitoista vuotta sitten? Lapsen ikä ei natsaa, mutta voisiko ap olla t.ammattivalittaja?
49
Meidän lasten ei passaa myöhästyä taksista tai linja-autosta. Täällä kun ei ole sitten seuraavaa tulossa. Sit pitää kävellä 10 km kouluun. Jos viet autolla, niin sitten pitää opetella heräämään ajoissa.
Näille ADHD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tunti alkaa kello 8 mun mielestä opettaja voi silloin laittaa oven lukkoon samoin koulun ulko-ovet ja myöhästynyt pääsee sitten sisälle seuraavalle tunni kello 9. Ja poissaoloihin tietenkin selvitys ja 5 poissaolosta kyseisestä aineesta ehdot 10 poissaolosta luokalle jääminen. Kiitos ei muuta.
Vau. Tällä järjestelyllä olisin jäänyt jo ekaluokalla luokalle ja sama olisi toistunut aina, kun taas tällä inhimillisemmällä systeemillä, joka onneksi on edelleen tietääkseni käytössä, olin aika usein sen 5-15 minuuttia myöhässä, mutta koulumenestys oli muuten luokan parhaimpia. Terkuin ADHD-lapsi, jonka piti jo ekaluokalla itse huolehtia kouluun lähdöt. Sitä vaan että syitä voi olla monia ja tää ihmisten empatianpuute vähän hirvittää.
Näille ADHD- lapsille pitäisi olla omat luokat, saisivat rauhassa häiriköidä toisiaan ja muille taattaisiin opiskelurauha. Kannatan ehdottomasti tuota että ovi lukkoon kun tunti alkaa ja mukaan pääsee seuraavan välitunnin jälkeen. Myöhästelijät häiritsevät aina muiden opiskelua ja pahimmillaan heitä on useampi. Menee helposti jopa kolmannes opetusajasta heidän showhun.
Aivan hyväksyttävää, jos alkavat ryppyilemään niin sanot että tullaan sitten aivan miten sattuu.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Muistaako joku t.ammattivalittajaa, joka katosi palstalta ehkä n. puolitoista vuotta sitten? Lapsen ikä ei natsaa, mutta voisiko ap olla t.ammattivalittaja?
49
Ei ammattivalittaja oo mihkään kadonnu, viimeks se on täällä pyörinyt muutama kk sitten. Mutta joo, kirjoitustyylistä päätellen saattaisi olla sama tyyppi, ainakin yhtä hyviltä tuntuu molempien elämänhallintataidot :D
AP vaikuttaa sangen yksinkertaiselta. Ei aamu-unisuus ole sairaus vaan opittu tapa. Ja kun arvon aloittaja ei näköjään kykene työelämään, pitääkö tästä vetää se johtopäätös että hänen ei tarvitse muillakaan elämän alueilla edes yrittää saati konkreettisesti saada jotain aikaiseksi (esimerkiksi se kakara vaikka kävelyttämällä kouluun ajoissa).
Olen aika usein odotellut myöhästelijöitä, enkä koe viittä minuuttia ongelmaksi. En ole sellainen hätähousu, olen aika lunkki luonteeltani. Onneksi meidän koulussa ei olla yhtä nipoja kuin tällä palstalla. En ole ikinä ymmärtänyt myöhästymisestä syntyvää ininää - juuri se numeron tekeminenhän siinä tilanteessa häiritsee. Meillä luennoitsija tai kukaan ei kiinnitä myöhässä luokkaan hipsivään huomiota ja opetus jatkuu keskeytyksettä. Ainoa, joka siitä kärsii, on opiskelija itse. Olettaen siis, että opettaja on tullut ajoissa, hekin saattavat tulla luokkaan 10 min tai puolikin tuntia myöhässä. Meillä on muutenkin paljon itsenäistä opiskelua, niin en koe tuollaista rennompaa tuntien aloittamista minään ongelmana.
Nipoilu jostain viidestä minuutista on minusta merkki siitä, että ihmisellä on pipo vähän turhan kireällä. Relatkaa. :D