Onko mieheni oikeutettu joustavaan hoitorahaan? :O
Lapsi on nyt 1,5 v. Miehellä on vakituinen osa-aikatyö, 30h/ viikossa. Nyt vasta kun aloin miettimään omaa työhön paluuta, aloin lukea kelan sivuilta tuosta joustavasta hoitorahasta. Luulin että työaikaa pitää erikseen lyhentää jotta sen saa, mutta kela-kertun sivuilta ymmärsin että ei tarvitse erikseen lyhentää, vaan osa-aikatyö itsessään riittää tuen saamiseen? :O
Jos mieheni on oikeutettu tuohon tukeen niin se olisi loistavaa, minun ei tarvitsi ihan vielä palata töihin kun lapsi on aika pieni vielä.
Kommentit (32)
Ei voi saada kotihoidontukea ja osittaista kotihoidontukea samaan aikaan kun se on sama asia.
Hoitorahaa haetaan tulojen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä tajua noita kelan juttuja... Tuntuu, että kela-kertultakin, kun ihmiset kysyy, niin joku saa ja jollekin toiselle vastaavan asian kysyjälle sanotaan, ettei saa.
Mut siis miksi pitäisi saada lisää rahaa, jos äiti jo hoitaa lasta kotona? Miksi vielä isäänkin pitäisi saada rahaa, kun äiti jo tekee sen työn? Eihän isällä olisi mitään tarvetta tehdä lyhyempää viikkoa.
Mä kysyin tota myös ja vastaus oli ei. Meillä oli ajatuksena, että mies tekisi 40h/vko, mä 10-20h/vko eli max kaks pitkää vuoroa viikossa ja mies olisi silloin etänä kotona ja hoitaisi lasta ja mummokin voisi tulla apuun. Kysyin voidaanko saada kotihoidontukea (mies hakisi sitä) ja mä joustavaa (mulla lyhennetty aika). Ei kuulemma käynyt, koska mä olin se pääasiallinen hoitaja enkä voi saada yhtä aikaa molempia ja kotihoidontukea saavan pitää olla pääasiallinen hoitaja.
Noilta sivuilta saa niin harhaanjohtavaan kuvan, että sitä eka innostuu ja sit pettyy...
Teillä toi tilanne on sikäli selkee, että samalle vanhemmalle ei makseta kahta tukea. Ap:n tapauksessa ne menisi eri vanhemmille. Voisin kuvitella, että tuenmaksussa on ajateltu tilannetta, jossa isä tekee lyhennettyä työaikaa, jotta äiti pääsee satunnaisesti töihin. Ap:n tapauksessa se ei tosin menisi näin, mutta mistäs kela sen tietää (eikä äidin työssäkäynti ole kelan edellytys). Meillä me molemmat ollaan töissä ja minä teen lyhennettyä työaikaa ja saan tätä hoitorahaa. Se on kai tavallisin tilanne.
Saatteko siis myös kotihoidontukea vai vain tuota joustavaa hoitorahaa?
Saadaan siis vaan joustavaa hoitorahaa, mies on kokopäivätöissä, mä teen 80 prosenttista työaikaa ja lapsi on kunnallisessa päivähoidossa max. 7h päivässä.
Osittaiseen kotihoidontukeen on oikeutettu sellainen perhe, jonka lapsi ei ole kokoaikaisesti kunnallisessa hoidossa.
Vanhempi voi sopia työajan lyhennyksestä ihan työmaalla ja pitää lasta hoidossa vain osan kuusta. Ei tämä liity mitenkään työsopimuksiin.
On joko kotihoidontuella, lapsi hoidetaan kotona, ei kunnallisessa.
Osittainen kht jolloin lapsi tarhassa osan kuusta.
Hoitoraha joka on kht.n lisäosa.
Kyllä tuosta kelan tekstistä saa sen käsityksen, että miehesi voi saada joustavaa hoitorahaa. Ja tässä yks kelakertun vastaus:
Hei!
Kiitos kysymyksistä.
Kotihoidontuki koostuu hoitorahasta, hoitolisästä ja kotipaikkakunnasta riippuen kuntalisästä. Hoitorahaan ei tulot vaikuta, riittää, että perheessä on alle 3-vuotias lapsi ja hänellä ei ole kunnallista päivähoitopaikkaa.
Joustavaa hoitorahaa voi hakea, jos työaika on enintään 30 tuntia viikossa. Eli työssä käyvä voi hakea joustavan hoitorahan ja kotona oleva vanhempi voi hake kotihoidon tuen.
Oma tai puolison kotihoidontuki pienentää yleensä ansiosidonnaisen määrää. Vähennyksestä voi kysyä omasta työttömyyskassasta.
Terveisin
Kela-Kerttu
Tää joustava hoitoraha näyttää olevan monelle vieras. Sitä daa muuten 6 kk takautuvasti, jos ei heti ole hoksannut hakea.
Älkää jankatko osittaisesta hoitorahasta, kun kysymyksessä on joustava hoitoraha. Ne on eri asioita!!!!
On toi kyllä epäreilua, jos voi saada molempia. Ehkä sit tosiaan voi saada, mut en tajua. Jos äiti tosiaan jo täyspäiväisesti hoitaa kotona saaden kotihoidontukea ja isä tekee 30h töitä ja sit avustaa loppuajan äitiä ja saavat siitä rahaa lisää kelalta, kun lasta on leppoisasti hoitamassa 2 henkilöä osan aikaa... Käy munkin mies 40h töissä ja auttaa vielä lisäksi mua lapsen kanssa ja saadaan vain kotihoidontukea. Joudutaan "raatamaan" enemmän pienemmillä tuilla. En kyllä ymmärrä miksi pitäisi maksaa mitään rahaa miehelle enää, kun lapsella on jo yksi hoitaja! Eikö tässä olisi hallitukselle säästökohde?? Tai sitten reilupeli kaikille...
*valivali -saatana* :-D
Kelan sivuilla ei suoraan sanota ettei voisi saada yhtä aikaa. Kannattaa ainakin hakea. Jos ei muuta, niin saadaanpahan ainakin ennakkotapaus ja selkeämmät ohjeet julki.
Itse en kuitenkaan usko, että myöntävät. Päättelisin sen ihan jo tästä: "Isä ja äiti voivat molemmat saada joustavaa hoitorahaa. Heidän pitää kuitenkin olla pois työstä ja hoitaa lasta eri aikaan." Kotihoidontuella ollaan kuitenkin "kokopäiväisesti", eli siihen ei jää isälle sitä ei-päällekkäistä hoitoaikaa.
Ap:n kannattaa tietenkin itse sitten aikanaan harkita osa-aikatyötä ja silloin voitte jopa yhteensä saada enemmän tukea, kun kotihoidontuki on.
Ap:n mies tarvitsee töistä todistuksen, jossa kerrotaan että osa-aikatyön syy on lapsenhoito. Muutoin tukea ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mies tarvitsee töistä todistuksen, jossa kerrotaan että osa-aikatyön syy on lapsenhoito. Muutoin tukea ei tipu.
Tuo kerrotaan osittaisen hoitorahan kohdalla, mutta ei joustavan hoitorahan kohdalla.
Eikö jotenkin pidä myös selvittää kelalle se, kuka on pääasiallinen hoitaja? Minkälainen tuo selvitys käytännös tulee olla? Ihan vapaamuotoinen vai?
Koska nyt ei ole kysymys kotihoidontuesta, osittaisesta kotihoidon tuesta eikä hoitorahasta vaan joustavasta hoitorahasta. Harhaanjohtavasta nimestä huolimatta se ei liity kotihoidontukeen mitenkään.
http://www.kela.fi/joustava-hoitoraha
Mä tulkitsen tota kelan sivua edelleen niin, että koska tuet menee eri vanhemmille, miehesi olisi siihen oikeutettu.
T. 4&5