Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

aamu alkoi TAAS itkevän lapsen rasvaamisella ....

Vierailija
31.10.2016 |

mutta kun se on pakko tehdä! kuivaihoinen atoopikko, etenkin talvisin on todella tärkeää rasvata aamuin ja illoin . pienempänä antoi rasvata nätisti, mutta nyt kun on 5v juoksee karkuun ja kirkuu ja itkee. monesti olen hikinen ja rasvassa itsekin.. lapsi pitää viedä tarhaan ja sitä ennen on hoidettava alta aamupala, aamurasva ja päivävaatteet!

pari kertaa olen myöhästynyt töistä "rasvapainin " vuoksi :(

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä rasvaa käytät? Eihän siinä ole petrolatumia tai muita mineraaliöljyjä?

Kuinka usein lapsi pestään ja onko teillä kaivovesi vai kunnallis?

pikasuihku joka ilta ja 2 krt viikossa sauna. tällä hetkellä käytössä  MiniDerm, lukemattomia rasvoja on kokeiltu vuosien varrella! ja ihan hanasta tulee vesi :D

ap

Eli ilmeisesti kunnallistekniikan kautta vesi, kun et ymmärrä kysymystä. Vähennä nyt heti tuota pesumäärää. Kokeile edes. Noin pienen ei tarvitse käydä joka ilta pesulla, etenkään tähän aikaan vuodesta. Joka ilta vain esim. jalat, kasvot, kainalot, alapää. Säästä muuta kroppaa. Jos 2 kertaa viikossa käytte saunassa, niin se riittää koko vartalon pesuiksi viikossa.

On harhaluulo että vesi olisi aina atoopikon vihollinen. Minulla yksi pahimpia ihottuman aiheuttajia on oma hiki. Eikä tarvitse edes paljoa hikoilla, niin iho alkaa heti kutisemaan ellen joka ilta pese itseäni nopeasti suihkussa.

Vierailija
22/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi riittää rasvaus iltaisin, kun vaihdettiin rasva Ceralaniin. Joka toinen päivä suihkussa, silloin vartalo pestään Aqualanilla. Varsinainen ekseema parani ruokavaliolla, mutta lapsen iho on rutikuiva ilman rasvausta. Kesäisin iho voi melko hyvin ja silloin riittää kevyempi perusvoide suihkun jälkeen (tosin kesällä tuleekin käytyä suihkussa oikeastaan päivittäin). 

Ruokavalioon siis lisättiin hyviä rasvoja ja raakattiin pois oikeastaan kaikki teolliset e-koodit. Leivän päälle avokadoa, puuroon kylmäpuristettua oliiviöljyä, ruokaan luomuhamppuöljyä. Ei se tosiaan kuivaa ihoa parantunut mutta ruokavalion muututtua iho ei ole päässyt tulehtumaan eikä kortisonivoiteita ole tarvinnut käyttää lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ihottuma tuntuu elävän omaa elämäänsä.. Kun se pahenee, se pahenee noin 3pvää ja sitten se vaan paranee, huolimatta siitä miten hoitaa. Mutta talviaikaan kylmät ilmat tulevat sitten sotkemaan kaiken ja saattaa olla iho pitkäänkin huonona :/

Vierailija
24/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pikasuihku joka ilta ja 2 krt viikossa sauna. tällä hetkellä käytössä  MiniDerm, lukemattomia rasvoja on kokeiltu vuosien varrella! ja ihan hanasta tulee vesi :D

ap

Saunoa ei noin usein kannattaisi jos on muutenkin kuiva iho. Sauna kuivattaa entisestään.

Vierailija
25/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoita locopase repair voidetta ja vauvaöljyä sekaisin. Tämä sekoitus ei kirvele. Normi perusvoiteet tuntuvat ärtyneellä iholla kamalalta! Oikein pahassa kutinassa vielä kanferispriitä pisara sekaan, koska se puuduttaa. (ensin hieman kirvelee)

Sitten ruokavalio kuntoon. Itselläni viljojen syönti vie ihon nopeasti huonoon kuntoon. Viljoitta iho paranee. Allergiatesteihin pääsee yksityisellä. Pyydä verestä tehtävät testit, jotka näyttävät hitaat allergiareaktiot (juuri niitä iholla olevia).

Vierailija
26/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kun muistuu oman lapsen atooppinen iho mieleen. Kokeiltiin rasvoja läpi ja mikään ei auttanut. Aina vaan uutta rasvaa määrättiin jopa yksityiseltä ihotautien erikoislääkäriltä. Nyt niin huojentuneena ollaan maidottomalla ruokavaliolla ja ei tarvitse rasvailla. Iho niin siloinen. D vitamiina syödään myös runsaasti yli suositusten.

Vierailija
27/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa jenkeistä rasvaa painepullossa, lapset tykkää laittaa sitä itse.

Vierailija
28/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaikeasti atoopikkona aikuisena voin muutaman neuvon antaa :) onhan teillä ihan perusasiat kunnossa?

Pyykinpesu -ei hajusteita, ei huuhteluainetta

Peseytyminen -harvakseltaan, ei voimakkaita pesuaineita

Itselläni ihoon auttaa kalaöljy (lapselle saa hyvänmakuisia apteekista), sinkki ja D-vitamiini.

Ruokavaliosta pois turha sokeri ja liiat hiilihydraatit ja hyvälaatuinen rasva tilalle.

Vierailija
29/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiinnittäisin myös huomiota hajusteettomiin tuotteisiin. Etenkin pyykin pesussa! Mulla se auttoi paljon.

Mun lähipiirissä jokainen pieni atoopikko on allerginen munalle. Tai lähinnä valkuaiselle. Sekin kannattaa kokeilla.

Sinuna mä vaihtaisin rasvaa. Mulla ainakin jotkut rasvat kirvelee ja kutisee tosi paljon. Toisaalta aina kun vaihdan rasvaa, vaikka ihan saman merkin välillä, iho kirvelee ekat käyttökerrat.

Lisää hyviä rasvoja ruokavalioon.

Vierailija
30/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen  tarjonnut että rasvaisi itse, ei kelpaa sekään vaihtoehto. rasvan ei pitäisi kirvellä, paitsi jos tietysti on rikkiraavittu iho.. .( 

olen yrittänyt päästä allergiatesteihin sekä neuvolan että yksityisen  ihotautilääkärin kautta ! neuvolassa ei " nähty tarvetta"  ja ihotautilääkärin mukaan "allergiatestit ovat turhia ja tarpeettomia" :/

olen koettanut omatoimisesti vähäntää sekä viljoja että maitoa ruokavaliosta, mutta se on vähän haastavaa kun muut perheessämme kuitenkin syövät leipää ja  sekä riisimaidon että soijamaidon maku oli niin vastenmielinen, ettei suostunut juomaan esim. soijamaitoon tehtyä kaakaota!

aamuisin saa kalaöljy-kapselin ja d-vitamiini tabletin .

ap

Kyllä pitää olla pelleilyä lapsen terveyden kustannuksella. Lopeta lapselta ne viljat, niin ihokin tulee kuntoon. Eikä lapsi tarvitse mitään kasvimaitoja, ne on pelkkää lisäainesontaa. Ja ruoka anna normaalirasvaisena, rasvasta ei pidä pihistellä.

Vierailija
31/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä se superallergisen ja atooppisen lapsen äiti ja haluaisin vielä muutaman asian lisätä. On mielestäni outoa, että ette pääse neuvolan kautta allergia- ja atopia-asiaa tutkimaan. Oma lapsemme käy allergiapolilla lasten lääkärillä, joka siis hoitaa suurimman osan ajasta allergisia lapsia. Olemme myös käyneet iho-hoitajalla, joka on sairaanhoitaja joka neuvoo hyvin ihon hoidossa. Meillä on paljon eri voiteita kans kokeiltu ennen kuin löytyi ne sopivat. Perusvoiteena lapsella on essex plus ja allergiareaktioihin käytetään hydrokortisonia (kasvoille 1% ja kroppaan 2,5%).

Vanha ajatus on, että ei saisi käydä suihkussa päivittäin jos on atoopikko. Tämä on kuitenkin väärä uskomus, sillä hiki ja päivän aikana kertynyt pöly ym lika ovat pahimpia ärsykkeitä iholle. Tämän vuoksi siis joka ilta rasvapesut. Rasvapesulla siis tarkoitan sitä, että suihkussa käytetään suihkusaippuan sijaan perusvoidetta (aqualan-l). Suihkun jälkeen ei iho kuivata vaan rasvataan heti kostea iho perusvoiteella, näin perusvoide sitoo kosteuden ihoon ja kosteutus on tehokas. Perusvoidetta käytetään niin, että sitä on selkeästi iholle eli jää vaaleaksi ja näkyväksi iholle j kestää hetken että se imeytyy. Allergiareaktioihin käytetään tuo hydrokortison ja se levitetään myös paksulti kostealle iholle ja ei vaan ihottumakohtiin vaan laajasti niiden ympärille koska reaktio ihon alla on yleensä laajempi kuin se mikä iholla näkyy. Todella pahoina aikoina lapsemme on käynyt suihkussa aamuin illoin jotta on saatu maksimaalinen kosteutus suihku ja rasvaus yhdistelmällä aikaiseksi.

Lapsemme atopia on tällä tavalla pysynyt todella hyvin kurissa ja allergian takia lähinnä enää iho-oireita. Allergiatestauksia ei kuulemma enää juurikaan tehdä koska ne eivät ole niin luotettavia. Meillä lapselle testataan uusia ruoka-aineita aina yksi kerrallaan ja seurataan vähintään kaksi viikkoa tuleeko reaktiota. Ja tämä testaus siis ihan kotioloissa.

Tässä siis meillä erittäin toimiva malli 😊

Vierailija
32/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä atooppista ihoa pitää pestä! Ihan vanhentuneita ohjeita nämä, että pitäisi harvoin suihkutella. Joka päivä vaan pitkään suihkuun tai kylpyyn.

Hakeutukaa sopeutumisvalmennuskurssille esim. Allergia ja Astmaliitto, saatte vertaistukea ja tietoa. Tsemppiä!

Vierailija
33/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ostakaa laadukkaat puuvillahanskat lapselle yöksi ettei lapsi rasvi itseään verille yöllä. Maksavat 20€ mutta ovat joka sentin arvoiset.

Vierailija
34/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atopia on autoimmuunisairaus ja syy löytyy suoliston kunnosta. Ei siinä mitkään ulkoiset voiteet auta, vaan oikea ravinto, joka sen suoliston pitää kunnossa.

Voiteet kyllä saattavat helpottaa oireita, mutta siihen se sitten jääkin.

Vierailija
35/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta kun se on pakko tehdä! kuivaihoinen atoopikko, etenkin talvisin on todella tärkeää rasvata aamuin ja illoin . pienempänä antoi rasvata nätisti, mutta nyt kun on 5v juoksee karkuun ja kirkuu ja itkee. monesti olen hikinen ja rasvassa itsekin.. lapsi pitää viedä tarhaan ja sitä ennen on hoidettava alta aamupala, aamurasva ja päivävaatteet!

pari kertaa olen myöhästynyt töistä "rasvapainin " vuoksi :(

Lopeta viljan ja rypsiöljyn syöttäminen sille niin vähentyy kutina. Voit myös kokeilla suolavesihuuhtelua iltaisin niin kosteus pysyy paremmin iholla.

Vierailija
36/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä atooppista ihoa pitää pestä! Ihan vanhentuneita ohjeita nämä, että pitäisi harvoin suihkutella. Joka päivä vaan pitkään suihkuun tai kylpyyn.

Hakeutukaa sopeutumisvalmennuskurssille esim. Allergia ja Astmaliitto, saatte vertaistukea ja tietoa. Tsemppiä!

Tai mitä jos vaikka kokeilisi kumpi toimii paremmin..?

Vierailija
37/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua miksei petrolatumia? T. Ohis jonka mielestä valkovaseliini kyllä välillä toimii

Siinä ei ole mitään ainesosaa, mikä elvyttäisi ihoa. Se on kuollutta öljyä, joka parhaimmillaan luo ihon pinnalle suojaavan kalvon, jonka alla iho jatkaa edelleen elämäänsä ja pahimmillaan se samalla ärsyttää atoopikon herkkää ja tulehtunutta ihoa. 

Vierailija
38/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai mitä jos vaikka kokeilisi kumpi toimii paremmin..?

Silläkin on oma merkityksensä, minkä laatuisella vedellä peseytyy. Oma lääkärini on suositellut kesäisin olemaan paljon kosketuksissa järviveden kanssa ja se todella rauhoittaa ihoa. Kunnallisvetemme sen sijaan ärsyttää ja kuivattaa. 

Vierailija
39/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa lapsi nukkuessaan. Saat siten ainakin illan tai aamun rasvauksen tehtyä huolella. Meillä pojasta huomasi unissaankin, että rasvaus todella kirveli, mutta oli huomattavasti mukavampi rasvailla niin, ettei toinen joudu itkien osallistumaan.

Vierailija
40/61 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa lapsi nukkuessaan. Saat siten ainakin illan tai aamun rasvauksen tehtyä huolella. Meillä pojasta huomasi unissaankin, että rasvaus todella kirveli, mutta oli huomattavasti mukavampi rasvailla niin, ettei toinen joudu itkien osallistumaan.

Jos rasva kirvelee, pitää vaihtaa rasvaa! Se on ihan tuskallista se kirvely ja iho ärtyy vain lisää. Eli tehkää lapsillenne palvelus ja lakatkaa käyttämästä kirveleviä rasvoja. En ole koskaan saanut ihoani kuntoon rasvalla, joka kirvelee eli tässä ei ole mitään kärsimyksen kautta voittoon metodia. Kirvely osoittaa rasvan epäsopivuuden.