Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä oli hyvä keskustelu "vaativista köyhistä". Eli tulonsiirtoina elantonsa saavat odottavat ja olettavat, että heillekin kuuluu kaikki mikä työssäkäyvillekin.

Vierailija
30.10.2016 |

Ja tätä ajattelua en vaan tajua. Se vaan EI mene niin, se ei voi mennä. Mikään yhteiskunta ei ensinnäkään kestä sitä, eikä se ole moraalisesti oikein mitenkään.
Olen aina äänestänyt sosialisteja, nuorempana jopa vasemmistolaisia, ettei tässä ole siitä kysymys ettenkö olisi vähäosaisia auttamassa.
Toki pitää huonommin pärjääviä auttaa ja tukea.
Mutta kyllä semmoinen ajattelu näillä pullamössö-tukiperheillä on täysin väärä, että heillekin "Kuuluu" uudet puhelimet, pelit ja uuden muodin muokaiset vermeet.
Ei niille kuulu millään tulonsiirroilla alkaa järkkäileen kaikkea kivaa. Perustuki ja hoito, se on siinä.
Jos haluat lapsillesi uudet pelit ja kasan joululahjoja, niin mene töihin ja ala tienaamaan sitä ylimääräistä.

Viime kevään huippu-vitutuksen aihe oli, kun työttömyyskorvauksella, lapsilisillä ja tt-tuella elävä nerokas perheenäiti loihe hakemaan asuntolainaa. Ei tajunnut että lapsislisää ei voi laskea tuloksi sille muutenkaan. Ja vinkui sitä että "Olisi se niin kiva jättää lapsille sitten". Sitä mitä se EI tajunnut, oli että jos sille olisi näillä säädöillä se laina myönnetty ja jos se olisikin sitten sen klaarannut, niin sen asunnon sen lapsille olisi maksanut veronmaksajat ja kunta. Se ei tajunnut sitä, se vaan hoki, että "kyllä mulle joka kuukausi maksetaan kelasta". Että alkaa taas v-ttaan aivan älyttömästi. Jotain näille pitää tehdä, tää tukihomma pitää muuttaa ja tehdä täysin erilliseksi.

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on parempi että veronmaksajat maksavat suurempia summia asuntosijoittajien ja suuryritysten taskuun? Tätä ajattelua en vaan tajua.

Vierailija
2/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksennan. Miksi sinua edes kiinnostaa millainen puhelin tai, mikä peli joillain muilla ihmisillä on? Noitahan köyhät juuri saavat kytkykaupoilla ja osamaksuilla. Niistä vaan maksetaan pidempään, kun ei saa käteisellä ostettua. Tuskin kenelläkään tukia saavalla on kovin uutta vuosimallia auto, tai oma asunto, tai että matkustelevat. Eivät he kaikkea saa, nuo pelit ja puhelimet ovat yleensä lapsille ostettu, että heillä olisi parempi mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä tunne yhtään köyhää tukien varassa elävää perhettä, joilla olisi edes 10 000€ auto. Heillä ei ole yleensä omistusasuntoa, he eivät matkustele, heillä ei ole mökkiä tai venettä, he eivät käy ulkona syömässä ( pl. Hese, Abc jne). Jos he ostavat iphonen kolmen vuoden osamaksulla, niin en näe kyllä syytä olla kateellinen. Älä sinäkään.

Vierailija
4/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi sinua vitutti tuo lainaa hakenut. Eihän hän luonnollisestikaan saanut sitä? Jos hän on niin heikkolahjainen, että ei ymmärrä itse asiaa, niin älä sinä pilkkaa ja kiusaa häntä.

Vierailija
5/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meillä köyhillä ei saisi olla hyvä elämä, kivoja tavaroita jne?

Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.

Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.

Vierailija
6/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömillä on kykyä, aikaa ja näkemystä elää kuten haluavat, mitä ei voi sanoa suurimmista osasta yhteiskunnan lampaista. Tässä mielissä olisi nimenomaan oikein, että työttömille taataan ne mukavimmat asunnot ym. luksus, sillä työttömät osaavat todellakin nauttia niistä.

Työssäkävyien lampaiden pitäisi olla juuri sitä mitä ne mentaliteetiltaan ovat. Eli typeriä yhteiskunnan palvelijoita, jotka mukisematta alistuvat mihin tahansa paskaan. Miksi työssäkäyvillä pitäisi olla oikeus kunnon asuntoon, kunnon autoon, seurusteluun, juhlimiseen, kun heiltä puuttuu henkinen kapasiteetti nauttia niistä?

Vierailija
7/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä kannanotot ovat aina pohjimmiltaan koottu marginaaliryhmän varaan: koska jotkut köyhät ovat kuvailemasi kaltaisia sosiaalitukien väärinkäyttäjiä ja täysin passiivisia oman toimeentulonsa suhteen, koko Suomi on kaatumassa juuri heidän takiaan. 

Tukien väärinkäyttäjiä, holtittomia rahankäyttäjiä ja vastaavia on aina ja joka ikisessä tulojärjestelmässä. Se, että nyt ryhtyisimme urakalla vahtimaan, että kukaan ei ostaisi viimeisillä tuillaan iPhonea, on yksinkertaisesti liikaa resursseja syövää että myös väärin koko sitä köyhien joukkiota kohtaan, jotka eivät toimi noin. Toisekseen Suomi ei ole tässä jamassa siksi, että jotkut tykkäävät makoilla tukien varassa kotona ja vaatia käsi ojossa turhuuksia, vaan siksi, että meillä on yksinkertaisesti liikaa työttömyyttä. Siis ihan sellaista sakkia, jotka haluavat mennä töihin ja tienata ihan itse ansionsa, eikä olla riippuvaisia tuista. Ja me emme oikeasti paranna tilannetta yhtään luomalla mielikuvia siitä, että kaikki nämä köyhät olisivat näitä tukien väärinkäyttäjiä ja vaatisi, että tuista nipistettäisiin juuri siksi, että joku jamppa naapurista tykkää juoda tukensa ja ajelee "kuulemma" taksilla kylärinkiä veronmaksajien piikkiin ja "kuulemma" käy maksusitoumuksella laittamassa hiuksensa ja ostamassa kalliit silmälasit.

Itse asiaasi: joo, tuo on ärsyttävää, tosi ärsyttävää. Vaan kun minä en tajua, mikä pointti on käsitellä köyhyysaihetta tämäntasoisella "tutun tutun tuttu teki niin" tarinoinnilla.

Vierailija
8/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä tunne yhtään köyhää tukien varassa elävää perhettä, joilla olisi edes 10 000€ auto. Heillä ei ole yleensä omistusasuntoa, he eivät matkustele, heillä ei ole mökkiä tai venettä, he eivät käy ulkona syömässä ( pl. Hese, Abc jne). Jos he ostavat iphonen kolmen vuoden osamaksulla, niin en näe kyllä syytä olla kateellinen. Älä sinäkään.

Mä en tunne juuri tällaisia työssäkäyvienkään perheitä.

Mun mielestä on yks epäkohta se et lasten tekeminen nostaa elintasoa aika tavalla toimeentulotukeen oikeutetulla. Eihän se sit enää kivaa oo kun lapset on teinejä ja vaatimassa aifouneja ja merkkivaatteita.

Sossusta saa 300e lapsi, vuokraa huomioidaan vajaa 100e enemmän, pesukone, sängyt, pyörät, vaunut huomiodaan tt-tuessa vielä erikseen.

Vierailija
9/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän ap pointin. Tuet ovat alunperin tarkoitettu viimeiseksi vaihtoehdoksi, jos oikeasti muuta ei ole.

Kyllä se on kallista yhteiskunnalle että oletetaan että AINA saa joltain luukulta rahaa, yrittämättä edes itse mitään. Ja opetetaan vielä jälkikasvukin siihen ajatukseen.

Sen takia tukia leikataan kun rahat loppuu.

Se on pois niiltä jotka oikeasti tarvitsevat apua.

Vierailija
10/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja opetetaan vielä jälkikasvukin siihen ajatukseen.

Miksi lapsista pitäisi kasvattaa porvarille orjia suurpääoman plavelukseen?

Vierailija
11/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toiseksi uusinta mallia oleva älypuhelin, maksoin sen osamaksulla. Asun yksin, ei lapsia, joten voin käyttää tukeni itseni ilahduttamiseen. Ihan kunnan vuokrakämppä on, ei ole autoa. Pidän kauniista vaatteista joten ostan aina joskus jonkun paremman vaatteen, aina uutena. Ruokakuluissa säästän, syön yksinkertaista ruokaa, en käy ravintolassa, en tupakoi, en ryyppää.

Matkustan muutaman kerran vuodessa. Ei sen matkustamisen tarvitse hirveästi maksaa kun lentää halpalentoyhtiön koneilla ja valitsee yksinkertaisemman majapaikan. Marketteja on ulkomaillakin.

No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.

Vierailija
12/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karma. Ahneella on paskainen loppu. Mikään pakko ei ole käydä töissä.

Vierailija
13/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siksi ettei rahat riitä.

"minulla ei ole mielestäni tarpeeksi rahaa, joten kaikilta muilta pitää karsia ja antaa minulle lisää".

Vierailija
14/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo sosiaalituet ovat niin suuret usein, että niillä lyhentäisi aivan hyvin jotain keskisuurta asuntolainaa pk-seudun ulkopuolella. Se on kyllä toisaalta kestämätöntä, että yhteiskunta siirtää rahaa hyväosaisille maksamalla asumistukea vuokra-asumisesta. Kyllä valtion pitäisi itse järjestää asunnot niille, jotka eivät kykene sitä itse kustantamaan. Se tulisi pidemmässä juoksussa halvemmaksi.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että ihmisiä tulisi tukea enemmän muilla kuin taloudellisilla keinoilla. Ei rahan antaminen auta, jos ihminen ei osaa käyttää rahaa. Se on vähän kuin kantaisi vettä tyhjään kaivoon ja kuvittelisi, että se pysyy siellä.

Vierailija
15/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi uskonut että joskus näin sanon, mutta kyllä minusta alkaa vaikuttaa siltä, että näitä mieluummin tuilla kuin omalla työnteolla eläviä on koko ajan enemmän ja enemmän. Näitä, jotka oikeasti luulevat, että tuilla pitäisi saada elää samoin kuin palkkatyössä käymisellä, ja jos joku tienaa työtä tekemällä enemmän kuin tuilla elävä saa, se olisi ikäänkuin jotenkin pois tuilla elävältä.

Tarkoitan tässä siis näitä laskelmoivasti tukia hakevia, jotka eivät ottaisi työtä vastaan ennenkuin palkka olisi runsaasti suurempi kuin tuet.

Aivan päälaellaan on maassa asiat, kun normaalia aikuisen elämää ei enää ole töissäkäynti vaan tukiverkossa roikkuminen ja mieletön laskelmointi, mitä mistäkin saa tukea ja saako tukia kaksi senttiä rnemmän kuin joku muu ja kuinka se on niin väärin ja minulta pois jne. Anteeksi parahdukseni!

Ja asuntolainaa vielä haetaan pelkät tuet tulona! Voi taivas ja pyhä yksinkertaisuus!

Vierailija
16/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi ettei rahat riitä. Yhteiskunta velkaantuu kovaa tahtia. Vaihtoehtoja on neljä kappaletta. Veroja voidaan korottaa 1 nyt 2 myöhemmin tai menoja voidaan karsia 3 nyt tai 4 myöhemmin.

Et ole selvästikään työtön. Kun vuokran jälkeen jää käteen 485 euroa, se ei ole paljon.

Vierailija
17/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet pois. Ainoastaan sairaita ja vanhuksia autetaan yhteisistä varoista. Muut huolehtikoon itsestään ja jos eivät pysty niin ihmisten laatu jatkossa vain paranee.

Miksi toisen aikuisen pitäisi elättää toista joka ei halua elättää itseään?

Vierailija
18/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä, jotka oikeasti luulevat, että tuilla pitäisi saada elää samoin kuin palkkatyössä käymisellä, ja jos joku tienaa työtä tekemällä enemmän kuin tuilla elävä saa, se olisi ikäänkuin jotenkin pois tuilla elävältä.

Miksi sut pitäisi palkita siitä, että olet ahne ja itsekäs paskiainen?

Vierailija
19/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karma. Ahneella on paskainen loppu. Mikään pakko ei ole käydä töissä.

Jos kukaan ei käy töissä niin millä sinä elät?

Vierailija
20/208 |
30.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet pois. Ainoastaan sairaita ja vanhuksia autetaan yhteisistä varoista. Muut huolehtikoon itsestään ja jos eivät pysty niin ihmisten laatu jatkossa vain paranee.

Miksi toisen aikuisen pitäisi elättää toista joka ei halua elättää itseään?

Voin mä mukiloida sut ja pölliä sun rahas ja autos, jos se  on sun mielestä miellyttävämpi vaihtoehto.

Ota selvää vuoden 2011 arabikeväästä ja ehkä sen jälkeen ymmärrät, miksi tukia kannattaa maksaa.