Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hemoglobiini 120 - kertokaa ettei mulla ole kuolmanvakavaa sairautta

Hypokondrikko
31.10.2016 |

Olen 21v nainen, sairaanhoitaja otti hp:n aamulla kun kävin valittamassa keuhkoissa olevasta limasta johtuvia oireita (flunssa + ehkä astmaa.)

Kahdeta otetusta hemoglobiinista toinen oli 120 ja toinen 136. Hoitaja kyllä sanoi että voin olla aivan huoleti, mutta hankala tässä on rauhoittua.

Olen niin luulotautinen, että 1-3 pientä mustelmaa tyyliin sääressä saattaa aiheuttaa paniikkikohtauksen, koska pelkään leukemiaa. Päivystykseenkin olen polkenut keskellä yötä, kun kuvittelin kuolevani lähes olemattomiin vihlaisuihin alavatsalla.

Homma saattaa hetkittäin mennä niin paranoidiseksi, että ei olisi jos soittaisin esim. ensi yönä ambulanssin, jos nyt jään märehtimään tuon 120 luvun syitä, ja kehitän vainoharhoissani jonkin jälkeenpäin jopa omasta mielestäni naurettavalta tuntuvan nopeaan kuolemaan johtavan syyn tuohon arvooni.

Viimeksi kesällä pohdin itseni tappamista, ALSin vuoksi, jonka diagnosoin itselläni havaitessani pientä (oikeasti täysin benigniä) lihasnykinää, johon ei liittynyt muita oireita, ja joka ei ole edes itsessään fyysisesti häiritsevää.

Mutta niin, osaisiko joku sanoa rauhottavan sanasen tälle ihmisriekaleelle? :D Jollain muulla ollut hp 120 ilman mitään ihmempää syytä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli hb korkeimmillaan 163. Ei ollut mitään sairautta taustalla, olin vain vähän kuivunut. Ei kannata joka oiretta kytätä.

Vierailija
22/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta purkki leväjauhetta ja pihvi. Syö viikko pari levää ja paista tänään pihvi. Saat ravintoaineita ja rautaa. Ei mitään hätää pieni rakas ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormenpäästä otettu hb voi vaihdella huomattavasti sen mukaan, miten paljon on juonut. Pieni verenkuva näyttää sitten oikean arvon. Mulla matalin arvo on ollut 79, silloin sain verensiirron (synnytyksen jälkeen). Toisen synnytyksen jälkeen oli 92, ja oli ihan hyvä olo. Viime vuonna hb:ni oli yllättäen 106, nyt on jo korkeampi, mutta alle 120 edelleen. En ole kuollut.

Joo mutta se sairaanhoitaja oli ilmeisesti ottanut nämä kaksi näytettä ihan perätysten. Jotain häikkää siinä nyt tapahtui mittauksessa. En kyllä nyt ihan luottaisi tuohon tulokseen. Kannattaa tosiaan varmistaa verinäytteellä, jos epäilyttää. Mutta ei se 120 naisella tosiaan mikään huono ole. Vähän riippuu mikä sun normaalitaso on ollut aiemmin?

Ne pikamittarit heittää joskus paljonkin. Itse joudun verenluovutukseen mennessä aina antamaan 3-4 näytettä joista lasketaan keskiarvo koska eka saattaa olla 117, toka 129, kolmas 120 ja viimeinen 130. Olisko 4-5 kertaa kun en ole päässyt luovuttamaan, parhaimmillaan hemoglobiini ollut 135, yleensä alle 120 eikä mulla ole mitään sairauksia. Syön vaan niin vähän punaista lihaa ja muita rautaa sisältäviä ruokia ja toisaalta juon kahvia, jonka kofeiini kai heikentää raudan imeytymistä tai jotain.

Hmm... mitähän järkeä sellaisissa pikamittareissa on, jotka heittää noin paljon. Ihan sama vaikka arvaisi tuloksen.

Vierailija
24/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran noin kauniisti pyysit: ei, sinulla ei ole kuolemanvakavaa sairautta. Tosin minähän, tai muut tällä palstalla, emme voi sitä mitenkään tietää.

Ja sitten hemoglobiinista: en tiedä, pidätkö tuota nyt jotenkin liian korkeana vai liian matalana vai liian sopivana, vai mitä ihmettä. Sehän on helvetin normaali arvo? Omat arvoni vaihtelevat 110 ja 130 välillä.

Mukavaa päivänjatkoa.

Vierailija
25/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ap pahimpana ongelmana pelko.  Sen tiedostat itsekin. Yritä järjellä pitää erillään se pelko sairaudesta versus todellinen fyysinen sairaus. Kokeile vaikka ajatella "aha, nyt tuli taas tällainen pelko. Ja taas on uhkana se, se ja se sairaus. Kyseessä on pelko, kyseessä ei ole oikea fyysinen sairaus tai kuoleman uhka vaan kyseessä on pel-ko".

Itse sain sinun iässä pahimman luokan pelon iholuomistani. Yksi toisensa perään näyttivät uusilta tai muuttuneilta ja "tunsin" kuinka niissä alkaa kehittyä syöpä tai oli jo. Kun luomen epäilystä olin päässyt eroon ja jo naureskelin, kuinka saatoinkaan luulla sellaista luomea maligniksi, niin eiköhän mennyt pari päivää, niin seuraava luomilöytö näyttäytyikin ihan varmana syöpänä. Tästä on nyt 34 vuotta eikä ole pelot osoittautuneet todeksi. Olisinpahan vaan silloin tiennyt. Ja osannut jotenkin psyykata itseäni. Onneksi meni vuodessa parissa ohi se mun pelkääminen.

Vierailija
26/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormenpäästä otettu hb voi vaihdella huomattavasti sen mukaan, miten paljon on juonut. Pieni verenkuva näyttää sitten oikean arvon. Mulla matalin arvo on ollut 79, silloin sain verensiirron (synnytyksen jälkeen). Toisen synnytyksen jälkeen oli 92, ja oli ihan hyvä olo. Viime vuonna hb:ni oli yllättäen 106, nyt on jo korkeampi, mutta alle 120 edelleen. En ole kuollut.

Joo mutta se sairaanhoitaja oli ilmeisesti ottanut nämä kaksi näytettä ihan perätysten. Jotain häikkää siinä nyt tapahtui mittauksessa. En kyllä nyt ihan luottaisi tuohon tulokseen. Kannattaa tosiaan varmistaa verinäytteellä, jos epäilyttää. Mutta ei se 120 naisella tosiaan mikään huono ole. Vähän riippuu mikä sun normaalitaso on ollut aiemmin?

Ne pikamittarit heittää joskus paljonkin. Itse joudun verenluovutukseen mennessä aina antamaan 3-4 näytettä joista lasketaan keskiarvo koska eka saattaa olla 117, toka 129, kolmas 120 ja viimeinen 130. Olisko 4-5 kertaa kun en ole päässyt luovuttamaan, parhaimmillaan hemoglobiini ollut 135, yleensä alle 120 eikä mulla ole mitään sairauksia. Syön vaan niin vähän punaista lihaa ja muita rautaa sisältäviä ruokia ja toisaalta juon kahvia, jonka kofeiini kai heikentää raudan imeytymistä tai jotain.

Hmm... mitähän järkeä sellaisissa pikamittareissa on, jotka heittää noin paljon. Ihan sama vaikka arvaisi tuloksen.

Se onkin suuntaa antava, on ihan se ja sama onko hemoglobiinisi 110 tai 140 tai mitä tahansa tällä välillä. Alle sadan tuntee jo itsekkin voinnissaan.

Vierailija
27/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antoihan se tuossakin tapauksessa  ainakin +/- 10 % tarkkuudella oikean tuloksen. Se on käyttötarkoitukseensa riittävä. Jos tarkempia tuloksia tarvitaan, sitten otetaankin kunnon laskimonäyte.

Vierailija
28/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypokondrikko kirjoitti:

Olen 21v nainen, sairaanhoitaja otti hp:n aamulla kun kävin valittamassa keuhkoissa olevasta limasta johtuvia oireita (flunssa + ehkä astmaa.)

Kahdeta otetusta hemoglobiinista toinen oli 120 ja toinen 136. Hoitaja kyllä sanoi että voin olla aivan huoleti, mutta hankala tässä on rauhoittua.

Olen niin luulotautinen, että 1-3 pientä mustelmaa tyyliin sääressä saattaa aiheuttaa paniikkikohtauksen, koska pelkään leukemiaa. Päivystykseenkin olen polkenut keskellä yötä, kun kuvittelin kuolevani lähes olemattomiin vihlaisuihin alavatsalla.

Homma saattaa hetkittäin mennä niin paranoidiseksi, että ei olisi jos soittaisin esim. ensi yönä ambulanssin, jos nyt jään märehtimään tuon 120 luvun syitä, ja kehitän vainoharhoissani jonkin jälkeenpäin jopa omasta mielestäni naurettavalta tuntuvan nopeaan kuolemaan johtavan syyn tuohon arvooni.

Viimeksi kesällä pohdin itseni tappamista, ALSin vuoksi, jonka diagnosoin itselläni havaitessani pientä (oikeasti täysin benigniä) lihasnykinää, johon ei liittynyt muita oireita, ja joka ei ole edes itsessään fyysisesti häiritsevää.

Mutta niin, osaisiko joku sanoa rauhottavan sanasen tälle ihmisriekaleelle? :D Jollain muulla ollut hp 120 ilman mitään ihmempää syytä?

Yhdellä oli hb 83 eikä näyttänyt kuolemansairaalta,sitten se hoidettiin.

Vierailija
29/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähettäkää pikaisesti ambulanssi, hemoglobiinini on 120." 😃

Vierailija
30/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormenpäänäytteen tulokseen vaikuttaa mm. kuinka paljon sormea puristaa näytteen saamiseksi. Jos sitä kovasti pusertaa näytteen heruttamiseksi, voi verinestettä tulla suhteessa enemmän kuin verisoluja ja mittaustulos on alhaisempi. 

Vierailija
31/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin suuntaa antava, on ihan se ja sama onko hemoglobiinisi 110 tai 140 tai mitä tahansa tällä välillä. Alle sadan tuntee jo itsekkin voinnissaan.

No joo, mutta esim. 80 ja 110 on taas ihan eri asia. Eikä aina tunne voinnissa, tapauksia on monia. Onneksi noita hb pikamittareita ei nykyään hirveästi käytetä.

Vierailija
32/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hb yleensä siinä  140.

Siis millä perusteella toi olis jotenkin epänormaali?

Sit jos laskee kamalasti niin on anemia, vaari oli sairaalassa kun sillä oli alle 70 hemppa. Mut mikä tää sun juttu on? Toi on todellakin täysin  normaali :D

Vierailija
33/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin koulussa ja elin aivan normaalisti silloinkin kun mun hb oli vain 78. Suurimman osan ajasta se on alle 100 mutta ei mulla ole mitään sairautta kuitenkaan.

Vierailija
34/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa minullakin.Mulla on alimmillaan ollut hb arvo 30 ja sairaalakeikkahan siitä tuli.

Vierailija
35/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahalta,kaikki me kuollaan hei.

Vierailija
36/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha sulle on mitään vakuuttaa. Seuraavaksi sä alat miettiä sitä korkeampaa Hb-arvoa ja sitten jo juiliikin sääressä siihen malliin että varmasti on veritulppa.

Vierailija
37/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on reuma ja jatkuvasti siinä sadan kieppeillä. Elossa olen toistaiseksi. Mitä jos ap nyt oikeasti hankkiutuisit terapiaan? Kamalaa yhteiskunnan resurssien tuhlaamista kun ravaat päivystyksessä ja soitat ambulansseja vähän väliä turhaan! Ei mikään ihme että päivystyksessä järkyttävät jonot ja me oikeasti sairaat joudutaan odottamaan kärsien :(

Vierailija
38/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunatkoon joku korkeampi taho tuollaiselta sairaanhoitajalta.

Vierailija
39/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minun elämältäni. Samanlainen sairauksien ja kuoleman pelko vaivaa. Olen nyt aloittanut terapian ja toivon sen auttavan. Suosittelen sinulle samaa! Toivon kaikkea hyvää sinulle!

n16

Vierailija
40/40 |
07.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemppa 157 ja aina olt hyvät lukemat4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme