Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija alkaa saada yleistä asumistukea syksyllä 2017 - työssäkäyvä avopuoliso ongelma

Vierailija
30.10.2016 |

Olen opiskelija ja asun yhdessä vuokralla kokopäivätyössä käyvän avopuolisoni kanssa. Ensi syksystä lähtien, kun opiskelijat siirtyvät yleisen asumistukea piiriin, opintotukeni tippuu huomattavasti (tulen saamaan noin 250€/kk). Tämä johtuu puolisoni tuloista, sillä niistä johtuen en ole oikeutettu yleiseen asumistukeen. Olemme sopineet raha-asiat, kun reilu vuosi sitten muutumme yhteen, ja molemmat vastaavat omista menoistaan. Hän ei elätä minua, eikä hänellä mielestäni ole siihen velvollisuuttakaan. Nykyiseen opiskelijan asumislisään (201€/kk) puolison tuet eivät siis vaikuta.

Tilanne ärsyttää ja tuntuu epäreilulta.
Onneksi samanlainen tilanne on myös ystävälläni. Pohdimmekin, olisiko meidän mahdollista "muuttaa yhteen" jompaan kumpaan asuntoon, jolloin olisimme opiskelija-kämppiksiä ja molemmat saisivat asumislisää. Työssäkäyvät poikaystävämme "muuttaisivat yhteen" toiseen asuntoon. Todellisuudessa asuisimme kuten ennenkin, mutta poikaystävät olisivat kirjoilla toisessa kämpässä ja me opiskelijat toisessa. Asumme suht lähellä toisiamme, joten postit voisi hakea kerran-pari viikossa. Olisiko tämä suuri vääryys? Millaiset olisivat kiinnijäämisen mahdollisuudet, entä seuraamukset?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän hyödyttää eniten rikkaita kermaperseopiskelijoita, jotka voivat nyt asua vanhempiensa omistamissa asunnoissa ilman että tuet menee.

Vierailija
62/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän hyödyttää eniten rikkaita kermaperseopiskelijoita, jotka voivat nyt asua vanhempiensa omistamissa asunnoissa ilman että tuet menee.

No eiköhän tämä hyödytä kaikkia muita paitsi avoliitossa asuvia joiden puoliso käy töissä.

Nykyäänkin rikkaat junailevat nuo tuet itselleen, että eipä siinä paljoa asiat muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei rahat riittäisi tuon jälkeen edes omaan osuuteeni vuokrasta...pitää pistää mies pellolle (lue: vaihtaa miehen kirjat muualle) ja nauttia suuria tukia. Mikään laki ei pakota asumaan yhdessä, eikä mikään laki estä vierailemasta toisen luona vaikka 24/7

Vierailija
64/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei rahat riittäisi tuon jälkeen edes omaan osuuteeni vuokrasta...pitää pistää mies pellolle (lue: vaihtaa miehen kirjat muualle) ja nauttia suuria tukia. Mikään laki ei pakota asumaan yhdessä, eikä mikään laki estä vierailemasta toisen luona vaikka 24/7

Kannattaa nyt kuitenkin tutustua siihen asumistukilaskuriin ensin. Mies saa tienata aika paljon ennen kuin tuet tippuu nollille.

Vierailija
65/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt kuitenkin tutustua siihen asumistukilaskuriin ensin. Mies saa tienata aika paljon ennen kuin tuet tippuu nollille.

Jep, kokeilin. Saisin 70e yleistä asumistukea, eli en pystyisi vieläkään vuokraosuuttani maksamaan. Millä maksaisin puhelinlaskun? 

Pitää kai jättää koulu kesken  (yliopisto, vajaa 5 vuotta jäljellä) ja siirtyä takaisin kaupan kassalle, ettei viimeinen omanarvontuntoni rapise pois toisen maksaessa muiden menojen lisäksi vuokranikin.

Vierailija
66/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi noin kirjoitti:

Sovitte keskenänne mitä tahansa elatusvelvollisuudesta, lainsäätäjä olettaa, että avio- ja avopuolisot elättävät toinen toisensa. Tämä näkyy mm. työttömyysperuspäivärahassa, johon vaikuttavat puolison tulot. Et saisi sitäkään, jos opintojen jälkeen jäisit työttömäksi, koska ukkosi tienaa keskipalkkaa.

Heitä ukko pellolle tai tehkää uusi sopimus, eikä muutenkaan ole kohtuullista, että enemmän tienaava kustantaa yhteistä elämää vain puolet. Menot on suhteutettava tulojen mukaan ja kummallekin jäätävä vielä rahaa omiinkin menoihin. Jos mies tienaa kolme tonnia kuussa samalla kun sinä elät velaksi ja panette kaiken puoliksi, hän siinä kaupassa tienaa ja sinä häviät.

Ei ole oikeudenmukaista se. Ja tämä ajatus keskinäisestä elatusvelvollisuudesta on mielestäni perustuslain vastainen, eikä sen toteutumista parisuhteissa valvota mitenkään, eikä sen toteuttamatta jättämisestä rankaista.

Jos jo nyt asut jonkun kanssa kimpassa, et ole oikeutetu opiskelijan asumistukeen vaan sinun olisi pitänyt se yhteenmuuttohetkestä lähtien hakea yleisestä asumistuesta. Varaudu maksamaan takaisin kun viranomainen tarkistaa olosuhteet. Miehesi asuminen näkyy väestörekisterissä ja viranomaiset ajavat niitä ristiin löytääkseen väärinkäyttäjät.

Olipas paksua soopaa tämä kommentti... Ensinnäkään puolison tulot eivät nykyään vaikuta työttömyyskorvauksiin ja toiseksi opiskelija saa vielä nykyään nimenomaan opintotuen asumislisää, ellei hänellä ole lapsia. T. Opiskelija, joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ja saa asumislisää. Vielä kesällä olin työtön ja sain tuolloin työmarkkinatukea ja lisäksi saimme yleistä asumistukea.

Vierailija
67/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki on muuten kuin yksin asuvien opiskelijoiden kohdalla ihan kummallinen. Esimerkiksi vanhempiensa luona asuva opiskelija katsotaan vanhemman elätettäväksi hänen hakiessaan opintotukea, mutta sitten jos tuo vanhempi hakee asumistukea, ei kotona asuva opiskelija olekaan elätettävä, vaan yhdenvertainen tulonsaaja. En ymmärrä, miten sama henkilö voi Kelan mielestä olla molempia.

Vierailija
68/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjestas. Asumisen tuet on tarkoitettu perheille, joilla ei ole muuten varaa maksaa kohtuullista asumistaan. Jos perheellä on varaa asumiseen, ei heille tukia tietenkään kuulu vaikka jollekin saattaa tulla siitä paha mieli. Ja kyllä vaan, avopuolisot muodostavat perheen. Itse asun opiskelevan avomieheni kanssa omistamassani kolmiossa eikä hän saa asumislisää nytkään, sillä kun minä omistan asunnon olemme nyt jo yleisen asumistuen piirissä ja, tadaa, koska olemme mitoittaneet asumisemme niin, että meillä on siihen varaa, minulla on liian suuret tulot asumistuen saamiseksi. Tämä on täysin oikein, meillä on varaa asua näin, ja jos ei olisi, ratkaisuna olisi halvemman asunnon hommaaminen, ei avustuspetosten tehtailu ja prinsessaitkupotkuraivarit. Onneksi mieheni ei käynnistä ulinaa tilanteestamme, hänen opiskelunsa on väliaikaista kun taas hetimullekaikkiilmaiseksi-asenne ei.

Vierailija
69/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varmaan muuttaa sitten asumaan yksin ja alkaa nostella maksimimäärä asumistukea (joka on siis syksystä 2017 noin 400€/kk Helsingissä nykyisen 201€/kk sijasta). Halvemmaksi tulisi valtiolle, jos asuisin avopuolisoni kanssa.

Ap

suosittelen tätä vaihtoehtoa

No niinpä, näinhän se on aika monestikin että valtio säästäisi avittamalla hieman enemmän niitä perheitä joissa on vain yksi tulonsaaja. Mutta ei, yritetään laittaa koko eläminen tuon yhden tulonsaajan piikkiin. Tämä johtaa siihen että perhe voi olla jopa toimeentulotukeen oikeutettu eli samassa tilanteessa kun täysin tuloton perhe. Tämän takia monesti asutaan erilään jotta ei syntyisi kannustinloukkua.

Vierailija
70/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon koittanut huristella hirmuista vauhtia nyt opinnot läpi, ettei ensi syksynä tarttis enää olla riippuvainen opintotuista..

Vierailija
71/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi noin kirjoitti:

Sovitte keskenänne mitä tahansa elatusvelvollisuudesta, lainsäätäjä olettaa, että avio- ja avopuolisot elättävät toinen toisensa. Tämä näkyy mm. työttömyysperuspäivärahassa, johon vaikuttavat puolison tulot. Et saisi sitäkään, jos opintojen jälkeen jäisit työttömäksi, koska ukkosi tienaa keskipalkkaa.

Heitä ukko pellolle tai tehkää uusi sopimus, eikä muutenkaan ole kohtuullista, että enemmän tienaava kustantaa yhteistä elämää vain puolet. Menot on suhteutettava tulojen mukaan ja kummallekin jäätävä vielä rahaa omiinkin menoihin. Jos mies tienaa kolme tonnia kuussa samalla kun sinä elät velaksi ja panette kaiken puoliksi, hän siinä kaupassa tienaa ja sinä häviät.

Ei ole oikeudenmukaista se. Ja tämä ajatus keskinäisestä elatusvelvollisuudesta on mielestäni perustuslain vastainen, eikä sen toteutumista parisuhteissa valvota mitenkään, eikä sen toteuttamatta jättämisestä rankaista.

Jos jo nyt asut jonkun kanssa kimpassa, et ole oikeutetu opiskelijan asumistukeen vaan sinun olisi pitänyt se yhteenmuuttohetkestä lähtien hakea yleisestä asumistuesta. Varaudu maksamaan takaisin kun viranomainen tarkistaa olosuhteet. Miehesi asuminen näkyy väestörekisterissä ja viranomaiset ajavat niitä ristiin löytääkseen väärinkäyttäjät.

Tottakai maksaa puolet jos kuluttaa puolet. Oletko oikeasti sitä mieltä, että rahat pitäisi laittaa yhteiseen pottiin ja käyttää ne puoliksi? Toinen on työtön, eikä saa kuin jotain 500e kuussa ja toinen tienaa 3000 euroa, niin molemmille 1750 euroa käyttöön? Jos saat palkankorotuksen, niin siitäkin puolet menee kumppanille. Olet tällaisessa suhteessa kymmenen vuotta ja tulee ero. Olet hävinnyt järkyttävät määrät rahaa, koska teillä on ollut yhteinen kassa.

Molemmilla omat rahat ja valinnat sen mukaan, että molemmilla on varaa. Jos toisella ei ole varaa ja varakkaampi osapuoli haluaa silti jotain parempaa, niin sitten saa ostaa sen yksin yhteiseen käyttöön tai ainakin maksaa siitä isomman osan. Lähtökohtaisesti kuitenkin kaikki puoliksi.

Vierailija
72/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas. Asumisen tuet on tarkoitettu perheille, joilla ei ole muuten varaa maksaa kohtuullista asumistaan. Jos perheellä on varaa asumiseen, ei heille tukia tietenkään kuulu vaikka jollekin saattaa tulla siitä paha mieli. Ja kyllä vaan, avopuolisot muodostavat perheen. Itse asun opiskelevan avomieheni kanssa omistamassani kolmiossa eikä hän saa asumislisää nytkään, sillä kun minä omistan asunnon olemme nyt jo yleisen asumistuen piirissä ja, tadaa, koska olemme mitoittaneet asumisemme niin, että meillä on siihen varaa, minulla on liian suuret tulot asumistuen saamiseksi. Tämä on täysin oikein, meillä on varaa asua näin, ja jos ei olisi, ratkaisuna olisi halvemman asunnon hommaaminen, ei avustuspetosten tehtailu ja prinsessaitkupotkuraivarit. Onneksi mieheni ei käynnistä ulinaa tilanteestamme, hänen opiskelunsa on väliaikaista kun taas hetimullekaikkiilmaiseksi-asenne ei.

No minä en ainakaan ole koskaan ollut avopuolisoni kanssa perhe. Me olemme kaksi erillistä ihmistä, jotka seurustelevat keskenään ja asuvat yhdessä, koska ei ole mitään järkeä asua erillään. Kumpikaan ei elätä toista, vaan menot menevät puoliksi.

Vierailija
73/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi noin kirjoitti:

Olipas paksua soopaa tämä kommentti... Ensinnäkään puolison tulot eivät nykyään vaikuta työttömyyskorvauksiin ja toiseksi opiskelija saa vielä nykyään nimenomaan opintotuen asumislisää, ellei hänellä ole lapsia. T. Opiskelija, joka asuu työssäkäyvän puolison kanssa ja saa asumislisää. Vielä kesällä olin työtön ja sain tuolloin työmarkkinatukea ja lisäksi saimme yleistä asumistukea.

Ei vaikuta työmarkkinatukeen, mutta vaikuttaa yleiseen asumistukeen ja toimeentulotukeen. Tiedän kyllä tämän erittäin hyvin, koska avopuolisoni oli töissä ja minä työtön. Sain tuolloin 520 euroa kuukaudessa rahaa ja asumiskulut olivat 400e. Nykyään asun yksin ja saan 1050e ja asumiskulut ovat 580e. Eli saan selvästi enemmän rahaa yksin asuessani.

Vierailija
74/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se sika.

Vierailija
75/75 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ei kai nyt omistusasunnon omistaja voi saada asumislisää herranjumala? Että minäkö maksan veroillani jollekin omaisuutta??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi