Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainan sijoittaminen osakkeisiin

Vierailija
28.10.2016 |

Onko teidän mielestänne oikein nostaa opintolainaa ja sijoittaa matalan koron opintolainarahat osakkeisiin? Jos valmistuu ajallaan, saa lainasta anteeksi 40% (pian 30%). Näin toimivat jotkut hyväosaiset opiskelijat, joilla ei ole oikeaa tarvetta opintolainalle, joka kuitenkin on tarkoitettu opintojen aikaisen elämisen rahoittamiseen.

Mielestäni tuollaisen toiminnan voisi vielä sulattaa, mutta se on väärin, että valmistuessaan tavoiteajassa saa näistä väärin perustein nostetuista lainoista anteeksi kymmeniä prosentteja. Siinähän valtio rahoittaa muutenkin hyvin pärjäävien ihmisten sijoitussalkkuja.

Yhtä häikäilemätöntä toimintaa kuin se, että varakkaat vanhemmat ostavat lapsilleen asunnot ja vuokraavat niitä tuttavien kesken ristiin, jolloin lapset voivat saada asumislisää, johon eivät olisi oikeutettuja asuessaan vanhempiensa omistamissa asunnoissa.

http://yle.fi/uutiset/3-9255482

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt juuri noin, mutta en kyllä kutsuisi itseäni suin surminkaan hyväosaiseksi. Kahden pienipalkkaisen duunarin lapsi, asunut melkoisissa loukoissa mahdollistaakseni mahdollisimman vaatimattoman rahankulutuksen ja tehnyt koko opiskeluajan kahta työtä (siivooja ja lidlin kassa). 

Vierailija
2/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin itseni tuosta ristiin vuokraamisesta, mutta siitähän saa vain 200€ kuussa asumislisää

eli ei ihan hirveästi. Niinpä paras oli lopulta se, että isä siirsi asunnon minun nimeeni (sain sen lahjana) ja hallintaoikeuden myös. Nyt saan 400€ kuussa asumistukea sillä omistusasunnon omistavat opiskelijat saavat yleistä asumistukea, ja minulla on velaton kolmio Helsingissä. Kyllä kai nyt kaikki haluavat lapsilleen parasta. Suomessa sentään ei tarvitse kaikkea maksaa takaisin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä estääkään voi, koska kaikilla tulee olla sama oikeus opintolainaan. Järkevää on sijoittaa, jos pystyy, minun yliopistossa opiskeleva lapseni joutuu kyllä käyttämään elämiseen, vaikka häntä tuemmekin.

Vierailija
4/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tuon no 80- luvulla. Säästin opintolainarahat ja käytin ne omarahoituosuutena ekaan asuntoon.

En ollut hyväosainen, nyt olen.

Vierailija
5/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos ryyppää ja rällää rahat on ok saada osa lainasta anteeksi, mutta jos säästää ja sijoittaa omaa parempaa tulevaisuutta varten niin se on väärin? Ok. 

Vierailija
6/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hävytöntä on, että opiskelijat juovat kaljaa opintolainallaan!

Laina maksetaan takaisin, aivan sama mihin käyttää, itse pitää lopulta maksaa.

Vierailija
7/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin. Tässä taloustilanteessa tuohon pitäisi todellakin puuttua. Siis saakoot lainaa alhasella korolla ja tehköön sillä mitä lystää, mutta ei niitä lainoja pitäisi kenellekkään anteeksi antaa. 

Itsekkin olen opintolainaa nostanut, mutta se meni ihan pakolliseen elämiseen ja euroakaan en anteeksi saanut ammattikouluopiskelijana. Jokainen sentti maksettu omalla työllä takaisin. 

No, hyväosaisten erottelu vähempiosaisista alkaa jo varhain. Kaikilla on samat mahdollisuudet, mutta tietyistä lähtökohdista on vaan niin paljon helpompi ponnistaa.... 

Vierailija
8/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt oikeesti mihin kannattaa sijoittaa!?? Miks kaikki jauhaa tosta sijottamisesta mut kukaan ei anna mitäö konkreettisia neuvoja! En halua mennä mihinkään sijoitusneuvojallekaan, joka vetää välistä. Netistä pitäisi löytyä tietoa pullollaan, mutta en tiedä mistä aloittaa ja mihin luottaa? Eli sanokaa nyt herranjumala, mihin te itse olette sijoittaneet?? Siis tarkkoja nimiä.

Vierailija
9/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin sen opintolainan, mitä pystyin saamaan (jotain reilut 4000€) ja sijoitin sen osakkeisiin. Minulla oli jo jonkin verran osakkeita ennen opintojen alkua enkä halunnut, että sijoitusharrastus jäisi ihan paitsioon opintojen aikana. Kaiken lisäksi opiskelin rahoitusta ja olin jo silloin (ja olen edelleen) sitä mieltä, että rahoituksen opiskelijoiden pitäisi ehdottomasti sijoittaa opintojen aikana. Opintolaina on erittäin edullisin ehdoin saatavaa sijoituslainaa ja kun olet markkinoilla omilla rahoilla mukana, pääsee kokemaan sijoittamisen psykologisen puolen, jota ei kirjoista lukemalla opi. Samalla taloutta tulee seurattua todella paljon tarkemmin ja yrityksen tuloskatsauksiin tulee myös perehdyttyä tarkemmin, kun on omaa rahaa liossa.

Minun opintoni alkoivat syksyllä 2008 ja muistan nähneeni painajaisia osakekurssien romahduksesta silloin, kun kurssit olivat syöksyssä. Oman lapseni sijoitukset puolittuivat arvoltaan tuolloin ja tunsin itseni aivan paskaksi äidiksi, joka ei osaa sijoittaa. Muistan elävästi sen pelon ilmapiirin, joka vallitsi kurssien ollessa alhaisimmilla tasoillaan. Enkä uskaltanut siinä tilanteessa sijoittaa viimeisiä säästöjä, pelkäsin että mies jää työttömäksi ja korttitalo sortuu.

Sain ihan todella arvokasta oppia sijoittaessani pienillä rahoilla. Enkä edelleenkään pysty ymmärtämään niitä opiskelukavereita, jotka eivät sijoittaneet. Haluaisitko itse pankissa asioida sijoitusneuvojan kanssa, joka ei ole itse sijoittanut euroakaan eikä tiedä miltä se tuntuu, kun kurssit heiluvat ylös ja alas?

Ja niille muille, jotka eivät jaksa sijoittamiseen sen paremmin perehtyä, suosittelen opintolainan tallettamista ASP-tilille. Sieltä saa turvallisen koron eikä tarvitse kitkuttaa vuokralla niin pitkään.

Vierailija
10/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpaineeni nousi, kun näin tästä jutun TV-uutisissa. Etenkin, kun laina on valtion takaamaa ja uutisissa ollut poika sanoi: "Tämä on eläkesalkkuni." Olen itse kahden eläkeläisen tytär ja opiskelen AMK:ssa Helsingissä, asunto kantakaupungissa. Opintotuella en pärjäisi, mutta olen yli 25-vuotta, joten saan työttömyysetuutta. Silläkään en pärjäisi, mutta vanhempani maksavat pienistä eläkkeistään puolet vuokrastani ja antavat ruokarahaa. Silti joudun elämään nuukasti. Ja sitten tällaiset osakesalkkujen tavoittelijat nostavat suuria määriä opintolainaa, jota eivät oikeasti todellakaan tarvitse ja saavat vielä kymmeniä prosentteja anteeksi. Sikamaista, häikälemätöntä, ahnetta ja itsekästä! Ne rahat on tarkoitettu niille, jotka eivät pysty elämään ilman! 

Vierailija
11/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa ja olen noustanut kaiken mahdollisen lainan, koska siitä on tosiaan mahdollisuus saada tuo 40% hyvitystä. En tule varakkaasta perheestä ja teen töitä opintojen ohella. Silti en selviäisi lukuvuotta ilman lainaa. Koulussani opiskelee nuoria jotka tulevat tälläisistä etuoikeutetuista perheistä jotka kuuluvat näihin mainitsemiisi "kermaperseisiin". Ovat varakkaita ja pystyvät mahdollistamaan lapsillensa mukavan elämän. Ovat korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia. Ja kyllä, moni opiskelijatoveri sijoittaa rahansa sillä se on fiksua. Jos on mahdollista saada monta tuhatta euroa "anteeksi" valmistuessaan tavoiteajassa niin miksi joku ei sitä etua käyttäisi? Ja miten tätä on mahdollista tapahtua ? Vanhempien ei tarvitse kustantaa lastensa opiskeluja. Moni ei tule näistä varakkaista perheistä ja me opiskelijat elämme sillä lainalla. Itse käyn töissä, mutta moni opiskelukaveri ei siihen pysty sillä  paikkakunnan työntarjonta ja ammattitaito näihin työpaikkoihin eivät kohtaa. PS. tässä systeemissä on tarkoitus se, että valmistuisimme nopeammin emmekä jäisi nostelemaan opintotukia moniksi vuosiksi eteenpäin joka on valtiolle myös hyvin kallista. Työllistyisimme ja maksaisimme verotuloja. Olisimme yhteiskunnalle hyödyksi. 

Vierailija
12/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen lisäten. EI sitä pysty rajaamaan kun on kyse aikuisista ihmisistä, että paljonko on vanhempien tulot ja paljonko he tukevat aikuista opiskelijaa koulunkäynnin suhteen. Kuka sitä valvoisi ja miten?

Vierailija
13/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt oikeesti mihin kannattaa sijoittaa!?? Miks kaikki jauhaa tosta sijottamisesta mut kukaan ei anna mitäö konkreettisia neuvoja! En halua mennä mihinkään sijoitusneuvojallekaan, joka vetää välistä. Netistä pitäisi löytyä tietoa pullollaan, mutta en tiedä mistä aloittaa ja mihin luottaa? Eli sanokaa nyt herranjumala, mihin te itse olette sijoittaneet?? Siis tarkkoja nimiä.

:D :D noh tota tässä tapauksessa unohtaisin koko sijottamisen ja toivoisin lottovoittoo...

Vierailija
14/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärin. Tässä taloustilanteessa tuohon pitäisi todellakin puuttua. Siis saakoot lainaa alhasella korolla ja tehköön sillä mitä lystää, mutta ei niitä lainoja pitäisi kenellekkään anteeksi antaa. 

Itsekkin olen opintolainaa nostanut, mutta se meni ihan pakolliseen elämiseen ja euroakaan en anteeksi saanut ammattikouluopiskelijana. Jokainen sentti maksettu omalla työllä takaisin. 

No, hyväosaisten erottelu vähempiosaisista alkaa jo varhain. Kaikilla on samat mahdollisuudet, mutta tietyistä lähtökohdista on vaan niin paljon helpompi ponnistaa.... 

Hyväosaiseksi RYHTYMINEN alkaa nuorena. Jos tekee duunia ja tienaa puuttuvan osan opiskeluajan rahantarpeesta, voi varsin hyvin sijoittaa edes osan lainasta.

Suurin osa muka vähäosaisista ei nosta lainaa. Siitä se valikoituninen alkaa. Jokainen vaurastunut ihminen nostaa lainaa, moneen kertaan elämässään.

Opettakaa se lapsillenne, ja antakaa mahdollisuus.

Vierailija
15/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpaineeni nousi, kun näin tästä jutun TV-uutisissa. Etenkin, kun laina on valtion takaamaa ja uutisissa ollut poika sanoi: "Tämä on eläkesalkkuni." Olen itse kahden eläkeläisen tytär ja opiskelen AMK:ssa Helsingissä, asunto kantakaupungissa. Opintotuella en pärjäisi, mutta olen yli 25-vuotta, joten saan työttömyysetuutta. Silläkään en pärjäisi, mutta vanhempani maksavat pienistä eläkkeistään puolet vuokrastani ja antavat ruokarahaa. Silti joudun elämään nuukasti. Ja sitten tällaiset osakesalkkujen tavoittelijat nostavat suuria määriä opintolainaa, jota eivät oikeasti todellakaan tarvitse ja saavat vielä kymmeniä prosentteja anteeksi. Sikamaista, häikälemätöntä, ahnetta ja itsekästä! Ne rahat on tarkoitettu niille, jotka eivät pysty elämään ilman! 

Se opintolaina on opintotukea, joka on tarkoitettu kaikille opiskelijoille. Jokaisrn oma adia mihin sen käyttää. Suurempi osa käyttää sen juhlintaan ja matkusteluun kuin sijoittamiseen. Sijoittajilla varmaan varaa maksaa se takaisinkin ette veronmaksajoen pussista valtion takausta makseta. Ahkerat opiskelijat saavat sitten helpotusta takaisinmaksuun, mikä on oikein.

Miten itse kehtaat nyhtää rahat laskuihisi eläkeläisvanhemmiltasi. Häpeä aikuinen ihminen!

Vierailija
16/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otin sen opintolainan, mitä pystyin saamaan (jotain reilut 4000€) ja sijoitin sen osakkeisiin. Minulla oli jo jonkin verran osakkeita ennen opintojen alkua enkä halunnut, että sijoitusharrastus jäisi ihan paitsioon opintojen aikana. Kaiken lisäksi opiskelin rahoitusta ja olin jo silloin (ja olen edelleen) sitä mieltä, että rahoituksen opiskelijoiden pitäisi ehdottomasti sijoittaa opintojen aikana. Opintolaina on erittäin edullisin ehdoin saatavaa sijoituslainaa ja kun olet markkinoilla omilla rahoilla mukana, pääsee kokemaan sijoittamisen psykologisen puolen, jota ei kirjoista lukemalla opi. Samalla taloutta tulee seurattua todella paljon tarkemmin ja yrityksen tuloskatsauksiin tulee myös perehdyttyä tarkemmin, kun on omaa rahaa liossa.

Minun opintoni alkoivat syksyllä 2008 ja muistan nähneeni painajaisia osakekurssien romahduksesta silloin, kun kurssit olivat syöksyssä. Oman lapseni sijoitukset puolittuivat arvoltaan tuolloin ja tunsin itseni aivan paskaksi äidiksi, joka ei osaa sijoittaa. Muistan elävästi sen pelon ilmapiirin, joka vallitsi kurssien ollessa alhaisimmilla tasoillaan. Enkä uskaltanut siinä tilanteessa sijoittaa viimeisiä säästöjä, pelkäsin että mies jää työttömäksi ja korttitalo sortuu.

Sain ihan todella arvokasta oppia sijoittaessani pienillä rahoilla. Enkä edelleenkään pysty ymmärtämään niitä opiskelukavereita, jotka eivät sijoittaneet. Haluaisitko itse pankissa asioida sijoitusneuvojan kanssa, joka ei ole itse sijoittanut euroakaan eikä tiedä miltä se tuntuu, kun kurssit heiluvat ylös ja alas?

Ja niille muille, jotka eivät jaksa sijoittamiseen sen paremmin perehtyä, suosittelen opintolainan tallettamista ASP-tilille. Sieltä saa turvallisen koron eikä tarvitse kitkuttaa vuokralla niin pitkään.

Minäkin opiskelin rahoitusta ja sen lisäksi tajuan myös sen, että opintolaina kannattaa ottaa vain jos kykenee sijoittamaan kaiken.

Ei siitä ole mitään hyötyä jos 150 euroa menee elämiseen ja 150 euroa sijoituksiin. Tai okei, on siitä jotakin hyötyä, mutta sille otetulle koko lainamäärälle et saa tuottoa, paitsi jos on tarpeeksi pitkä aikahorisontti (jota se ei ole, koska lainaa pitää alkaa maksamaan myös pian takaisin valmistumisen jälkeen ja lyhyellä aikavälillä sijoitukset ovat alttiita heilahteluille) tai jos valmistut tavoiteajassa ja saat 40 % opintolainasta anteeksi.

Eli lyhyesti, sijoittaminen kannattaa aina, mutta velkaa ei kannata erikseen ottaa että sitä pääsee sijoittamaan, jos ei kykene sijoittamaan koko lainaa. 

Vierailija
17/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina maksetaan takaisin.

Etkö käy töissä? Mene töihin ja tienaa ja sitten sijoitat sen lainarahan. Oletko edes nostanut omaa lainaasi?

Vierailija
18/26 |
28.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JUURI NÄIN :) 

19/26 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän lienee asiallista laittaa kommentti osake-sijoittamisesta.

Kun pörssi on nousu-puolella, saattaa tulla jonkinverran kieroutunut käsitys oakesijoitamisen helppoudesta.

Pörssi ei aina ole menossa ylös, vaan saataa tehdä aika huomattavia korjausliikkeitä.

Niinkään tulee vuosia, että suunta on kaakkoon, joten pidemmän tähtäimen sijoitajilla on aika laihat ajat.

On mahdollista käydä lyhyen tähtäimen kauppaa, jolloin rahat eivät ole kokoajan osakkeissa, mutta se taas vaatii aikaa, jota opiskelijalla ei ole.

Vierailija
20/26 |
29.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2762 kirjoitti:

Pörssi ei aina ole menossa ylös, vaan saataa tehdä aika huomattavia korjausliikkeitä.

Niinkään tulee vuosia, että suunta on kaakkoon, joten pidemmän tähtäimen sijoitajilla on aika laihat ajat.

Miksi ajat olisivat laihat? Päin vastoin, juuri "kaakonkulmalla" saat pienellä rahalla paljon sisältöä salkkuun. Toisaalta kausisäästäjää ei suhdannevaihtelut heilauta suuntaan eikä toiseen, ja indeksisäästäjä vetää aina markkinan keskiarvon mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan