Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hemoglobiini 120 - kertokaa ettei mulla ole kuolmanvakavaa sairautta

Hypokondrikko
31.10.2016 |

Olen 21v nainen, sairaanhoitaja otti hp:n aamulla kun kävin valittamassa keuhkoissa olevasta limasta johtuvia oireita (flunssa + ehkä astmaa.)

Kahdeta otetusta hemoglobiinista toinen oli 120 ja toinen 136. Hoitaja kyllä sanoi että voin olla aivan huoleti, mutta hankala tässä on rauhoittua.

Olen niin luulotautinen, että 1-3 pientä mustelmaa tyyliin sääressä saattaa aiheuttaa paniikkikohtauksen, koska pelkään leukemiaa. Päivystykseenkin olen polkenut keskellä yötä, kun kuvittelin kuolevani lähes olemattomiin vihlaisuihin alavatsalla.

Homma saattaa hetkittäin mennä niin paranoidiseksi, että ei olisi jos soittaisin esim. ensi yönä ambulanssin, jos nyt jään märehtimään tuon 120 luvun syitä, ja kehitän vainoharhoissani jonkin jälkeenpäin jopa omasta mielestäni naurettavalta tuntuvan nopeaan kuolemaan johtavan syyn tuohon arvooni.

Viimeksi kesällä pohdin itseni tappamista, ALSin vuoksi, jonka diagnosoin itselläni havaitessani pientä (oikeasti täysin benigniä) lihasnykinää, johon ei liittynyt muita oireita, ja joka ei ole edes itsessään fyysisesti häiritsevää.

Mutta niin, osaisiko joku sanoa rauhottavan sanasen tälle ihmisriekaleelle? :D Jollain muulla ollut hp 120 ilman mitään ihmempää syytä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on täysin normaali arvo.

Vierailija
2/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hp 110. Olen varmaan kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis "että ei olisi ihme jos soittaisin esim. ensi yönä ambulanssin" piti sanomani.

Vierailija
4/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina jotain 120.

By the way, miten se terkka onnistui saamaan noin erilaiset tulokset kahdella mittauskerralla??? :D

Vierailija
5/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paras hemoglobiiniarvo ikinä on ollut 116. Mitään sairautta ei ole diagnosoitu.

Vierailija
6/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sormenpäästä otettu hb voi vaihdella huomattavasti sen mukaan, miten paljon on juonut. Pieni verenkuva näyttää sitten oikean arvon. Mulla matalin arvo on ollut 79, silloin sain verensiirron (synnytyksen jälkeen). Toisen synnytyksen jälkeen oli 92, ja oli ihan hyvä olo. Viime vuonna hb:ni oli yllättäen 106, nyt on jo korkeampi, mutta alle 120 edelleen. En ole kuollut.

Vierailija
7/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa se itsesi tarkkailu ja elä elämääsi. Tulee ikä jolloin diagnooseja alkaa ropista, sitä ennen kannattaa ihan vaan nauttia.

Vierailija
8/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormenpäästä otettu hb voi vaihdella huomattavasti sen mukaan, miten paljon on juonut. Pieni verenkuva näyttää sitten oikean arvon. Mulla matalin arvo on ollut 79, silloin sain verensiirron (synnytyksen jälkeen). Toisen synnytyksen jälkeen oli 92, ja oli ihan hyvä olo. Viime vuonna hb:ni oli yllättäen 106, nyt on jo korkeampi, mutta alle 120 edelleen. En ole kuollut.

Niin, tiedän. Toisaalta vähän mietityttää sekin kun olin juonut niin vähän. Sen luulisi enemmin nostavan sitä arvoa.

Vierailija
9/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se sairaanhoitaja oli ilmeisesti ottanut nämä kaksi näytettä ihan perätysten. Jotain häikkää siinä nyt tapahtui mittauksessa. En kyllä nyt ihan luottaisi tuohon tulokseen. Kannattaa tosiaan varmistaa verinäytteellä, jos epäilyttää. Mutta ei se 120 naisella tosiaan mikään huono ole. Vähän riippuu mikä sun normaalitaso on ollut aiemmin?

Vierailija
10/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi matalimmillaan lukio aikaan, taisi olla 89. Ainakin yhtenä osatekijänä oli runsaat kuukautiset.

Sen jälkeen ne arvot oli pitkään 110-120 ja joskus käväisi 125. Nyt  ne on olleet jo jonkin aikaa 130 paremmalla puolella ja on minusta aika outoa että mulla noin hyvät arvot on :D

Missään kohdassa en ole tuntenut itseäni sairaaksi, lukiossa kyllä välillä väsytti aika paljon, mutta siitäkin syytin pimeää syksyä ja talvea.

Vierailija
11/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alimmillaan ollu hemppa 80. Olen hengissä. 120 on ihan normaalin rajoissa, tosin hieman alakanttiin.

Vierailija
12/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, olisko sinun syytä käydä juttelemassa jonkun asiantuntijan kanssa? Saisit puhua peloistasi, ja saisit apua. Jos olet pohtinut itsesi tappamista, niin se on hyvin vakava asia. Ole hyvä ja varaa aika vaikka lääkärille, tai terveydenhoitajalle. Kerro asiasisi, että pelkäät sairauksia, jne. En tiedä, onko sinulle sattunut joskus jotain tosi surullista. Onko sinulle jäänyt jokin trauma, tms.

Olen ihan varma, että kasvat ja kehityt ihmisenä, ja pääset tilanteesta yli. Pelkoja voi hoitaa, peloista voi päästä eroon. Vakavien sairauksien pelkääminen voi lieventyä siten, että tutustut faktoihin, otat jotenkin järjen käyttöön. En ole asiantuntija. Tiedän tilanteesi - minun vakavien sairauksien pelon taustalla on menettämisen pelko/tunne. Lähipiiristäni kuoli läheinen hyvin nuorena vakavaan sairauteen. Olen viettänyt tunteja netissä etsien tietoja milloin mistäkin "oireesta". Ja aina pelännyt pahinta. Lopulta päätin, että nyt saa riittää, en ole lääkäri, en tee diagnooseja. En siis luule mitään. Ja tiedän, että netistä ei löydä aina oikeaa tietoa. Kannattaa luottaa hoitohenkilökunnan tietotaitoon, osaamiseen, koulutukseen. On tärkeää, että luotat siihen, että sinua hoidetaan hyvin, tapahtuipa mitä vaan.

Olen päättänyt karistaa vähitellen,hitaasti kuolemanpelon.

Vierailija
13/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, se "16-vuotias luulosairas poika" onkin tällä kertaa luulosairas 21-vuotias nainen. En ymmärrä, että mitä ihmeen tyydytystä joku saa tällaisilla asioilla provoamalla.

Vierailija
14/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulotauti ja kuolemanpelko viittaavat psykiatrisiin ongelmiin. Niitä ei kannata vauva.fi:ssä ratkoa, vaan varaat ajan omalääkärille tai mielenterveyshoitajalle.

Varaudu odottamaan pari kuukautta, on jonoa.

Vierailija
15/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Siis millä logiikalla 120 on ihan liian alhainen ja nyt olet tyyliin kuolemansairas? Hyvä ja normaali lukemahan tuo on. Kannattaa muuten käydä vaikka jollekin juttelemassa tosta sun psyykkisestä ongelmasta (luulosairaus ja liiallinen huolestuneisuus omasta terveydestä), se voi nimittäin alkaa äkkiä paheta. 

Vierailija
16/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni gynekologinen vaiva, ja hemoglobiini inasen päälle sata. Ollut jo vuoden, syön rautaa. Ilman sitä olis jo romahtanut, seurannassa olen ja hengissä.

Tuo sinun 120 on ihan normaali, liian korkea hemoglobiini on myös vaaraksi, veritulppa riski nääs.

Vierailija
17/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hemoglobiini on matalimmillaan ollut 86. Mitään syytä jatkuvasti alhaiselle hemoglobiinille ei ole koskaan löytynyt, eikä se alhaisuus vaikuta muhun millään lailla. Joten rauhoitu, ei ole hätää.

Vierailija
18/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on yksi pakko-oireisen häiriön muoto. Kannattaisi koittaa hakeutua lääkäriin ja ssri-lääkitystä ja terapiaa. Ansaitset elämän ilman ahdistusta, tsemppiä ja hae oikeasti apua.

Niin ja 120 on ihan normaali hemoglobiniarvo naisella.

Sairaanhoitaja

Vierailija
19/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi olla hb 120 ilman mitään sairautta. Mulla on aina ollut 110 hb, paras ikinä 128. Kai sh-opiskelijana tiedät, että viitearvot on eri naisille ja miehille ja ne viitearvot on määritelty keskimääräisestä väestöstä. Viitearvoisda on myös normaali vaihtelu ja on ihan normaalia että väestöstä 5% kuuluu viitearvojen ulkopuolelle olematta kuitenkaan sairas.

T. Sh-opiskelija

Vierailija
20/40 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta se sairaanhoitaja oli ilmeisesti ottanut nämä kaksi näytettä ihan perätysten. Jotain häikkää siinä nyt tapahtui mittauksessa. En kyllä nyt ihan luottaisi tuohon tulokseen. Kannattaa tosiaan varmistaa verinäytteellä, jos epäilyttää. Mutta ei se 120 naisella tosiaan mikään huono ole. Vähän riippuu mikä sun normaalitaso on ollut aiemmin?

Ne pikamittarit heittää joskus paljonkin. Itse joudun verenluovutukseen mennessä aina antamaan 3-4 näytettä joista lasketaan keskiarvo koska eka saattaa olla 117, toka 129, kolmas 120 ja viimeinen 130. Olisko 4-5 kertaa kun en ole päässyt luovuttamaan, parhaimmillaan hemoglobiini ollut 135, yleensä alle 120 eikä mulla ole mitään sairauksia. Syön vaan niin vähän punaista lihaa ja muita rautaa sisältäviä ruokia ja toisaalta juon kahvia, jonka kofeiini kai heikentää raudan imeytymistä tai jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi