Outoja jouluruokia
Hernemuhennos?
Punakaalimuhennos.
Syltty.
Ryynimakkarat.
Perunoista tehdyt "karjalanpiirakat".
Maksalaatikko.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jouluruoat ovat hyvin perinteisiä.
Sekä Hämeestä (makaronilaatikko, tuuvinki) että Karjalasta (piirakat ja kakkarat) kuuluvat asiaan.
Myös itsetehty maksalaatikko kuuluu meillä vain ja ainoastaan juhlaan eli jouluun.
Ryynimakkaroitakin on tehty.Ap, joka halusi vain vähän provoilla, jotta keskustelua syntyisi
Olisit nyt edes lisännyt sen makaronilaatikon listaan, se jakaa aina mielipiteitä.
Totta. Makaronilaatikko unohtui ekasta postauksesta, mutta tulihan se nyt myöhemmin mainittua.
Ja se onkin tosi hyvää. Niitä pitkiä putkimakaroneja on vaan joskus tosi vaikea löytää muualta kuin Tallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä jouluruoat ovat hyvin perinteisiä.
Sekä Hämeestä (makaronilaatikko, tuuvinki) että Karjalasta (piirakat ja kakkarat) kuuluvat asiaan.
Myös itsetehty maksalaatikko kuuluu meillä vain ja ainoastaan juhlaan eli jouluun.
Ryynimakkaroitakin on tehty.Ap, joka halusi vain vähän provoilla, jotta keskustelua syntyisi
Olisit nyt edes lisännyt sen makaronilaatikon listaan, se jakaa aina mielipiteitä.
Totta. Makaronilaatikko unohtui ekasta postauksesta, mutta tulihan se nyt myöhemmin mainittua.
Ja se onkin tosi hyvää. Niitä pitkiä putkimakaroneja on vaan joskus tosi vaikea löytää muualta kuin Tallinnasta.
Ihan hyvää sarvimakaronistakin tulee.
Meillä on uusia perunoita jouluaterialla. Kuuluvat meidän jouluun, Itse taas en tykkää (en siis pidä outona) lipeäkala, maksalaatikko, sekametelisoppa, rusinasoppa, makaroonilaatikko).
Muille voi olla outoa se, että meillä on kinkkua, pekonikalkkunaa, naudan sisäfilettä, lihapullia, karjalanpaistia tai palapaistikastike. Paljon erilaisia kalajuttuja.
Meidän jouluateria on perinteisiä laatikoita ja uusia juttuja joukossa.
En pidä outona alueellisia eroja tai omia makuja.
Mummu teki aina makaroonilaatikkoa ilman lihaa jouluisin ja muutenkin juhliin. Meidän joulupöytään se ei ole eksynyt, mutta tätini sitä aina tekee juhliin ja jouluisin.
Vierailija kirjoitti:
Mummu teki aina makaroonilaatikkoa ilman lihaa jouluisin ja muutenkin juhliin. Meidän joulupöytään se ei ole eksynyt, mutta tätini sitä aina tekee juhliin ja jouluisin.
Jep, nin teki myös minun mummini juhlatilaisuuksissa, usein karjalanpaistin kaveriksi :) Ei kyllä omastakaan juhlapöydästä löydy, taitaa olla vanhempi perinne.
Linssipata , curry , blinit , bataatti
Vierailija wrote:
Maksa- ja makaronilaatikko, lihapullat, Karjalanpaisti...kuulemma jouluruokia joillekin, mun mielestä ei.
Näitä kaikkia on kyllä hyvin perinteisesti joulupöydissä ollut. Jouluruokia.
Ruotsalaiseen joulupöytään kuuluu makaronilaatikko, janssonin kiusaus, nakit ja lihapullat.
Syltty on myös perinteinen jouluruoka. Jouluksi aina suolattiin sika ja tehtiin sianpääsyltty.
Meillä kotona oli aina joulupöydässä penismuhennosta. Kukaan ystävistäni ei ollut kuullutkaan mainitusta ruoasta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Maksa- ja makaronilaatikko, lihapullat, Karjalanpaisti...kuulemma jouluruokia joillekin, mun mielestä ei.
Näitä kaikkia on kyllä hyvin perinteisesti joulupöydissä ollut. Jouluruokia.
Riippuu siitä, minkä aikakauden henkilö joulupöytää laittaa. Anopin pöydässä oli aina sekä karjalanpaistia että kinkkua, mikä oli minusta omituista. Mammas köttbullar on Ruotsissa kuulemma joulupöydän vakiolajistoa samoin kuin janssoninkiusaus. Kukin tavallaan. Itse ajattelin kokeilla jotakin uutta, esimerkiksi ei välttämättä kinkkua ollenkaan, vaan vaikkapa possunfileetä jollain uudella tavalla, jos sitä sikaa miehille on välttämättä oltava.
Meillä on usein joukupöydässä myös riistaa, säästetään parhaar palat jouluun, jos syksyllä on metsissä talsivaa onni suosinut.
Meidän jouluun on viime vuodet kuulunut karitsan paisti ja kalat eri muodoissa. Kinkkua ja laatikoita emme ole koko aikana puolisoni kanssa syöneet kotona.
Minä syön jouluna juhannusruokia ja se on varmasti monen mielestä outoa (kalaa, uusia perunoita pakastimesta ja mansikkakaakkua).
Vierailija wrote:
Sima
Lapsuudessani 60- ja 70-luvulla oli aina simaa jouluna. Se oli sellainen lapsillekin sopiva juhlavampi juoma. Kaupan limonadit olivat kalliita. Ja toisaalta kotona kylmäkellari, kuten sen ajan taloissa tapasi olla, joten mikäpä oli simaa valmistaa vaikka vähän isompikin satsi.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunoista tehdyt "karjanlanpiirakat" lienee perunapiirakoita? Jotka taas on ihan hiton hyviä.
Joo-o, mutta onko ne jouluruokia?
Miksei olisi?
Mikä ettei, mutta en ole koskaan nähnyt enkä kuullut. Olen Länsi-Suomesta.
Olet Länsi-Suomesta, sepä se. Niin minäkin, ja ensimmäisen kerran karjalanpiirakoit joulupöydässä kohtasin, kun muutettiin Joensuuhun. Siellähän piirakoita pitää olla, oli mikä juhla tahansa, eikä joulu ole mikään poikkeus. Karjalanpaistia oli samoin, vaikka on kinkkuakin. Toisaalta kalaa ei ole niin monella tapaa kuin meillä.
Joulussa on ihanaa juuri Juhla ja se, miksi joulua vietämme, lisäksi tietty vapaapäivät ja että voi laittaa juuri sellaista ruokaa mistä pitää. Jotain vanhaa perinnettä ja jotain ihan uutta.
Vierailija wrote:
Lihaton makaronilaatikko karjalanpaistin kanssa on mielettömän hyvää. En vain osaa tehdä samanlaista laatikkoa kuin äitini. Makronit pantiin nesteeseen raakana. Kuulen vieläkin, yli 70 vuoden jälkeen , sen rahinan korvissani, kun vuokaa sekoitettiin ennen uuniin laittoa.