Minkä ikäiset keskenään ulkomaille?
Siis meillä on neiti 18v jonka matkustusta en toki voi estää on täysi ikäinen jne..
No toinen neiti on 16v ja nyt tuo kaksikko kinuaa kahdetaan etelään hiihtolomalla. Rahat matkaan olis omisssa säästöissä joten se ei mun kukkaroa kirpase. Lähinnä hirvittää voiko tuon ikäistä kaksikko päästä ilman "oikeaa" aikuista mihinkään.
Kommentit (28)
Itse en päästäisi alaikäistä 18-vuotiaan mukana ulkomaille, mutta jos huoltaja/t antavat suostumuksensa (lentoyhtiöt ym. voivat vaatia vanhempien suostumuksen matkaan), ei kai ole juridista estettä matkustamiseen. Toisaalta pitää ajatella matkan riskejä: jos lapsi joutuu sairaalaan tai viranomaisten kanssa tekemisisiin jostakin syystä, kuka voi hoitaa hänen asioitaan. Ulkomailla voi olla omia sääntöjään näissä asioissa. Kannattaa tutkia netistä ja tarvittaessa kysyä lähetystöistä tai konsulaatista.
Jos matka on vain "Suomen etelään", riskit lienevät kohtuullisen pienet. Nuoret ja alkoholi on vaarallinen yhdistelmä, joten pitää olla 100 % :nen luottamus nuoriin ennen matkalupaa :-)
Laita tytöt lukemaan se Kodin Kuvalehden juttu, missä nyt nelikymppinen nainen kertoi siskonsa kanssa teininä tehdystä etelänmatkasta. Lopputuloksena 15v tuli Turkista yksin kotiin ja isosiskon 17v ruumis löytyi myöhemmin rannalta (raiskattu ja tapettu).
Itse olin matkustanut jo tosi paljon ja asunutkin ulkomailla kun 24v sain viedä 15v pikkusiskon Lontooseen.
Saisivatko ehkä muita kavereita mukaan? Myös poikia, jotka ainakin meidän perheessä osaavat pitää kaveritytöistäkin huolta.
Minne ovat menossa, eihän helmikuussa ole lämmin Välimerellä, mitä yleensä eteläksi kutsutaan? Älä ainakaan Turkkiin päästä!
En päästäisi 16-vuotiasta todellakaan vaikka olis kuinka kypsä. Pahimmassa tapauksessa joku tuttava tekisi lastensuojeluilmoituksen ja joutuisit pulaan.
Kyllä lähtisin itse vielä mukaan, mutta antaisin tytöille vapautta liikkua sitten kaksistaan.
Ensi vuonna sitten ehkä parempi, kun 17 ja 19.
Mä olen reissannut kavereiden kanssa 16-vuotiaasta, ikinä ei sattunut mitään, oltiin fiksuja ja kielitaitoisia nuoria. Omat lapset ovat vielä aika pieniä joten asia ei tule ajankohtaiseksi vielä vuosiin, mutta kyllä mä järkevän lapsen joka on matkustellut paljon perheen kanssa vauvasta saakka varmaan uskaltaisin päästää reissuun.
Mut päästettiin 17-vuotiaana vuotta vanhemman kaverin kanssa interreilaamaan. Äidin mukaan olin niin kiltti, tunnollinen ja luotettava, että uskalsi päästää. Se reissu sisälsi runsaasti alkoholia ja humalan tuomaa tyhmyyttä. Palloiltiin ties missä Bukarestin teollisuusalueiden varastohallibileissä. Äiti oli järkyttynyt oman harkintakykynsä pettämisestä, kun joskus 3-kymppisenä tohdin kertoa totuuden matkasta.
Vähän ohis, mutta...
Minua on enemmän haitannut varoitukset maailman vaaroista, jotka jatkuisivat vielä nyt 35-vuotiaanakin JOS enää kertoisin matkoistani sukulaisille.
Vanhempien luona asuessani olin 14-vuotiaana koulun reissussa. Sinne lähtiessä varoiteltiin kaikesta, samoin 19-vuotiaana ryhmämatkalle. Molemmat reissut meni hyvin.
Aikuisena reissatessakin olen saanut varoitusviestejä ja kuulemma "tapan itseni". Vasta nyt tänä vuonna opin olemaan kertomatta matkoista mitään ja pystyin nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis, mutta...
Minua on enemmän haitannut varoitukset maailman vaaroista, jotka jatkuisivat vielä nyt 35-vuotiaanakin JOS enää kertoisin matkoistani sukulaisille.Vanhempien luona asuessani olin 14-vuotiaana koulun reissussa. Sinne lähtiessä varoiteltiin kaikesta, samoin 19-vuotiaana ryhmämatkalle. Molemmat reissut meni hyvin.
Aikuisena reissatessakin olen saanut varoitusviestejä ja kuulemma "tapan itseni". Vasta nyt tänä vuonna opin olemaan kertomatta matkoista mitään ja pystyin nauttimaan.
Miksi aiemmin raportoit mitään?
Omat tyttäret samanikäisiä, enkä todellakaan päästäisi!! Tuota 18v ei tietty voi enää estellä, mut kauhulla kuuntelen kun suunnittelee samanikäisen tyttökaverin kanssa ensi keväälle reissua Ibizalle.....
Vuotta vanhemman poikakaverinsa kanssa taas uskaltaisin päästää, fiksu ja vastuuntuntoinen kaveri!
Olisiko jotain vanhempaa serkkua mukaan?
Mä olin 19 ja sisko 15, kun oltiin ulkomailla yhdessä. :) Hyvin meni.
Ehkä 65-vuotiaina, kun ovat sen kovalla työllä selkänahastaan ansainneet.
Turkkilaisten, kuubalaisten, intialaisten yms miesten juonista on kyllä ihan aiheellista varoittaa teinityttöjä.
Riippuu paljon nuorista itsestään. Olin itse 16-vuotiaana interreilillä samanikäisen kaverini kanssa. Matkan maksoin itse ja vanhempien kanssa oli diili, että joka päivä laitetaan tekstari aamulla ja illalla. Olimme kaverin kanssa molemmat tottuneita ja kielitaitoisia matkustajia, joita ei erityisemmin kiinnostanut juopottelu, seksi tai huumeet, vanhempamme myös tiesivät tämän, joten luottoa löytyi. (Pariisissa tosin ostimme pullon halpaa punaviiniä ja joimme sen Seinen varrella ranskalaisten poikien seurana, Damissa saatoimme myös kokeilumielessä käydä coffee shopissa vain tajutaksemme, että kannabis ei sopinut kummallekaan.) Matka meni loistavasti, seikkailuakin tietysti oli, mutta sehän kuului vain asiaan ja kasvatti.
Viikko etelässä jossain white trash party beachilla on toki ehkä hieman eri juttu, mutta vastuulliset nuoret laittaisin kyllä hyvin mielin matkaan. Voittehan yhdessä sopia pelisäännöt, eli ei laittomuuksia tai tyhmyyksiä ja soitto/viesti kotiin säännöllisin väliajoin. Katsokaa yhdessä paikallisten viranomaisten sekä Suomen konsulaattien ym. yhteystiedot hätätilanteen varalta.
En päästäis alaikäistä tommoselle reissulle. Kielikurssille voisin päästää.
Täällä ois vanhempi mies tarjolla huoltajaksi reissuun.
Voi päästää tietysti.