Opiskelija alkaa saada yleistä asumistukea syksyllä 2017 - työssäkäyvä avopuoliso ongelma
Olen opiskelija ja asun yhdessä vuokralla kokopäivätyössä käyvän avopuolisoni kanssa. Ensi syksystä lähtien, kun opiskelijat siirtyvät yleisen asumistukea piiriin, opintotukeni tippuu huomattavasti (tulen saamaan noin 250€/kk). Tämä johtuu puolisoni tuloista, sillä niistä johtuen en ole oikeutettu yleiseen asumistukeen. Olemme sopineet raha-asiat, kun reilu vuosi sitten muutumme yhteen, ja molemmat vastaavat omista menoistaan. Hän ei elätä minua, eikä hänellä mielestäni ole siihen velvollisuuttakaan. Nykyiseen opiskelijan asumislisään (201€/kk) puolison tuet eivät siis vaikuta.
Tilanne ärsyttää ja tuntuu epäreilulta.
Onneksi samanlainen tilanne on myös ystävälläni. Pohdimmekin, olisiko meidän mahdollista "muuttaa yhteen" jompaan kumpaan asuntoon, jolloin olisimme opiskelija-kämppiksiä ja molemmat saisivat asumislisää. Työssäkäyvät poikaystävämme "muuttaisivat yhteen" toiseen asuntoon. Todellisuudessa asuisimme kuten ennenkin, mutta poikaystävät olisivat kirjoilla toisessa kämpässä ja me opiskelijat toisessa. Asumme suht lähellä toisiamme, joten postit voisi hakea kerran-pari viikossa. Olisiko tämä suuri vääryys? Millaiset olisivat kiinnijäämisen mahdollisuudet, entä seuraamukset?
Kommentit (75)
Ja te, jotka kehotatte menemään töihin, käyn jo töissä. Ymmärrättekö, että se 200€ on iso menetys opiskelijalle, vaikka työssäkäyvälle se ei niin suuri raha olisikaan? Ensi syksystä lähtien saisin opintotukea siis 250€ kuussa ja lisäksi 200-300€ palkkaa töistä. Jos ihmettelette, miksi en tee enemmän töitä, niin toista työtä en ole opiskelujen rinnalle löytänyt, enkä suoraan sanottuna tiedä, jaksaisinko enempää tehdäkään. Ja lainaa en nosta kuin pakon edessä, vaikka (vielä) suht hyvin työllistävää alaa opiskelenkin. Mutta olen yhteiskunnan pohjasakkaa, tiedän. Olisi pitänyt vaan jättää koulut käymättä ja alkaa suoltaa lapsia niin tulisi rahaa vähän eri tavalla ;)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on typerää, että avopuolisoni pitää minua elättää, vaikka hän ei ole elatusvelvollinen. Samaa sukupuolta olevilla pariskunnilla tätä ongelmaa ei ole. Asia olisi täysin eri, jos olisimme naimisissa, jolloin olisimme sitoutuneet toisiamme myös elättämään. Tuolla ylempänä joku kommentoi, että yhteen ei kannata muuttaa, jos puolisoa ei ole valmis rahallisesti tukemaan. Kun minulle myönnettiin opintotuki, minulle myönnettiin tietty määrä tukikuukausia, mukaan lukien opiskelijan asumislisä, johon puolison tulot eivät vaikuta. Kuitenkin kesken opintojeni säännöt muuttuvat, mitä en voinut millään etukäteen tietää.
Ap
Miksi puhut puolisosta, vaikka hän ei selvästi sellainen ole. Olette vain seksiä harrastavia kämppiksiä. Yhteiskunta olettaa teidän olevan parisuhteessa ja avustukset ovat sen mukaisia. Jos itse ette mielestänne ole niin kannattaisi asua erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on typerää, että avopuolisoni pitää minua elättää, vaikka hän ei ole elatusvelvollinen. Samaa sukupuolta olevilla pariskunnilla tätä ongelmaa ei ole. Asia olisi täysin eri, jos olisimme naimisissa, jolloin olisimme sitoutuneet toisiamme myös elättämään. Tuolla ylempänä joku kommentoi, että yhteen ei kannata muuttaa, jos puolisoa ei ole valmis rahallisesti tukemaan. Kun minulle myönnettiin opintotuki, minulle myönnettiin tietty määrä tukikuukausia, mukaan lukien opiskelijan asumislisä, johon puolison tulot eivät vaikuta. Kuitenkin kesken opintojeni säännöt muuttuvat, mitä en voinut millään etukäteen tietää.
Ap
Miksi puhut puolisosta, vaikka hän ei selvästi sellainen ole. Olette vain seksiä harrastavia kämppiksiä. Yhteiskunta olettaa teidän olevan parisuhteessa ja avustukset ovat sen mukaisia. Jos itse ette mielestänne ole niin kannattaisi asua erillään.
Itse miellän meidät seurustelukumppaneiksi, jotka asuvat yhdessä. Lähempänä ollaan kämppiksiä kuin puolisoita. Valitettavasti Kelan silmissä ollaan avopuolisoita, vaikka sanoisin, että olemme seksiä harrastavia kämppiksiä. Ja edelleen, puolison tulot eivät ennen ole vaikuttaneet opiskelijan asumistukeen, enkä voinut tietää sen ehtojen muuttuvan ennen kuin asiasta päätettiin. Mutta olet oikeassa, meidän ei enää (virallisesti) kannata asua yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja te, jotka kehotatte menemään töihin, käyn jo töissä. Ymmärrättekö, että se 200€ on iso menetys opiskelijalle, vaikka työssäkäyvälle se ei niin suuri raha olisikaan? Ensi syksystä lähtien saisin opintotukea siis 250€ kuussa ja lisäksi 200-300€ palkkaa töistä. Jos ihmettelette, miksi en tee enemmän töitä, niin toista työtä en ole opiskelujen rinnalle löytänyt, enkä suoraan sanottuna tiedä, jaksaisinko enempää tehdäkään. Ja lainaa en nosta kuin pakon edessä, vaikka (vielä) suht hyvin työllistävää alaa opiskelenkin. Mutta olen yhteiskunnan pohjasakkaa, tiedän. Olisi pitänyt vaan jättää koulut käymättä ja alkaa suoltaa lapsia niin tulisi rahaa vähän eri tavalla ;)
Noilla tuloilla pysyt kyllä hengissä. Se on valitettavaa, mutta tämä maa on konkurssissa. Ei voi mitään.
Kela katsoo kämppiksiksi, jos pohjakuvasta voi osoittaa, että asunnossa on omat huoneet molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla tuloilla pysyt kyllä hengissä. Se on valitettavaa, mutta tämä maa on konkurssissa. Ei voi mitään.
Silti harmittaa opiskella niska limassa ja käydä töissä ja saada vähemmän rahaa kuin työtön.
Voisiko joku linkata sen LAIN, jonka mukaan avopuolisoilla on elatusvelvollisuus? Edelleen odottelen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kela katsoo kämppiksiksi, jos pohjakuvasta voi osoittaa, että asunnossa on omat huoneet molemmille.
Eli avopuolison kanssa voi asua kämppiksinä kolmiossa tai kaksiossa, jossa on erillinen olohuone ja keittiö?
Ihan ihmemies sulla, jos ei voi tuollasessa tilanteessa maksaa enemmn :( Muuttaisin jo ihan tuonkin takia omaan asuntoon, huh huh...
Miksi edes muutit tuollaisen miehen kanssa yhteen? jos seurustelette ja hän on töissä, TOTTAKAI hän maksaa enemmän sanoipa laki mitä hyvänsä. epäreilu tyyppi :/
Ap kysy mieheltä mitä hän ehdottaa, koska toimeentulosi laskee miehen töiden ja palkan takia.
Jos olet kirjoilla muualla kuin oikeasti asut, niin ongelmia voi tulla kotivakuutuksen kanssa, taloyhtiön kanssa ym.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään et voi asua eri kämpässä, jos olet kirjoilla toisessa. Vuokranantaja ei salli tällaista. Toisekseen Kela saa tietää tästä järjestelystä melko pian, sillä ilmiantajana voi toimia kuka tahansa tuttu tai tuntematon, joka saa kieron juonenne selville.
Mielestäni olet säälittävä tapaus, kun edes suunnittelet tällaista.
Ei se vuokranantajaa haittaa jos olet kirjoilla muussa asunnossa kuin minkä olet vuokrannut. Suomessa saa vuokrata itselleen vaikka viisi asuntoa ja olla kirjoilla vain yhdestä niissä.
Vuokranantajaa tosin kiinnostaa hyvinkin paljon jos asunnossa on kirjoilla joku jonka nimeä ei ole vuokrasopimuksessa. Kyseessä on silloin joko avoliitto tai alivuokralaissuhde.
Vierailija kirjoitti:
Tulisi rahaa??? :,D ;D ;D
Tietääkseni perheelliset opiskelijat on jo kauan saaneet yleistä asumistukea, eli paska juttu heille ollut jo kauan tämä systeemi.
Kun jäät äitiyslomalle, saat hyvät päivärahat vain jos olet käynyt töissä, eli periaatteessa ne pitää itse "ansaita". Päivärahojen jälkeen saat kotihoidontuen, n. 300€ miinus verot. Lapsilisä on 100€/ pää. Eli paskimmassa tapauksessa saat rahaa n. 350-400€ kk ja sulla on yksi suu enemmän ruokittavana.
Ota se laina, niin me monet muutkin on jouduttu ottamaan kun töitä ei ollut / niitä ei ehtinyt painamaan.
Paljonko maksat vuokraa tällä hetkellä?
Välttämättä et säästä siinä yhtään jos muutat yksin.
Jos ette halua huolehtia toisistanne, voisitte varmaan lopettaa koko kotileikin. Oletko myös sitä mieltä, että jos puolisoista toinen pärjää taloudellisesti loistavasti, toisella pitäisi olla oikeus kaikkiin sossun tukiin tms.? Oletko varma, että hyvinvointiyhteiskuntamme kestäisi tämän?
Järjestelysi kuulostaa järkevältä, koska tässä kohtaa lainsäädäntö on erittäin epäoikeudenmukainen ja avoliitossa eläviä syrjivä. Tällä tavoin kuitenkin saadaan maksettavia tukia vähennettyä, kun vyörytetään vastuu elatuksesta toiselle osapuolelle. Mielestäni tämä on jo ajatuksenakin järjetön.
Itsekin olin työttömänä ja asuin avovaimoni kanssa, joka kävi töissä. Minulle olisi jäänyt yhtä paljon kuukaudessa käteen jos olisin ottanut itselleni erillisen yksiön siihen rinnalle ja pitänyt sitä vaikka varastona. Aivan järjetöntä tällainen.
Et sinä mitään väärää tee jos muutat asumisjärjestelysi tuolla tavoin. Ei kukaan voi määrätä, että missä aikasi vietät, eikä tämä eroa mitenkään siitä tilanteesta, että sinulla on oma kämppä ja vietät aikasi kuitenkin poikaystäväsi luona.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette halua huolehtia toisistanne, voisitte varmaan lopettaa koko kotileikin. Oletko myös sitä mieltä, että jos puolisoista toinen pärjää taloudellisesti loistavasti, toisella pitäisi olla oikeus kaikkiin sossun tukiin tms.? Oletko varma, että hyvinvointiyhteiskuntamme kestäisi tämän?
Aivan järjetön ajattelumalli. Itse kannata täysin AP:n ajatusta ja toimin itse samoin. Menot laitetaan puoliksi, jotta ei tarvitse turhaan riidellä rahasta ja toiminta on tasapuolista. Ei aikuisen ihmisen tulisi elättää toista aikuista ihmistä etenkään kun ei olla edes avioliitossa, joka osoittaa paljon vahvempaa sitoutumista kuin pelkkä yhteen muuttaminen, joka voidaan tehdä ihan käytännön syistä.
Tiedän, että viestiini tulee paljon miinusta ja itkemistä, koska täällä on paljon naisia, jotka joutuisivat pitää itseään loisina jos ajattelisivat samalla tavoin kuin minä. Eivät halua näin tehdä, joten aggressiot iskevät. Olen kyllä kuullut nämä epätoivoiset (usein keksityt) selityksenne kuinka te elätitte miestänne kun hän oli työttömänä ja kuinka tienaatte miestänne enemmän jne.
Kestääkö hyvinvointiyhteiskuntamme sen, että parit muuttavat eri osoitteisiin ja nostavat nykyistä enemmän tukia, koska eivät halua loisia kumppaninsa rahoilla? Avopuolisoiden tulojen pitäminen erillisinä olisi halvempi vaihtoehto. Olettaen tietenkin, että suomalaiset ovat sen verran suoraselkäistä porukkaa, että eivät loisi kumppaninsa rahoilla. Tosin loisia taitaa olla niin paljon, että tämä tulee halvemmaksi. Kyllä se on siellä laskettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes muutit tuollaisen miehen kanssa yhteen? jos seurustelette ja hän on töissä, TOTTAKAI hän maksaa enemmän sanoipa laki mitä hyvänsä. epäreilu tyyppi :/
Miksi tottakai? Kaksi ihmistä on asunnossa ja kaksi ihmistä sitä käyttää, joten kulut laitetaan TOTTAKAI puoliksi. Mitä tekemistä sillä on minkään kanssa, että kuka tienaa ja mitäkin. Ammatinvalintakysymys ja "paremmin" valinnut nauttii siitä isommasta rahamäärästä ihan itse. Ei tulisi mieleenikään hyötyä toisen rahoista. Tulisi todella likainen ja maksettu fiilis jos näin tekisin. Tosin onhan se nähty, että monen moraalikäsitykset taipuvat rahan edessä. Nähtävästi aika pienenkin rahan edessä.
Miten isot tulot saa olla että kahden ihmisen talouteen saa asumistukea?
Vuokraa "yksin" kaksio, avopuolisosi voi siirtää kirjansa vaikka vanhemmilleen.