Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tähän hätään rahaa?

Vierailija
31.10.2016 |

Tilillä rahaa 267€. Huomenna tulee asumistuki 328€. Marraskuun 5. päivä pitäisi maksaa vuokra (vesimaksuineen 605€). Kelan peruspäivärahahakemus ollut vetämässä jo kuukauden vaikka käsittelyajan pitäisi olla viikko. Tällä viikolla alkaa pakkaset ja mun ainut takki on ohut tuulitakki ja ainoat housut yhdet farkut jotka nekin tippuu päältä (ei ole ollut rahaa ostaa vyötä). Lämpimiä paitoja ei ole joten joudun pukemaan useat päällekkäin (ja niissäkin puolissa on reikiä joten uusia pitäisi saada). Ei kerrastoja. Mitä helvettiä mä teen? :(

Onneksi itselle on vielä pariksi päiväksi ruokaa (juureksia ja riisiä ja kananmunia) ja koiralle ostin joku aika sitten moneksi kuukaudeksi sapuskaa. Ja nyt heti joku alkaa tietty nillittämään koirasta niin siitä en luovu, ilman sitä olisin vetänyt jo itseni kiikkuun. Vaikkei itselle olisi rahaa ruokaan niin koirani ruokkisin ja hoitaisin kunnolla hätätilassa varmaan vaikka itseäni myymällä.

Tämä on tosi uusi tilanne mulle, vielä muutama kuukausi sitten mulla oli vakityö ja paljon säästöjä mutta pian ne säästöt hupenee kun muuttaa uuteen paikkaan ns. tyhjän päälle ja kaikki pitää hankkia eikä tuloja ole.

Juu juu ja työhakemuksia menee aina kun vaan paikkoja tulee itselle tietoon. Mutta miten ihmeessä saisin nyt edes ne parikymmentä euroa jotka tarvitsen vuokran maksuun?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille oon jo velkaa 150€, en viitsisi enempää lainata kun en tiedä koska pystyn maksamaan takaisin... ja jotenkin nolottaa aikuisena ihmisenä kerjätä äidiltä rahaa.

Olenko jossain sanonut että odotin ilmaista ruokaa ja merkkivaatteita? Huoh taas tätä palstaa.

Vierailija
22/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen prosessi oli tuoda koira Suomeen?

Mullakin on vähän tiukkaa seuraavan kuun vuokran kanssa...firma, jossa olin töissä, meni konkkaan ja nyt pitäs anoa saamatta jääneitä palkkoja palkkaturvasta. Tähän voi kuulemma mennä KUUKAUSIA! Ja sossuun on varmaan turha mennä, koska mullahan on on ollut tuloja edellisinä kuukausina kun olen saanut palkan normaalisti. Ja asumistukea ei saa, koska siihen otetaan huomioon vuositulot. Säästöön ei ole jäänyt mitään vuokran ja pakollisten menojen jälkeen. Ihan itkettää näin matalapalkkaisena ihmisenä, että 500 euron vuokraan ei ole varaa (saati sitten muihin menoihin, niitä en edes ole jaksanut nyt miettiä, asuminen olisi tärkein saada maksettua). Ja mikään elämänkoululainen en ole, amk-tutkinto löytyy ja paljon työkokemusta eri aloilta, mutta aina sekään ei auta.

Ei vaikeaa ollenkaan, eihän koira tarvitse kuin passin ja rokotukset päästäkseen Suomeen :) ja rekkaushommat on ihan iisit. Tai nuo jutut riippuu tietty mistä maasta tuo, itse toin ihan EUn alueelta.

Huh, on kyllä sullakin tosi hankala tilanne :( tsemppiä jatkoon, toivottavasti asiat selviää!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidille oon jo velkaa 150€, en viitsisi enempää lainata kun en tiedä koska pystyn maksamaan takaisin... ja jotenkin nolottaa aikuisena ihmisenä kerjätä äidiltä rahaa.

Olenko jossain sanonut että odotin ilmaista ruokaa ja merkkivaatteita? Huoh taas tätä palstaa.

Mitä sitten odotit, kun valitit että Suomi ei ottanut kovin lämpimästi vastaan? Jotain odotit saavasi mitä et saanut?

Vierailija
24/32 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita vuokranantajalle että vuokrasi myöhästyy, mutta järjestät asiaa koko ajan. Maksa kuitenkin vuokraa jo nyt sillä mitä tilillä on (tai muutama kymppi jätä ruokaan) ja lupaa loput maksaa heti kun saat rahaa. Soita sossuun ja pyydä aika sinne toimeentulotuki-asioita varten. Jos tilanne on akuutti kannattaa soittaa eikä laittaa vain paperihakemusta vetämään, sossuilla on mahdollisuus tehdä nopea päätös ja maksatus siellä käynnillä. Ota selvää mitä liitteitä tarvitset käynnille mukaan. Seurakunnan diakoniatyöhön varaa myös aika, saat ruoka-apua ja mahdollisesti vaateapua. Vaateapua voi kysyä myös facen roskalava-ryhmistä, myös erilaisia köyhien auttamisryhmiä sieltä löytyy. Soita tai käy kelassa tiedustelemassa miksi päätöksesi viipyy. Vältä rahan lainaamista, sillä joutuu helposti pulaan kun rahavarat ovat tiukat sittenkin kun tuet ns. juoksevat. Tietenkin jos esim vanhemmat voivat lahjoittaa jotain apua nyt niin otat vastaan (oletko kertonut tilanteestasi). Älä luovuta, selviät kyllä. Nyt vain toimimaan.

Vierailija
25/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kirppareilta saa vaatetta parilla eurolla.

Ja katso tori.fi ym.

Vierailija
26/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy jotain halvalla facekirppiksellä, sillä saat jokusen kympin. Facessa lahjoitetaan vaatteita vaikka kuinka paljon, myös seurakunta lahjoittaa vaatteita, samoin vaikka minä voin lahjoittaa sulle lämpimän takin. Missä asut, vuokra sulla on ainakin kallis?

Tulit ulkomailta vakiduunista ja omistat yhdet housut? Mihin sun kaikki vaatteet on hävinnyt?

Juu vuokra on kallis, tiedän sen, vaan työttömänä oli pakko ottaa se ensimmäinen asunto mitä tarjottiin kun kaikki ei työttömille vuokraa. Asun yhdessä Suomen isoimmista kaupungeista, hain tänne yliopistoon (en päässyt) ja sen lisäksi ajattelin että täältä löytyisi työtä suht helposti mutta ei näköjään.

Ei mulla ikinä ole ollut monia housuja, yleensä 2-3 housut joita käytän, mutta kahdet tai kolmet on nyt ihan viime aikoina kuluneet puhki reisistä... töissä mulla oli uniformu joka piti siis antaa pois kun lähdin.

Kiitos kaikille vinkeistä, ehkä mä tässä jotain keksin :)

ap

Etkä osaa mennä Pelastusarmeijan myymälään tai Fidaan?

Vierailija
27/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulla riittää kiireisiä ihmisiä. Ehkä joku heistä tarvitsee koiran ulkoilutusapua ja voi tarjota pientä palkkaa vastaan muutamasta kerrasta?

Vierailija
28/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prostituutio on nopea ratkaisu ja Suomessa täysin laillista. Yksi asiakas maksaa puolen tunnin sessiosta 150 euroa, pari kolme keikkaa illassa tekee ihan hyvin. Ei siihen tarvita kuin vähän omaa viitseliäisyyttä. Ei ihminen voi kaikkea odottaa valmiina.

Vierailija
29/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskukset ovat halpoja, ja kun siellä päivystää päivittäin, löytää tosi hyviä vaatteita.  Jopa parempia kuin kirppiksiltä, koska rikkaat vie suoraan kierrätykseen, eivätkä yritä nyhtää niistä rahaa jossakin kirppiksellä.  Samoin esim. Pelastusarmeijan kirppis on laadukas, koska lahjoituksia.  

Itse sain melkein uudet Höglin kokonahkaiset avokkaat eurolla.  Tosi hyvät jalassa.  Köyhä käveli niillä koko kesän ja vielä tulevankin.

Vierailija
30/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottele vuokranantajan kanssa rästistä.  Kerro tilanteesi rehellisesti että odotat rahoja.  Ruoka on aina ykkösprioriteetti.  Vyön löytänet kirppikseltä.

Vierailija
31/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ensimmäinen hakemus vetämässä, mistä se viikko on revitty? Mies jäi työttömäksi, meni yhteensä 3kk että kela sai päätöksen sorvattua. 

Vois olla järkevin varata sosiaalitoimistoon aika, perivät kyllä takaisin jos liikaa tulee tuloja..

Vierailija
32/32 |
02.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kumminkaan menettänyt ulkomailla asuessa oikeutta suomen sosiaaliturvaan? Mä luulin et siinä olis joku karenssi.