Tappelu miehen kanssa; saako 2-vuotiaan jättää autoon maidonhakureissun ajaksi?
Mies kertoi, että oli jättänyt 2-vuotiaamme yksin autoon peläämään ipadilla, lukinnut ovet siksi aikaa ja käynyt hakemassa pari maitopurkkia. Aikaa oli kulunut 2 min. Itse olin järkyttynyt ja pyysin miestä lupaamaan, ettei enää ikinä jätä edes kahdeksi minuutiksi yksin autoon, mielestäni taaperoikäistä ei voi jättää valvomatta hetkeksikään julkisella paikalla vaikka kuinka olisi turvaistuimessa! Olisiko jotain lakia tms mihin voisin vedota, jotta saisin miehen tajuamaan, ettei noin voi tehdä?! Mies ei näe itse tehneensä mitään väärää ja olisi kuulemma lähtenyt heti takaisin autolle jos kaupassa olisikin ollut jonoa...
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.vauva.fi/keskustelu/91279/ketju/muistan_aidin_huudon_kun_3_l…
Yllä on syy, miksi 2v:tä ei pidä jättää edes kahdeksi minuutiksi yksin autoon > :(
Lue kommentti #12, niin näet mitä silloin jo ajateltiin.
Lue kaikki 4 sivua, niin näet, että silloinkin autoon jättämistä pidettiin typeränä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahdesti ollut paikalla kun pienen ruokakaupan parkkipaikalla auto on syttynyt palamaan asioinnin aikana. Meillä ei todellakaan taapero jää yksin autoon. Joo voidaan ajaa kolari tai kotona voi sattua mitä vaan, mutta miksi ottaa noin typerässä asiassa tietoinen riski?
Palaa jopa koko parkkitaloja rikkaammassa naapurissa. Muistan lukeneeni viime vuosituhannella ruotsalaispariskunnasta, joka oli viikkoja vangittuna, kun jättivät vauvan vankkurit ikkunan vieressä ja olivat sen takana kahvilassa.
70-luvulla ruokakauppoihin ei saanut viedä lastenvaunuja, ne oli pakko jättää ulos, joten jos vauva nukkui, se jäi kaupan ulkopuolelle siksi aikaa, kun äiti kävi kaupassa.
2000-luvulla en ole tällaista nähnyt. Espoossa asuessa ei olis tullu kuuloonkaan jättää vauvaa ja vaunuja valvomatta kauppakäynnin ajaksi, vaikka olisi ollut pikainen käynti. Neuvolassakin piti rattaat laittaa lukolla kiinni telineisiin, ettei varkaat ois vieneet. Vauvan sieppaaminen ois ollu varmaan epätodennäköistä, mutta en sitä riskiä ottanut.
Autoon olen jättänyt vauvan ja taaperoikäisen, kun olen nimenomaan käynyt kaupassa kahdessa minuutissa. Jonoihin en ois jäänyt seisomaan, vaan oisin palannut sitten autolle ilman ostoksia, jos ois ollu jonoja. Meillä on vanha auto, ei oo mitään itsesytytysongelmia siinä.
Kysymys on vähän sama kuin se, minkä ikäiset lapset voi päästää keskenään uimaan? Vastaus: ei minkään ikäisiä.
Uimarannalla vaaran mahdollisuus on kuitenkin n. 100-kertainen verrattuna hetken odottamiseen lukitussa autossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.vauva.fi/keskustelu/91279/ketju/muistan_aidin_huudon_kun_3_l…
Yllä on syy, miksi 2v:tä ei pidä jättää edes kahdeksi minuutiksi yksin autoon > :(
Lue kommentti #12, niin näet mitä silloin jo ajateltiin.
Taisi olla oma kommenttisi. Ja typerin kommentti aikoihin tällä palstalla. Miksi ottaa riski, kun jopa uusi auto voi syttyä hetkessä tuleen?
Minä en jätä. Tässä syyt:
1. Parkkipaikalla voi tulla kolari. Joku toinen auto ajaa/peruuttaa oman auton kylkeen. Meidän lähikaupan parkkipaikalle ajaa myös rekkoja (kuljetusautot).
2. Sähköpalo. Riski on pieni, olemassa
3. Lapsen hätä. En mä kotonakaan tarkoituksella jätä yksin itkemään paniikkia ja turvattomuutta.
4. Lapsen päähänpistot. Mitä jos saa vyöt auki? Mitä jos saa ovet auki?
5. Mitä jos joku varastaa auton ja lapsen?
6. Mitä jos joku varastaa lapsen?
En ole hysteerinen äiti. Mutta en ole ikinä jättänyt lapsia ilman valvontaa julkiselle paikalle taaperoiässä. Enkä jätä. Koti on ihan oikeasti ihan erilainen ympäristö kuin auto kaupan parkkiksella tai kadun reunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään lakia mihin voit vedota, koska ei tuo ole rikollista. Jätetäänhän sitä vauvoja vaunuihin nukkumaan kaupan eteen, kun äiti käy kaupassa.
Ei muuten jätetä enää, joskus 70 luvulla näkyi vaunuja kaupan edessä.
Näkyy kyllä ihan vieläkin. Missähän mahdat oikein pyöriä, kun ei silmiisi ole osunut?
20000 asukkaan pikkukaupunki, eikä kauppojen edessä näy lastenvaunuja. Lapset ovat joko ostoskärryjen kaukalossa tai omassa kaukalossa, joka on nostettu ostokärryihin. Tai sitten vainuissa äidin kanssa yhdessä ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kahdesti ollut paikalla kun pienen ruokakaupan parkkipaikalla auto on syttynyt palamaan asioinnin aikana. Meillä ei todellakaan taapero jää yksin autoon. Joo voidaan ajaa kolari tai kotona voi sattua mitä vaan, mutta miksi ottaa noin typerässä asiassa tietoinen riski?
Palaa jopa koko parkkitaloja rikkaammassa naapurissa. Muistan lukeneeni viime vuosituhannella ruotsalaispariskunnasta, joka oli viikkoja vangittuna, kun jättivät vauvan vankkurit ikkunan vieressä ja olivat sen takana kahvilassa.
Unohtu sanoa että Manhattanilla tapahtui tämä ja elinikäisen maahantulokiellon saivat kaikki ehkä vauva on jo armahdettu.
46 jatkaa vielä vaunuista. 80t asukkaan kaupunki, enkä IKINÄ ole nähnyt kenenkään jättäneen vauvaa vaunuissa kaupan ulkopuolelle. Ihan absurdi ajatus! Vauvat on joko kotona tai kaupassa vanhempien mukana. Ei ikinä hylätyissä vaunuissa. Jos äiti on yksin kaupassa, niin vaunujen kanssa näkyy tehtävän pikaostoksia keräten ostokset joko koriin tai vaunujen koriin. Eli jotain pientä. Jos autolla on tultu, niin vauva nostetaan joko kaupan vauvakärryihin tai omassa kaukalossa kärryyn.
Täällä kaikki lapsenheitteillejättäjät puolustelevat tekojaan ja peukuttavat toisiaan. Ikinä en jätä vaunuja tai rattaita minnekään enkä ole pääkaupunkiseudulla missään nähnyt muidenkaan jättävän. Myöskään autoon en jätä lapsia. Nämä autoon jättäjät varmaan jättävät ne parivuotiaat yksin yöksi kotiinkin,kun vähän vaan käväsevät lähibaarissa. Kyllähän niitä uutisissa aina välillä on.Jos ikinä näen pikkulapsen yksin autossa soitan poliisit paikalle. Älä hanki lapsia, jos et pysty niistä pitämään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään lakia mihin voit vedota, koska ei tuo ole rikollista. Jätetäänhän sitä vauvoja vaunuihin nukkumaan kaupan eteen, kun äiti käy kaupassa.
En ole ikinä moista nähnyt. Ja toisekseen kyllä on. Heitteillejättö. Samaa lakia sovelletaan kun silloin kun se lapsi on jätetty pakkasessa tai helteellä sinne autoon.
Se, että sinä et ole jotain nähnyt ei tarkoita etteikö sitä tapahdu. Ihan yleistä se on, että vauva nukkuu vaunuissaan kaupan edessä, vai oletko nähnyt paljonkin äitejä kaupassa lykkäämässä sekä vaunuja että ostoskärryjä?
Sinun kriteereilläsi heitteillejättö tapahtuu jo, jos lapsen päästää yksin pihalle leikkimään. Lapsella ei ole mitään hätää siellä autossa sen pari minuuttia. Sinulla ei ole mitään tietoa jättikö ap:n mies lasta autoon pakkaseen tai helteeseen, joten voit tuollaiset soperrukset pitää omanasi. Eivät liity asiaan.
Kuka HULLU jättää vauvan vaunuihin yksin kaupan ulkopuolelle??? Minä en uskalla edes jättää koiraa saatika lasta.
Väitätkö, että ensimmäistä kertaa kuulet siitä, että vauva nukkuu kaupan edessä vaunuissa kun äiti on kaupassa? Se, ettet sinä uskalla jättää edes koiraa, kumoutuu sillä että koiria näkee kauppojen eteen kiinnitettyinä. Se osoittaa, että se mitä sinä teet ei ole kaiken mitta.
Vaunuja näen mutta en ole katsonut sisään, en ole ajatellut niissä olevan vauvoja sisällä.
Hahhaahaa! No sinäpä se varsinaiseksi silmien ummistajaksi osoittauduit! Näet vaunuja kaupan edessä, mutta mieleesi ei tule tarkistaa onko joku heitteillejättänyt vauvansa sinne. Olet tosiaan todella hyvä ihminen, kun et edes sen vertaa välitä ja silti täällä huudat kita ammollaan muita hulluiksi. Kaikenlaista tekopyhyyttä sitä näkee. Jos mielestäsi vauvaa ei saa jättää vaunuihin kaupan eteen nukkumaan, niin totta kai tarkistat ne vaunut nähdessäsi. Tajuaahan tuon yksinkertaisinkin.
En minäkään tajua, mitä väärää siinä voisi olla. Eikä Suomessa ole minun käsittääkseni yhtään lakia eikä asetusta, joka rajoittaisi ihan minuutilleen, kauanko minkäkin ikäinen lapsi saa olla yksi.
Se mikä tuossa minua häiritsee, on 2-vuotias pelaamassa ipadilla. Ei ollut semmoisia vehkeitä siihen aikaan, kun omat lapseni saattoivat odotella autossa.
Oikeasti riippuu ihan lapsesta, voiko jättää yksi vai ei. Samassa perheessä voi olla lapsi, jota tuskin 6-vuotiaana saattoi jättää muutamaksi minuutiksi yksin ja toinen, joka ( ainakin omasta mielestään) voisi jäädä vaikka yöksi yksinään samanikäisenä.
asun pikkukaupungissa mutta en ole IKINÄ nähnyt että vauva jätetään vaunuihin kaupan eteen ! :O
70 ja 80-luvuilla tätä kyllä tapahtui, mutta ei enää. ja autoon en todellakaan jättäisi, monestakaan syystä! sähkövika, joku rysäyttää perään, joku pölllii auton ja mukulan siinä sivussa...
kaveri asui kerrostalossa, ensimmäisessä kerroksessa ja jätti vauvan usein nukkumaan keittiön ikkunan alle. olin kauhuissani, enkä vielä ymmärrä, miten joku uskaltaa tehdä noin!
Vierailija kirjoitti:
Täällä kaikki lapsenheitteillejättäjät puolustelevat tekojaan ja peukuttavat toisiaan. Ikinä en jätä vaunuja tai rattaita minnekään enkä ole pääkaupunkiseudulla missään nähnyt muidenkaan jättävän. Myöskään autoon en jätä lapsia. Nämä autoon jättäjät varmaan jättävät ne parivuotiaat yksin yöksi kotiinkin,kun vähän vaan käväsevät lähibaarissa. Kyllähän niitä uutisissa aina välillä on.Jos ikinä näen pikkulapsen yksin autossa soitan poliisit paikalle. Älä hanki lapsia, jos et pysty niistä pitämään huolta.
Onko poliisi ehtinyt yhtään kertaa paikalle ennen kuin auto ja vauva ovat poistuneet?
No ei todellakaan ole ok. Entä jos auto syttyy palamaan, lapsi saa jonkun kohtauksen, joku sekopää tulee pelottelemaan auton ikkunaan, joku ajaa päin vauhdilla?
Ei minullakaan ole joka sekunti silmät liimattuna lapsiin, mutta vessassakäynti on hiukan eri asia, kuin jättää lapsi monen sadan metrin päähän itsestään niin, ettei edes kuule jos lapsi huutaa!
Voisiko joku kertoa MIKSEI 2- vuotiast voi ottaa mukaan kauppaan? Osaavat kävellä ja ymmärtävät puhetta. Jos lapsen voi jätää yksin, kun on niin fiksu, niin mksei voi ottaa mukaan?
Aikoinaan meillä neljän perheen rivitalossa oli aivan normaalia jättää lapsi sisälle vaikka olisi tehnyt pihatöitä. Pienetkin lapset leikkivät keskenään ikkunan alla. Ovet olivat yleensä auki päiväsaikaan. Vauvat nukkuivat ulkona vaunuissaan, kaupassa voitiin me äidit käydä vuorotellen. Jos minä autan sinua, myös sinä autat minua oli tietenkin tarkoitus. Usein joukkoon eksyy kuitenkin se muiden hyväksikäyttäjä ja pilaa toimivan systeemin. Pakkasella ei tarvitse silloin edes ottaa taaperoa kauppaan tai asioille mukaan, kätevää on jättää se vauva naapurin sohvalle lämpimään. Itse silloin halusin rivitaloon asumaan. 2
Vierailija kirjoitti:
On niin harvinainen sattuma, että väkisinkin tulee mieleen, että sulla on ehkä jotain tekemistä niiden syttymisen kanssa. Tai sitten valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä olen nähnyt kolmesti kun toinen auto lähtee valumaan ja törmää toiseen autoon. Kerran osui omaan autoon, taapero oli jo autossa, minä lastasin ostoksia takakonttiin. Rysäys oli kova, taaperon puoleinen takaovi meni ihan kasaan, lapsi onneksi istuimessa kiinni, mutta säikähti
ja ajatella, näin pääsi käymään, vaikka olit läsnä? Eikö se suojaakaan kaikelta?
Asun 3000 asukkaan kylässä ja olen asunut täällä nyt kymmenen vuotta. Kaikki tuntee toisensa ja tyhjät vaunut voi hyvin jättää kaupan eteen. Vauvan kanssa en koskaan ole nähnyt.
Ehdottomasti ei saa jättää.