Kuinka paheksuttava on, kun ekaluokkalainen myöhästyy 5 minuuttia melkein joka aamu?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn korkeakoulun ekaluokkaa ja myöhästyn joka aamu vähintään 5 minuuttia. Ei ole toistaiseksi tullut sanomista. Yritän toki koko ajan skarpata asian suhteen, mutta VR ja aamu-unisuus asettavat aika ison yhteishaasteen tilanteeseen.
Syypää ei ole VR eikä aamu-unisuus vaan sinun laiskuutesi. Kun sanomista tulee, aiotko edelleen myöhästellä vai parannatko tapasi?
Ymmärrät kyllä käyttäytymisesi törkeysasteen sitten, kun (tai jos) olet itse vastuussa palavereista ja projekteista, ja yksi tai useampi alaisesi, pomosi, asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi tulee paikalle jatkuvasti vähintään viisi minuuttia myöhässä. Yritäpä miettiä, mikä tuossa myöhästelyssä muita niin haittaa. Tuleeko mitään mieleen?
Jos tunti alkaa kello 8 mun mielestä opettaja voi silloin laittaa oven lukkoon samoin koulun ulko-ovet ja myöhästynyt pääsee sitten sisälle seuraavalle tunni kello 9. Ja poissaoloihin tietenkin selvitys ja 5 poissaolosta kyseisestä aineesta ehdot 10 poissaolosta luokalle jääminen. Kiitos ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyväksyttävää.
Me kuljetetaan 15 kilsan päästä ja kumpikin lapsi on näinä 11 vuotena myöhästynyt kerran. Toinen siksi että koko Itäväylä tukkeutui kuolonkolarin takia ja toinen siksi että sama tie meni tukkoon jonkin työkoneen kaaduttua.
Sen sijaan sieltä kuulemma myöhästyy liki joka aamu joku ihan vieressä asuva tai joku joka kulkee HKL:n bussilla noin kahden kilsan päästä.
Tämähän on vanha vitsi, mitä lähempänä asut koulua/työpaikkaa, sitä todennäköisemmin tulet viimeisenä / myöhästyt.
Luokanopettajanaiset ovat tarmokkaita kympin tyttöjä. He ovat järjestelmällisiä, aikatauluissa pysyviä, aikaansaavia naisia. Eivät he pitkään katsele joka aamu myöhästyvää ekaluokkalaista. Pian lapsesi on kasvatuskeskustelussa, jossa selvitetään tarkoin myöhästelyn syyt. Toki kyse on ekaluokkalaisesta, joka vasta opettelee itsenäistä koulunkäyntiä. Opettaja ottaa sinuun yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyväksyttävää.
Me kuljetetaan 15 kilsan päästä ja kumpikin lapsi on näinä 11 vuotena myöhästynyt kerran. Toinen siksi että koko Itäväylä tukkeutui kuolonkolarin takia ja toinen siksi että sama tie meni tukkoon jonkin työkoneen kaaduttua.
Sen sijaan sieltä kuulemma myöhästyy liki joka aamu joku ihan vieressä asuva tai joku joka kulkee HKL:n bussilla noin kahden kilsan päästä.
Tämähän on vanha vitsi, mitä lähempänä asut koulua/työpaikkaa, sitä todennäköisemmin tulet viimeisenä / myöhästyt.
Totta. Tosin itse olen muutenkin senluonteinen, etten myöhästy koskaan. En koskaan myöhästynyt koulusta, en yliopistolla, enkä töissä.
Mutta tosiaan toisen lapsen luokasta tuli yksi päivä lohduton Wilma-viesti, että luokan 24 oppilaasta kaksi oli tullut ajoissa. Meidän lapsi ja toinen joka kulkee myös kaukaa. Kaikki muut myöhästelevät 5 - 20 minuuttiin liki joka päivä.
Noloahan tuo on.
Minäkin suunnittelen milloin lähden ajamaan autolla töihin. Usein lähtö venyy 10-15 min. alunperin suunnitellusta lähtöajasta 😞 . 😔 ,.😶, .,Olisi paljon miellyttävämpää olla ajoissa ja mennä rauhassa kelloa kyttäämättä.
Mistä myöhästyminen johtuu?
Nukutteko liian vähän ja ette jaksa nousta ajoissa?
Kasaantuuko lähtöön liikaa tekemistä, joka vie suunniteltua enemmän aikaa?
Tarvittavat valmistelut edellisenä iltana valmiiksi, ettei niissä mene aamulla kallista aikaa, joka kohtaa myöhästymiseen.
Toistuvien myöhästymisten takana on usein syitä, joihin voi itse tarttua 😄
Myöhästyminen on usein huono tapa ja hävettää ainakin minua.
Tsemppiä ja koetetaan olla ajoissa 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyväksyttävää.
Pätee myös työelämässä. Tai oikeammin ehkä niin, että myöhästyjät myöhästyy, vaikka asuisivat työpaikalla tai koulussa. Mutta tämä korostuu niiden kohdalla, joilla ei oikeasti ole mitään oikeaa syytä siihen, ettei ehdi kadun toiselta puolelta kouluun tai töihin ajoissa.
Ap tuo mieleen opiskelijat, joita aina silloin tällöin ilmestyy seminaareihini (opetan korkeakoulussa). Tulevat myöhässä, kolistelevat reppuineen paikoilleen, selittelevät monisanaisesti myöhästymistään (selitys on joka vko sama, syntipukki aina joko lapsi tai bussi tai mikälie, eikä se kiinnosta ketään), häiritsevät kaikkia, keskeyttävät sen, joka oli esittelemässä työtään ja sitten vielä kehtaavat tulla multa kysymään, että mitä puhuttiin tunnin alussa!
Ilmoitan nykyään heti alkajaisiksi, että en ota myöhästelijöitä huomioon, tulkoon tai menköön miten haluavat, en toista jo puhuttua heidän vuokseen. Muistutan myös, että vain amatöörit myöhästyvät ja että kukaan ei omista kenenkään toisen aikaa.
Toivoittavasti ap ei kouli omaa lastaan samanlsaiseksi.
Mikä estää heräämästä aikaisemmin? Missä kohtaa tulee se myöhästymiseen johtava este, tuleeko aamukakka liian myöhään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyväksyttävää.
Totta. Ekalla oma lapsi oli varmasti 10 min. ennen bussin lähtöä pysäkillä (eli ysin aamuina n. klo 8.20 pysäkillä ), mutta nyt kun kulkee toiseen kouluun 300 m päähän, on hyvä jos katoaa ovesta ulos 5 vaille tasan...
Jotta piltti oppii oikeille tavoille pitäisi myöhästyä vähintään 30 minuuttia joka aamu, eli melko paheksuttavaa tuollainen sääntöjen pilkuntarkka noudattaminen.
Ennen pitkää pääsette juttelemaan myös lastensuojelun työntekijöiden kanssa tuosta myöhästelyemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mamit ei vissiin tajua, että joissakin tilanteissa sille nyt vaan ei voi mitään. Jos julkinen kulkee myöhässä niin silloin se kulkee.
Avauksessa ei ole kyse "joistakin tilanteista", vaan "melkein joka aamusta".
Eikö jo tässä vaiheessa lukukautta osaa itse kulkea?
Vierailija kirjoitti:
Eikö jo tässä vaiheessa lukukautta osaa itse kulkea?
No ei joka paikassa ole ekaluokkalaiselle turvallista koulutietä.
Vierailija kirjoitti:
Meetkö säkin töihin joka aamu 5 min myöhässä? Onko se siellä OK?
Olen kotiäiti, en käy työssä. ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ehdi?
No en mä nyt tiedä... sitä aikaa vaan menee johonkin. Lapsi kyllä joutuu, odottaa jo ulkovaatteet päällä useinmiten auton luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meetkö säkin töihin joka aamu 5 min myöhässä? Onko se siellä OK?
Olen kotiäiti, en käy työssä. ap
No mikä sitten mättää?
Vierailija kirjoitti:
Meettekö julkisilla vai miksi aikatauluongelma? Jos on aamun ekavuoro niin ymmärrän ettette edellisenä iltana lähde.
Jos on kyse vaan saamattomuudesta lähteä ajoissa niin törkeää käytöstä.
Omalla autolla vien. Matka on kai jotain pari kilometriä, en ole tarkaan mitannut. ap
"Kyllä kruunu huolen pitää" -sanonta liittyy armeijaan, mutta sopii myös koululaitokseen.
Tosiasia on, että jonkun ajan kuluttua sinulle tulee Wilma-viesti asiasta. Mikäli tilanne ei korjaannu, niin seuraavaksi lapsen huoltaja istuu palaverissä opettajan ja mahdollisesti rehtorin kanssa. Keskustelussa kerrot - sitä kysytään varmuudella - mistä lapsen myöhästely johtuu. Onko ongelmia kotona, jne.
Helpommalla pääset nyt heti, kun aloitat aamutoimet vähän aikaisemmin, ja tarvittaessa saatat lapsen kouluun. Johtuuko myöhästely siitä, että lapsi jää tutkimaan koulumatkalla ympäristöä?
Valitettavasti myöhästely on paheksuttavaa koulun/opettajan työn näkökulmasta. Ajatus on opettaa lapset täsmällisiksi. Vähitellen siihen kasvetaan --- myöhästelyä työelämässä pidetään pahana. Koulun piilo-opetussuunnitelmana lienee kasvattaa säntillisiä, jämptejä yhteiskunnan kansalaisia....
Monelle ekaluokkalaisen vanhemmalle tulee yllätyksenä toimintakulttuurin muutos eskarin ja päiväkodin jälkeen. Koulumaailmaan ja sen sääntöihin tottuminen vie aikansa. Aikatauluissa pysymisessä, huolehtimisessa on kyse vastuullisesta vanhemmuudesta. Se on raskasta, kun pitää muistaa tuhat muuta asiaa samanaikaisesti. Onko sinulla mahdollisuus jakaa vastuuta - tässä tapauksessa lapsen saaminen ajoissa kouluun myöhästelemättä - puolisosi kanssa? Tai jonkun muun?
Vinkki: palkitse ja kehu lastasi joka kerran, kun hän on ollut ajoissa koulussa! Lupaa iso palkinto, että hän menee suorinta tietä, turvallisesti, reippaasti kouluun. Osaat olla hyvä kasvattaja, vanhempi, äiskä tai iskä.
Kyllä se siitä.
Vastaus kysymykseen: myöhästely on koulun kannalta paheksuttavaa.