Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija alkaa saada yleistä asumistukea syksyllä 2017 - työssäkäyvä avopuoliso ongelma

Vierailija
30.10.2016 |

Olen opiskelija ja asun yhdessä vuokralla kokopäivätyössä käyvän avopuolisoni kanssa. Ensi syksystä lähtien, kun opiskelijat siirtyvät yleisen asumistukea piiriin, opintotukeni tippuu huomattavasti (tulen saamaan noin 250€/kk). Tämä johtuu puolisoni tuloista, sillä niistä johtuen en ole oikeutettu yleiseen asumistukeen. Olemme sopineet raha-asiat, kun reilu vuosi sitten muutumme yhteen, ja molemmat vastaavat omista menoistaan. Hän ei elätä minua, eikä hänellä mielestäni ole siihen velvollisuuttakaan. Nykyiseen opiskelijan asumislisään (201€/kk) puolison tuet eivät siis vaikuta.

Tilanne ärsyttää ja tuntuu epäreilulta.
Onneksi samanlainen tilanne on myös ystävälläni. Pohdimmekin, olisiko meidän mahdollista "muuttaa yhteen" jompaan kumpaan asuntoon, jolloin olisimme opiskelija-kämppiksiä ja molemmat saisivat asumislisää. Työssäkäyvät poikaystävämme "muuttaisivat yhteen" toiseen asuntoon. Todellisuudessa asuisimme kuten ennenkin, mutta poikaystävät olisivat kirjoilla toisessa kämpässä ja me opiskelijat toisessa. Asumme suht lähellä toisiamme, joten postit voisi hakea kerran-pari viikossa. Olisiko tämä suuri vääryys? Millaiset olisivat kiinnijäämisen mahdollisuudet, entä seuraamukset?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän saman ongelman kanssa painin, kuviossa on tosin lapsikin, ja harkitsen vakavasti opintojen keskeyttämistä tämän vuoksi. Työntekoa en lapsen vuoksi oikein pysty lisäämään, joten vaihtoehdot ovat aika vähissä. Tietysti voisin muuttaa myös erilleen, mutta silloin mies kuitenkin joutuisi koko vuokran maksamaan itse, joten hyöty jäisi sitten siihen.

Vierailija
2/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisit töihin, niin ei tarvitsisi jonkun hikisen 200 € perään ulvoa tai ota se laina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän saman ongelman kanssa painin, kuviossa on tosin lapsikin, ja harkitsen vakavasti opintojen keskeyttämistä tämän vuoksi. Työntekoa en lapsen vuoksi oikein pysty lisäämään, joten vaihtoehdot ovat aika vähissä. Tietysti voisin muuttaa myös erilleen, mutta silloin mies kuitenkin joutuisi koko vuokran maksamaan itse, joten hyöty jäisi sitten siihen.

"Opiskelija siirtyy yleisen asumistuen piiriin lapsen synnyttyä" terveisin Kela. Eli tietääkseni olet ollut yleisen asumistuen piirissä koko ajan, kun lapsi on ollut olemassa.

Vierailija
4/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä kerran on lapsikin ja miehellä kerran on tarpeeksi isot tulot (jos sä et asumistukea saa) niin eikö se oikeasti voi tukea sua opintojen loppuun? Mun mielestä vakavassa suhteessa puolison kuuluukin tukea eikä automaattisesti valtion. Jos ei ole valmis tukemaan niin en muuttaisi vielä yhteen. Itse asun mieluummin vielä erillään koska koen ettei suhteemme ole ihan siinä pisteessä että olisimme valmiita ottamaan taloudellista vastuuta toisistamme.

Vierailija
5/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään et voi asua eri kämpässä, jos olet kirjoilla toisessa. Vuokranantaja ei salli tällaista. Toisekseen Kela saa tietää tästä järjestelystä melko pian, sillä ilmiantajana voi toimia kuka tahansa tuttu tai tuntematon, joka saa kieron juonenne selville.

Mielestäni olet säälittävä tapaus, kun edes suunnittelet tällaista.

Vierailija
6/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mä ymmärrän, et jos tekee tiukkaa, eikä töitä löydy niin tällänen ratkaisu käy mielessä. Toi uus laki on perseestä. Riskihän se aina on, mut jos pidätte tiedon visusti itselläne niin kukaan EI VOI TIETÄÄ millasia papereita Kelalle ootte lähettäny. Tietty väärät sukunimet näkyy ovissa, joten toivottavasti teillä ei oo pirullisia kavereita tai tuttuja jotka kävis kyläs.

Vierailija
7/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opiskelija siirtyy yleisen asumistuen piiriin lapsen synnyttyä" terveisin Kela. Eli tietääkseni olet ollut yleisen asumistuen piirissä koko ajan, kun lapsi on ollut olemassa.

Enpä tiennyt, olen nyt vielä huhtikuuhun asti vanhempainvapaalla. Omasta mielestäni jokainen vastaa itse omasta toimeentulostaan ja vanhemmat yhdessä lapsen toimeentulosta. Miehelläni ei ole kovin suuri palkka.

Vierailija
8/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on typerää, että avopuolisoni pitää minua elättää, vaikka hän ei ole elatusvelvollinen. Samaa sukupuolta olevilla pariskunnilla tätä ongelmaa ei ole. Asia olisi täysin eri, jos olisimme naimisissa, jolloin olisimme sitoutuneet toisiamme myös elättämään. Tuolla ylempänä joku kommentoi, että yhteen ei kannata muuttaa, jos puolisoa ei ole valmis rahallisesti tukemaan. Kun minulle myönnettiin opintotuki, minulle myönnettiin tietty määrä tukikuukausia, mukaan lukien opiskelijan asumislisä, johon puolison tulot eivät vaikuta. Kuitenkin kesken opintojeni säännöt muuttuvat, mitä en voinut millään etukäteen tietää.

Ap

Vierailija
9/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No faktahan on se, että et luultavasti saisi mitään työtä, koska opiskelupaikkakunnilla hakijoita on enemmän, kuin työpaikkoja. Eli veronmaksajien kannalta ihan sama, saako jonkun työn sinä vai esim. työtön yksinhuoltaja.

Opintolaina on ok, jos opiskelet täystyöllisyysalalla. Jos taas alallasi tilanne on yhtään huonontunut viimeisen viiden vuoden aikana, ei missään nimessä kannata ottaa lainaa.

Jos jättäisit opinnot ja jättäytyisit työttömäksi, saisit joka tapauksessa valtiolta saman rahan, kuin jos saisit asumistuen opintorahan lisäksi. Eli veronmaksajien kannalta on aivan sama jatkaa opintoja. 

Lopputulos: Siirrä osoitteesi hyvissä ajoin ennen asumistuen hakua jonnekin muualle. Vaihtokauppa kaverin kanssa ei ole järkevää, koska se voi olla kelan virkailijan mielestä hieman liian sopivasti tapahtunut, he kun näkevät sitten ristiin teidän molempien tietoja. Voisiko miehesi vaikkapa siirtää osoitteensa vanhempiesi luo?

Lisäksi, jos maksaisit vuokran ns. "yksin", niin asumistukikin on paljon suurempi. Yhteensä se voi olla tuhansien eurojen etu vuodessa. Kenenkään kaverin ei tarvitse tietää järjestelystä (ei vasikointivaaraa), eikä Kela tule kenenkään oven taakse varoittamatta. Jos pyytävät valokuvia todisteeksi siitä, että asunto on sinkkunaisen eikä pariskunnan, niin sitten otat vain niitä valokuvia. Hyvä tekosyy sisustaa kämppää vähän naisellisemmalla otteella ;)

-Etuusneuvoja

Vierailija
10/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä suunnittelette on rikos, petos. Oletko oikeasti valmis ottamaan riskin tuomiosta ja rikosrekisteristä 200 euron takia. Miehelläsi on ihan hyvä palkka jos yhden palkalla jo menette yli asumistukirajojen. Ota opintolaina tai muuta takaisin opiskelijasoluun jos et muuten pärjää.

Vierailija
11/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija ja asun yhdessä vuokralla kokopäivätyössä käyvän avopuolisoni kanssa. Ensi syksystä lähtien, kun opiskelijat siirtyvät yleisen asumistukea piiriin, opintotukeni tippuu huomattavasti (tulen saamaan noin 250€/kk). Tämä johtuu puolisoni tuloista, sillä niistä johtuen en ole oikeutettu yleiseen asumistukeen. Olemme sopineet raha-asiat, kun reilu vuosi sitten muutumme yhteen, ja molemmat vastaavat omista menoistaan. Hän ei elätä minua, eikä hänellä mielestäni ole siihen velvollisuuttakaan. Nykyiseen opiskelijan asumislisään (201€/kk) puolison tuet eivät siis vaikuta.

Onneksi samanlainen tilanne on myös ystävälläni. Pohdimmekin, olisiko meidän mahdollista "muuttaa yhteen" jompaan kumpaan asuntoon, jolloin olisimme opiskelija-kämppiksiä ja molemmat saisivat asumislisää. Työssäkäyvät poikaystävämme "muuttaisivat yhteen" toiseen asuntoon. Todellisuudessa asuisimme kuten ennenkin, mutta poikaystävät olisivat kirjoilla toisessa kämpässä ja me opiskelijat toisessa. Asumme suht lähellä toisiamme, joten postit voisi hakea kerran-pari viikossa. Olisiko tämä suuri vääryys? Millaiset olisivat kiinnijäämisen mahdollisuudet, entä seuraamukset?

Kiinnijäämisen seuraamukset olisivat tod.näk. petossyytteet kaikille osapuolille ja tukien takautuva takaisinperintä korkoineen. Joku voi hyvinkin ilmiantaa teidät. Olet myös aikamoisessa liemessä, jos toiseen kumpaan kämppään sattuukin tulemaan vahinko, josta toisen pariskunnan osapuoli on vastuussa. Kannattaisi ihan vain hyväksyä tilanne: joko poikaystävä maksaa tai otat itse lainaa tai menet töihin. Tai sitten hankit jonkun edullisen solukämpän, johon saat tukea, tosin omarahoitusosuutta jää jäljelle.

Vierailija
12/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnijäämisen seuraamukset olisivat tod.näk. petossyytteet kaikille osapuolille ja tukien takautuva takaisinperintä korkoineen. Joku voi hyvinkin ilmiantaa teidät. Olet myös aikamoisessa liemessä, jos toiseen kumpaan kämppään sattuukin tulemaan vahinko, josta toisen pariskunnan osapuoli on vastuussa. Kannattaisi ihan vain hyväksyä tilanne: joko poikaystävä maksaa tai otat itse lainaa tai menet töihin. Tai sitten hankit jonkun edullisen solukämpän, johon saat tukea, tosin omarahoitusosuutta jää jäljelle.

No tuo petossyyte on aika epätodennäköinen. Suomen yksinhuoltajistakin suuri osa seurustelee joko lastensa isän tai jonkun muun työssäkäyvän kanssa, jonka virallinen osoite onkin sitten yllättäen muualla. Viranomaisille valehdellaan silmät suut täyteen, eikä kenelläkään ole resursseja alkaa asioita tutkimaan. Sitten ihmetellään, miten niin monet asuvat yksin Suomessa, oikeasti joka ilta kullan kainalossa, etuuksia maksimoiden..

Vierailija
13/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuoliso on ihan lain mukaan velvollinen elättämään puolisonsa. Ihan sama mitä olette sopineet.

Vierailija
14/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan muuttaa sitten asumaan yksin ja alkaa nostella maksimimäärä asumistukea (joka on siis syksystä 2017 noin 400€/kk Helsingissä nykyisen 201€/kk sijasta). Halvemmaksi tulisi valtiolle, jos asuisin avopuolisoni kanssa.

Ap

Vierailija
15/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avopuoliso on ihan lain mukaan velvollinen elättämään puolisonsa. Ihan sama mitä olette sopineet.

Laitatko linkin tähän lakiin?

Vierailija
16/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tähänkin epätasa-arvoon kiinnitetään huomiota ja nostetaan iso haloo! Onhan todella väärin, että heteropariskuntia rokotetaan taloudellisesti, kun taas homo- ja lesbopariskuntia pidetään pelkkinä kämppiksinä. Miksei kukaan peräänkuuluta tätä tasa-arvo-ongelmaa!!??

Vierailija
17/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko helposti pääsee siivoamaan ja sen puuttuvat 200 € saa, jos on töissä kuukaudessa esimerkiksi yhden lauantain ja yhden sunnuntain.

Vierailija
18/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain laskuri, mistä näkee, miten muutos vaikuttaa?

Vierailija
19/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo petossyyte on aika epätodennäköinen. Suomen yksinhuoltajistakin suuri osa seurustelee joko lastensa isän tai jonkun muun työssäkäyvän kanssa, jonka virallinen osoite onkin sitten yllättäen muualla. Viranomaisille valehdellaan silmät suut täyteen, eikä kenelläkään ole resursseja alkaa asioita tutkimaan. Sitten ihmetellään, miten niin monet asuvat yksin Suomessa, oikeasti joka ilta kullan kainalossa, etuuksia maksimoiden..

Diipadaapa. Ainakin itse ilmiantaisin tutun tai tuntemattoman, ja näköjään kyllä moni muukin.

http://yle.fi/uutiset/3-6863936

Vierailija
20/75 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa neljästään ystäväpariskunnan kanssa neliöön ja olkaa siellä kaikki itsenäisiä kämppiksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi